بازدید 9361
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

دولت امروز تنها بازیگر عرصه اقتصاد کشور است/ دلیل افزایش قیمت ارز انفعال بانک مرکزی در مقابل شرایط روانی بازار است

افزایش بهای ارز و دلار همچنان ادامه دارد و جالب آنکه بنا به گزارش‌های میدانی، همچنان عطش خرید وجود دارد و در روزهای پایانی سال و در حالی که قیمت دلار از مرز 4800 تومان نیز گذشته، صف های طولانی از مردم جلوی صرافی ها در برخی از نقاط شهر که خرید و فروش ارز رواج دارد، دیده می شود.
کد خبر: ۷۸۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ 23 March 2018

دولت امروز تنها بازیگر عرصه اقتصاد کشور است/ دلیل افزایش قیمت ارز انفعال بانک مرکزی در مقابل شرایط روانی بازار است افزایش بهای ارز و دلار همچنان ادامه دارد و جالب آنکه بنا به گزارش‌های میدانی، همچنان عطش خرید وجود دارد و در روزهای پایانی سال و در حالی که قیمت دلار از مرز 4800 تومان نیز گذشته، صف های طولانی جلوی صرافی ها در برخی از نقاط شهر که خرید و فروش ارز رواج دارد، دیده می شود.

به گزارش «تابناک»؛ دلایل مختلفی برای این جهش قیمت از سوی کارشناسان یا مقام‌های رسمی در ایران ارائه شده است. برخی فعالان بازار ارز می‌گویند، علت افزایش بهای دلار این است که بانک مرکزی ارز کمتری به صرافی‌های خود در بازار تزریق کرده و یا با قیمت بالاتر ارز می‌فروشد. شمار بسیاری از صرافان، کاهش تزریق ارز را تأیید کرده‌اند. از دیگر دلایلی که در این باره ارائه شده، تلاش دولت برای افزایش قیمت ارز و تک نرخی کردن آن است.

یکی از کسانی که در این باره اظهارنظر کرده، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ایران است که گفته، برنامه این است که دولت نرخ دلار را نهایتا به ۵۰۰۰ تومان برساند تا آن را تک نرخی کند. البته فاصله گرفتن نرخ آزاد ارز از نرخ دولتی آن، شرایط را برای تحقق این خواسته مشکل خواهد کرد. بعضی دیگر البته گفته‌اند، افزایش بهای ارز، یکی از اقدامات دولت برای جبران کسری بودجه سال آینده است.

هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مستقیم به این نکته اشاره کرده و گفته است: نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال ۱۳۹۶، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله‌ای ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است؛ ‌بنابراین، دست کم ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم اکنون نرخ ارز دچار یک فضای روانی شده و یک فضای احساسی و سفته بازی هم اکنون در بازار حاکم است، دلیل آن نیز عدم حضور فعال بانک مرکزی در بازار ارز است.

وی گفت: اگر بانک مرکزی حضور فعالی داشته باشد، کار را مدیریت می کند و مانع از این گونه کارها می شود. هم اکنون اتفاقی در کشور ما رخ نداده که یکباره با چنین جهش ارزی مواجه شویم. زمانی بود که تورم در اقتصاد ما بیش از 40 درصد بود و باعث جهش ارزی می شد، ولی اکنون ما افزایش تورمی نداریم.

رئیس کیسیون اقتصادی همچینن یادآور شد: در این سال ها نرخ تورم بر اساس گزارش بانک مرکزی تک رقمی بوده است؛ بنابراین انتظار ما از نرخ ارز متناسب با کاهش نرخ تورم تغییرات کمتری نسبت به گذشته است، از سوی دیگر افزایش قیمت نفت و افزایش حجم فروش نفت در اقتصاد ما و همچنین افزایش میزان درآمد نفتی در اقتصاد ما تأثیرگذار است.

این نماینده مجلس گفت: ما در گذشته نفت را با قیمت 25 تا 30 دلار هم فروخته ایم، اما اکنون بالای 60 دلار معامله می شود؛ یعنی منابع ارزی کشور رو به افزایش است؛ پس در این شرایط، باید یک رابطه منطقی بین نرخ ارز باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آنچه به نظر در این شرایط کنونی وجود دارد، این است که وضعیت ورود ارز در کشور، با توجه به افزایش بهای نفت و همچنین افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی در دنیا ـ که ما در بخشی از زمینه ها مثل محصولات پتروشیمی و سنگ آهک و مس صادر کننده هستیم ـ در این حوزه، باید درآمدهای ارزی افزایش پیدا کند؛ یعنی شرایط نسبت به گذشته بهتر است و پیش بینی ها نسبت به گذشته هم بهتر خواهد بود.

وی گفت: البته یکی از عوامل تأثیرگذار در ماه های اخیر تراز منفی کشور بود و در نه ماهه اخیر 6 میلیارد دلار تراز بازرگانی مان منفی شده و این یک وضعیت مناسب نیست. ما البته عامل منفی تأثیرگذار در نرخ ارز هم داریم اما با این همه، باعث نمی شود این میزان افزایش نرخ ارز داشته باشم.
دلیل اصلی افزایش قیمت ارز، انفعال بانک مرکزی در مقابل شرایط روانی بازار است. بانک مرکزی ما باید فعال باشد و نباید منفعل عمل کند؛ به عبارت دیگر، باید منابع و مصارف را تعیین کند، فضای بازار را دست بگیرد و عرضه و تقاضا را کنترل کند، این عدد که بالا رفته اصلا منطقی نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما بر این باوریم، دولت امروز تنها بازیگر عرصه اقتصاد کشور است؛ نحوه عرضه 50 میلیارد دلار از فروش نفت در اختیار دولت است و صادرات غیرنفتی کشور که دلار را به کشور وارد می‌کند، حدود 40 میلیارد دلار است. جالب است زمانی که از این حدود 40 میلیارد در طول متوسط سال‌ها برآورد می‌شود، نزدیک 15 میلیارد تومان برای پتروشیمی هاست که باز هم پتروشیمی‌ها غیرمستقیم در اختیار دولت هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: من معتقدم به دلیل ویژگی ساختار نظام ارزی کشورمان و حضور دولت در اقتصاد به ویژه متولی بودن بانک مرکزی و در پیش گرفتن سیاست‌های فعال به جای سیاست انفعال در بخش ارزی، می‌تواند این بازار را تغییر دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
بانک مرکزی پیشنهاد داده که تعطیلات نوروز از 13 روز به 365 روز افزایش پیدا کنه!الان بانک مرکزی حتی از بچه مدرسه ایها هم خوشحال تر است که تعطیلات نوروز یکماه اقتصاد ایران را تعطیل می کند. فقط تصور کنید خبر انتخاب بولتون اعلام می شد و بازار ارز اخبار جدید را می شنید!
بانک مرکزی پیشنهاد داده که تعطیلات نوروز از 13 روز به 365 روز افزایش پیدا کنه!
شما شایعه سازی نکنید. قیمت دلار از 3700 تومان فقط 8 درصد رشد کرده وب به 3900 تومان رسیده. بانک مرکزی تورم اسفند را اعلام کرده که فقط 8 درصد است و دو درصد از تورم بهمن هم کمتر است. از این جو دادن به بازار چی عاید شما می شود. کجا دلار 5000 تومان است؟ فقط 3900 تومان است که بعد از سفرهای نوروزی به 3400 تومان کاهش خواهد یافت و تورم 97 به زیر 5 درصد خواهد رسید!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
عزیزم شما این قیمتها رو از کجا آوردی؟ بگو ما هم بریم بخریم
مسیح
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
حاجی حالت خوبه؟
شما میدونی اصلا نرخ دلار چنده الان؟
من 28 اسفند توی اصفهان و از صرافی خرسدم 4940
تومن ا
بر اساس قیمت روبل روسیه و یوان چین و لیر ترکیه و بات تایلند و اذربایجان و ... تقریبا همه ارزهای بازار ایران قیمت دلار امریکا 5200 تومان است و به همین خاطر است که حتی با 4800 تومان باز هم صف خرید موجود است. بانک مرکزی فقط برای تبلیغ دلار را زیر قیمت می ده و به همین خاطر هیچ کس حاضر نیست دلار خود را زیر 5 هزار تومان بفروشد. برای توضیح مثلا لیر ترکیه در بازار تهران 1320 تومان است ولی با توجه به برابری جهانی ان با دلار امریکا که 3.9 است دلار لاید بالای 5100 تومان باشه و یا نسبت جهانی یوان با دلار امریکا 6.33 است که با توجه به قیمت بازار تهران که 820 تومان به یک یوان است دلار امریکا باید بیشتر از 5100 تومان باشه و همه ارزها به همین شکل. سکه هم حبابی ندارد چون دلار 4800 تومان نیست بلکه همان 5200 تومان است.
۵سال با برجام اقتصادکشور را انتظاری کردند
باید انتظار این اوضاع را داشته باشند
کاشتند و درو میکنند
اگر بانک مرکزی کاری برای تنظیم بازار انجام نمی دهد لطفا در آن را ببندید تا مالیات حاصله از جیب مردم هدر نرود
با توجه به عرضه اصلی ارز در بازار توسط دولت و تعرفه های گمرکی و مالیات ( به طور متوسط هر دلار برای وارد کننده بیش از 9 هزار تومان در می آید) بر واردات، یکسان سازی نرخ ارز یک هدف بیشتر ندارد و آن هم ایجاد شوک و رانت عظیم در اقتصاد و نهایت فقیر شدن اکثریت ایرانیان خواهد بود
چرا یک نفر در این مملکت از مسوولان نمیپرسد زمان دولت احمدی نژاد تراژدی خیز 300 درصدی ارز بعد از اعمال سیاست یکسان سازی نرخ ارز دقیقا چرا شکست خورد و طراحان اقتصادی امروز دقیقا چه سیاست متمایزی دارند که دوباره رویای یکسان سازی دارند ( اینکه تحریم بانک مرکزی جلوی انجام آن را گرفت با توجه به زمانبندی های آن زمان کاملا دروغ و فرافکنی است )
تا زمانی که دولت با اعمال سیاستهای شکست خورده در بعد جهانی در قالب حمایت های تعرفه ای اقدام به اصطلاح حمایت از صنایع داخلی دارد یکسان سازی نرخ ارز غیر ممکن است
البته فرض بر بی گناهی است که البته غیر از این باشد عده ای نفوذی در سیستم سیاستگذاری پولی ایران کاری که جنگ تحمیلی و تحریم ها موفق به انجام آن نشدند را دارند انجام میدهند.
دل سوزان این مرز و بوم به هوش باشند
الس
تمام تحلیل بالا بیهوده بود !!!!!!!!

در درجه اول وقتی شهامت نوشتن قبمت دلار رو ندارید چطور ممکن تحلیل درست ارائه بدید

دلار نقدی برای خریدن الان 5100 تومن درفردوسی هست

با شروع تحریم های دائمی موشکی و فرجامه برجام و قانون کاتسا یا مادر تحریم ها ، دلار مثل زمان رفسنجانی یه دفعه ده برابر میشه
با دکتر پورفسور سیف میریم بسوی دلار 40 هزار تومنی !!!!
تابی جون اذیت نکن .
پشت پرده های سیاست کمی پولی اقازاده ها رانت ها و خیلی چیزهای دیگه هم در این بین بود
وقتی دولت درد باشد همین میشود، یعنی روحانی بدتر از احمدی نژاد بوده
جلوی افزایش ارز را بگیریددرغیراینصورت حقوق هارابه همان اندازه افزایش دهیدگرانی ارزبه نفع هیچکس نیست
خدا سايه اين بانكًمركزي رو از سر اين ملت كم نكند,
ناكارامدترين گروه اقتصادي حاصل كارش همينه.
تماما جو سازی مافیای بزرگ دلار است که اینگونه عنوان می کنند که دلار گرانتر می شود .... مگر چه اتفاقی افتاده ..ارزش جهانی دلار بسیار تضعیف شده ... و امریکا کشوری ورشکسته و با بدهی سنگین است و با جنگ های اقتصادی با سایر کشور ها این احتمال وجود دارد براحتی سد دلار بشکند و ور شکسته شود تمام تحلیلگران جهانی الان روی ارزش طلا دارند بحث می کنند. و از افزایش ان . متاسفانه همه چیز ایران با همه جای دنیا فرق کند. ارزش صادرات غیر نفتی بسیار بالاست و مطمئن باشید قیمت دلار پایین می اید.
شرایط اقتصادی خوب نیست
در این شرایط حساس کشور که نیاز به هدایت اقتصادبه سمت تولید است
محمدرضا پورابراهیمی: دولت امروز تنها بازیگر عرصه اقتصاد کشور است.
جواب: بازیگران دیگری هم هستند وگرنه جنابعالی رئیس کیسیون اقتصادی مجلس نمیشدید!
افزایش نرخ ارز به نظر من یک دلیل دارد و اینکه گروه اقتصادی از وزیر تا رییس بانک مرکزی چیزی از علم اقتصاد نمیدانند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل