بازدید 5512
دانشگاه صنعتی شریف در سالی که گذشت؛

از سوت بلبلی معاون اول قوه قضائیه تا رونمایی از سردر سه میلیاردی

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 22 March 2018

از سوت بلبلی معاون اول قوه قضائیه تا رونمایی از سردر 3 میلیاردی دانشگاهسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

ماجرای اخراج و عدم اخراج یکی از اساتید دانشکده هوافضای دانشگاه شریف که در سال تحصیلی 95- 94 مشکل اخلاقی داشت، به یکی از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه شریف در سال 96 تبدیل شد. دانشجویان در مکاتبات گسترده ای که با مسئولان ارشد دانشگاه و وزارت علوم داشتند، خواستار این شدند که با اخراج این استاد از دانشگاه پاسخ بد اخلاقی او در قبال یکی از دانشجویان دختر را بدهند، اما آنچنان که اعتراضات هم نشان داد حکم اخراج این استاد پس از مدتی به یک سال انفصال از خدمت بدل شد که دانشجویان این موضوع را قبول نداشتند.

در سال 96 یکی از اساتید فلسفه علم دانشگاه شریف یادداشتی انتقادی در مورد کیفیت علم و نوع برخورد مسئولان دانشگاه شریف با موضوع دانش مطرح کرد که در آن به برخی بی انصافی های مدیریتی در قبال نخبگان، عدم بکارگیری آنها در مسیر توسعه علم و تلاش های عامدانه برای فراری دادن این نخبگان به خارج از مرزها اشاره شده بود؛ این گفته ها که از زبان یکی از اساتید برجسته دانشگاه شریف و اعضای شورای انقلاب فرهنگی بیان شدف خیلی زود با واکنش های فراوانی رو به رو شد و عاملی شد تا نزدیک به 23 تشکل دانشجویی دانشگاه شریف در نامه ای به رئیس دانشگاه و سایر مسئولان از خطرات متوجه دانشگاه بنویسند و از آنها بخواهند آخرین تلاش های خود را برای نجات دانشگاه از شرایطی که به آن دچار است، انجام بدهند.

مرگ احمد انواری دانشجوی ورودی سال 1384 رشته ریاضی دانشگاه شریف در پرواز هواپیمای ای تی آر یکی دیگر از رخدادهایی بود که برای مدتی دانشجویان و جامعه دانشگاهی شریف را در غم و اندوه فرو برد.

سکته مغزی دکتر روستا آزاد، رئیس سابق دانشگاه شریف از دیگر موضوعاتی بود که در سال 96 بسیاری از جامعه دانشگاهی این دانشگاه را متأثر کرد و آنها پیگیر آخرین وضعیت سلامتی و روند درمانی او شدند؛ استادی که البته در ادامه شرایطش بهبود یافت و تا حدودی سلامتی خود را دوباره به دست آورد.

در جریان نا آرامی های دی ماه سال 96 تعدادی از دانشجویان این دانشگاه که عمدتاً نیز از فعالان صنفی بودند بازداشت شدند و چند روزی را در بازداشتگاه به سر بردند. این موضوع سبب شد تا رئیس دانشگاه، اساتید، دانشجویان و مسئولان فرادانشگاهی پیگیری مستمری را برای آزادی هرچه سریعتر این بازداشتی ها انجام دهند؛ افرادی که البته آماری دقیق از تعداد آنها در دست نیست.

وقوع زلزله تهران که تقریباً همه مردم شهر را نگران کرد، در دانشگاه شریف نیز موجب نگرانی تعداد زیادی از دانشجویان شد و شرایط به گونه ای رقم خورد که به مدت چند شب بسیاری از دانشجویان با توجه به ایمنی پایین محیط های خوابگاهی شب را در مسجد دانشگاه، سالن های ورزشی و محیط باز دانشگاه سپری کردند.

ماجرای حضور معاون اول قوه قضائیه در دانشگاه شریف یکی از خبرهای داغ این دانشگاه در سال 96 بود. جدا از سوت بلبلی محسنی اژه ای که در پاسخ به سوت های ممتد دانشجویان زده شد، پاسخ های صریح و روشن او به سئوال های صریح تر دانشجویان موضوع دیگری بود که تا کنون کم تر مسئولی در این سطح نسبت به آن اقدام کرده بود. در این پرسش و پاسخ بیش از 3 ساعته در باب موضوعات مهمی چون ماجرای پرونده آقای بقایی، موضع حصر، اتهاماتی که به خانواده یکی از سران نظام زده می شود و... سخن گفته شد.

شکل گیری کمپین پیگیری مطالبات دانشجویان دکتری که جمع زیادی از دانشجویان دکتری دانشگاه های سراسری از جمله دانشجویان شریف در آن عضو بودند، ماجرای دیگری بود که برای ماه ها فعالیت ها و اعتراضات دانشجویی را در این دانشگاه نیز به سمت و سوی مطالبات مادی و معنوی دانشجویان کشاند و اعتراضات دنباله دار و البته بی نتیجه ای را برای رسیدن به مطلوب دانشجویان شکل داد.

وقوع زلزله کرمانشاه و خسارت های سنگینی که این زلزله در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و قصر شیرین رقم زد، موضوع مهم دیگری بود که در دانشگاه شریف نیز همانند بسیاری از دانشگاه ها دانشجویان را به جمع آوری و ارسال کمک های مادی و معنوی به مناطق زلزله زده ترغیب کرد؛ کمک های در قابل هیأت الزهرای دانشگاه و با چندین کامیون به نقطه صفر مرزی کرمانشاه ارسال شد.

از سوت بلبلی معاون اول قوه قضائیه تا رونمایی از سردر 3 میلیاردی دانشگاه

ساخت و رونمایی از سردر 3 میلیاردی دانشگاه شریف در سال 1396 ماجرای عجیب و پر اعتراض دیگری بود که بسیاری از اساتید، کارشناسان و دانشجویان را به اعتراض وادار کرد. اینکه چه لزومی داشت که با رقم بالغ بر 3 میلیارد تومان برای دانشگاه سردر بسازند و آیا نمیشد با این مبلغ کارهای بهتر دیگری انجام داد، محور اعتراضات در این رابطه بود.

از سوت بلبلی معاون اول قوه قضائیه تا رونمایی از سردر 3 میلیاردی دانشگاه

درخشش دانشجویان شریف در مسابقات علمی ریاضیات جهان که با کسب 4 مدال طلا و یک مدال نقره موفق به کسب رتبه پنجم (از بین 71 تیم ) در بیست و چهارمین دوره مسابقات بین المللی ریاضی IMC در بلغارستان شدند از دیگر رخدادهای مهم این دانشگاه در سال 96 بود.

آتش سوزی در سوله ورزشی خوابگاه طرشت شریف که گفته می شد به دلیل سهل انگاری دانشجویان در خاموش کردن چراغ های برق و اتصالی سیم های برق رخ داد، یکی از اتفاقات خطرناک این دانشگاه بود که در بهار سال 96 رقم خورد و به دلیل عدم حضور دانشجویان در سالن خسارت جانی در پی نداشت.

از سوت بلبلی معاون اول قوه قضائیه تا رونمایی از سردر 3 میلیاردی دانشگاه

انتخابات پرشور ریاست جمهوری و شوراهای شهر نیز یکی از رخدادهای مهم کشور بود که دانشگاه شریف را هم به عنوان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین دانشگاه های کشور متأثر کرد. حضور نامزدهای ریاست جمهوری و یا نمایندگان آنها در این دانشگاه شور فراوانی در دانشگاه ایجاد کرد که در پایان به پیروزی حامیان دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ختم شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان