بازدید 7282

خود زنی بریتانیا در صورت کاهش واردات گاز از روسیه!

به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، پیشنهاد ترزا می مبنی بر کاهش میزان خرید گاز از روسیه مبتنی بر سیاسی کاری است و این سیاسی کاری برای اصول رقابت تجاری بد است. 
کد خبر: ۷۸۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 16 March 2018

خود زنی بریتانیا در صورت کاهش واردات گاز از روسیه!به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، پیشنهاد ترزا می مبنی بر کاهش میزان خرید گاز از روسیه مبتنی بر سیاسی کاری است و این سیاسی کاری برای اصول رقابت تجاری بد است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، ترزا می نخست وزیر بریتانیا پیش از این گفته بود که این پادشاهی متحده در نظر دارد تا راه هایی جایگزین را به جای صادرات گاز از طریق روسیه برای تامین گاز خود در نظر بگیرد. دلیل این صحبت ترزا می اعتقاد دولت بریتانیا مبنی بر دست داشتن دولت روسیه در ترور نافرجام اسکریپال جاسوس سابق این کشور در خاک بریتانیا عنوان شده است.

خود زنی بریتانیا در صورت کاهش واردات گاز از روسیه!

در این خصوص باید خاطر نشان گردد که در روز ۳ مارچ سال جاری سرگی اسکریپال ۶۶ ساله و دختر ۳۳ ساله اش یولیا در حالی که بر روی یک نیمکت در مرکز شهر سالیزبوری افتاده بودند یافت شدند. اسکریپال جاسوسی دو جانبه بوده که برای آژانس اطلاعات بریتانیا (ام آی ۶) کار می کرده و در سال سال ۲۰۰۶ به دلیل فاش کردن نام برخی جاسوسان روس در روسیه به زندان افتاده است. مقامات بریتانیا مدعی شده اند که اسکریپال و دخترش با سم اعصابی که در زمان شوروی ساخته شده بود و ''نوویچوک'' نام داشت مسموم شده اند.

این در حالی است که اتهامات به روسیه توسط ترزا می و اظهارات او در خصوص احتمال کاهش واردات نفت از این کشور توسط مقامات روس بی پاسخ نمانده است. در این رابطه، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اذعان کرده است که این کشور ''بر اساس (رعایت) قوانینی که کاملا رقابتی است در حال صادر کردن گاز به انگلیس است و در آینده هم در همین فضای رقابتی به فعالیت خواهد پرداخت.

این در حالی است که انگیزه ی پشت تصمیمات (ترزا می) از نوعی سیاسی کاری نشات می گیرد و هدف از این تصمیمات افزایش رقابت در بازار اتحادیه اروپا نیست''. البته الکساندر نوواک به این نکته هم اشاره کرده است که ''‌این حق هر کشور و نهاد تجاری است که سیاست های مربوط به حوزه ی انرژٰی خود را خودش تعیین کند''. 

لازم به ذکر است که بریتانیا گاز روسیه را از طریق کشورهای اروپایی وارد می کند و اخیرا نیز قراردادی را در خصوص واردات گاز مایع طبیعی از کارخانه ی تازه تاسیس یامال که در نواحی شمالی سیبری قرار دارد منقعد کرده است. آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که روسیه در سال گذشته میلادی ۲.۸۵ میلیارد دلار گاز به بریتانیا صادر کرده است. همچنین، نصف میزان گاز مایعی که بریتانیا از گذشته تا کنون وارد کشور خود کرده از طریق روسیه تامین شده است. علاوه بر این، سرمای اخیر هوا و ترک خوردگی لوله های صادرات نفت در بریتانیا مقامات این کشور را بر آن داشته بود که برای جبران کمبود گاز از روسیه کمک بخواهند. 

در پایان باید اشاره گردد که واقعیات موجود در روابط اقتصادی میان بریتانیا و روسیه برخی از نهادهای فعال اقتصادی در بریتانیا را بر آن داشته تا در خصوص تاثیرگذاری تحریم های احتمالی علیه مسکو ابراز تردید کنند. در این خصوص، اتحادیه ی انرژی GMB بریتانیا این پرسش را مطرح کرده که '' با در نظر گرفتن آنکه نصف واردات گاز مایع طبیعی ما در سال جاری از طریق روسیه تامین شده و شرکت های روسی در سال ۲۰۱۷ به میزان ۶ درصد از مجموع مصرف این محصول را در بریتانیا تشکیل داده بودند تحریم ها چگونه می توانند تاثیرگذار باشند؟''.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار