بازدید 15106
حاشیه نگاری بر فرود اضطراری یک هواپیما در زاهدان +فیلم

شعار غیررسمی هواپیمایی «ماهان»: هر فرودگاه یک «فرود اضطراری»!

از شیراز و اصفهان گرفته تا تهران و زاهدان؛ ظاهرا مدیران هواپیمایی ماهان می‌کوشند در همه فرودگاه‌های کشورمان یک فرود اضطراری به ثبت برسانند و برای رسیدن به این هدف عزمشان حسابی جزم است!
کد خبر: ۷۸۳۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴ 17 March 2018
از شیراز و اصفهان گرفته تا تهران و زاهدان؛ ظاهرا مدیران هواپیمایی ماهان می‌کوشند در همه فرودگاه‌های کشورمان یک فرود اضطراری به ثبت برسانند و برای رسیدن به این هدف عزمشان حسابی جزم است!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله کوتاهی از حادثه خونبار سقوط پرواز تهران-یاسوج در ارتفاعات دنا و در حالی که هنوز پیکر برخی از جان باختگان آن رویداد تلخ کشف نشده، ساعاتی پیش خبری مخابره شد که حکایت از تداوم بی توجهی به اصول ایمنی در صنعت هوانوردی کشورمان داشت و خوش بختانه ختم به خیر شد؛ خبر فرود اضطراری هواپیمایی که مسافرانش خود را برای مرگی دردناک آماده می‌کردند.

خبر فرود اضطراری هواپیمای «ماهان» در فرودگاه زاهدان در حالی مخابره می‌شد که اطلاعات چندانی از چرایی آن در دست نبود و مسئولان به ذکر کلیات بسنده می‌کردند. کلیاتی از قبیل: بروز نقص فنی در یکی از موتور‌های این هواپیما که موجب شد خلبان خواستار فرود اضطراری پرنده شود و این فرود در فرودگاه بین‌المللی زاهدان انجام شود.

توضیحاتی که حمیدرضا پارسا، مدیرروابط عمومی فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان آن را این گونه تکمیل می‌کرد: «۹:۴۰ صبح امروز یک فروند هواپیمای RJ۱۰۰ – BAE ۱۴۶ شرکت هواپیمایی ماهان به شماره پرواز ۱۰۸۵ در مسیر زابل به ایرانشهر دچار نقص فنی در موتور شماره ۳ شد که با اعلام شرایط درخواست فرود در فرودگاه بین المللی زاهدان را داشت. این هواپیما پس از ۱۶ دقیقه از اعلام درخواست فرود در ساعت ۹:۵۶ دقیقه در فرودگاه زاهدان به زمین نشست.»
شعار غیررسمی هواپیمایی «ماهان»: هر فرودگاه یک «فرود اضطراری»!
اما این نقص فنی چقدر جدی و خطرناک بود؟ این سوالی‌ است که در توضیحات این مسئول یا هیچ مسئول دیگری به آن اشاره نشده و تنها از برخی فیلم‌های گرفته شده توسط مسافران این پرواز، می‌توان در خصوص آن سخن گفت. فیلم‌هایی که نشان می‌دهد دود کابین این هواپیما را گرفته و مسافران به شدت مضطرب و نگران هستند و احتمالا تمامی اخبار شومی که در خصوص سوانح و حوادث پرشمار هوایی در کشورمان خوانده و شنیده‌اند را مرور می‌کنند.

مسافرانی که بعید است نظر مسئولان در خصوص نقص فنی را تأیید کنند، چون بر این باورند که یکی از موتور‌های پرواز آتش گرفته و بر خلاف آنچه پارسا گفته، این اشکال چیزی نیست که به سرعت تعمیر شود و هواپیما به خدمت بازگردد، مگر آنکه پای سهل انگاری، آن هم از نوع مرگبارش در میان باشد. نظیر سهل انگاری‌ که موجب شده این هواپیما با چنین وضعی به پرواز درآید و جان سرنشینانش را به بازی بگیرد.

همه این‌ها در حالی است که هنوز مسئولان هواپیمایی ماهان تصمیم نگرفته‌اند در خصوص رویداد امروز اظهارنظر و اطلاعیه صادر کنند و در نهایت به جای جایگزین کردن هواپیما و انجام حداقل وظیفه خود در خصوص مسافران، ترجیح داده‌اند آن‌ها را به جاده و جابجایی به کمک اتومبیل بسپارند. وضعیتی که این هم به مانند فرود اضطراری در این شرکت مسبوق به سابقه است.
 
تعداد بازدید : 1649

نیم نگاهی به اخبار حوادث و سوانح کشورمان، کافی است تا دریابیم فرود اضطراری امروز، نخستین نمونه از آن نیست که در سال جاری برای ناوگان شرکت هواپیمایی ماهان رخ می‌دهد. حوادثی که از ابتدای سال جاری آغاز شده و اکنون که در روز‌های پایانی سالیم، همچنان ادامه دارد؛ حوادثی که منجر به تکرار فرود اضطراری هواپیما‌های این شرکت در فرودگاه مختلف شده و خوشبختانه تا اینجای کار پایان مرگبار نداشته است!

فرود اضطرای برای پرنده‌های شرکت ماهان از فرودین ماه ۹۶ آغاز شد. از ۲۷ امین روز سال که پرواز شماره ۴۵۷۰ فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد رفسنجان ترک کرد، اما مجبور به فرود اضطراری در یزد شد. آن روز علت فرود اضطراری، وضعیت اورژانسی یک مسافر اعلام شد.

هجدهم تیرماه، پرواز شماره ۰۸۵ ماهان‌ایر در مسیر مسکو به تهران در رشت مجبور به فرود اضطراری شد. فرودی که این بار هم دلیل آن حال وخیم یکی از مسافران اعلام شد و حتی خبر دادند که فرد مذکور دیر به مراکز درمانی رسیده و در نتیجه، جان باخته است.

۲۷ آذرماه ۹۶ پرواز شماره ۶۲۴۵ هواپیمایی ماهان از مبدأ تهران به مقصد اهواز بعد از حدود دو دقیقه به دلیل از کار افتادن یکی از موتور‌ها با مهارت خلبان این پرواز سلامت به زمین نشست. به گفته مسافران، این پرواز قرار بود ساعت ۸:۴۵ دقیقه تهران را به مقصد اهواز ترک کند که با تأخیر انجام و تنها چند دقیقه بعد از پرواز دوباره مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد.

فهرست فرود‌های اضطراری هواپیما‌های ماهان زمانی کامل‌تر می‌شود که از سال ۹۶ هم عقب‌تر برویم تا دریابیم جز فرودگاه‌های مهرآباد، رشت، یزد و زاهدان که در سال جاری شاهد فرود اضطراری پرنده‌های این شرکت بوده‌اند، در سال‌های اخیر موارد زیادی از فرود اضطراری هواپیما‌های ماهان در فرودگاه‌های بندرعباس، مشهد، امام خمینی (ره)، کرمان، زابل و شیراز هم به ثبت رسیده است.

فرود‌هایی که نشان می‌دهند اوضاع این ایرلاین کشورمان وخیم‌تر از چیزی‌ است که به نظر می‌رسد؛ آنقدر وخیم که اگر نبود اقبال بلند بسیاری از مسافرانش، ممکن بود هر یک از اخبار پرشمار فرود اضطراری پرنده‌های این شرکت، فرجامی بیش از یک خبر ساده و چشم پوشی مسئولان بر آن داشته باشد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۱۹
وجدان و احساس مسئولیت نابود شده .
تابناک با این تیترت ترکوندی

مرســــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
باید با همینا ساخت .اینجور که معلومه برجامم داره پر میکشه کم کم.تیری بر اقتصاد فشل این دیار
از هوااپيماهاي بيست و چنًد ساله كه معلوم نيست چگونه سرويس و نگهداري مي شوند چه انتظاري داريد.
خوب میگی چکار کنند؟؟؟ درش را که باید ببندند که هم من خیلی وقت است که میدونم هم تو. تحریم هم که هستیم و کسی بهمان هیچی نمیده جز یک مشت چینی. بالاخره اینقده پرواز میکنند تا بیافتند پایین مثل بقیه شرکتها که افتادند . تحریم هستیم و جمعیت هم که میخواهند زیاد کنند و امکانات هم که نداریم . این طیاره ها هم مال 50 سال قبل است هم من میدونم که میافتند هم تو.
با سلام،
اتفاقا" هواپیمایی ماهان یکی از بهترین ایرلانهای ایران است. علت این حوادث نیز مسئله تحریمها است که ربطی به این ایرلاین ندارد. بنظر من اگر سایت تابناک در فکر منافع ملی است خبر را اعلام کند ولیکن اینقدر پرو بال دادن به اینگونه خبر ها که ناشی از فشار تحریمهای خارج کشور است سودی به نفع کشور و مردم ندارد.
پول ايران و جان مردم ايران ارزش خودش را ازدست داده، چرا واقعا؟
پس این مهندسین هوا و فضا به چه دردی میخورند
خب اقا جون تقصیر هواپیمایی ماهان چیه؟اتفاقا هواپیمایی ماهان با همین هواپیما های نسبتا قدیمی جز ایمنترین خطوط هوایی ایرانه بوده.شما بجای گیر دادن به ماهان بروید با رفتاری که باعث شدن چندین دهه شرکتهای هواپیمایی ایرانی تحریم بشوند رو بازخواست کنید.
بابا این اخبار بی اهمیت رو ولش کنید ! بگید دقیقا اسرائیل کی نابود میشه ؟ این مهمه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
بیست و پنج سال و سه ماه و دو هفته و یک روز بعد .
اینارو برین در گوش همونایی بگین که میگفتن تحریمها کاغذ پاره هستن. حالا ما هم تحریم شدیم و هم انرژی هسته ای رو باختیم و بجاش باید تو سقوط هواپیماها کشته بشیم.
آینده خوبی در انتظار این مردم فلک زده نیست، خدا بخیر کند !وضعیت هواپیمایی کشور مشتی از خروار است.
وقتی پول مملکت را در راه نابودی اسرائیل و موسسات فرهنگی(!) بی خاصیت حیف و میل می کنند وضعیت به همین صورت خواهد بود و بدتر خواهد شد
والا ماهان بهترین هوپیمایی کشور هست. اگه این بده دیگه ایران ار و ... چطورن پس؟!
چند نسل نابودشدند ،نسل بعدى دروضعيت خطرناكى قرار ميگيرد!خدايا ايران به كدام سو می رود!فقر فلاكت فساد
باید دید نو شدن ناوگان هواپیمایی از اولویت ها هست یا نه؟!!!!
من همیشه سوار ماهان میشم حتی برای سفر به چین و پاریس هرکس دوست ندارد سوار نشود و حرف هم نزند کسی را بزور سوار نمی کنند
ماهان یکی از بهترین ایر لاین های ایرانه اگر چه تحریم ها برای این ایر لاین مشکل ایجاد کرده ولی فکر میکنم نگارنده متن مغرضانه این متن را نوشته واحتمالا"هدفش حمایت از ایر لاین خاصی بوده که کمتر مسافر دارد شاید به این روش مسافران ماهان را به سمت آن ایر لاین بفرسته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار