بازدید 6797
رئیس شورای شهر تهران؛

«طرح جدید ترافیک» مصوبه ما نیست/ با پولی کردن شهر مخالفم و در این باره به قالیباف نقد وارد است

خانواده‌هایی در تهران می بینید که چندین برابر خانواده‌های دیگر از خدمات شهری استفاده می‌کنند؛ یعنی چند برابر زباله تولید و چند خودرو دارند که از معابر و بزرگراه‌ها و پارکینگ‌های کنار گذر استفاده می‌کنند و...، اما به تناسب استفاده از خدمات شهری در هزینه‌ها مشارکت نمی‌کنند و باید بار آن‌ها را خانوار‌های جنوب شهری به دوش بکشند؛ بنابراین، سیستم مدیریت شهری ما باید مانند دیگر کلانشهر‌های توسعه یافته هزینه را محاسبه کند؛ «هرکه بامش بیش، برفش بیشتر»!
کد خبر: ۷۸۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 23 March 2018
 به رغم آنکه طرح ترافیک جدید تهران در آستانه اجرا قرار گرفته و منتقدان آن بر این باورند که هدف از اجرای این طرح، چیزی جز افزایش درآمد شهرداری تهران نیست، رئیس شورای شهر تهران نظر متفاوتی دارد؛ هم درباره این طرح و هم درباره افزایش درآمد شهرداری با پولی کردن شهر.

به گزارش «تابناک»؛ محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه ایران، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهروندان و شهرداری تهران را مسأله آلودگی هوا و ترافیک، بافت‌های فرسوده (آسیب پذیری در برابر زلزله و مدیریت بحران) و سپس اجتماعی و معضلات فرهنگی و اجتماعی می‌خواند و راهکار مقابله با آن‌ها را این گونه بیان می‌کند: «درباره راهکار باید نگاهی واقع‌بینانه داشت، ما در یک دوره محدود و با کمبود منابع قادر به حل مشکلات نیستیم، اما می‌توانیم آن‌ها را کاهش داده و قابل تحمل کنیم. در مورد مسأله ترافیک و آلودگی هوا، مهمترین راهکار توسعه حمل‌ونقل عمومی و انبوه بر، غیرآلاینده، منظم و پرسرعت یعنی «مترو» است که طی سال‌های اخیر و با وجود توسعه زیرساخت‌ها، به دلیل کمبود تجهیزات، ظرفیت متروی تهران در حد دو میلیون نفر در روز باقی مانده که در صورت تأمین منابع مالی، قابل افزایش به ۵ تا ۷ میلیون سفر در چهار سال آینده است.

در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله نیز اصلاح سیاست تراکم فروشی و راهبری فعالان حوزه صنعت ساختمان به نوسازی و بارگذاری و بازآفرینی در بافت‌های فرسوده راهکار اصلی است که به تدریج در حال طراحی و اجرا است.

اما در حوزه مسائل اجتماعی و آسیب‌ها و معضلات آن، ما معتقد به استفاده از ظرفیت مردم و تشکل‌های مردم نهاد هستیم. در دوره گذشته بودجه و توان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، عمدتأ صرف فعالیت در حوزه‌های غیرمرتبط و عمومی با سایر دستگاه‌ها می‌شده که باید این رویکرد به رویکرد تخصصی و فراهم کردن زمینه مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی مردم تغییر کند.»

«طرح جدید ترافیک» مصوبه ما نیست/ با پولی کردن شهر مخالفم و در این باره به قالیباف نقد وارد استوی که پیشتر تجربه حضور در متروی تهران در بالاترین جایگاه را داشته، در ادامه با تأکید بر اینکه می‌بایست از اعتبارات مصوب دولت برای توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی در کلانشهر‌ها درست استفاده کنند، کمبود اصلی تجهیزات در مترو یعنی دو هزار واگن برای خطوط شش و هفت مترو را قابل حل می‌خواند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد و مدیریت محمد باقر قالیباف طی ۱۲ سال بر تهران، این دوران طولانی تصدی شهرداری تهران را دارای نقاط مثبت و منفی توامان خواند و گفت: «من با پولی کردن شهر و گران کردن زندگی در تهران مخالفم. بار‌ها عنوان کرده‌ام که در ارزیابی عملکرد گذشتگان باید منصف و واقع بین بود؛ مثلا در حوزه عمرانی فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است که می‌توان به احداث زیرساخت‌های مترو و بزرگراه‌ها و تونل‌ها اشاره کرد، البته سیاست خودرو محوری و اولویت داشتن احداث بزرگراه‌ها به مترو هم جای نقد دارد.»

وی در ادامه در خصوص طرح جدید ترافیک و انتقاداتی که در خصوص آن مطرح است (از جمله اینکه هدف از طراحی و اجرای آن، افزایش درآمد‌های شهرداری است و پولی کردن شهر و گران کردن زندگی در آن معنا می‌دهد)، گفت: «در مورد طرح ترافیک باید ابتدا یادآور شوم که این طرح مصوب شورای شهر تهران نیست، بلکه در شورای عالی ترافیکی در وزارت کشور مصوب شده است. شورای شهر باید فقط در مورد میزان عوارض طرح نظر بدهد که در این مورد نیز حدود یک ماه این طرح در کمیسیون و صحن علنی شورا مطرح بود و بحث‌های زیادی درباره آن شد و اتفاقا مخالفان و منتقدان جدی در درون شورا داشت، اما با اصلاحاتی که شورای عالی ترافیک در آن انجام داد مصوب شد و البته با توجه به جدید بودن طرح، قطعا هنگام اجرا با مسائلی مواجه خواهد شد که نیاز به تدقیق و تکمیل دارد.»

این در حالی است که از جمله انتقادات جدی محسن هاشمی در زمان شهرداری قالیباف، هزینه نشدن بودجه در حوزه حمل‌ونقل عمومی بود. موضوعی که هنوز هم در جملات وی به چشم می‌خورد؛ با این تفاوت که ظاهرا برای رئیس شورای شهر تهران هیچ اولویتی بالاتر از مترو وجود ندارد، تا جایی که افزایش هزینه استفاده از حمل‌ونقل عمومی به بهانه توسعه این ناوگان مطرح می‌شود و با رأی مثبت شورا به تصویب می‌رسد تا سهم پرداختی از جیب مردم بالاتر برود. سهمی که برخی بر این باورند که هنوز جای افزایش دارد و حتی برای نیل به این افزایش، طرح دریافت عوارض در بزرگراه‌های شهری را هم تهیه و به سورا ارائه کرده‌اند.

موضوعی که خبرنگار ایران آن را از رئیس شورای اسلامی شهر تهران پرسید و وی در پاسخ به اینکه «آیا موافق دریافت عوارض از مردم هستید یا خیر»، گفت: «با اجرای عدالت در تأمین درآمد و هزینه مدیریت شهری موافقم. شما در تهران شاهد هستید خانواده‌هایی که چندین برابر خانواده‌های دیگر از خدمات شهری استفاده می‌کنند. یعنی چند برابر زباله تولید می‌کنند، چند خودرو دارند که از معابر و بزرگراه‌ها و پارکینگ‌های کنار گذر استفاده می‌کنند، از فضای تفریحی شهری استفاده می‌کنند، از ملک سود کسب می‌کنند، اما به تناسب استفاده از خدمات شهری در هزینه‌ها مشارکت نمی‌کنند و بار آن‌ها را باید خانوار‌های جنوب شهری به دوش بکشند؛ بنابراین سیستم مدیریت شهری ما باید در تأمین منابع هوشمند باشد و مانند سایر کلانشهر‌های توسعه یافته بر اساس خدمت محوری هزینه را محاسبه کند؛ به عبارت بهتر، هر که بامش بیش، برفش بیشتر.

اما در رابطه با حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی معتقدم که باید شهرداری از موازی کاری با سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه تبلیغی به سوی حمایت از فعالیت‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد حرکت کند و زیرساخت‌ها را در اختیار مردم قرار بدهد، چون در این حوزه ظرفیت خوبی در تهران وجود دارد.»

اعتراض به برخی انتصاب‌های مدیران شهرداری، موضوع دیگری بود که از رئیس شورای شهر پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: «انتقاد به انتصاب‌ها در مواردی درست و در مواردی منطقی نبوده است، البته باید توجه کرد تنها یک چهارم هشتصد مدیر شهرداری در دوره جدید تغییر کرده‌اند و بسیاری از مدیران قبل همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. منصفانه باید گفت که معیار‌های سیاسی در تغییرات مدیران شهری تأثیر کمتری نسبت به گذشته داشته است.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
فعلا شهرداری تهران وراهنمایی رانندگی راه خودکفایی را خوب شناخته اند !!
چرا مدیران راهنمایی جواب مردم را نمی دهند چرا کسانیکه طرح ترافیگ وزوج وفرد را به راه انداخته اند در مورد دست آوردهای توضیح نمی دهند .
هرچند که مردم بهتر می دانند هدف این طرح خالی کردن جیب مردم است.
خداوند متعال در سوره مبارکه الاعراف آیات شریفه 164 و 165 می فرمایند:

و چون (پند و موعظه ناصحین در آنها اثری نکرد) جمعی از آن گروه گفتند: چرا قومی را که از جانب خدا به هلاک و یا به عذاب سخت محکومند باز موعظه می‌کنید؟ ناصحان گفتند: پند ما معذرت (و اتمام حجت) است از جانب پروردگارتان، و دیگر آنکه شاید (اثر کند و) تقوا پیشه کنند. (۱۶۴) و چون هر چه به آنها تذکر داده شد در آن غفلت ورزیدند ما هم آن جماعت را که از کار بد منع می‌نمودند نجات بخشیدیم و آنان را که ظلم و ستمکاری کردند به کیفر فسقشان به عذابی سخت گرفتار کردیم. (۱۶۵)

ایران کشوری اسلامی و شیعه حضرت امیرالمومنین علی (ع) است. چرا در زمان خود با صدای بلند، انحرافات و کارهای ناشایست را کسی اعلام نمی کند؟ چرا همه سکوت می کنند و پس از گذشت زمان حکام قبل از خود را می کوبند؟ فقط هدف آن است که بگوییم هم اینک ما از حکام قبلی بهتر و برتریم؟ تا کی سکوت در قبال ناکارآمدی؟ مردم تا کی باید تحمل نابخردی ها را بکنند؟ یک نفر پاسخ دهد. فقط منفی ندهید و یا از چاپ نظرات ممانعت نکنید.
شیخ اجل می فرمایند:
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
در اداره شهربزرگی مثل تهران فعالیت و تغییر محسوس و رفع موانع نشان از عملکرد است نه حرفهای زیبا
کم کم موافق پولی شدن خیلی چیزها می شوید.
من ساكن مشهدم چه لزومى داره مصاحبه تابناک با رييس شوراى شهر تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
وقتی همین بلا سرتون اومد تو مشهد جواب حرفت رو میگیری!
فکر می کنی طرح ترافیکی که داره تو مشهد اجرا میشه از کجا اومده؟ غیر از اینه که مدیرای مشهدی طرح مدیرای تهرانی رو کپی کردن؟
میگن فردا میخاد طوفان بیاد راسته??
مهندس جان آنکس که خودرو ندارد عوارض شهرداری و سهم شهرداری از بیمه و سهم شهرداری در هزینه های نقل و انتقال را میپردازد،آنکه دارد میپردازد،دقیقا هرکه بامش بیش برف هم بیشتر است برادر
در مورد خودروهای هیبریدی چه تصمیمی گرفته اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
من از تهران این مطلب را ارسال کردم. چرا پرچم کشوری دیگر خورده است؟ !
پولی کردن عبور و مرور کار محسن پورسید آقایی است همان که راه آهن را به خاک سیاه نشاند
قالیباف اگر اتوبان می ساخت از همان اتوبانها بی آر تی ها و اتوبوسهای شهری هم رفت و آمد میکردند
اگر پل می ساخت هر چند وقت یک بار یک ایستگاه مترو هم افتتاح میکرد
ایجاد بی آرتی و تعیین زمانبندی حرکت برای اتوبوسهایی که سالهای دور باید یک ساعت می ایستادیم و معلوم نبود کی تشریف فرما می شوند. اینها همه فراموش شده

بد نیست بفرمایید در این مدت تصدی ریاست شورا چه گلی به سر مترو زده اید؟
خدماتتان در مترو 25% افزایش قیمت بلیط برای مردمی بوده که حقوقشان 12 تا حداکثر 20% افزایش داشته؟
یا پل ها و پروژه های عمرانی که از زمان حضورشما نیمه کاره متوقف شده و به حال خود رها شده اند
شما با خط 7 که به دلیل به قول خودتان نا امنی تعطیل کردید چه کردید؟
قرار نبود خط را از ابتدا بسازید قرار بود امنش کنید
بفرمایید چند سال دیگر امن سازی می شود؟ حداقل می فهمیم نرخ زمان برای برآورده شدن شعارهایتان چند ساله است
اگر محسن هاشمی رفسنجانی اقدام کند برای انتخابات ریاست جمهوری من حتما بهش رای می دهم چون سوابقش نشان داده در هر جا رییس بوده کارش عالی بوده هوشش هم خیلی خوب است اهل کار و مدیر اجرایی هم هست یعنی همه چیز را برای یک رییس جمهور اقتصادی دارد که بتواند به امید خدا ما را از این وضعیت ناگوار معیشتی نجات دهد
فضا فروشی برای تسهیل کسب منفعت دیگران در حالیکه این فضا متعلق به کسانی است که در این فضا ی آلوده خود محکوم به عدم ترددند تا دیگران تردد کنند و با همان آلودگی نیز زندگی کنند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر