بازدید 14293
بازخوانی یک جنجال فراموش شده و یک تأمل؛

تغییر ساعت؛ پرداخت سکه‌های واقعی برای خوردن بوی کباب!

نیمه شب گذشته، بار دیگر ساعت رسمی کشورمان یک ساعت جلو کشیده شد. اتفاقی که که نه از دیرباز، که چند سالی است در کشورمان تکرار می‌شود و پیشتر در دو مقطع از دستور اجرا خارج شد؛ یک بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و بار دیگر در ابتدای دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد.
کد خبر: ۷۸۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 22 March 2018
ساعت چند است؟ قدیم یا جدید؟ نیمه نخست هر سال، سؤال اول در کشورمان پرسیده نمی‌شود، الا اینکه بلافاصله پس از جواب، سؤال دوم هم پرسیده شود! موضوعی که هرچقدر عجیب به نظر برسد، از چگونگی تبدیل رسم تغییر ساعت به قانون مصوب مجلس، عجیب‌تر نیست!

به گزارش «تابناک»؛ نیمه شب گذشته، بار دیگر ساعت رسمی کشورمان یک ساعت جلو کشیده شد؛ اتفاقی که نه از دیرباز، که چند سالی است در کشورمان تکرار می‌شود و پیشتر در دو مقطع از دستور اجرا خارج شد؛ یک بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و بار دیگر در ابتدای دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد.

پروسه عجیبِ رفت و برگشت یک قانون در کشورمان که کاندیدای مناسبی برای ثبت در کتاب رکورد‌های جهانی گینس باشد، به ویژه اگر بدانیم تغییر ساعت در برخی کشورها، از جمله برخی همسایگان جنوبی کشورمان حتی یک بار تجربه نشده، در برخی کشور‌ها از جمله چین و هند اجرا می‌شده، اما لغو شده و به تاریخ پیوسته و در کشور‌هایی که اجرا می‌شود هم سابقه نداشته که متوقف و دوباره اجرا شود!

البته مشخص نیست که ابتکار اولیه تغییر ساعت در آغاز نیم سال گرم از کجا آمده، اما گفته می‌شود کشور‌های اروپایی که هم در عرض‌های جغرافیایی بالاتری هستند و بهره کمتری از نور آفتاب دارند و هم مصرف کننده انرژی هستند و سوخت برایشان گران تمام می‌شود، در این زمینه از دیگر کشور‌ها جلوتر بوده‌اند. از جمله فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها که ظاهرا اولین ایده‌پردازان ساعت تابستانی و اولین مجری این رسم نوظهور بوده‌اند.

رسمی که به کمک آن می‌شد در مصرف شمع صرف جویی کرد و آلمانی‌ها از محل همین صرفه جویی توانستند ماشین جنگی خود را توانمند‌تر از قبل کنند؛ با این یادآوری که تغییر ساعت همیشه همین تغییر یک ساعتی و در ابتدای فصل‌های گرم و سرد نبوده و گاه جابجایی سی دقیقه‌ای یا دو ساعتی را شامل می‌شده و گاه در مقاطع دیگری از سال اعمال می‌شده است؛ رسمی که در مقطعی از تاریخ به شدت جهانشمول شد، اما بعد‌ها اوضاع تغییر کرد.

در کشورمان مسأله تغییر ساعت و حتی از آن فراتر، «ساعت رسمی» دیرتر از اروپا مطرح شد، ولی به همان دلایلی که در همه دنیا مورد توجه و مستند قرار گرفته بود، به یک قاعده رسمی تبدیل شد تا انقلاب اسلامی اجرایی می‌شد و بعد از آن به فراموشی سپرده شد. رسمی که از سال ۱۳۷۰، زمانی که اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس جمهور بود، بار دیگر احیا شد، چون دولتمردان وقت مدعی بودند با تغییر ساعت می‌توان روزانه در ساعت اوج مصرف تا ۱۰۰ مگاوات ساعت، در مصرف برق صرفه‌جویی کرد؛ موضوعی که در نتیجه مصوبه هیأت دولت بار دیگر تغییر ساعت تابستانی و زمستانی را به زندگی ایرانیان بازگرداند.

 
رنگ آبی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت دارند، رنگ نارنجی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت داشته‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند و رنگ قرمز یعنی کشورهایی که هرگز تغییر ساعت را در دستور کار قرار نداده‌اند.
رنگ آبی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت دارند، رنگ نارنجی یعنی کشورهایی که تغییر ساعت داشته‌اند و آن را کنار گذاشته‌اند و رنگ قرمز یعنی کشورهایی که هرگز تغییر ساعت را در دستور کار قرار نداده‌اند.

وضعیتی که تا اسفندماه ۱۳۸۴ و استقرار دولت محمود احمدی‌نژاد تداوم داشت و طی مصوبه‌ای جدیدتر در هیأت دولت، ملغی اعلام شد. با این استدلال که توقف تغییر ساعت از بار ترافیکی می‌کاهد، از اتلاف وقت در میانه روز جلوگیری می‌کند و مزایای دیگری هم دارد. استدلالی که البته مخالفان سرسختی داشت، از جمله برخی مدیران برق که معتقد بودند با تغییر ساعت می‌توان مصرف برق را کاهش داد، یا شماری از سیاسیون که اقدام دولتِ وقت را بی پشتوانه علمی و منطقی می‌دانستند و به مخالفت با میراث دولت هاشمی تعبیرش می‌کردند.

این مصوبه به رغم مخالفت شدید نمایندگان مجلس در سال ۸۵ هم تغییر نکرد تا اینکه مرداد ماه ۸۶، بنا بر الزام دولت بر اجرای تغییر ساعت قرار گرفت. به این ترتیب که شماری از نمایندگان طرحی دو فوریتی تهیه و تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند که دولت را مکلف می‌کرد، هر سال دو بار ساعت رسمی کشور را متناسب با وضعیت کره زمین تغییر دهد؛ اول فرودین ساعت را یک ساعت به جلو ببرد و در پایان شهریور آن را یک ساعت عقب برگرداند.

طرحی که البته یک فوریتی شد، اما با رأی قاطع نمایندگان به تصویب رسید تا تبدیل به قانون شده و دولت، چه آن دولت و چه دولت‌های پس از آن ملزم به اجرایش شود؛ الزام دولت به اجرای تغییر ساعت که دو بار در تاریخ کشورمان در دستور اجرا قرار گرفته و اجرایش لغو شده بود و حالا سومین دوره اجرایش را تجربه می‌کند. اجرای طرحی که تصویب کنندگانش بر این باورند سود فراوانی دارد، ولی سود آن را حتی برای یک بار هم محاسبه نکرده‌اند تا مشخص شود چه می‌شود و به چه کار می‌آید.

سودی که چه باشد و چه نباشد، مردم موظفند هزینه برق را به مانند قبل بپردازند، طولانی و کوتاه شدن ساعات شب و روز را تاب بیاورند و زندگی شان را بر اساس این الگویِ متغیر، تغییر دهند و از خودشان بپرسند که چگونه چین و هند با آن همه جمعیت سودی در این کار نمی‌بینند، اما ما این کار را به قانون تبدیل کرده‌ایم و عدول از آن، برایمان قانون شکنی است؟ آیا غیر از این است که اگر سودی در این تغییر ساعت حاصل می‌شود، باید مردم هم در آن سهیم باشند؟

حکایت فردی که نانش را کنار «کبابی» می‌خورد و با بلع هر لقمه، شامه اش را از بوی کباب پر می‌کرد که یادتان هست؟ هم اویی که صاحب کبابی می‌خواست بابت بو کشیدن کباب از وی پول بگیرد و قاضی رأی داد که به جای سکه، صدای سکه را به عوض بوی کباب تحویل بگیرد؛ آیا تغییر ساعت و زحمت‌هایی که برای مردم به همراه دارد، شبیه پرداخت سکه‌های واقعی برای منتفع شدن از بوی کباب نیست؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸۰
زیان افسردگی ناشی از تجربه یکساعت jetlag برای ۸۰ میلیون نفر در هر پاییز قابل محاسبه نیست. درک نکردن فصول برای ۸۰ میلیون نفر و افسردگی ناشی از آن را با صرفه جویی در چه چیز جبران خواهید کرد. شاید اروپایی ها را هم قانع میکردیم که یکی از عوامل افسردگی شان را کمتر کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
حرف شما بر اساس روش ههی علمی ثابت نشده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
چرا؟ مگه داری از کانادا به ایران برمی گردی؟
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
من حقيقتاهرچقدرنظرشماراخواندم،متوجه منظورتون نشدم
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
برادر من سطحی به مسایل نگاه نکنید
خواب ادم ها معمولا با برنامه های تلویزییونه و بیدار شدنشون با طلوع آفتاب
عدم تغییر ساعت باعث کم خوابی و عصبی شدن آدم ها تو تابستون اون دو سال شده بود
ساعت ۳ صبح سحری میخورویم
صبحگاه نظامی ها عملا ظهر گاه بود
به شبکه برق آسیب وارد شده بود
چرا اجرا نشه؟ چون بعضی ها اینقدر هوشمند نیستند که سریع خودشون رو با شرایط وفق دهند؟؟؟؟
تغییر ساعت بخصوص در طول فصل گرما برای نیمه جنوبی کشور خیلی مهمه، حتی این یکساعت زودتر رفتن سر کار برای جنوبی ها تو گرمای ۵۰ درجه خیلی تاثیر داره. تازه فراموش نکنیم که کشورهای اروپایی و آمریکا همگی تغییر ساعت دارند.
پاسخ ها
فریبرز
| France |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
یا دخیره زمان روز که همه جا مرسوم است. چرا به همه چیز با نگاه منفی نگاه می کنیم؟ DST
داود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
چه تاثیری داره دقیقا؟ تو جنوب 12 شب همونقدر گرمت میشه که 11 صبح گرمت میشه و این بخاطر شرجی بالای هواست. تغییر ساعت جز اینکه نظم زندگی مردم و خواب اونها رو بهم بزنه و باعث افت بهره وری بشه هیچ تاثیری نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
ساعت شروع ادارات و شرکتها رو باید در فصول مختلف تغییر داد نه ساعت رسمی رو.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
از کجا فهمیدی(همه)کشورهای اروپایی و آمریکایی تغییر ساعت دارن؟؟اصلا فرضا هم داشته باشن که ندارن،به ما چه؟؟ ما چیمون شبیه اوناس؟
از دید نویسنده فقط و فقط دولت هست که از قضیه تغییر ساعت سود می بره و مردم فقط ضرر میدن. گذشته از اینکه سود دولت همان سود ملت هست، ولی به نظر من با این کار سودهایی هم نصیب مردم میشه. از جمله آغاز کار در ساعتهای خنک تر و مصرف انرژی کمتر (به ویژه در مناطق گرمسیر کشور)؛ کارمندها هر روز عصر زودتر از سر کار برمی گردن و زمان بیشتری برای انجام کارهایی مثل خرید یا تفریح دارن؛ و برای افراد مذهبی، یک ساعت شروع کار زودتر که باعث میشه از خواب بیدار شدن برای نماز با شروع کار روزانه همزمان بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
از دید نویسنده دولت هم سودی نمیبره بلکه گفته کاری است که زیانش بر سود اندکی اگر داشته باشه می چربه
عالی بود تابناک .
البته نباید بحث مصرف انرژی را هم نادیده گرفت ، اینکه تغییر ساعات ادارات ، تغییر ساعت پیک مصرف را هم دارد
پاسخ ها
م
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
پیک مصرف اگر ۱۹ تا ۲۳ باشد با تغییر ساعت هم در منازل اتفاق می افتد و اگر ۱۲ تا ۱۶ باشد باز هم در ادارات واقع میشود و مصرف کاهش نخواهد داشت
تغییر ساعت در مورد کشورهایی که توی عرضهای جغرافیایی ۳۰الی۵۵درجه شمالی و جنوبی قراردارند موضوعیت پیدا میکنه مسلما توی سرزمینهای اطراف استوا که تغییرات طول روز در زمستان و تابستان کمه فایده ای نداره.توی عرضهای بالای شمالی و همینطور پایین جنوبی که نزدیک قطب هستن هم اختلاف طول روز و شب اونقدر زیاده که با عقب و جلو کردن ساعت اتفاقی نمیوفته.لطفا در ارائه مطالبتون به این مسائل هم توجه داشته باشید
سلام

سال 1397 بر همه مردم ایران مبارک.

چرا مردم را اذیت میکنید. مگر ما جهان اولی هستیم .
بگذارید مردم یک زندگی معمولی و بی استرس داشته باشند.
کجا را میخواهید بگیرید.زمان اقای احمدینؤاد خیلی خوب بود بخدا.
صبح ها خواب کامل میرفتیم و به کار روزمره مسلط بودیم.
حالا صبح بدوووووو شب بدووووو !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
سحرخیز باش تا کامروا باشی .
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
این قانون فقط یک بعد مساله را درنظر گرفته معروف است که بدن یکساعت بیولوژیکی دارد تغییر ساعت سبب به هم خوردن این ساعت میشود درضمن مگه ما تمام استانداردهای زندگی رو در مدل زندگی امون داریم که فقط این یکی مونده باشه که حتما باید اجرا بشه یقین دارم اگر از کل کارکنان بخش دولتی وخصوصی کشور نظر سنجی بشود بالای 80 درصد مخالف تغییر ساعت هستند من از افراد متعددی شخصا این سوال را داشته ام متاسفانه دولتها گاه در یک مساله یک وجهی هستند این کار سبب افسردگی صبحگاهی ایرانیان شده است وخاموش
همه کارهای احمدی نژاد دوراندیشانه و صحیح بود. الان هم حرف های او صحیح است.
خوب است در مورد تغيير ساعت كه مشكل روزانه بسياري از افراد در نيمه اول سال است تابناك نظرسنجي انجام دهد.
واقعا متن پوچی بود
الکی الکی ایراد گرفتین
براتون متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد آیا به زودی تغییر ساعت تابستانی در کشورهای اتحادیه اروپا لغو می‌شود؟ ۳۸۴ نماینده پارلمان اروپا در رای‌گیری بر سر تغییر ساعت تابستانی، با لغو آن موافقت کردند. شمار موافقان ساعت تابستانی تنها ۱۵۴ نفر بود. به گزارش دویچه وله، به نظر نمی‌رسد با رای‌گیری در پارلمان […]
هیچ کاری اشتباه تر از تقسیم بندی ساعت ، به "جدید" و "قدیم" نیست!
آقا کاری بی فایده هستش من وقتی وارد اتاق کار میشم چون هوا کمی تاریک هست برق روشن میکنم ،که در حین کار یادم میره برق رو خاموش کنم البته این حالت برای همه صادق هست که موجب مصرف برق بیشتر میشه و در ضمن بیشتر افراد وقتی از خواب بلند میشن چون هوا تاریک هست دچار بی حالی و افسردگی هستن که موجب عدم کارایی در ادارات میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
کاملا درست گفتی. اکثر طرفداران این موضوع شاغل نیستند یا کاری به ساعت رسمی کشور ندارند
اکثر کشورهای پیشرفته در دنیا (مثل کانادا ، ایالات متحده آمریکا ، تمام کشورهای قاره اروپا ، استرالیا ، نیوزیلند ، برزیل و آرژانتین و ...) تغییر ساعت رو انجام میدن و به نتایج مثبت این کار سال ها هست که پی بردن.
در ضمن مقایسه تغییر ساعت با مثل صدای سکه و بوی کباب هم یک قیاس کاملاً بی معنا و بی ربط بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
شما از مرحله پرتی. الان ۲ ساله خودشون هم به بی فایدگی این طرح اذعات کردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد آیا به زودی تغییر ساعت تابستانی در کشورهای اتحادیه اروپا لغو می‌شود؟ ۳۸۴ نماینده پارلمان اروپا در رای‌گیری بر سر تغییر ساعت تابستانی، با لغو آن موافقت کردند. شمار موافقان ساعت تابستانی تنها ۱۵۴ نفر بود. به گزارش دویچه وله، به نظر نمی‌رسد با رای‌گیری در پارلمان […]
واقعا که قانون بدیه و حلول سال جدیدرو بکاممون تلخ میکنه وآخرش هم هیچ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
چه حساس !!!
والا اون زمان که ساعات را جلو نمی کشیدیم نماز صبح ها قضا می شد
بیشتر قوانین اجرایی بوی کباب را برای مردم دارد
می تونند به جای تغییر ساعت رسمی. تغییر ساعت کاری را در دستور کار داشته باشند.
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
با سلام
اگه کارها یک ساعت زودتر شروع شود ولی تغییر ساعت نداشته باشیم به نظرم کار منطقی به نظر می‌رسد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
درسته! اما نمیشه! چون ساعات تفریحات مردم دیگه دست خودشونه و قابل مدیریت دولتی نیست.
تحقیقاتی صورت گرفته که این اقدام تاثیر زیادی بر سلامتی مردان میگذاره
ما که حدود 35 سال داریم هیچ تفاوتی در این تغییر ندیدم
امیدوارم رفرمی بزرگ در زمینه تصویب قانون صورت بگیره
استاد تابناک با توجه به تحلیل قوی شما در این موضوع و موارد دیگر
مشخص است چرا متوجه موضوع نمی شوید
در ضمن آدمی که خودش رو بخواب میزنه
هیچ وقت بیدار نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد آیا به زودی تغییر ساعت تابستانی در کشورهای اتحادیه اروپا لغو می‌شود؟ ۳۸۴ نماینده پارلمان اروپا در رای‌گیری بر سر تغییر ساعت تابستانی، با لغو آن موافقت کردند. شمار موافقان ساعت تابستانی تنها ۱۵۴ نفر بود. به گزارش دویچه وله، به نظر نمی‌رسد با رای‌گیری در پارلمان […]
تغیر ساعت فقط مختص دولت است ،لیکن دولت برای اینکه بخش خصوصی را وادار به تبعیت کند ،آنرا بصورت قانون در آورده که بخشی از کارهای آزار ،مانند بازاریها از آن تبعیت نمیکنند ؟ اگر چه این اقدام خوب است اما بهتر این بود که پنج ماه از سال را ابنگونه عمل میکردند ،یعنی از اول اردیهبشت تا پایان شهریور، ،،؟
براي مغازه داران عاليست.
براي چوپانان روستايي نه... چون حيوانات تغير ساعت را نمي فهمند.

براي ادارات عالي است چون حدود ١.٥ ساعت در برق صرفه جويي مي كنند.
يك ساعت اول برق مصرفي تقريبا نصفه چون كولر خيلي لازم نيست.
از اون طرف يك ساعات ادارات زودتر تعطيل مي شه كه نه تنها هزينه ها كمتر مي شه بلكه كمكي به جلوگيري از قطع برق است.

فكر كنم اگر مدارس را هم دو ساعت زودتر تعطيل كنند آنوقت ساعت تابستاني نتيجه بهتري داشته باشد چون قدرت تركيز يك دانش آموز حدود ٢٠ دقيقه است نه ٤٥ دقيقه.
بهر حال اين موضوع خوبي است با احترام به نظرات موافق و مخالف
آفرین تابناک؛ خوب بود در بررسی ات به ساعت درونی و زیستی اقوام فلات ایران اشاره میکردی این تغییر خستگی مفرط روانی بی خوابی و اختلال در خواب و تا برگشت به شرایط عادی عصبیت ناشی از ناهماهنگی بین ساعت زیستی و حضور آفتاب در اسمان را هم اشاره میکردی تقلید های کورکورانه به اصطلاح حسابگرانه آفت رشد و توسعه کشور شده است.
بدیهی است این تغییر ساعت در کشورهایی که از خط استوا دور هستند و تفاوت طول روز و شب در فصل تابستان زیاد می باشد ، جای اعمال دارد . از طرفی کشورهای بسیار پهناور مانند چین و روسیه و هند که معمولا بیش از یک ساعت رسمی داشته و هر منطقه ساعت محلی خود را دارند و از طرفی کشیدگی شمال و جنوب آنها زیاد است ، تغییر ساعت منطقی نیست . در اینکه تغییر ساعت باعث صرفه جویی میشود که تردیدی نیست . ولی اینکه مردم چقدر از این تغییر سود می برند ، چیزی است که بایستی نظرسنجی شود . من به شخصه موافق هستم .
بنظرم یه کاری بیهوده وبی فایده است فقط وفقط استرس مردمو زیاد می کنه اگر سودی داشت مردم متوجه می شدن نیازی نبود ساعتهارو تغییربدن ساعت کاری رو فقط تغییر می دادن تا مردم عادی هم دیگه درگیرنمی شدن
سالهایی که تغییر ساعت نبود در مشهد در اواخر خرداد ساعت 2 و 30 دقیقه اذان صبح بود. دقت کنید عدم اجرای یک امر خوب طی چند سال باعث بد شدن آن نمی شود. هند و چین بخاطر داشتن چند ساعت رسمی آن را کنار گذاشته اند.
البته کشورهای دیگر سال را دقیقا به دو نیمه تقسیم نمی کنند و تغییر ساعت را اجرا کنند. حماقت است که نمایندگان نیمه شب 31 شهریور و یکم فروردین را برای تغییر برگزیده اند. به راحتی می توانستند آخرین جمعه شهریور ساعت 2 بامداد را برای تغییر ساعت تصویب کنند. تا دانش آموزان بلافاصله با شروع مدرسه با تغییر ساعت مواجه نشوند. یا تغییر بهار را به اولین جمعه اردیبهشت ساعت 2 بامداد موکول می کردند جون اول فروردین برای تغییر ساعت و صرفه جویی در انرژی هنوز زود است.
نويسنده فقط خواسته الكي ايراد بگيره . كاملا نوشته پوچي بوده
چین شاید تغییر ساعت نداشته باشد ولی تغییر در ساعت کاری دارند. یعنی ساعت را عقب و جلو نمی کشند ولی ساعت کاری چرا!
پاک کردن صورت مسئله،عرضه کم کردن مصرف انرژی و اتلاف انرژی رو نداریم،اومدیم سراغ اخرین مورد.اتلاف انرژی تو خونه ها و کارخانه ها رو چیکار میکنید.فقط هرچی هست آسون ترین راه رو انتخاب میکنیم.واسه جنوبیا هم هیچ فرقی نمیکنه،ما تابستون شبانه روز کولرامون روشنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
گل گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
ایول
فقط یکماه طول می کشه تا بدن خودش رو با ساعت جدید وفق بده.فکر نمیکنم تغییر ساعت در کشور ما جواب داده باشه.اصلا کار جالبی نیست.
از تابناک بعید است این گونه اظهار نظر .
ترو خدا جمع کنید این بساط تغییر ساعت رو. جز عذاب چیزی نداره حالا جالبه تحقیقات اخیر نشون داده اثرات مخربی بر سلامت جسم و اعصاب مردم داره. البته مثل همه میائل ما چون آدم جامع شناس تاثیر گذاری در سطوح عالی نداریم سالها باید بگذره و مردم بسوزند و بسازند تا اصلاحی صورت بگیره. در ماه رمضان هم که اذان مغرب 9 شب آخه؟؟؟!!!ا
ساعت دستکاری بشه من حالم خراب میشه فقط سال۸۶ساعت دستکاری نکردن انگاری مشگلات حل شده که گرفتن تلگرام باساعت
تغییرساعت درفصولی که روزهابلندتراست برای افراددوشغله وفعال وسحرخیز فواید بسیاری دارد
دوستان عزیز این قانون در اتحادیه اروپا چندی پیش ملغی اعلام شد چون فهمیدن سودی نداره واسشون احمدی نژاد همون موقع گفت اقا تاثیری نداره اجرا نکنید ولی دوستانی مثه همین نویسنده نامطلع فرمودن باید بشود چون اروپایی ها حتما چیزی میدونن که دارن انجامش میدن...حالا جرات اعتراف دارید آیا؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
فرانسه در تمام طول سال و کشواهای زیادی از جمله آلمان انگلیس و ... نیمی از سال ساعت رو جلو میکشم. لطفا بی اطلاع از مسایل فرمایش نفرمایید
تغییر ساعت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی وبهره مندی بیشتر از روشنایی روز می شود کشور هایی که این مطلب را درک کرده اند این موضوع را تمام شده می‌دانند
مگر شهرداری از در آمد پسماند منازل به شهروندان پولی میدهد که اداره برق از محل صرفه جویی بدهد. تازه آخر سال مبلغی هم بابت پسماند از مردم میگیرد. از مسولین اداره برق تشکر میکنیم که بابت صرفه جویی در مصرف برق هیچگونه مبغلی دریافت نمیکنند.
یعنی واقعا باور کنیم تابناک از یه کار احمدی نژاد دفاع کرده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
مسئله روزمره و زندگی مردم هست ربطی به احمدی نژاد و روحانی و... نداره
ما فقط یک تغییر ساعت داریم که اول بهار اتفاق میفته و دوباره بر میگرده سر جای اولش بنابراین دوستانی که از بی حالی اول صبح و تاریکی اداره صحبت میکنن یادشون رفته که با ثابت بودن ساعت فرقی به حال اونها نمیکنه چون اول بهار ساعت جلو رفته نه اول پاییز عقب رفته باشه
سلام.ترو خدا هر کی میتونه جلوی این تغییر ساعت را بگیره.شبها تا میابم به خودمون بجونبیم ساعت شده یک شب.صبح هم که باید همون سر وقت بیدار شیم.باور کنید افسردگی گرفتیم.
چين و هند تعداد بسيار زيادى جمعيت غير شهرنشين دارند كه تبعيت از نغيير ساعت را غير ممكن و بى منفعت ميكنه، اونها هم اگر مينتونستند اين كار را عملياتى ميكردند. كشورهاى حاشيه خليج فارس هم كه انقدر ولخرجى ميكنند كه اين كه نيارى به صرفه جويي هاى از اين نوع ندارند.
ای کاش یکی فقط یکی از اساتید و یا فقط یکی از اندیشمندان عزیزی که در ایران طبل ساعت تابستانی را می کوبند جلوی تلویزیون بیاید و از ان دفاع کند
تابناک یک نظر سنجی بزار چون درنظر سنجی نتیجه ونظر سریعتر قابل مشاهده است
والا کشاورز و مردم عادی و خیلی از مشاغل اصلا کاری با ساعت پیشنهادی دولت ندارن هوا روشن بشه کار میکنن تا مدتی بعد از تاریکی هم دست از کار میکشن، این که میگن توی مصرف انرژی تاثیر داره عجیبه چون چه ساعت هشت جدید بریم سر کار چه هشت قدیم همونقدر انرژی استفاده میکنیم که لازم داریم. فرقی نداره چه ساعتی تعطیل بشیم وقتی هوا تاریک بشه چراغ روشن میکنیم دیگه؟ شما برای روشن کردن چراغها ساعت نگاه میکنید؟ تو ادارات و شرکتها که از صبح چراغها روشنه چون نورگیر نیستن پس تغییر ساعت دقیقا چه سودی داره؟
تغییر ساعت برای ما جنوبی ها با گرمای ۵۰ درجه خیلی مهم هست

از این ها گذشته تابناک جان تو یکی بخدا حاشیه درست نکن
حاشیه هایی که دولت محترم درست میکنه برا هفت جد و آبادمون کافیه

شما بپرداز به مسائل اصلی و نه فرعی و حاشیه ای
لحن مقاله کاملا سیاسی و جناحیست،بیشتر تمرکزش بر خراب کردن هاشمی و روحانی بوده تا دلایل علمی و وقت مردم!شاید تنها چیزی که در این کشور استاندارده همین تغییر ساعت تابستانیست،من هنوز در حیرت دستور احمدی نژاد برای توقف تغییر ساعت بودم که این نوشتار را دیدم و مطمئن شدم راه احمدی نژاد ادامه دارد.
استرس تغییر ساعت خیلی بیشتر از منافع ان است کارها را زودتر شروع کنید در طبیعت فقط یک ساعت وجود دارد
اگه واقعا هدفتون روشنگریه، جای این مدل شانتاژ، خودتون واقعا حساب کنین و نتیجه‌شو بنویسین که ما هم از جهل دربیایم. ضمنا منشٵ تغییر ساعت مجهول نیست و با یه جستجو پیدا می‌شه.
"خبرگزاری"!
تابناک! خود تو اون روزی که احمدی نژاد ساعت رو تغییر نداد، یکی از مخالفان سرسختش بودی
تغییر ساعت در آمریکا بیش از دو بار در سال انجام می شود
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد
پارلمان اروپا با لغو ساعت تابستانی موافقت کرد آیا به زودی تغییر ساعت تابستانی در کشورهای اتحادیه اروپا لغو می‌شود؟ ۳۸۴ نماینده پارلمان اروپا در رای‌گیری بر سر تغییر ساعت تابستانی، با لغو آن موافقت کردند. شمار موافقان ساعت تابستانی تنها ۱۵۴ نفر بود. به گزارش دویچه وله، به نظر نمی‌رسد با رای‌گیری در پارلمان […]
درود
با سپاس از تابناک که به یک موضوع مبتلا به ۸۰ میلیون جمعیت ایران که تقریبا قبل و بعد از دوران احمدی نژاد بحث در مورد آن متوقف بوده اهمیت داد و مطلبی در مورد آن منتشر کرد.
من که نیمه اول سال هر روز یک ساعت کم می آورم هرچه می دوم نمی رسم.
فلسفه تغییر ساعت را خود مسولین هم درست نمی دونند.
بخدا این تغییر ساعت جز ضرر چیزی نداره ایکاش جرات درست کردنش رو داشتن
تغيير ساعت در كشورهايي كه در عرض هاي جغرافيايي بالا هستن شايد تا حدودي توجيه پذير باشد، زيرا در اين كشورها طول روز در فصل سرد خيلي كم مي شود، اما چنين مشكلي در كشور ما وجود ندارد. تغيير ساعت رسمي در كشور ما جز اختلال در ساعت فيريولوژيكي بدن و ايجاد افسردگي و كاهش بازده كاري كوچكترين فايده اي ندارد. مخصوصا در دانشگاهها دانشجويان اكثرا براي حاضر شدن در كلاسهاي اول صبح دچار مشكل ميشوند و غيبتها بطور معني داري زياد مي شود. اميدواريم دولتمردان در برچيدن اين قانون غلط تعجيل نمايند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی