بازدید 5683
دانشگاه تهران در سالی که گذشت؛

از بازداشت گسترده فعالان دانشجویی تا کمک های بی شائبه دانشجویان به زلزله‌زدگان کرمانشاهی

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 21 March 2018

 از بازداشت گسترده فعالان دانشجویی تا کمک های بی شائبه دانشجویان به زلزله زدگان کرمانشاهیسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

بهار سال 96 در دانشگاه تهران فارغ از همه تحولات خرد و کلان، نشست فعالان دانشجویی و معترضان به حقوق صنفی با هیات رئیسه دانشگاه که در تاریخ 21 فروردین ماه برگزار شد، یکی از مهم ترین رخدادهای این دانشگاه بود؛ نشستی که در آن دانشجویان از مشکلاتی مثل محدودیت های آموزشی در قبال دانشجویان سنواتی، کیفیت بد غذاهای سلف، محدودیت امکانات محیط های خوابگاهی و اشکالات مرتبط با ایده شهر دانش در این دانشگاه سخن گفتند.

در این جلسه که جدا از دکتر نیلی رئیس دانشگاه، همچنین معاونین آموزشی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه حضور داشتند، وعده هایی برای تحقق نیازها و مشکلات دانشجویان داده شد که از جمله آن می توان به وعده حسینی معاون آموزشی مبنی بر عدم جریمه کردن دانشجویان در ترم نخست سنواتی شدن اشاره کرد.

از بازداشت گسترده فعالان دانشجویی تا کمک های بی شائبه دانشجویان به زلزله زدگان کرمانشاهی

انتشار خبر حضور 36 محقق این دانشگاه در جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا از جمله دیگر خبرهای مهمی بود که در بهار سال 96 در مورد دانشگاه تهران منشر شد و نشان داد که هنوز این مجموعه می تواند مدعی بزرگ ترین دانشگاه کشور را یدک بکشد؛ خبری که بر اساس آن دانشگاه تهران با ۳۶ نفر دارای بیشترین تعداد دانشمند برتر در بین دانشگاه‌های کشور بود و دانشگاه‌های تربیت مدرس و صنعتی شریف به ترتیب با ۱۸ و ۱۶ نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به میزبانی دانشگاه تهران که در اردیبهشت ماه برگزار شد، از دیگر رخدادهایی بود که این دانشگاه را برای مدتی در کانون توجه رسانه ها و جامعه دانشگاهی قرار داد.

در بهار همین سال رتبه بندی لایدن ۲۰۱۷ منتشر شد که بر اساس آنو در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۱۸ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۹۰۲ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند که دانشگاه تهران به طور خاص از رتبه ۲۲۸ درسال ۲۰۱۶ به رتبه ۱۹۵ در سال ۲۰۱۷ ارتقا یافت.

راه اندازی بنیاد حامیان دانشگاه تهران، طراحی لوگوی این بنیاد و آغاز فعالیت های آن که حمایت از دانشجویان نخبه را در دستور کار قرار داده است و از حمایت مالی منابع غیر دولتی بهره می برد از جمله مسائلی بود که در سال گذشته رقم خورد.

همچنین در فصل بهار هیاتی از دانشجویان دانشگاه اترخت هلند از دانشگاه تهران بازدید کردند و با تعدادی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دیدار کردند.
از بازداشت گسترده فعالان دانشجویی تا کمک های بی شائبه دانشجویان به زلزله زدگان کرمانشاهی
در ماه اردیبهشت و در دانشگاه تهران از ربات انسان‌نمای ۵۰ سانتیمتری «سورنا مینی» محصول مشترک شرکت دانش‌بنیان آتی کاوش سیستم و مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه تهران که با هدف تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته رباتیکی و ترویج علم رباتیک در میان دانش‌آموزان و دانشجویان و پاسخ به نیازها و انتظارات کاربران داخلی طراحی و ساخته شد، رونمایی شد و از انظار عمومی قرار گرفت.

در این ایام درگذشت دکتر اسماعیل حاکمی والا، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی یکی از خبرهای تلخی بود که در دانشگاه تهران رقم خورد.

از بازداشت گسترده فعالان دانشجویی تا کمک های بی شائبه دانشجویان به زلزله زدگان کرمانشاهی

در فصل بهار سومین برنامه راهبردی دانشگاه تهران که با بهره‌گیری از مشارکت همه نخبگان، واحدهای دانشگاه و انجام مطالعات تطبیقی با دیگر دانشگاه‌های جهان آماده شد، با سه هدف کلان ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و حضور مؤثر در چرخه تولید علم و فناوری جهانی، نوآوری و حرکت به سوی دانشگاه ایده‌پرداز و کارآفرین و ارتقای اخلاق و مسئولیت ‌پذیری اجتماعی تدوین شد.

با شروع بازه زمانی انتخابات ریاست جمهوری، تب و تاب انتخابات و فعالیت های سیاسی دوباره در دانشگاه تهران آغاز شد و آرایش سیاسی دانشجویان و جامعه دانشگاهی در حمایت از نامزدهای حاضر در انتخابات برای مدتی دانشگاه را در التهابات سیاسی کشور دخیل کرد؛ انتخاباتی که با پیروزی دوباره حسن روحانی به پایان رسید و حامیان او در دانشگاه تهران را از این اتفاق خوشحال کرد.

با پایان یافتن سال تحصیلی 96-95 و آغاز سال تحصیلی جدید، دانشگاه تهران آبستن تحولاتی بود که از همان شروع سال نشانه های بروزش آغاز شد و در آبان ماه با فرا رسیدن روز دانش آموز و نیز در آذرماه با فرارسیدن روز دانشجو به اوج رسید؛ مجموعه اعتراضات و فعالیت های دانشجویی که اگرچه عمدتاً با محوریت صنفی دنبال شد اما در ادامه ابعاد سیاسی نیز به خود گرفت.

در این مدت وقوع زلزله کرمانشاه، اتفاق تلخی بود که دانشجویان و جامعه دانشگاه تهرانی را مثل بسیاری از دانشجویان دانشگاه های دیگر به فکر امداد رسانی و کمک به مردم مناطق زلزله زده انداخت و این دانشجویان با راه اندازی غرفه جمع آوری کمک های مردمی نقش پر رنگی در کمک به مردم مناطق زلزله زده داشتند؛ دانشجویانی که در ادامه و در غالب تیم های امدادی به مناطق زلزله زده نیز سفر کردند و عملیات های امدادرسانی به مردم شهرستان های سرپل ذهاب و قصر شیرین را به دوش کشیدند.

همزمان با آغاز نا آرامی های دی ماه سال 96 که بسیاری از شهرهای کشور را فرا گرفت، دانشجویان دانشگاه تهران نیز در داخل دانشگاه مجموعه اعتراضاتی را آغاز کردند که اگرچه محوریت صنفی و دانشگاهی داشت، اما در ادامه وارد مباحث سیاسی نیز شد و همین مجموعه اعتراضات با بازداشت گسترده دانشجویان این دانشگاه توسط نهادهای امنیتی رو به رو شد؛ بازداشت هایی که رئیس دانشگاه و وزیر علوم را نیز وارد عمل کرد تا تلاش خود را برای آزادی دانشجویان به کار ببندند.

در سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در قله نول شمالی که به یکی از تلخ ترین اخبار سال 96 کشور تبدیل شد، یکی از دانشجویان دانشگاه تهران نیز حضور داشت و این دانشگاه را نیز در پی این حادثه عزادار کرد. احمد انواری نام دانشجویی بود که در مقطع دکتری محیط زیست درس می خواند و با سقوط هواپیما جان باخت.

درگذشت فرحناز داوری دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه تهران که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ماه ها در بستر بیماری بود و از سوی دانشجویان دانشگاه کمک های مالی برای درمانش جمع شده بود، اتفاق تلخ دیگری بود که در این سال در دانشگاه تهران رخ داد و جامعه دانشجویی این دانشگاه را عزادار کرد.

اعتراض دانشجویان دختر مجتمع خوابگاهی چمران به ساعت ورود و خروج که در ادامه و در بازه زمانی ثبت نام نیم سال دوم برای تعدادی از آنها لغو مجوز اسکان را به همراه داشت، از جمله دیگر رخدادهایی بود که پس از یک اعتراض دانشجویی رقم خود و با حاشیه های فراوان همراه شد.

تفاهم نامه همکاری های آموزشی و پژوهشی در حوزه بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دانشگاه تهران از جمله خبرهای خوبی بود که در زمستان سال 1396 منتشر شد و بر اساس آن دانشگاه تهران متعهد شد که در زمینه ارزیابی خسارت ناشی از زلزله کرمانشاه در حوزه محیط زیست در محیط های شهری و روستایی و نیز مستند سازی آثار بجا مانده از زلزله با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری کند.

عدم پرداخت وام های ویژه دکتری بسیاری از دانشجویان روزانه این دانشگاه که در پی برخی ناهماهنگی های اداری و مدیریتی در سه ماهه پاییز با تأخیر چندماه پرداخت شد و در سه ماهه زمستان پرداخت نشد، موضوع دیگری بود که در این دانشگاه اعتراضات فراوانی را از سوی دانشجویان به همراه داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار