بازدید 20639
گروه بین المللی بحران عنوان کرد؛

سه رویدادی که خاورمیانه را به سمت جنگ و آشوبی بزرگ سوق می دهند!

اما سه رویداد مرتبط که یکدیگر را تقویت و تشدید می کنند، می توانند منطقه را به آشوبی عمیق تر فرو برده، جنگ های سرد را شعله ور، شکاف های فرقه ای را عمیق تر و زخم هایی ایجاد کنند که جراحتشان برای نسل ها ادامه یابد.
کد خبر: ۷۸۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 22 March 2018

بسیاری از ناظران، تحلیلگران و اندیشکده های غربی در سه ماه اخیر، تحلیل ها و گمانه زنی های بسیاری پیرامون بروز بحران های جدید و فراگیرتر در خاورمیانه مطرح کرده اند که کانون اصلی این تحلیل ها، ایران و رویکرد تهاجمی آمریکایی ترامپ در مقابل آن بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، «گروه بحران بین المللی» در گزارشی به افزایش احتمال بروز منازعات جدید و بزرگی در خاورمیانه پرداخته و نوشته است: خاورمیانه با جنگ و بی ثباتی ناآشنا نیست؛ اما سه رویداد مرتبط که یکدیگر را تقویت و تشدید می کنند، می توانند منطقه را به آشوبی عمیق تر فرو برده، جنگ های سرد را شعله ور، شکاف های فرقه ای را عمیق تر و زخم هایی ایجاد کنند که جراحتشان برای نسل ها ادامه یابد.

نخستین رویداد، رشد نقش منطقه ای ایران و همگرایی روزافزون دشمنان عرب و اسرائیلی اش ـ که توسط آمریکا حمایت می شوند ـ در مورد نیاز حیاتی برای بازداشتن ایران از دستاوردهای بیشتر و شروع به کاستن نفوذش است. در چند ماه گذشته، اسرائیل زنگ خطر را درباره حضور نیروهای ایرانی و حزب الله در نزدیکی بلندی های جولان و برنامه ایران برای انتقال توانایی تولید بومی موشک هدایت شونده به حزب الله به صدا درآورد. این در حالی است که در عربستان، رویکرد جدیدی حاکم شده که مبتنی است بر قاطعیت و در برخی موارد بی پروایی. به نظر می رسد، ولیعهد و در عمل حاکم عربستان، محمد بن سلمان، به این نتیجه رسیده که کشورش در برابر گسترش نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن برای مدت طولانی ساکت مانده است.

سه رویدادی که خاورمیانه را به سمت جنگ و آشوبی بزرگ سوق می دهند!

گویا در واشنگتن، خصومت در برابر ایران، اصل اساسی سیاست خاورمیانه دولت ترامپ باشد. همچنین برخورد با ایران رویکرد منتخب دولت ترامپ برای احیای قدرت بازدارندگی و اعتبار ایالات متحده شده که معتقد است، باراک اوباما آن را به شدت تضعیف کرد. ایران به نوبه خود، بر این باور است در دفاع از منافع راهبردی اش در منقطه در برابر تلاش های دشمنانش برای غلبه بر نفوذش و محاصره آن موفق بوده است؛ هرچند آنچه تهران به عنوان سیاست دفاعی جلوه می دهد، در چشم دشمنانش چیزی نیست، جز سیاست های تهاجمی و تهدیدی در حال رشد.

تحول دوم افول داعش است. ظهورش در عراق و سوریه، دشمنی مشترک برای ایران، ایالات متحده و متحدانشان به وجود آورده بود. اما با از دست دادن اراضی تحت تصرفش، نیروهای رقیب برای تصاحب غنایمش، یعنی منابع و اراضی راهبردی، رقابت می کنند. مرزهای نبرد امروز ممکن است به خطوط اصطکاک فردا تبدیل شده و نگرانی های مشترک در خصوص حضور طرف دیگر و مقاصد بلند مدتش می تواند جرقه برخوردهایی میان نیروهای متحدشان را بزند که در جای خود می توانند تهران و واشنگتن را به برخورد مستقیم بکشانند.

این دو تحول در مقابل عامل سوم قرار دارند: دشمنی دولت ترامپ با برجام. تهران به توافق پایبند بوده است. در حالی که هدف برجام به طور خاص و عامدانه پرداختن به نگرانی ها از برنامه هسته ای ایران است، شاید تبعات برهم زدنش، نه تنها در عرصه غنی سازی اورانیوم، بلکه در پاسخ های نامتقارن تهران با هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی اعزام شده به مناطق نزدیک به شرکای محلی ایران در عراق، سوریه و افغانستان بروز یابد. به نظر می رسد، دولت ترامپ مجاری باریک دیپلماتیک با ایران را ـ که در زمان رئیس جمهور پیشین شکل یافته بود ـ بسته است.

در نهایت اینکه، شاید هیچ یک از طرفین به دنبال تشدید تنش ها نباشد؛ اما بدون یافتن راهی برای خروج از بحران فعلی از طریق گفت وگو و دیپلماسی، چشم انداز و خطر بالا گرفتن تنش و برخورد بین آمریکا و ایران یا عربستان سعودی و ایران با همه پیامدهای قابل پیش بینی و شوم آن به صورت غیرقابل اجتنابی افزایش می یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
این خبرها رو بیخیال ....چرا ساعت پخش پایتخت رو اشتباه اعلام کردین....اون دفعه هم شیار ۱۳۴ رو اشتباه گفتین....هردو باری که به اخبارتون اعتماد کردم ضرر کردم.
ریسی که رای نیاورده

پس این تحلیل اشتباهه

هیچ جنگی در راه نیست
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
عزیزم اشتباه به عرضت رسوندن
علمل بازدارنده ی جنگ سلاحه
ببین بعد از بکارگیری بمب اتم صلح مسلح باعث کاهش شدید جنگهای بزرگ شده
مگر نه اینکه هر موجود زنده ای الخصوص روزی می میرد ،ودر هر موقعیت ،وپست ،ومقامی که باشد مرگ بدنبال اوست ؟ پس اینهمه آشوب ،وکشت ،وکشتار برای چه چیزی است ؟ آیا با چرخش حداکثر صد ،دور زمین به دور خورشید ،چقدر از زمان است ؟ چرا خلقت ،خدای قادر مطلق را کوچک می بینیم ،وآنرا تا حد زمین ،و ماه ،وخورشید ،پایین می آورید ؟ در صورتیکه میلیاردها ستاره بزرگتر از خورشید که جزیی کوچک از منظومهٔ شمسی ،واقع در کهکشان راه شیری میباشد خدای دانای بی نیاز آفریده است ،وعظمت خلقت به بینهایت بزرگ ،وعظیم است که نه درک ،وعقل ،ودانش انسانها بدان نمیرسد ؟ پس چگونه اینهمه آشوب را برای چند صباحی به پا میکنیم؟ در صورتیکه ،همهٔ‌موجودات ،وانسانهای روی کرهٔ‌زمین امانت خدا هستند ،وآنست که انسانها را متفاوت ،وگونانگون آفریده ،است ،پس چرا خود را حق میدانید ،وآفریدهٔ‌خدا را ناحق ؟ ،،واگر هم شری در عالم هستی وجود دارد خالق متعال فرموده است ،قول اعوذ به رب الله فلق ،ما شر ،ما خلق ،،،، شری آفریدهٔ‌خالق است و برای در امان ماندن به خالق فلق پناه به برید ،نه جنگ ،وخونریزی ،،،والاآخر ؟،،،،،،
ایران راهی به جز عدم وقوع جنگ نخواهد داشت و این امر با داشتن 5000 واحد پرتاب راکت در سراسر کشور و مرتبط با هم و با تمرکز تخصصی هر کدام روی اهداف مهم و داشتن فرماندهی قوی برای هر واحد می تواند هر کشوری را از فکر تهاجم به ایران خارج کند
جنگ نعمت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
نه برای عوام. البته خواص نفع خودشان را در جنگ قبلی هم بردند.
عامل چهارم میتونه بحران اب در خاورمیانه باشه.
اي خدا كاش جنگي بين ايران وعربستان درگيرد كه از اين بحران در اييم
دنیا دنبال صداقت نیست چون صداقت ندارد لذا ماهم باید باسیاست دشمنان خودمان را به دست همدیگر نابود کنیم
باور کنید خیلی راحت است این کار
مردم: با این اوضاع فقط جنگمون کمه
مسولان: مردم همه پشتمونن و اماده جنگ با امریکا امریکا هیچ غلطی نمیکنه
جنگ‌برای خاورمیانه لازمه. چراکه دولتها سعی نمیکنند رضایت مردم را به دست بیاورند
به نظر من در حال حاضر نه از طرف امریکا و نه از طرف سعودی هیچ درگیری مستقیم سخت نظامی با ایران هرگز اتفاق نخواهد افتاد،ولی جنگهای نیابتی غیر مستقیم و جنگ نرم و یا جنگ اقتصادی سالهاست که شروع شده و احتمالا تشدید هم خواهد شد.دلیل اینکه هیچ جنگ سختی فعلا اتفاق نمی افتد این است که در صورت وقوع جنگ اتحاد ملی در ایران تقویت میشود و جناحهای سیاسی داخل نظام و حتی بعضی از گروههای سیاسی خارج از نظام اختلافات سیاسی را حداقل برای مدتی کنار خواهند گذاشت و رو در روی مهاجم قرار خواهند گرفت و این قطعا به ضرر امریکاست و چیزی نیست که انها میخواهند.اگر تهاجم نظامی مستقیمی از طرف انها بخواهد صورت بگیرد زمانی خواهد بود که فشارهای اقتصادی سیاسی رسانه ای و روانی که الان درجریان است بحرانهای مختلف داخلی کشور را دچار اشوبهای گسترده کرده باشد و کشور قادر به سازماندهی برای مقابله با تهاجم خارجی نباشد تا در ان زمان این اتفاق بیفتد.البته حتی در این شرایط هم این حمله از طرف سعودی نخواهد بود چون سعودی حتی در شرایطی که ایران در ضعیفترین وضعیت باشد هم توان درگیری با ایران را ندارد،نمونه ان در یمن قابل مشاهده است که بعد از سه سال در برابر یک گروه کوچک از کشوری که حتی غذا برای خوردن ندارد درمانده شده.ولی اگر امریکا خود وارد این جنگ بشود سعودی همراه امریکا خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
عزیز دل برادر کدوم جنگ اقتصادی؟ ما اصلا اقتصاد نداریم که اونا بخوان باهاش بجنگن ، کدوم صنایعمون تو دنیا حرف برا گفتن داره که اونا بخوان با روشهای اقتصادی باهاش مقابله کنن و بازار ما رو بگیرن نیازی به جنگ اقتصادی نیست ما به اندازه تعرفه هایی که دولت از کالاهای خارجی میگیره از اقتصاد دنیا عقبیم
همانطور که سال 2001 ، ایران خودش رو از معرکه بیرون کشید ، اکنون هم باید با همان سیاست ، وارد این بازی نشود.
وعده دیدار نزدیک است
مطمیناهر جنگی یا لطیف تر بگوییم هرمبارزه ای سود و زیان هایی برای طرفین دارد که قایدهتان شرووع کننده محاسبات بیشتری حواهد کرد با توجه به روحیه دنیا طلبی مخالفان جمهوری اسلامی و در دسترس بودن سرمایه های حیاتی امریکا و عواملش از شیخک های مفلوک حاشیه جنوبی خلیج فارسگرفته تا صهیونیستهای اشغالگرو دورتر دست ایران پر است هم چنانکه کره شمالی با نشانه گرفتن کره جنوبی وژاپن صدای جنگ طلبی امریکا را خفه کرد
بیچاره بورس
کشورای دیگه دارن سود میکنن از اون طرف آمریکا و از این طرف روسیه و کشورای اروپایی
جنگ نمیشه و نباید سرمان را با اینها گرم کنیم فکر تولید کالای ایرانی باشیم
این رسانه میلی با گزارش های غیر واقع خودش سطح استدلال رو چقدر پایین آورده
تنها راه جلوگیری از جنگ اینه که سیاست مستقل داشته باشیم و مجری سیاست های منطقه ای روسیه نباشیم !
نه شرقی و نه غربی !! فقط منافع ملی خودمون را در نظر داشته باشیم.
ترامپ هیچ وقت جرات جنگ نداره به طور کلی امریکا هیچ وقت وارد جنگ هایی که ممکنه براش دردسر ساز بشه نمیشه ترامپ هم میخواد با این کارها ایرانو از جنگ بترسونه تا بتونه بیستر امتیاز بگیره
تمام شواهدً نشان ميدهد كه اصلا قرارنبوده ونيست كه كشور اسلامى نيرومند ومستقل درجهان پا به عرصه ظهوربگذارد قدرت غيرقابل تكرار وباور امام خمينى باعث شد كه عليرغم تمام تمهيدات غرب كشور ى اسلامى وقدرتمند پا به عرصه جهانى بگذارد حالا ميخواهند به خيال خودشان ميخواهند ازطريق كوچك كردن كشور خطر را رفع نمايند وتنها راه واميد باقى براى انها ايجاد موج نارضايتى درداخل وكمك به گسترش انست بطورحتم مردم ما از سرنوشت كشورهاى افغانستان ليبى عراق وسوريه عبرت گرفته وبه كمك دشمنان نخواهند شتافت
فکرشو بکنیم اگر کشورهای خاورمیانه مثل سوئد پر از دریاچه های آب شیرین بودن . چه جنگی؟ چه بحرانی ؟ اوضاع خاورمیانه مثل شب پر ستارست . نقاطی سفید در سیاهی سوسو میزنند و کسی کنجکاور اون سیاهی نیست . این ستاره ها همون بحران های ظاهری هستن و بحران آب جای وسیعیه توی اون سیاهی ها که نقاط سفید رو توی دل خودش جا داده .
کشورهای مثل روسیه ایران کره شمالی و....اِتلافی رو در مقابل امریکا و متحداش تشکیل دادن که متاسفانه ایران هر روز داره خودش رو به نوک این پیکان نزدیک تر می کنه . رقابت اصلی بین روسیه و امریکاست ولی اگه جنگی اتفاق بیفته این ایرانه که نوک شمشیر اتحاد روسیه باید قرار بگیره و ضربه بخوره .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی