بازدید 3686

افزایش مصرف ماده مخدر گل در تهران

کد خبر: ۷۸۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 18 March 2018

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از افزایش مصرف ماده‌مخدر گل در تهران خبر داد.

به گزارش روزنامه آرمان، ماده مخدر گل، همان اندازه که اسم خوشایندی دارد، اما یکی از خطرناک‌ترین مواد‌مخدری است که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد و به اسم یک روان‌گردان طبیعی خریدوفروش می‌شود. والدین جوانان معمولا از اثرات حشیش و ماریجوانا خبر دارند؛ ولی گاهی گول نام این ماده مخدر به‌ظاهر جدید را می‌خورند و به تصور اینکه این ماده، مانند اسمش ممکن است بی‌خطر باشد، آگاهی لازم را به نوجوانان و جوانان نمی‌دهند.

گیاه شاهدانه‌ای که به آن «کوش افغان» هم گفته می‌شد، از افغانستان به آمریکا برده شد و این شروع پیدایش «گل» بود. با استفاده از کوش‌افغان، ماریجوانای جدیدی کشت شد که خواصی متفاوت از ماریجوانای‌سنتی داشت و به آن «مدیکال ماریجوانا» گفته می‌شد. ماریجوانا گیاهی است که هم نوع نر و هم نوع ماده آن وجود دارد؛ نوع نر سه‌درصد و نوع ماده هشت‌درصد مخدر دارد.

اما گیاه جدیدی که با تغییرات ژنتیکی تولید شد، دوجنسیتی بود و برخلاف ماریجوانای طبیعی که گل‌های کمی دارد، بسیار پرگل است. در این گل‌ها هفت برابر بیشتر از ماریجوانا ماده مخدر وجود دارد؛ آن‌قدر که اگر از کنار آن عبور کنید، یا شب بالای سرتان باشد، دچار توهم می‌شوید. ماریجوانایی که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد، «گل» همین ماریجوانای تغییر ژنتیکی‌یافته است. ماده‌مخدر گل، دارای پتانسیل قوی‌تری از ماریجوانا و حشیش در ایجاد توهم و اعتیادآوری است و میزان قدرت توهم‌زایی آن دو تا سه برابر بیشتر از ماریجوانای معمولی است. مخدری که ضربان‌قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، اشتها را افزایش می‌دهد و موجب قرمزشدن چشم‌ها می‌شود و از آنجا که این افراد، معمولا این ماده را با سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، بعد از مدتی دچار بیماری‌های ریوی می‌شوند.

هر بذر گل، 200‌هزار تومان

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر تهران بزرگ درباره افزایش مصرف ماده‌مخدر گل گفت: بذر ماده‌مخدر گل به‌صورت چمدانی و مسافری در بسته‌های کوچک از کشور هلند وارد کشور می‌شود، هر بذر دانه‌ای ۲۰۰‌هزار تومان است و در آپارتمان و داخل گلدان کاشته می‌شود. در سال جاری رصد گلخانه‌های اطراف تهران توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر انجام شده و در سال‌ آینده نیز آن را دنبال می‌کنیم. ماده گل در برخی از مزارع شهرهای اطراف مانند ورامین، لواسان، شهر‌ری، کرج و ... کاشته می‌شود.

سرهنگ محمد بخشنده با اشاره به اینکه پلیس در حوزه پیشگیری از آسیب‌ها و مصرف مواد‌مخدر تنهاست، تاکید کرد: متاسفانه مصرف گل در تهران نیز در حال افزایش است، این ماده پنج الی شش بار از ماده مخدر شیشه مخرب‌تر است و لازم است سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه فرهنگسازی کنند و هشدارهای لازم را درخصوص مصرف این ماده‌مخدر بدهند تا با آگاه‌سازی لازم از مصرف این ماده‌مخدر پیشگیری شود. او همچنین با اشاره به اینکه مصرف کراک در سطح شهر تهران به صفر رسیده‌است، گفت: با تبلیغات منفی که در زمینه مصرف کراک در سال‌های گذشته شد، مصرف این ماده‌مخدر به صفر رسیده و ما در کشفیاتمان در سال‌های اخیر نیز ماده‌مخدر کراک را کشف و ضبط نکرده‌ایم.

بخشنده در پاسخ به این سوال که مصرف کدام ماده مخدر بیشتر از سایر مواد است، گفت: در حال حاضر تریاک در میان مواد‌مخدر بالاترین مصرف را در سطح شهر تهران دارد، پس از آن هروئین، شیشه و گل در رتبه‌های بعدی هستند. او با اثرگذاری تبلیغات منفی درباره سوءمصرف مواد‌مخدر تاکید کرد: تبلیغات منفی در زمینه کراک بسیار اثرگذار بود و وقتی اعلام ‌شد بدن مصرف‌کنندگان این ماده مخدر کرم می‌زند، کمتر کسی به سراغ این ماده‌مخدر رفت و امروز می‌بینیم که مصرف آن به صفر رسیده است، درحالی که واقعیت این بود که مصرف این مواد باعث کرم زدن در بدن مصرف‌کننده نمی‌شد، بلکه نوع زندگی معتادان کارتن‌خواب باعث بروز این اتفاق بود. امیدواریم این تبلیغات منفی در خصوص مصرف دیگر مواد نیز انجام شود. بخشنده درباره مصرف ال‌اس‌دی‌ها نیز گفت: در بین عموم معتادانی که توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر دستگیر می‌شوند، کمتر از یک‌درصد ال‌اس‌دی مصرف می‌کنند مصرف این ماده مخدر در مقطعی رواج داشت و در حال حاضر تب مصرف آن فروکش کرده است و در سال جاری نیز در سطح شهر تهران کمتر از ده مورد ال‌اس‌دی کشف شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان