بازدید 15308
آیین نوروز در ایران از زبان نمایندگان؛

از همدردی کرد زبان ها با مردم عفرین تا رقص کردی در طبیعت

کرمانشاهان که گهواره تمدن ایران زمین به شمار می رود، هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاص خود برپا می‌شود که از آن جمله می‌توان به خانه تکانی، آتش افروزی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید و سیزده به در اشاره کرد که هریک نمادی از جشن هزاران ساله نوروز در تاریخ این سرزمین است.
کد خبر: ۷۸۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 24 March 2018

کرمانشاهان که گهواره تمدن ایران زمین به شمار می رود، هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاص خود برپا می‌شود که از آن جمله می‌توان به خانه تکانی، آتش افروزی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید و سیزده به در اشاره کرد که هریک نمادی از جشن هزاران ساله نوروز در تاریخ این سرزمین است.

به گزارش «تابناک»؛ حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با تابناک در خصوص مراسمی که در این خطه برگزار می شود، اظهار داشت: نوروز یا به اصطلاح محلی"روژه نو"در میان کردها از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است و این عید در واقع با تاریخ مردم این منطقه عجین است و معمولا افراد از سراسر کشور و حتی برخی نقاط دیگر جهان برای دیدن این آیین به منطقه ما می آیند.

وی گفت: عید نوروز در باور کرمانشاهیان مقدس است، زیرا برخی حتی اعتقاد دارند که حضرت علی (ع) در چنین روزی به امامت رسید. جشن نوروز از زیباترین جشن‌هاست که به همراه خود پاکی و پاکیزگی و تازه شدن دیدارها و زدودن زنگار کینه ها و قهرها را به ارمغان می آورد. از روزها قبل از فرارسیدن نوروز، مردم استان کرمانشاه با خانه تکانی و گردگیری خود را برای برگزاری این جشن باستانی آماده می‌کنند.

اما اوج استقبال از نوروز در روز چهاشنبه سوری است که همه مردم و به ویژه نوعروسان و دامادها لباس های نو و محلی رنگارنگ بر تن می کنند و بر دورش حلقه می زنند؛ برای مثال در دلاهو روی کوه مشرف بر شهر آتش بزرگی برپا می کنند که یک نمای بسیار زیبایی دارد.

از همدردی کرد زبانها با مردم افرین تا رقص کردی در طبیعت

از رسم های بسیار جالب شب عید، «شال درکی» یا «شال اندازی» است. جوانان در شب عید دستمال یا شال خود را از منافذ تعبیه شده در سقف اتاق ها به داخل اتاق آویزان کرده و عیدی خود را از صاحب خانه می طلبند و هنگام شال اندازی شعرهای خاصی می خوانند. همه هر پیشامد بدی را در این روز بدشگون دانسته و بر این باورند که با شاد بودن در چنین روزی، سراسر سالِ تازه را به خوشی خواهند گذراند.

در قدیم بچه ها روی بام خانه های دهکده می رفتند و از روزنه ی بام ها، شال هایی را که درازای آن تا چندمتر می رسید، به درون اطاق ‎ها آویزان می کردند و صاحب خانه را آواز می‎دادند و به کردی می گفتند: «شال دَر، هات هات، پَرِ شالم نسوزی، پر شال مان را نسوزانی (شال آویزان، آمد آمد، گوشه ی شالم را نسوزانی، آن را خالی برنگردانی)». صاحب خانه درون شال آن‎ها، گردو، بادام، شیرینی، نخود و کشمش و تخم مرغ پخته می گذاشت و شال را گره می‎زد و می گفت: «هَل کیشِ بان (بالا بکش)». در مواردی، برای شادی بیشتر و شوخی، صاحب خانه داخل شال زغال گداخته ای می گذاشت و بالا می‎فرستاد.

این نماینده مجلس گفت: در روز عید هم مراسم در جاهای مختلف کرمانشاه با یکدیگر فرق دارد؛ برای مثال در برخی مناطق مردم سیاه چادر برپا می کنند و عملا از 15 اسفند تا 25 فروردین را در این سیاه چادرها می مانند و عید خود را در آنجا می گذرانند. در جایی مثل دالاهو تمام مردم شهر جمع می شوند و با هم دست می دهند.

در پیر بنیامین و اماکن دیگر مردم دست جمعی با هم دست می دهند و نفر اول شروع به دست دادن می کند و تا نفر آخر پیش می رود، که یک رسم منحصر به فرد است. دید و بازدیدها نیز معمولا تا روز آخر عید ادامه دارد تا اینکه سیزده به در همه به طبیعت می روند.

در روژه نو تا روز دوازدهم فروردین، مردم به یکدیگر شادباش می گویند. «در نخستین روز عید، بستگان و دوستان به دیدن کسانی که عزیزی را در سال کهنه از دست داده اند، می روند و به بازماندگان او «سرسلامتی» می‎دهند (بلوکباشی، 1389، 81).» در شهرها، افرادی که پایه و شأن اجتماعی در جامعه دارند، روزی را در خانه می‎مانند، یا به اصطلاح «می‎نشینند» تا دیگران برای «عید مبارکی» به دیدنشان بروند.

از مراسم کهن مردم در نوروز، رسم آب‎ پاشی به یکدیگر، آب‎تنی و شست وشوی خود با آب بوده است. البته امروزه رسم آب تنی و آب پاشی در نوروز، کمتر معمول است و تنها بقایای آن را در آیین های مربوط به جشن چهارشنبه سوری می‎توان دید.

وی گفت: نوروز علاوه بر اینکه برای کردان ایران از ارزش خاصی برخوردار است، برای کردهای کشورهای همسایه از عراق و ترکیه گرفته تا سوریه مهم است و به نوعی باعث وحدت بین کردها نیز می شود، به طوری که با اینکه امسال مردم عفرین روژه نو ندارند، می بینیم که همدردی خاصی بین مردم مناطق کردنشین وجود دارد.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: در روز سیزده به در نیز زنان و مردان لباس های نو را بر تن می کنند، به خصوص زنان کرد که اعتقاد دارند لباس نو نباید در پستوهای خانه ها بماند و لباس نو را باید بر تن کرد؛ بنابراین، لباس های خود را بر تن می کنند و در این روز شما حلقه های عظیم کردی را می بینید که در جای جای طبیعت دیده می شود.

وی گفت: این مراسم با ساز و آواز کردی به دور هم جمع می شوند و در میان حلقه های ده ها نفری از زنان مردم می ایستند و رقص کردی می کنند که یک خاطره به یاد ماندنی برای مردم این خطه بر جای می گذارد. در پایان روز هم مردم سبزه های خود را در آب می اندازند و با نوروز خداحافظی می کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۷
خوبه مردم اذربایجان هم با مردم منبج ابراز همدردی کنن؟
ایول
عه عه

پسراشون کلاه گیس گذاشتن و لباس زن به تن

وای وای وای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
چی میگی شما؟؟؟؟
عدم موضع گیری وزارت خارجه در مورد بمباران مظلونانه کردها تاسف بار است.
تابناک لطفا باز به مسائل قومیتی گیر نده
چطور رقص در طبیعت کردستان ایراد ندارد ولی در سالنی در تهران حرام است
کرد نیستم ها اما با کلمه (کرد زبان ) منظوری دارین؟
به اميدي اينكه جشن نوروز عامل صلح و ارامش در منطقه پر اشوب خاورميانه و نهايتا كل جهان بشه.
چه عجب تازه فهمیدین اینارو؟!
شادی کردن مگر گناه هست . لباس نو باید پوشید . لباس سیاه درست نیست .دل انسان را افسرده میکند . سال نو لباس باید شاد و رنگی باشد . سال نو نباید گریه کرد . اگر در تحویل سال گریه کردی تا آخر سال در حال گریه هستی . اگر در حال شستشو باشی یا در حال جارو کردن باشی تا پایان سال اینکاره ای . لذا از قدیم گفتند هنگام تحویل سال نو فقط به تحول حالت فکر کن . اولین چیزی بعد از مرگ میپرسند که رفتار و کردار و پندارت نسبت به . افراد .جامعه . دنیا چگونه بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
عجب!!! یعنی اینهمه به این خرافات رای مثبت دادن؟!!!!!!!
کردهای ایران با کردهای سوریه چه کار دارند؟
دعای کشور اسلامی و رقص کردن و اینکه این هم مانند قوانین دیگرتون عشقی و سلیقه ای
کرد یعنی اصیلترین ایرانیان
عفرین شهر کرد نشین نبوده و نیست.
مرگ بر اردوغان جنایت کار
کوردهای بیچاره توی عفرین توسط مغولها بازهم نسل کشی شدن
من شنیده بودم گهواره تمدن در کشور ما مادها و همدان هست
برخی رسوم ریشه در تاریخ ایین های زرتشت در منطقه دالاهد و پلنگان پاوه دارد با امدن دین اسلام خیلی از ایین ها منقرض شد
نماینده حق ندارد از تروریستهای عفرین حمایت کند
عفرینعرب دارد ترکمن دارد، تماما کرد نبود که، می خواستند ضمیمه کردستان بزرگ کنند ترکیه جلوشونو گرفت دستش درد نکنه
به نظرم پاسداشت ایین ایران قدیم این گونه مراسمات است که تاکنون از گزند بد اندیشان مصون مانده درود خدا بر تمام ایرانیان اصیل علی الخصوص کردان غیرتمند
نوروز متعلق به ما تورکهاست که بقیه ملتهای منطقه آنرا از ما یاد گرفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
خخخخخخخخخخخخخخخ
عفرین چه ربطی به کرد زبان ایران داره
ساکنان واقعی عفرین عرب و ترکمان هستن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل