بازدید 8103
دانشگاه امیر کبیر در سالی که گذشت؛

از آشوب و اعتراض دانشجویی تا تصمیم ریاست برای تغییر سرفصل‌های درسی

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 23 March 2018

از آشوب و اعتراض دانشجویی تا تصمیم ریاست برای تغییر سرفصل های درسیسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

تجمع گسترده دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در دی ماه و پس از آن اسفندماه سال 96 را که در دو گروه موافق و مخالف تجمعات رخ داد، باید یکی از مهم ترین تحولات این دانشگاه در سال 96 عنوان کرد؛ تجمعاتی که در اسفندماه و پس از آنکه بسیاری از دانشجویان بازداشتی یا هنوز آزاد نشده بودند و یا با احکام سنگین مواجه می شدند در مقایسه با دیگر دانشگاه های بزرگ شدت گرفت و به تشنج کشیده شد.

از آشوب و اعتراض دانشجویی تا تصمیم ریاست برای تغییر سرفصل های درسی

در این تجمعات عده ای در اعتراض به سیاست های موجود و نیز نوع برخورد با دانشجویان حاضر در تجمعات دی ماه دست به اعتراض زدند و عده ای نیز در مخالفت با این تجمع، اعتراضات مشابهی را به راه انداختند. نتیجه این فعل و انفعالات این بود که این دانشگاه بزرگ در هفته های پایانی سال گذشته به شدت سیاسی شد و تحت تأثیر این اعتراضات قرار گرفت.

در بهمن ماه سال 96 عده ای از دانشجویان دانشگاه پیرو جلسه هیأت رئیسه دانشگاه با دانشجویان و پذیرش انتشار عملکرد مالی دانشگاه توسط رئیس دانشگاه در آذرماه، عملی شدن این در خواست را از رئیس دانشگاه در قالب یک نامه خواستند؛ در خواستی که پیش تر رئیس دانشگاه با اشاره به وجود نقاط قوت و ضعف در اسناد مالی امکان انتشار آن را میسر ندانست و دانشجویان در نامه خود نوشتند که اتفاقاً می خواهند در جریان همین نقاط قوت و ضعف قرار بگیرند. به هر روی این وعده ریاست دانشگاه حتی با نگارش نامه نیز میسر نشد و در ادامه بر اعتراضات اسفندماه این دانشگاه اثر مستقیم گذاشت.

از آشوب و اعتراض دانشجویی تا تصمیم ریاست برای تغییر سرفصل های درسی

در زمستان سال 96 گروهی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در اعتراض به جذب دانشجوی پولی در این دانشگاه و تنزل سطح دانش و مدرک این دانشگاه دیداری را با دکتر سروش معاون آموزشی دانشگاه ترتیب دادند و در این دیدار به این موضوع اعتراض کردند؛ اعتراضی که در پاسخ به آن دکتر سروش لزوم کسب درآمد و مشکلات مالی دانشگاه را دلیل اصلی حرکت به سمت جذب دانشجوی پردیس و پولی عنوان کرد و با این پاسخ به اعتراضات دانشجویی دامن زد.

برف سنگین زمستان شهر تهران که بسیاری از شهروندان را در مسیرهای بین راهی و جاده ای زمین گیر کرد، در دانشگاه امیر کبیر به دلیل گستردگی محوطه دانشگاه برای چند روز تردد دانشجویان، کارکنان و اساتید را با مشکل مواجه کرد که این مشکل با تلاش نیروهای خدماتی و گذر زمان برطرف شد.

از آشوب و اعتراض دانشجویی تا تصمیم ریاست برای تغییر سرفصل های درسی

دی ماه سال 96 و همزمان با اعتراضاتی که در شهرهای مختلف کشور رخ داد، در دانشگاه امیر کبیر هم اعتراضاتی رقم خود که به بازداشت تعدادی از دانشجویان منجر شد؛ دانشجویانی که رئیس دانشگاه و وزیر علوم تلاش فراوانی را برای آزادی آنها انجام دادند.

زلزله تهران در دانشگاه امیر کبیر نیز موجی از ترس و دلهره را در میان دانشجویان ایجاد کرد و سبب شد که دانشجویان خوابگاهی دانشگاه چند شب از جمله شب وقوع زلزله 5.2 ریشتری را در محوطه باز، مسجد و سالن های ورزشی دانشگاه سپری کنند.

از آشوب و اعتراض دانشجویی تا تصمیم ریاست برای تغییر سرفصل های درسی

همزمان با انتشار خبر ریشه کن شدن گروه تروریستی داعش در اراضی سوریه و عراق، دانشجویان دانشگاه امیر کبیر نیز با پخش شیرینی و شربت این موفقیت شکل گرفته توسط جان فشانی شهدای مدافع حرم را جشن گرفتند.

از آشوب و اعتراض دانشجویی تا تصمیم ریاست برای تغییر سرفصل های درسی

16 آذر سال 96 در دانشگاه امیر کبیر نیز همانند سایر دانشگاه های بزرگ کشور مراسم روز دانشجو پرشور برگزار شد و در این دانشگاه دکتر پزشکیان و صادق زیباکلام میهمان دانشجویان دانشگاه بودند؛ میهمانانی که مورد نقد شدید دانشجویان قرار گرفتند و یکی از سخنرانان دانشجو در حضور پزشکیان نماینده مجلس لیست امید و دولت دوازدهم را به بدعهدی در حق دانشجویان و زلزله زدگان کرمانشاه مورد خطاب قرار داد.

تعداد بازدید : 71

همزمان با زلزله کرمانشاه در دانشگاه امیر کبیر نیز موجی از کمک های دانشجویی برای رساندن به دست مردم زلزله زده جمع آوری شد و این کمک ها به نقاط زلزله زده ارسال شد.

آبان ماه سال 96 دانشجویان دانشگاه امیر کبیر اعتراض دیگری به مسئله کیفیت غذای دانشجویی داشتند که این اعتراض توسط مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه وارد دانسته شد و وی در گفت و گو با رسانه ها ضمن بر حق دانستن این اعتراض عنوان کرد که باید تلاش بیشتری برای بهبود کیفیت غذای دانشجویان صورت بگیرد.

در سال 96 همچنین تیم ربات‌های شیمیایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانست مقام قهرمانی طراحی را در بزرگترین مسابقات جهانی کمیکار (AICHE 2017) در کشور اسپانیا کسب کند و افتخار دیگری را برای این دانشگاه رقم بزند.
یکی از اقدامات جالب دانشجویان امیر کبیر همزمان با تشدید تنش ها میان ایران و عربستان، راه انداختن کمپین ما کالای سعودی نمی خریم بود که البته نتوانست برد چندان مناسبی را در سطح دانشگاه و فضای مجازی به دست آورد.

با توجه به پراکنده بودن خوابگاه های دانشگاه امیر کبیر در مرکز شهر و نا امنی های فراوانی که بارها برای دانشجویان در مسیر خوابگاه مشکل ایجاد کرده است، این دانشجویان در نامه به سردار ساجدی نیا فرماندهی تهران بزرگ که در اوایل سال تحصیلی جدید نوشته شد از وی خواستند که نسبت به تأمین امنیت محیط های شهری پیرامون خوابگاه های این دانشگاه را در دستور کار قرار دهد.

در این سال افتخارات و حوادث دانشگاه امیر کبیر به موارد فوق منتهی نبود و تحولات دیگری نیز در این دانشگاه رقم خورد که از جمله آنها می توان به تصمیم هیأت رئیسه دانشگاه مبنی بر بازنگری کلی در سرفصل های درسی دانشگاه از سال تحصیلی آینده اشاره کرد؛ خبری دکتر معتمدی رئیس این دانشگاه به آن اشاره کرد و با تأکید بر اینکه بسیاری از دروس و رشته های دانشگاه دیگر با نیازهای جامعه همسان نیست از تلاش های تیم های برنامه ریز برای به روز کردن رشته و سرفصل های دانشگاهی خبر داد.

انتخابات ریاست جمهوری و رقابت های انتخاباتی که شور سیاسی را به کل جامعه داده بود، دانشگاه امیر کبیر را نیز در پیشانی جوامع دانشگاهی در این محیط قرار داد و تجمع های هواداران نامزدهای انتخاباتی در این دانشگاه نیز صورت می گرفت. رقابت هایی که با حضور نمایندگان نامزدها در دانشگاه شور و حال بیشتری را به دانشگاه بخشید و در نهایت با حضور 40 میلیونی ایرانیان در انتخابات به پایان رسید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار