بازدید 2935
۱

تاثیر روزه بر سلامت و تقویت مغز

کد خبر: ۷۸۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 17 March 2018

متخصصان تغذیه و سلامت در یک مطالعه جدید بار دیگر تاکید کردند که روزه‌داری به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، یک مطالعه به تازگی نشان داده است که رژیم غذایی شامل ۴۰ درصد کالری کمتر و مصرف کمتر مواد غذایی باعث کاهش التهاب در سلول‌های مغزی موش‌ها شده و عملکرد بافت‌ مغزی را نیز حفظ می‌کند.

دکتر "بارت ایگن" از مرکز پزشکی دانشگاه "خرونینگن" هلند، در این ارتباط می‌گوید: جلوگیری از فعال سازی التهابی "میکروگلیا" ناشی از سالخوردگی تنها زمانی امکانپذیر است که رژیم غذایی موش‌ها به غذاهایی با چربی کمتر همراه با مصرف محدود کالری تغییر می‌یابد.

میکروگلیا نوعی سلول در مغز است که به حفظ عملکرد مناسب بافت مغزی کمک می‌کند. نتایج بیشتر این تحقیق نشان می‌دهد که محدود کردن دریافت کالری نسبت به ورزش در حفظ سلامت مغز موثرتر است.

التهاب سلول‌های مغزی با حالات دیگری نظیر مولتیپل اسکلروزیس (MS) و "آنسفالیت راسموسن" مرتبط است که می‌تواند منجر به تشنج یا زوال عقلی شود.

به اعتقاد متخصصان سراسر جهان، غذایی که برای قلب خوب است برای مغز هم مفید است. کارشناسان، رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب برای حفظ سلامت مغز در روند سالخوردگی را به مردم ارائه داده‌اند از جمله اینکه مقدار زیادی از توت‌ها، سبزیجات تازه به ویژه برگ‌های سبز، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون خالص، آجیل‌ها، ماهی و غذاهای دریایی مصرف کنید و مواردی چون لوبیا و سایر حبوبات، میوه‌ها، لبنیات کم چرب، مرغ‌های بومی و انواع غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف غذاهای سرخ شده، شیرینی‌ها، غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و نمک را نیز محدود کنید.

همچنین توصیه‌های دیگری همچون، فعالیت بیشتر و پرهیز از بی تحرکی، خوردن حداقل یکبار در هفته ماهی که زیاد سرخ نشده باشد،‌ توجه به میزان نمک موجود در غذاهای آماده، استفاده بیشتر از لیمو، سرکه، گیاهان و ادویه‌ها در غذاها، استفاده از آجیل‌های خام به جای بوداده و استفاده از سبزیجات در طیف‌های رنگی گوناگون نیز در این ارتباط آورده شده است.

این تحقیقات توسط ۱۱ متخصص و کارشناس از شورای جهانی سلامت مغز صورت گرفته تا تاثیر رژیم غذایی بر سلامت مغز افراد بالای ۵۰ سال را مورد بحث قرار دهند.

به گزارش دیلی میل، مغز انسان از ۲۵ سالگی شروع به پیر شدن می‌کند و سرعت حرکت مایع مغزی نخاعی (CSF) در این سن تغییر می‌کند اما تاثیر آن بر اختلالات مغزی مانند زوال عقل که در سالمندان رخ می‌دهد هنوز مشخص نیست. همچنین بر اساس تحقیقات قبلی حجم و وزن مغز حدود پنج درصد در هر دهه پس از سن ۴۰ سالگی کاهش می‌یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این پرهیز را گفته نه روزه در دمای چهل درجه و ۱۶ ساعت نخوردن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر