بازدید 11207
پیمانه اقتصادی؛

از «خط‌ و نشان وزیر صنعت برای خودروسازان» تا «پیش بینی مصرف بنزین در سال ٩٧»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبقت خودروهای برقی چینی از آمریکایی‌ها، سبزپوشی شاخص بورس با دو نماد بانکی، فرار روسیه و چین از سرمایه گذاری در بدهی های دولت آمریکا، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، میزان تولید نفت ایران در سال آینده، افت دلار و رشد یورو در روزهای پایانی سال، ذخایر طلای روسیه در بالاترین میزان تاریخ این کشور و تعادل در بازار عرضه و تقاضای گوشت گوسفندی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 18 March 2018

از «خط‌ و نشان وزیر صنعت برای خودروسازان» تا «پیش بینی مصرف بنزین در سال ٩٧»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبقت خودروهای برقی چینی از آمریکایی‌ها، سبزپوشی شاخص بورس با دو نماد بانکی، فرار روسیه و چین از سرمایه گذاری در بدهی های دولت آمریکا، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، میزان تولید نفت ایران در سال آینده، افت دلار و رشد یورو در روزهای پایانی سال، ذخایر طلای روسیه در بالاترین میزان تاریخ این کشور و تعادل در بازار عرضه و تقاضای گوشت گوسفندی را در بر دارد.

خط‌ و نشان وزیر صنعت برای خودروسازان

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته تأکید کرد: در سال آینده هیچ خودروسازی حق تحویل گرفتن حتی یک قطعه بی کیفیت و فاقد استاندارد را ندارد، در غیر این صورت، در مقابل آن خودروساز خواهم ایستاد. محمد شریعتمداری گفت: تک ستاره بودن چهار درصد خودروها و 2 ستاره بودن 53 درصد خودروهای کشور، راضی کننده و در راستای مسئولیت های اجتماعی خودروسازان نیست. شریعتمداری عمق بخشی به ساخت داخل بدون توجه به استاندارد را خیانت به مردم دانست و افزود: عمق ساخت داخل در صنعت خودرو، مهمترین مسئولیت اجتماعی این صنعت است اما تحقق آن، بدون توجه به استانداردها جایز نیست. وی با اشاره به تحقق 98 درصدی برنامه ساخت یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال جاری، گفت: با این وجود رشد کیفی 2.5 درصدی خودروها نسبت به سال قبل، به هیچ عنوان راضی کننده نیست. وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: سهم صنعت خودروسازی از کل صنعت و کل ارزش افزوده کشور بین ۱۵ تا ۱۶ درصد است، همچنین ۱۸ درصد اشتغال صنعتی و ۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در این صنعت محقق می‌شود و به همین دلیل توجه به این صنعت واجب و لازم است. /ایرنا

سبقت خودروهای برقی چینی از آمریکایی‌ها

در ادامه رقابت‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی دو غول اقتصاد جهان ـ چین و آمریکا ـ داده‌های جدید حکایت از آن دارند که بازار خودروهای برقی چین هم‌اکنون در حال سبقت‌گیری از بازار خودروهای برقی آمریکاست. چین که تا پیش از این بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان بود، حالا بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان نیز هست. چین همچنین برای بسیاری از برندهای خودرویی جهان، از جمله فولکس‌واگن، بی‌ام‌و، جنرال موتورز و مرسدس بنز، بزرگ‌ترین بازار محسوب می‌شود. به همین دلیل است که خودروسازان جهان باید با قوانین مربوط به خودروسازی برقی چین آشنا باشند. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، این قوانین چنان دقیق تدوین شده‌اند که چین را در سطح جهان به تأمین‌کننده برتر مواد اولیه و محصولاتی تبدیل کرده که برای حمل‌و‌نقل برقی مورد نیاز هستند. این در شرایطی است که به مدت بیش از سی سال چین برای تولید محصولات جدید به قطعات و دانش‌فنی خارجی نیازمند بود.

سبزپوشی شاخص بورس با دو نماد بانکی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه بیست و ششم اسفند ماه 96 با افزایش 51 واحدی معادل 0.05 درصد به رقم 95 هزار و 577 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام در روز چهارشنبه گذشته با افت 788 واحد همراه شده بود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته، شاهد روند صعودی و نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 16 واحدی معادل 0.05 درصد به رقم 30 هزار و 577 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 46 واحدی معادل 0.27 درصد، عدد 17 هزار و 68 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 34 واحدی معادل 0.27 درصد به رقم 12 هزار و 720 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.02 درصد همراه شد و 19 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 102 هزار و 17 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 24 واحد افزایش معادل 0.04 درصد به رقم 67 هزار و 458 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز چهارشنبه، با 171 واحد افزایش معادل 0.08 همراه بود و عدد 205 هزار و 801 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی وبملت متعلق به بانك ملت با 40 واحد، نماد وبصادر متعلق به بانك صادرات ايران با 36 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را سبزپوشی امروز شاخص کل بورس داشتند.

از «خط‌ و نشان وزیر صنعت برای خودروسازان» تا «پیش بینی مصرف بنزین در سال ٩٧»

فرار روسیه و چین از سرمایه گذاری در بدهی های دولت آمریکا

بنابر گزارش های منتشر شده، دو کشور چین و روسیه دارایی های سهامی خود در بدهی های دولت آمریکا را به طور محسوسی کاهش داده اند. لازم به ذکر است که ''بدهی های خزانه داری آمریکا'' به مجموع تعهدات مالی این کشور اطلاق می شود که دولت های خارجی می توانند در آن سرمایه گذاری کرده و پس از مدتی اصل پول سرمایه گذاری شده به همراه سود مربوطه را دریافت کنند. در ماه ژانویه ی سال جاری روسیه ۵.۳ میلیارد دلار از دارایی های سهامی خود در بدهی های دولت آمریکا را فروخته و جایگاه خود را به شانزدهمین دارنده ی بزرگ سهام بدهی های آمریکا تنزل داده است. لازم به ذکر است که دارایی فعلی روسیه در بدهی های دولت آمریکا در پایین ترین سطح خود از ماه فوریه ی سال گذشته ی میلادی تا کنون قرار دارد. دولت چین نیز در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۷ میلیارد دلار از سهام های خود در بدهی های خزانه داری آمریکا را فروخته است. علیرغم آنکه چین هنوز هم بزرگترین دارنده ی سهام در بدهی های دولت آمریکا است، میزان دارایی های فعلی این کشور در بدهی های آمریکا به پایین ترین سطح خود از ماه جولای سال ۲۰۱۷ تا کنون تنزل یافته است. 

افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا

بنابر گزارش های منتشره، تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا برای هفتمین بار از ۸ هفته ی گذشته تاکنون افزایش یافته است. گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۱۶ مارچ آمریکا با افزایش دادن ۴ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۰۰ عدد رسانده است. همچنین، مجموع دکل های نفتی و گازی فعال در این بازه ی زمانی ۹۶۱ عدد ثبت شده است. باید به این نکته اشاره شود که مجموع دکل های نفتی و گازی آمریکا در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۸۷۶، ۵۰۹ و ۹۷۸ عدد بوده است.  

میزان تولید نفت ایران در سال آینده اعلام شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد میزان تولید نفت ایران در سال ۱۳۹۷ گفت: میزان تولید نفت ایران در سال ۱۳۹۷ افزایش نخواهد داشت و در همین میزان تولید فعلی ثابت خواهد ماند. وی درمورد میزان تولید فعلی نفت در کشور توضیح داد: در حال حاضر تولید نفت ایران روزانه  حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه و ظرفیت تولید نفت نزدیک چهار میلیون بشکه است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درمورد میزان صادرات نفت نیز گفت: میزان صادرات متغیر است اما متوسط میزان صادرات حدود یک میلیون ۷۰۰ یا ۷۵۰ هزار بشکه است. جزئیات بیشتر

افت دلار و رشد یورو در روزهای پایانی سال

در پایان معاملات بازار ارز در ابتدای هفته جاری، بر اساس اطلاعات سنا، هر دلار آمریکا با کاهش قیمت 85 ریالی نسبت به پایان هفته قبل به طور میانگین به قیمت 47 هزار و 744 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 601 ریالی مواجه شد و در پایان روز به رقم میانگین فروش 58 هزار و 224 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین، 7 هزار و 570 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، 57 ریال گران تر فروخته شد.

از «خط‌ و نشان وزیر صنعت برای خودروسازان» تا «پیش بینی مصرف بنزین در سال ٩٧»

ذخایر طلای روسیه به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسید

آمارهای رسمی ارائه شده از سوی دولت روسیه نشان می‌دهد حجم ذخایر فیزیکی طلای این کشور طی روزهای گذشته به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسیده است. بنا به اعلام بانک مرکزی روسیه این کشور تنها در هفته منتهی به 9 مارس 2.9 میلیارد دلار به ذخایر طلای خود اضافه کرده و عملا حجم آنها را به 455.2 میلیارد دلار رسانده است. در اواخر ژانویه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور از برنامه کرملین برای بالا بردن ذخایر طلای این کشور خبر داده بود. بنا به اعلام شورای جهانی طلا روسیه در سال 2017 بیشترین میزان افزایش ذخایر طلا در جهان را تجربه کرده است. تنها در ماه سپتامبر 2017 بانک مرکزی روسیه 34.6 تن به ذخایر طلای این کشور اضافه کرد که بیشترین افزایش ماهانه ذخایر طلای روسیه از اکتبر سال 2016 محسوب می‌شود. جزئیات بیشتر

عراقچی: در بن‌بست بانکی قرار نداریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در حوزه بانکی هنوز به حالت عادی قبل از تحریم‌ها برنگشته‌ایم، اما در بن بست بانکی قرار نداریم و گشایش‌های خوبی انجام شده است. عباس عراقچی درباره روابط بانکی ایران بعد از برجام اظهارداشت: وقتی آمریکا دید نمی تواند برجام را از بین ببرد، شرایطی را ایجاد کرد که کشورهای دیگر از کار کردن با ایران نگران باشند و بر اثر همکاری با ایران مورد جریمه های آمریکا قرار بگیرند و امروز به دلیل این فضای روانی، خیلی از شرکت ها و بانک ها با ایران کار نمی کنند و این یک واقعیتی است. وی افزود: اینها خلاف برجام است و باعث شده منافع ما از برجام کم شود، ما «به صورت کامل» تعهدات خود را در برجام انجام دادیم و توقع داریم که «کامل» منافع ناشی از رفع تحریم ها اتفاق بیفتد. اما این بدان معنی نیست که هیچ گشایشی نبوده باشد که اگر نبود دلیلی نداشت در برجام باقی بمانیم. فروش نفت ما به حالت عادی بازگشته، صادرات نفت و پتروشیمی ما به حالت عادی بازگشته، نفت کش ها و کشتی های ما که به دلیل نبودن بیمه قفل شده بودند امروز دوباره به راه افتاده اند و قس علیهذا. /ایبِنا

تعادل در بازار عرضه و تقاضای گوشت گوسفندی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: قیمت گوشت طی دو هفته اخیر با افزایش دو هزار تومانی رو به رو بوده و قیمت هر کیلو از این محصول درحال حاضر ۴۵ هزار تومان برای مصرف کننده است. وی افزود: قیمت هر کیلو گوشت وارداتی برای مصرف کننده بین ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان است. ملکی در گفت وگو با میزان تصریح کرد: عرضه و تقاضا دربازار فروش متعادل است و هیچ گونه کمبودی در عرضه نداریم. ملکی در انتها خاطر نشان کرد: با توجه به بالا بودن قیمت گوشت مردم در آستانه نوروز از خرید این محصول استقبال خوبی کرده اند و پیش بینی برای افزایش بیش از کیلویی ۴۵ هزار تومان قیمت این محصول نداریم.

پیش بینی مصرف بنزین در سال ٩٧

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به عدم افزایش قیمت بنزین و افزایش تولید و واردات خودرو گفت:پیش بینی میشود مصرف بنزین در سال ١٣٩٧، ۸.۸ تا ٩درصد رشد داشته باشد. میانگین روزانه مصرف بنزین تا ٢١اسفندماه ۸۰.۳ میلیون لیتر بود و پیش بینی میشود مصرف بنزین در سال آینده روزانه ٨٧میلیون و ٨٠٠هزار لیتر شود. وی در مورد مصرف بنزین سوپر نیز توضیح داد: مصرف بنزین سوپر بیش از ۱۲ درصد رشد داشت و از ۳.۳ به ۳.۷ رسید. پیش‌بینی شده میزان مصرف بنزین سوپر در سال ۱۳۹۷ با ۲۰ درصد رشد به پنج میلیون لیتر برسد. سید محمدرضا موسوی خواه در مورد مصرف بنزین سوپر نیز توضیح داد: مصرف بنزین سوپر بیش از ۱۲ درصد رشد داشت و از ۳.۳ به ۳.۷ رسید. پیش‌بینی شده میزان مصرف بنزین سوپر در سال ۱۳۹۷ با ۲۰ درصد رشد به پنج میلیون لیتر برسد. به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این‌که به دلیل افزایش نرخ ارز میزان سفرهای داخلی افزایش و میزان سفرهای خارجی کاهش خواهد یافت، گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار گردشگر برای کیش ثبت نام کرده‌اند که این میزان در سال گذشته ۲۲۰ هزار بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۱
واه واه واه چقدر هم خودرو سازا ترسیدن ،
اینا مگه کسی رو حساب می کنن ؟ از خط ونشان وزیر بترسن؟

شما دلتونو خوش کنین که وزیرین.
بابا این بنده خدا حریف مافیای خودرو نیست به هزار زور فقط یک مدیرعامل عوض کرد که نشانی از آمدنش باشد !!!!!!!!!!بقیه را نمیتونه عوض کنه
امیدوارم توی صفحه خط و نشان ها جای سالمی برای اضافه کردن یکی دیگه از این خط و نشان ها در اخرین روز از سال 1396 هجری شمسی برابر با .......... باشه.
یادم میاد بچه که بودیم باهم قهر میکردیم بعد یه تیکه سنگی چیزی ورمیداشتیم و رروی دیوار یه خط و نشون میکشیدیم و میگفتیم من دیگه تا اخر باهات قهرم . چند دقیقه بعد اشتی و ادامه بازی. چقدر قشنگ بود!
کدوم خط و نشون جناب وزیر با چه دوامی؟ تفرمایین تو را خدا!
اونقدری که ایرانخودرو و سایپا ایرانی کشتن آمریکا و اسرائیل کشتن ؟ یسره داریم میگیم مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل در حالی که قاتل اصلی ایرانی ها خودرو ساز ها هستند . آیا صنعت خودرو قبل آدم کش بود ؟ اون زمان کادیلاکهای انژکتور تولید میشد توی ایران انتهای این راهی که داریم میریم نابودیه فقط همین
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
حرفت رو باید طلا گرفت. هنوز بعد 40 سال تا حرف از خودروی آمریکایی میاد وسط میگن مصرفش بالاستو عزیزای من خودروهای آمریکایی مثل خودروهای مت 40 سال که درجا نزدن. اون ها 40 سال که پیشرفت کردن. آخه اگه پر مصرف بودن که الان تو دنیا کسی خودروهاشون رو نمی خرید
لطفا در مورد خودرو و خودروسازی خبر نگذارید چون هیچکدام به سود مردم ایران نیست و جز سوختن دل چیزی برای مردم نداره!
اقای شریعتی چهل سال ازمون و خطا کردید واقع نفهمیدید یا صرف نمیکند بفهمید صنعت انحصاری و بدون رقابت هیچ گاه پیشفت نخواهد کرد صنایع خودرو سازی ما بدون رقیب هستند بهای سیاستهای اشتباه شما را در این چهار دهه هم با پول اضافه پس دادیم هم با خــــــــــــون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
اقای شریعتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باشه چند سال پیش هم یه بنده خدایی میگفت که خودروساز ها فلان میکنم و بهمان میکنم و کیفیت و این حرفا اخرم سر تعظیم فرود اورد تا پاشنه پاش
آقای شریعتمداری!
قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را ؟
اگر هدف شما واقعا ارتقاء صنعت خودرو است و در راستای احقاق حقوق مصرف کننده حرکت می کنید ، افزایش عوارض گمرکی خودروهای وارداتی را کجای دلمان بگذاریم ؟
این ملت آنقدر که در راه خودروساز شدن خودروسازان خون داد در دفاع از کیان خود در برابر دشمنان خون نداد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار