بازدید 10222
آیین نوروز در ایران از زبان نمایندگان؛

از رقص محلی کردی بر دور آتش تا بازدید از منطقه بکر پردانان در سردشت

جشن‌های عید نوروز، نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است. نوروز، بزرگ‌ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‌های ویژه و باشکوه بسیار برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۸۳۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷ 28 March 2018

از رقص محلی کردی بر دور آتش تا بادید از منطقه بکر پردانان در سردشتجشن‌های عید نوروز، نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است. نوروز، بزرگ‌ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‌های ویژه و باشکوه بسیار برگزار می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ هر ساله با نزدیک شدن به عید باستانی نوروز، مردم شهرستان های سردشت و مریوان همراه با همه مردم ایران، آیین‌های این روز را برگزار و با رسوم خاصی، جشن‌های ویژه خود را در نوروز برپا می‌کنند.

رسول خضری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: مردم در این روز در میدان های بزرگ به ویژه در روستاها جمع می شوند و آتشی بزرگ برپا می کنند و مردها نیز دور آتش حلقه می زنند و معمولا با ساز و دهل، این مراسم را جشن می گیرند و اغلب رقص کردی بر دور آتش برپاست.

زنان معمولا از پشت بام ها حرکات مردان را نگاه می کنند و فضای بسیار شاد و خوبی در کل میدان حاکم است، پس از آن نیز جوان ها از روی آتش می پرند.

وی ادامه داد: از قدیم‌الایام بزرگان بر این باور بوده اند که می توان در مراسم چهارشنبه سوری، آینده یک ساله خود را از چگونگی تعبیر این رسم و رسوم تخمین زد و این آینده‌نگری از نحوه زندگی گرفته تا ازدواج دختران دم‌بخت را برایشان مشخص می کند و بر این باورند که هر آنچه تعبیر می‌شود به وقوع می‌پیوندد.

وی همچنین افزود: فال گوش ایستادن، یکی از رسوم‌ چهارشنبه‌سوری است که در آن دختران جوان نیت کرده و پشت در اتاق ایستاده و به سخنان اهل خانواده گوش می‌دهند و سپس با تفسیر این سخنان، پاسخ نیت خود را می‌گیرند و به همین دلیل، معمولا بزرگان خانواده تأکید می کردند که همه اعضای خانواده در این شب سخنان خوب و خوش یمن بگویند.

یکی دیگر از مراسم مخصوص چهارشنبه سوری آن است که کوزه کهنه ای را برمی داشتند و در آن مقداری نمک و ذغال و سکه ده شاهی می انداختند و هر یک از افراد خانواده، یک بار کوزه را دور سر می چرخاند و نفر آخری آن کوزه را از پشت بام به کوچه می افکند و می گفت: «درد و بلای ما بـِرَه توی کوزه و بـِرَه توی کوچه.»

این نماینده می گوید: در شب عید نیز مردم روی قله های اطراف شهر می روند و به نماد روشنگری و روشنایی، آتش هایی را بر قله ها روشن می کنند و در شب هم همه لباس های سنتی خود را می پوشند و در خانه بزرگ خاندان خود دور هم جمع می شوند و از بزرگان خود تکریم کرده و کینه و دلخوری های خود را از دل بیرون می کنند.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: در روز سیزده بدر هیچ کس تقریبا در خانه نمی ماند و همه از خانه های خود خارج می شوند و به دامن طبیعت می روند و سبزه گره می زنند.

من از همین جا از همه مردم ایران دعوت می کنم از منطقه سردشت و پیرانشهر دیدن کنند. منطقه جنگلی «پردانان» و دشت «وزینه» و آبشار شماش سردشت و منطقه بادین آباد، منطقه مهرگان، از جمله جاهایی است که گردشگران از دیدن آن لذت خواهند برد.

وی در پایان گفت: منطقه ما انبار آب کشور است و هر جا بروید، یک رودخانه در آنجاست. ما نود هزار جنگل در سطح سردشت و پیرانشهر داریم که هر کس به این منطقه بیاید از دیدن آن سیر نمی شود. همچنین منطقه «خرپاپ» منطقه جنگلی منحصر به فردی است که طبیعتی بی نظیر و مشابه شمال دارد؛ اما مرطوب نیست و دارای آب و هوای مدیترانه ای است که جاذبه بی نظیری دارد.
از دیگر جاذبه های ما، بازارچه های مرزی است که هر کس به این منطقه بیاید، بناچار از آن نیز دیدن خواهد کرد و می تواند بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت بسیار مناسبی نسبت به بازارهای دیگر خریداری کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
آدم وقتي تابناك رو نگاه ميكنه فكر ميكنه يك سايت كوردي هست
پاسخ ها
یاسر کوردستان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
اگه یخورده واقع بین میبودی میدیدی که این سایت در معرفی ائین و فرهنگ اقوام اعم از کورد ترک فارس و غیره متعادل هست
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
هرچقدر با آی پی های مختلف پیام بدی مشخصه باز خودتی اونم با وی پی ان
ناشناس
| Georgia |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
تو کجات می سوزه، مغولی
آریو برزن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
اذیتت می کنه نگاه نکن
شادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
فرهنگ و مراسم نوروزی کردها واقعا بی نظیره. حتما تشریف ببرید و از نزدیک این مراسم ها را ببینید و لذت ببرید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
اینجا ایرانه و مردمانی که خون پاک زرتشت و جمشید و فریدون تو رگهاشونه.
نکنه میخوای تیتر چنگیز و تیمور و اردوغان و ابوبکر بغدادی زده بشە.
درود بر ایران بزرگ از سند تا ندیترانە
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
خجالت بکش
دیر گفتید، امسال که گذشت، انشاءالله سال دیگه.
آقا منطقه رو معرفی نکن. میخوام مردم بریزن خرابش کنن؟ :(
رقص ترکان قشقایی هستش. قشقایی های پرهنر. رقص کردی فقط تو بخشهایی از ایران کاربرد دارد.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
اون وقت رقص قشقایی کدومه که در سراسر ایران رواج دارد ؟
بزرگترین ،وبا ارزش ترین کشف ،واختراع انسان ،افروختن آتش بوده ،وهست ،که چهار شنبهٔ آخر سال را جشن بر افروختن آتش میگویند ،و افروختن آتش هم در شب عید ،اعلام موجودیت است که همه مردم منطقه از وجود هم آگاه شوند ،واگر کسی ( در آنزمان آتشش خاموش شده بود میتوانست برای افروختن آتش به نزدیکترین همسایه اش رجوع کند ،) که آنرا پاسداشت آتش میگویند ،شاید اکنون انسانها قدر نعمت و ارزش آتش را ندانند ،چون در طول هزاران سال انسان افروختن آتش را بخوبی آموخته ،و، وسایل آنرا در اختیار دارد ،اما حتی در صد سال قبل اگر پیر مردان ،ویا پبر زنانی در قید حیات باشند ،خواهند گفت که همه امورات ،ورفاه ،آسایش ،وسلامتیشان به آتش وابسته بود ،وافروختن آتش چقدر مشکل بوده ،وگاها آنهایی که از منقل ،وذغال برای سرمایش در زمستان استفاده میکردند سعی وافر داشتند که آتش خاموش نشود ؟ آری بزرگتربن نعمت خدا به انسان دادن آتش است ،،،،؟
اینا جشن رو هم با توپ و آتش وانفجار برگزار میکنن یعنی خشونت و ترور تو ذاتشان است
کره زمین توسط کوروش ساخته شده است و توسط جمشید بزک دوزک شده است و مردم یزد یک سال زحمت میکشیدند تا هفت سین یعنی ساعت مچی را از سوییس سیر را از شمال سکه را تبریز سوماغ را از هندوستان و... جمع کنند و یک روز در صفره بگذارند رقص هم از پیرانشهر
" رقص " نه ، " حرکات موزون " !
ای آقا حرکات موزون!!!؟ حتی برای زیر ۹ سال ممنوعه. دادگاهیشون کنید
تابناک چرا حرف حساب منتشر نمیکنی ایا شما ایرانی و اتش پرستید اگر نیستید چرا رابطه نور اسمانها وزمین وخورشید واتش را نوشتم منتشر نکردید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس