بازدید 17546
فرار از شفافیت یا شفاف سازی؟

یک بام و دو هوای بیمه ایران

مدتی قبل بیمه ایران در راستای شفاف سازی و فرار از پرداخت خسارت های تقلبی در بخشنامه ای از کارشناسان خود خواسته بود برای اثبات بازدید از ماشین عکس گرفته و در پایان بازدید نیز یک عکس سلفی با مورد بیمه بگیرند. به تازگی نیز بیمه ایران با ارسال بخشنامه هایی به نمایندگی های خود اقدام به مقابله با استارت آپ های بیمه ای کرده است و عنوان نموده با نمایندگی های متخلف در این زمینه برخورد خواهد کرد. استارت آپ هایی که یکی از خدمات آن ها ایجاد شفافیت بیشتر است.
کد خبر: ۷۸۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹ 19 March 2018

یک بام و دو هوای نمایندگی های بیمهمدتی قبل بیمه ایران در راستای شفاف سازی و فرار از پرداخت خسارت های تقلبی در بخشنامه ای از کارشناسان خود خواسته بود برای اثبات بازدید از ماشین عکس گرفته و در پایان بازدید نیز یک عکس سلفی با مورد بیمه بگیرند. به تازگی نیز بیمه ایران با ارسال بخشنامه هایی به نمایندگی های خود اقدام به مقابله با استارت آپ های بیمه ای کرده است و عنوان نموده با نمایندگی های متخلف در این زمینه برخورد خواهد کرد. استارت آپ هایی که یکی از خدمات آن ها ایجاد شفافیت بیشتر است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ماه های اخیر دو خبر پیرامون بیمه ایران منتشر شد که در تناقض آشکار با یکدیگر بودند و می توان از آن به یک بام و دو هوای بیمه ایران یاد کرد. خبر اول به دلیل عدم به کار گیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و به منظور ایجاد شفافیت اتفاق افتاده بود و خبر دوم به نوعی نشان دهنده فرار از شفافیت در صنعت بیمه و همچنین مقابله با فناوری اطلاعات در این صنعت بود.

خبر اول در اواسط بهمن ماه سال جاری در رسانه ها منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که بیمه ایران طی بخشنامه ای از نمایندگان خود خواسته بود که برای اثبات بازدید بیمه بدنه خودرو توسط خود کارشناس، از ماشین عکس گرفته و در پایان بازدید نیز با مورد بیمه عکسی سلفی بگیرد! این عکس سلفی باید از زوایای مختلف گرفته و در تمامی این زوایا نیز باید شماره انتظامی خودرو در عکس ها قابل رویت می شد. همچنین تاکید شده بود که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تنها بیمه نامه هایی که در صدور آن ها موارد فوق لحاظ گردد مورد تایید خواهد بود. علت انجام این کار نیز فرار از پرداخت خسارت های تقلبی و شفاف سازی در پرداخت خسارت ها بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این کار می توانست با بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه حل شود و دیگر نیازی به گرفتن سلفی با مورد بیمه نبود.

خبر دوم نیز مربوط به برپایی کمپینی تلگرامی با عنوان"کمپین اعتراض به ارائه دهندگان غیرقانونی بیمه" در حدود ده ماه پیش بود. پیشنهادات ارائه شده در این کمپین مستقیماً استارت آپ ها را هدف قرار داده بود و در آن پیشنهاداتی چون آتش زدن دفاتر استارت آپ ها یا تجمع در مقابل بیمه مرکزی ارائه شده بود و این کمپین از بیمه مرکزی خواسته بود که از این موجی که بر ضد کسب و کارهای نوپای اینترنتی و استارت آپ های بیمه ای شکل گرفته است، حمایت و با آن ها برخورد نماید.

اما عبدالناصر همتی مدیرعامل بیمه مرکزی نه تنها از این موج حمایت نکرد بلکه در  فروردین ماه 1396 و طی مصاحبه ای از این استارت آپ های بیمه ای حمایت نمود و طی دستورالعملی از تمامی بیمه ها خواست نهایت همکاری را با استارت آپ های بیمه ای داشته باشند. با این اقدام مدیرعامل بیمه مرکزی موج اول حمله به استارت آپ های بیمه ای خنثی شد.

موج دوم حمله که به نوعی ورود به فاز عملیاتی موج اول بود در 19 اسفند 1396 و با انتشار نامه ای از بیمه ایران، بزرگترین شرکت بیمه ای آغاز شد. در این نامه مدیر بیمه ‌های اتومبیل شرکت بیمه ایران خطاب به مدیران استارتاپ‌ های فروش آنلاین بیمه، بازه زمانی 3 روزه ‌ای را تعیین نمود تا آن ها اقدام به حذف آرم، نشان و فروش هر یک از بیمه ‌های شرکت مذکور نمایند. همزمان با آن دبیر انجمن صنفی کارفرمایی نمایندگان بیمه ایران استان تهران هم در بخشنامه ای خواستار عدم همکاری با استارت آپ های بیمه ای شد. در این بخشنامه فعالان صنعت بیمه تهدید شدند که اگر کشف شود که بین آن ها و استارت آپ ها رابطه ای هست با متخلفین برخورد خواهد شد. 6 روز قبل نیز در ادامه همین برخوردها، یکی از شعبات بیمه بازار (استارت آپ بیمه ای) توسط عده ای مورد هجوم قرار گرفت.

شایان ذکر است که این برخوردها در صورتی دارد انجام می شود که این کسب و کارهای نوپای اینترنتی به لحاظ عملکرد، خدمات بهتری را نسبت به بازار سنتی بیمه ارائه می دهند و باعث ایجاد شفافیت های بیشتری در بازار بیمه شده اند.

این خبر دوم نشان دهنده عدم تمایل بیمه ایران به شفافیت بیشتر در عرصه صنعت بیمه و مخالفت با بکارگیری فناوری اطلاعات در این صنعت می باشد و به نوعی با خبر اول در تناقض آشکار است. همچنین با این برخوردها بیمه دولتی به نام بیمه ایران است، باید گفت که این بیمه تمایلی به احترام گذاشتن به سلیقه مشتریانی که خواستار استفاده از این استارت آپ های بیمه ای هستند را ندارد. 

در انتها باید به این نکته اشاره نمود که تجربیات بین المللی در این زمینه نشان می دهد که کسب و کارهای سنتی نهایتاً مجبورند به جای تقابل با استارت آپ هایی که ارائه دهنده خدمات بهتر و شفافیت بیشتر هستند، با آن ها تعامل کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
من طرفدار کسی نیستم ولی برام سوال است که وقتی نرخ بیمه مصوبه دارد چطور آگهی دهندگان در استارت آپ های بیمه اختلاف قیمتی تا حتی 200 هزار تومن باهم دارند! تابناک جان لطفا یک کار تحقیقاتی انجام بده ملت رو از سوال دربیار!
بیمه ایران دنبال منافع خودشه و کاری به این نداره که این وسط چه بلایی سر بقیه میاد
لطفا به این مورد هم بپردازید
چندی قبل اتومبیلی با اتومبیل من برخورد کرد که به اتفاق راهی بیمه ایران شدیم.در انجا گفتند که هزینه براورد شده حدود 3 میلیون تومان میباشد و طبق مصوبه مجلس پرداختی جهت ماشین های گرانقیمت به این صورت است که مبلغ خسارت ضربدر 140 میلیون تومان تقسیم بر 300 میلیون تومان(قیمت ماشین خسارت دیده)یعنی از 3 میلیون تومان فقط بیمه مبلغ 1 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت میکند.جالبه موقع بیمه ماشین 300 میلیونی بر مبنای 300 میلیون حق بیمه میگیرند و موقع پرداخت خسارت بر مبنای ماشین 140 میلیونی خسارت پرداخت میشود.ایا واقعا این مصوبه مجلس است یا زیرابی بیمه ها؟منکه هنوز مطلب رو نفهمیدم،شما چطور؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
بیمه شخص ثالث برای همه مدل های خودرو (بجز پراید) نرخ یکسانی دارد و ضریبی از ارزش خودرو نیست. اما اگر منظورتون بیمه بدنه است باید سقف خسارت های مختلفی که انتخاب کردید رو بررسی کنید. در هر صورت بیمه مکلف به پرداخت میزان خسارتی است که در زمان ارزش سنجی خودروی شما و سقف جبران خسارت در بیمه نامتون قید شده است و نه کمتر
تنگسیر
| United States of America |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
آنچه مجلس تصویب کرده حداکثر تعهد مالی شرکتهای بیمه ای در بیمه نامه ثالث ۵۰درصد ارزش دیه روز می باشد و جهت پرداخت خسارت مالی چنانچه این سقف توسط بیمه گذار خریداری شده باشد پرداخت پیش د در غیر اینصورت بر اساس سقف تعهد مالی مندرج در بیمه نامه خسارت پرداخت میشود و این فرمول قید شده شما نه در بیمه نامه های ثالث و نه در بدنه کاربرد ندارد
چنانچه این اتفاق افتاده قبل از تعمیر خودرو بهتر است به شورای حل اختلاف تصادفات مراجعه ‌کنید و از حقتان دفاع نمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
خیر دوست عزیز این فقره که برای من روی داده مربوط به بیمه شخص ثالث بوده.
... از سر تا پای بیمه ایران بالا زده. ببینید چه حقوق ها و وامهای نجومی پرداخت میکنه.
تو این بلبشوی بیکاری من موندم با این استارت آپها که تابناک شده بلندگوی تبلیغاتی انها با تعداد بی شمار نمایندگیهایی که اکثرا از افراد زحمت کش هستند که با افزایش استارت آپها شغلشان را از دست میدهند چه توجیهی دارد؟ به جای اینکارها و افتادن در دام تکنولوژی که سرتا پایش وابستگی و نتیجش بیکاری بی حد و حصر هست بدنبال شفاف سازس نمایندگیها و رانتهای وابستگان مسئولین که انها هم نمایندگی زده اند باشید نه بیکار کردن دختر یا پسری که یک نمایندگی گرفته تا رزقش را در بیاورد. شهادت میدهم قسمت اعظم آنها جزو قشر کم درامد جامعه هستند. اینجا اروپا یا آمریکا نیست که تکنولوژی را سریعا وارد جامعه کنید باید با دقت بیشتر و برنامه ریزی اینکار صورت بگیرد آنهم وقتی که بتوانیم برای این بیکار شوندگان برنامه دیگری داشته باشیم.
بيمه ايران كار بسيار قانوني و مطابق با قوانين بيمه مركزي انجام داده
فعاليت استارت آپ ها ناقض قوانين بيمه مركزي است
ضمنا بيمه شخص ثالث و بدنه به اين شكلي كه اين استارت آپ ها انجام مي دهند قابل انجام نيست و موجب تخلفات بسيار بزرگي خواهد شد

لطفا بدون اطلاع از قوانين بيمه از اين استارت آپ ها طرفداري كوركورانه نكنيد
بيمه داراي قوانين مستدل و منطقي مي باشد و هر كسي نمي تواند در اين زمينه نظر دهد
اين استارت آپ ها هيچگونه شفافيتي بجز تنزل جايگاه بيمه در جامعه ندارند
كافيست يك نگاه ساده به تبليغات مبتدل آنها بيندازيد
من هزینه بیمه ماشینم بررای سه ماه ۱۲۷۰۰۰ تومن بوود اما جالب بوود که تمام نمایندگیهاشون فقط در صورتی بیمه میکردن که من یه بیمه تکمیلی هم بخرم. در کل صد تومن اضافه پیاده شدم. بعد میگن ما کارگزاران صدیق هستیم
من از سال آینده قطعا بیمه ماشین را از استارت آپ ها بصورت آنلاین خواهم گرفت از شرکتی که آنلاین باشه و خدمات خوبی بده مثل دانا، آسیا و ...
این برخوردهای جهان سومی با تکنولوژی و استارت آپ ها هم جواب نخواهد داد و در آینده ای نه چندان دور تمامی کسب و کارهای سنتی برچیده خواهند شد. کسانی که با این تغییرات خود را هماهنگ کنند می برند و دیگران بازنده خواهند بود.
گزارش شما مانند رپرتاژ آگهی است و یکسویه نوشته شده است فروشنده های بیمه نامه اینترنتی یا استارت آپ ها مانند تپسی ها و تاکسی های اینترنتی باعث بیکاری قشر عظیمی از مردم می شود
بیمه ایران به دلیل تصمیم نا بجا بعنوان تنها بیمه دولتی باقی مونده و هر کاری دلش بخواد میکنه در واقع اصلا عملیات بیمه گری نمیکنه چون شیر چاه های نفت پشت موضوع هست بد نیست صورتهای مالی این شرکت را ببینید و با قانون تجارت تطبیق بدید تا متوجه اوضاع بشین....
سلام دوستان عزیز هرگز در بیمه ایران خودرو خود را بیمه نکنید.
به استحضار شما عزیزان میرسانم یک دستگاه کامیون آینه سمت راست خودرو اینجانب را تخریب و پس از مراجعه به بیمه ایران و ارائه فاکتور نمایندگی به مبلغ 2700000 تومان متاسفانه بیمه فقط 1300000 تومان تعهد و پرداخت نمود و مابقی خسارتم باید راننده کامیون پرداخت کند.
چون بیمه ایران دولتی است با مشتریانش هر رفتاری میکند.
لطفا انتشار حداکثری به تمام دوستان و گروهها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر