بازدید 6752

واکنش‌هاي سياسي به استعفاي نجفي

کد خبر: ۷۸۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸ 17 March 2018
نجفي کماکان شهردار تهران است، اما حاشيه‌هاي استعفاي او گفتماني درون‌اصلاحاتي را شکل داده که حالا تير و ترکش‌هاي آن، به‌ويژه در سخنان صريح محمد نعيمي‌پور، به گوش مي‌رسد و ادبيات ويژه سايت انتخاب در نقد سخنان او. گويا سواي همه سناريوها، استعفاي نجفي بيش از هر زمان ديگري دعواهاي درون‌گروهي اصلاح‌طلبان را برجسته کرده است. کليدواژه آن تنش کارگزاراني‌ها با اتحاد ملت است؛ دعوايي که حالا نشانه‌هاي مثبتي براي اصلاح‌طلبان به شمار نمي‌آيد.  

نعيمي‌پور، عضو شوراي مرکز حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با «امتداد»، جزئيات تازه‌اي از پشت پرده استعفاي نجفي را رو کرده است: «اخيرا افراد مؤثر حزب کارگزاران سازندگي به منزل آقاي نجفي رفته و در آنجا بحث‌هاي مختلفي مطرح شده است. در آنجا هم بزرگان حزب کارگزاران، معتقد بودند که آقاي نجفي بايد کناره‌گيري کند. معتقدم بايد محتواي اين جلسه براي همه ملت روشن شود؛ اينکه چرا اين حرف زده شده است».

او همچنين نکات تازه ديگري را برملا کرده «تا آنجا که مطلع هستم، فشارها از ٤٠، ٥٠ روز گذشته به آقاي نجفي فوق‌العاده شدت پيدا کرده است‌. به‌ویژه بعد از اينکه سند تحويل و تحول منتشر شد و همچنين صحبت‌هايي را که ايشان در صحن شورا مطرح کردند، اين فشارها را مضاعف کرد. شوراي پنجم در بحث شفافيت پيش‌قدم بوده و در پاک‌دستي و سلامت نمره کاملا خوبي را داشته است. ضمن اينکه گزارش‌هایی درباره زد‌و‌بندهاي پشت پرده از ايشان نداشته‌ايم».  

در همين حال استعفاي محمدعلي نجفي، شهردار تهران، در نشست مجمع اميد در دفتر محمدرضا عارف مورد بحث و بررسي قرار گرفت و نتايج آن منتشر نشد.

سناريوهاي تحليل استعفاي شهردار تهران متفاوت بود؛ يکي اينکه اصولگرايان و برخي نهادها به دنبال ماجراي رقص دختران در مراسمي با حضور شهردار او را تحت فشار قرار داده‌اند، ديگري اينکه مواجهه صريح نجفي با فساد شکل‌‌گرفته در دوره قاليباف و ارسال جمع‌بندي آن گزارش ريشه در اين استعفا داشته و نکته ديگر نيز فشارهاي درون جبهه اصلاحات است. با‌اين‌حال، بيماري نجفي نيز بارها از سوي برخي افراد مطرح شد و حتي تا ماجراي سرطان پروستات او پيش رفت؛ سرطاني که به گفته برخي، به ويژه به دنبال احضار او از سوي دادسرا پس از حاشيه‌هاي مراسم بزرگداشت روز زن در برج ميلاد، عود کرده است.

مشاور رسانه‌اي شهردار تهران در توييتر خود نوشته است: «کناره‌گيري غيراختياري نجفي ربطي به مراسم برج ميلاد و احضار به دادسراي تهران ندارد. استعفاي نجفي اين پيام پنهان منفي را به جامعه داد که چون با اختاپوس فساد در شهرداري درافتاد و مقبول نيفتاد، ناچار بهانه بيماري را پيش کشيد».

 غلامعلي رجايي در در رشته‌توييت‌هاي خود تأکيد کرده است: «شهرداري در بهشت است و نجفي در شهرداري. پس نجفي در بهشت است. کسي دلش نمي‌خواهد «داوطلبانه» از بهشت بيرون برود. خصوصا اينکه «نجفي» هم باشد».
او  با بيان اينکه از نزديک در جريان استعفاي دکتر نجفي، شهردار تهران، است، افزود: «اين کناره‌گيري غيراختياري! ربطي به مراسم برج ميلاد و احضار ايشان به دادسراي تهران ندارد».

با اين حال، محمد نعيمي‌پور روايت ديگري از ماجراي استعفاي محمدعلي نجفي، شهردار تهران، روي ميز گذاشته و ادعايي درباره جلسه خصوصي در منزل نجفي و علت استعفايش مطرح کرده است.

او همچنين افزوده است: «مطلب بعد اينکه، قبل از انتصاب آقاي نجفي براي شهردارشدن، اين مسائل مطرح مي‌شد که ايشان سابقه دارند و زماني که کار سنگين مي‌شود، بيمار مي‌شوند و کنار مي‌روند. در اين زمینه ابهامات زيادي وجود داشت. بنده مطلعم که بسياري از اهالي شورا از آقاي نجفي سؤال کردند که وضعيت جسمي و بيماري ايشان بازدارنده نيست؟ و ايشان هم صراحتا اعلام کردند که در شرايط و وضعيت مناسبي به‌سر مي‌‌برند و تا انتهاي کار خواهند بود. در نتيجه اين موضوع قابل قبول نيست که به علت سرطان ناگهاني، ايشان بايد کنار بروند».

نعيمي‌پور همچنين گفته است: «مطلبي که خيلي براي من عجيب است، اين است که بعضي‌ها در مجموعه‌ اصلاح‌طلبان، به‌دنبال جايگزيني آقاي نجفي بودند. اين‌گونه مسائل داراي اشکال است. به اين دليل، وقتي که مسائل براي مردم بازگو شود، مردم حق دارند سؤال کنند که چه کسي قيم آنهاست. اينکه از قبل جهت‌گيري‌ها روشن باشد و خارج‌کردن آقاي نجفي از مديريت شهري هم مسجل شود و در واقع مردم در تصميم‌گيري اصلي نقشي نداشته باشند، موضوعي است که شورا بايد به آن توجه کند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی