بازدید 8506
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال به روایت بانک مرکزی» تا «پیش بینی ولی‌الله سیف از تورم در سال آینده»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۳.۹ درصدی اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی، رشد شاخص کل بورس با حمایت دوباره بانک صادرات، تولید ٥٠٠ میلیون بشکه‌ای عایدی سومین قرارداد IPC، سکه طرح جدید گران شد، سنگ آهن ارزان شد، بازدهی منفی «تسه»‌ها در سال ۹۶، مصرف بنزین کل کشور از مرز ۱۰۱ میلیون لیتر گذشت و کاهش نرخ دلار و یورو در سنا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 19 March 2018

از «رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال به روایت بانک مرکزی» تا «پیش بینی ولی‌الله سیف از تورم در سال آینده»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد 3.9 درصدی اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی، رشد شاخص کل بورس با حمایت دوباره بانک صادرات، تولید ٥٠٠ میلیون بشکه ای عایدی سومین قراردادIPC، سکه طرح جدید گران شد، سنگ آهن ارزان شد، مصرف بنزین کل کشور از مرز ۱۰۱ میلیون لیتر گذشت و کاهش نرخ دلار و یورو در سنا را در بر دارد.

رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال به روایت بانک مرکزی

بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حسابهای اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به (قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ به ۵۲۰۵.۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ به میزان ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

جنگ های تجاری برنده ندارد/ رشد 3.9 درصدی اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی

«کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول به آمریکا هشدار داد که جنگ تجاری علیه سایر کشورهای برنده ای ندارد. لاگارد در گفت و گو با روزنامه آرژانتینی «لا ناسیون» که روز یکشنبه منتشر شد، به آمریکا نسبت به ایجاد موانع تجاری با کشورهای دیگر هشدار داد. لاگارد گفت که کشورهای فقیر و مردمان فقیر ساکن در کشورهای ثروتمند در یک دهه گذشته از افزایش تجارت جهانی نفع برده اند اما اذعان کرد که برخی مناطق و صنایع از این مساله زیان دیده اند. رئیس صندوق بین المللی پول افزود: باید از تاثیرات روش های ابتکاری و تجاری برای جبران این زیان ها استفاده کرد اما تلاش برای کاهش تجارت و ایجاد موانع بیشتر هیچ برنده ای نخواهد داشت. لاگارد برای شرکت در اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو گروه 20 به بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین سفر کرده است. این اجلاس دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود. به گفته لاگارد پیش بینی می شود که اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی 3.9 درصد رشد داشته باشد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیرا اعلام کرد که تعرفه ای 25 درصدی بر واردات فولاد وضع می کند و تعرفه بر واردات آلومینیوم را نیز ده درصد تعیین کرد. /ایرنا

رشد شاخص کل بورس با حمایت دوباره بانک صادرات

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه بیست و هفتم اسفند ماه 96 با افزایش 242 واحدی معادل 0.25 درصد به رقم 95 هزار و 819 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته، شاهد روند صعودی تمام شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 60 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 30 هزار و 384 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 81 واحدی معادل 0.48 درصد، عدد 17 هزار و 149 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 47 واحدی معادل 0.38 درصد به رقم 12 هزار و 764 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.39 درصد همراه شد و 402 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 102 هزار و 419 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 211 واحد افزایش معادل 0.31 درصد به رقم 67 هزار و 670 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 309 واحد افزایش معادل 0.15 همراه بود و عدد 206 هزار و 111 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی شرکت های بانک صادرات با 37 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 34 واحد و بانک ملت با 27 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

از «رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال به روایت بانک مرکزی» تا «پیش بینی ولی‌الله سیف از تورم در سال آینده»

بازدهی منفی «تسه»ها در سال 96

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 66 هزار و 350 تومان معامله شدند. بازدهی اوراق (پیش از آخرین روز معامله) در اسفند منفی 3 / 4 درصد و از ابتدای سال اوراق تسهیلات مسکن با افت 1/ 9 درصدی مواجه شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به سقف 80 هزار تومانی در میانه مرداد، از ابتدای پاییز روند نزولی «تسه»ها تشدید شد. به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود تشدید نوسانات معاملات مسکن تهران از آذر (رشد ۵۰ درصدی معاملات) و با سیگنال‌های ورود نقدینگی، رشد پول (و کاهش شبه‌پول) و همگام با نوسانات بازارهای موازی، ارز و سکه، تشدید روند صعودی قیمت مسکن در نیمه دوم سال، افزایش ۲/ ۲۲ درصدی قیمت سالانه مسکن در بهمن رقم خورد. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، با ایجاد شرایط احتیاطی و کاهش تقاضای «تسه»ها قیمت اوراق را در اسفند به کف ۲۸ ماهه رساند.

تولید ٥٠٠ میلیون بشکه ای، عایدی سومین قراردادIPC/ملاک رنگ چشم نیست

وزیر نفت گفت: در نتیجه عقد قرارداد توسعه و بهره برداری میادین نفتی جفیر و سپهر، در ٢٠ سال به احتساب تولید روزانه١١٠هزار بشکه ای، ٥٠٠ میلیون بشکه نفت تولید می شود. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین امضای قرارداد توسعه و بهره برداری  میادین نفتی سپهر و جفیر  با بیان اینکه این قرارداد که بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت E&P ایرانی منعقد می شود در قالب قراردادهای جدید نفتی، IPC است، گفت: این شرکت ها باید وارد پروژه های نفتی شده و تجربه کسب کنند. به نقل از مهر، وی با تاکید بر اینکه در انجام پروژه های نفتی ملاک اصلی تجربه است، ادامه داد: برخی مطرح می کنند که ما به دلیل رنگ چشم یا موی خارجی ها با آنها قرارداد می بندیم در حالیکه به هیچ عنوان چنین نیست. مهم تجربه است و شرکت های داخلی باید در کنار شرکت های خارجی کسب تجربه کنند و اگر شرکت داخلی تجربه موفقی در انجام پروژه ها دارد قطعا از توانمندی آن استفاده می شود.

اعلام شرایط جدید واردات گوشت استرالیایی

آخرین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در سال 96، موضوع تغییر در شیوه واردات گوشت از استرالیا مورد بحث و بررسی قرار داد. محسن بهرامی ارض‌اقدس با بیان اینکه سالانه در حدود 830 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، گفت: اولویت ما تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی است، در صورتی که در برخی مقاطع به صورت فصلی نیاز به تامین گوشت وجود داشته باشد، کشورهای ترکمنستان، ارمنستان در زمره تامین‌کنندگان گوشت مورد نیاز کشور ما قرار دارند، استرالیا نیز در صورت برخورداری از مزیت قیمتی می‌تواند در کنار دیگر کشورها در زمره تامین‌کنندگان گوشت ایران باشد. وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر 100 تن گوشت قرمز نیاز تنظیم بازار کشور در این بخش است، افزود: تاکنون واردات گوشت قرمز از استرالیا به صورت لاشه بوده که هزینه‌ بالای حمل‌ونقل، منجر به افزایش قیمت تمام شده این محصول در بازار ‌شده است. به همین دلیل در صورت تایید سازمان دامپزشکی کشور و با توجه به ذائقه مصرف در داخل، پیشنهاد شد که از این پس واردات گوشت از استرالیا به صورت بسته‌بندی‌های وکیوم باشد. مسئول انجمن نظارت و تحقیقات گوشت و دامپروری استرالیا نیز در سخنانی با اشاره به اینکه استرالیا علاقمند به همکاری با بازار گوشت ایران است، افزود: حمل هوایی گوشت قرمز از استرالیا به ایران برای هر کیلوگرم یک دلار و 20 سنت آمریکا هزینه در بر دارد که رقم بالایی است در حالی که حمل از طریق دریایی و کشتی، برای هر کیلوگرم 20 سنت تمام می‌شود. /صداوسیما

سکه طرح جدید ۲۰ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز یکشنبه)بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۰ هزار تومان افزایش مواجه بود، به نحوی که قیمت به یک میلیون و ۶۱۹ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم ۱۹ هزار تومان گران شد و نرخ آن به یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۵۰۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۳۸ هزار تومان بود. /مهر

سنگ آهن ارزان شد

سنگ آهن وارداتی در چین اخیرا باز هم با کاهش قیمت مواجه شده است چرا که چشم انداز آینده نزدیک بازار بدتر شده است.سنگ آهن وارداتی در چین اخیرا باز هم با کاهش قیمت مواجه شده است چرا که چشم انداز آینده نزدیک بازار بدتر شده است. به گزارش کالاخبر، آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در روز جمعه ۱.۷۵ دلار افت داشت و ۶۹.۵ دلار هر تن سی اف آر چین شد. در بورس دالیان هم قیمت قرارداد سنگ آهن ماه می یک دلار افت داشت و در بورس شانگهای قیمت قرارداد میلگرد ۳ دلار ارزان تر شد. به این ترتیب جو بازار چندان مثبت نیست چرا که عرضه فولاد از تقاضای آن پیشی گرفته است و با این که زمان محدودیت تولید کارخانه های چینی به اتمام رسیده بعید است تولید رشد چشمگیری داشته باشد چون مازاد عرضه در بازار مشهود است.

مصرف بنزین کل کشور از مرز ۱۰۱ میلیون لیتر گذشت

در نخستین روز هفته جاری (شنبه، ۲۶ اسفندماه) مصرف بنزین در کل کشور به ۱۰۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر رسید. این در شرایطی است که در مدت مشابه پارسال مصرف بنزین در سراسر ایران ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بود، بنابراین مصرف بنزین در روز ۲۶ اسفندماه امسال در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۴.۱ درصد افزایش یافته است. همچنین در روز شنبه هفته جاری مصرف نفت‌گاز به ۸۸ میلیون لیتر در سراسر کشور رسید که رشد ۱۰.۳ درصدی را در مقایسه با روز مشابه پارسال ثبت کرد. بر اساس آمارهای رسمی، مصرف نفت گاز در ۲۶ اسفندماه پارسال (۹۵) ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در روز بود. /میزان

نرخ دلار و یورو در سنا کاهش یافت

بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز، در پایان معاملات بازار ارز در روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با افت 112 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 47 هزار و 632 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 340 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 57 هزار و 884 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین 7 هزار و 593 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 23 ریال ارزان تر فروخته شد.

از «اعلام شرایط جدید واردات گوشت استرالیایی» تا «رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه امسال به روایت بانک مرکزی»

پیش بینی ولی‌الله سیف از تورم در سال آینده

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با حفظ انضباط پولی و مالی دولت، در سال آینده هم تورم تک رقمی خواهیم داشت. ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه روز یکشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدام بانک مرکزی در تحقق شعار سال اظهار کرد: دولت در ایجاد اشتغال دستاوردهای خوبی داشته است. در زمینه تولید هم دولت و نظام بانکی به همراه سایر دستگاه‌ها دستاوردهای خوبی داشته است. اقدام نظام بانکی درحمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و بردن تولید در اقصی نقاط کشور تاثیر مهمی در رشد اقتصادی کشور داشته است. وی در ادامه افزود: رشد اقتصادی کشور در ۹ ماه امسال بدون نفت بالای ۴ درصد بوده است. به نقل از ایسنا، سیف با اظهار خوشحالی از تداوم تورم تک رقمی تصریح کرد: تورم تک رقمی در سال ۱۳۹۵ به دست آمد. در سال ۱۳۹۶ حفظ شد و با حفظ انضباط پولی و مالی دولت، در سال آینده هم تورم تک رقمی خواهیم داشت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
30 درصد تورم تضمینی به شرط چاقو . تک رقمی رو خدا رحمتش کنه .
اگر تورم کم شده می شود .چقد رقیمتها بالا رفته ..الخصوص خانها و کرایه های ان .........چرا مالکین هر سال نرخ کرایه را برای بالا بودن تورم تعیین میکردند الان با پایین امدن ان انرا کم نمیکنند ...حتی زیاد هم میکنند .این بی قانونی در مملکت است ..اقای مسولی اگر به اشوب گری سریع رسیدگی میکند متهم هها را به دار می زنی .یک فکری به حال این مالکین از خدا بیخبر بکن ...........گرچه میدانم خودت هم مالکی .....هرگز این کار را نخواهی کرد...فقط نوشتم دلم خنک شود .....جوانها بی خانمان هستند . مجرد هستند ..بی کس شدند فقط به خاطر جفایی که مسکن در حق انها کرد....وای بر ان کس را که یک شبه قیمت مسکن را از 800 تومان به 7 میلیون تومان رساند ..باز امسال از 7 میلیون به 10 میلیون تومان رساندند ..صدا را می شنوید ..یا هنوز خوابید
تورم حداقل 2 برابر رقم اعلامي مي باشد چرا فرافکني و کتمان مي کنيد ملت که ميدانند تورم اقلام اساسي مورد نيازشان 100درصد گران شده است آمارهاي کشککي شما به درد خودتان مي خورد.
در ایران شاخص سنجش نرخ تورم نرخ ارز است نه افاضات مسئولین و ارقام ادعایی آنها! مسئولین محترم و از جمله جناب سیف نیازی به بازار رفتن برای خرید ندارند و همه شان در قصر های شیشه خود با ارقامی که زاییده اوهامشان است سرگرمند! نرخ واقعی تورم بر پایه شاخص افزایش نرخ ارز حداقل 35% است هر چند که جناب سیف و سایر مسئولین بر نرخ تک رقمی خود ساخته شان اصرار ورزند، رقمی که ملت مظلوم با گوشت و پوست و استخوانش لمس میکند!
این سبد کالای مورد بررسی جهت تشخیص نرخ تورم خیلی وقته که خالیه و دیگه چیزی توش نیست به هیچی هم که تورم تعلق نمی گیره به ایشان بگویید لااقل 4 فحش آب دار توش بزارند شاید کفایت کنه.
لطفا به مسولین اقتصادی ،الخصوص ریس کل بانک مرکزی بفرمایید تورم برای حدود ۷۰٪ جامعهٔ ایران بر مبنای ارزاق ،ومایحتاج روزمره،و خدماتی دولتی مانند ،آب و فاضلاب ،وبرق ،وگاز ،مخابرات ،وبهداشت ،ودرمان ،وآموزش ،وپرورش ،وایاب ،وذهاب ، باید محاسبه شود ،که در همین اسفند ماه ۹۶ ،بیش از ۳۰٪ بوده است ؟ مردم ایران این نرخ تورمی رالمس میکنند ،نه آنکه ایشان میگویند ؟ البته چون حضرات ،مشکل ،کمبود حقوق ،و هزینهٔ‌زندگی را ندارند ،واز قیمتهای بازر هم بی اطلاع هستند ،از این جهتکذب را پیشه نموده اند ،واین خشمهای فرو خفتهٔ‌مردم را نمی بینند ؟،،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان