بازدید 3942
۲

کاهش سه برابری ظرفیت دانشجویی استان مرکزی

کد خبر: ۷۸۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ 15 March 2018

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی حدود سه برابر بیشتر از میانگین کشوری، ظرفیت دانشجویی خود را از دست داده است.

به گزارش ایسنا، سیدعلی آقازاده در جلسه شورای عالی روسای دانشگاه‌های استان مرکزی اظهار کرد: تعداد دانشجویان استان مرکزی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حدود ۷۷ هزار نفر بوده، همچنین تعداد دانشجویان استان طی پنج سال اخیر حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و این در حالی است که در کل کشور تنها حدود ۱۰ درصد تعداد دانشجویان کاهش یافته است .

وی با بیان اینکه با شرایط فعلی دانشگاه‌های ما زیان‌ مالی می‌دهند، افزود: موضوع کاهش دانشجو از جمله مقوله‌هایی است که بایستی در خصوص آن تفحص کرد تا به چرایی آن پی‌ برد، در حال حاضر مراکز علمی دانشگاه آزاد به دلیل حسابرسی دقیقی که دارند، روند زیان‌ده بودن آنها مشهود است، حتی این روند در دانشگاه‌های دولتی نیز وجود دارد منتها این موضوع در آنها پنهان است .

آقازاده تصریح کرد: کاهش میزان دانشجو در کل کشور امری طبیعی است، اما علت این امر که استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری با شتاب‌ بیشتری با ریزش دانشجو مواجه است، جای بررسی دارد و باید برای این ظرفیت خالی برنامه‌ریزی مناسبی اعمال کرد .

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت دانشجویان می‌توان در امر تولید دانش و علم استفاده کرد، افزود: متاسفانه استان مرکزی به مانند دو دهه گذشته از این ظرفیت خود استفاده نکرده، به طور کلی طی ۱۰ سال اخیر، سالیانه حدود ۴۰ هزار نفر از دانشگاه‌های استان فارغ‌التحصیل شده‌اند که این امر نقش دانشگاه‌ها را در تربیت نیروی انسانی نشان می‌دهد .

آقازاده اظهار کرد: تمام دانشگاه‌های استان و بویژه دانشگاه آزاد، بایستی برای کاهش شدید دانشجو و ظرفیت خالی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند، به نظر می‌رسد در سال آینده این روند همچنان ادامه دارد، در همین راستا می‌توان جبران این ظرفیت خالی را به بنیاد ملی نخبگان، پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کرد، اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان منتظر حمایت‌ علمی و پشتیبانی هستند تا بتوانند در زمینه تولید علم و ثروت تلاش کنند .

وی اظهار کرد: در طول ۲۰ سال گذشته از محل بودجه دولتی حدود ده‌ها میلیارد تومان بابت کمک به تهیه جزوات و مقالات پرداخت شده، اما به طور قاطع می‌توان گفت حتی دو درصد آن نیز استفاده عملی نداشته و اکنون بیشتر آنها بلااستفاده در کتابخانه‌ها انبار شده‌اند .

آقازاده با بیان اینکه داشتن رتبه ۱۷ در زمینه پژوهش در دنیا افتخار بزرگی نیست، ادامه داد: تولید علم و ثروت در کنار یکدیگر افتخارآمیز است، در نتیجه شورای عالی بایستی در این خصوص ورود کرده و از این ظرفیت در خدمت رونق اقتصادی استان، اشتغالزایی، تولید علم و خلق ثروت بهره‌برداری کند .

وی در خصوص مشکلات دانشگاه تفرش اظهار کرد: در حال حاضر اداره دانشگاه تفرش با هیات امنای دانشگاه اراک است، دانشگاه صنعتی تفرش ادعا دارد که رتبه‌های ۳۰ تا ۴۰ هزار کنکور را جذب می‌کند با توجه به سبقه این دانشگاه، باید یک کارگروه تشکیل شود تا شرایط آن در وضعیت مطلوبی قرار گیرد، ممکن است بخشی از مشکلات این دانشگاه به مدیریت و اختیارات آن بازگردد، لذا بایستی در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود .

آقازاده در خصوص تعطیلی بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(ع) ساوه نیز عنوان کرد: این بیمارستان در طول عمر شش یا هفت خود ساله خود، ضریب اشغال پنج تا ۱۰ درصدی تخت‌ بیمارستانی را داشت، لذا بسته شدن آن مشکلی برای مردم شهر ساوه ایجاد نخواهد کرد، اما این موضوع تبعات اجتماعی و سیاسی به دنبال دارد و باید اطلاع‌رسانی مطلوبی در این زمینه داشته باشیم .

به گزارش ایسنا،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی استقبال دانشجویان از خوابگاه‌های استان مرکزی، افزود: در حال حاضر خوابگاه‌های استان از کیفیت مناسبی بهره‌مند نیستند، همچنین عدم نظارت بر آنها سبب کاهش استقبال دانشجویان از خوابگاه‌ها شده، لذا باید در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود تا با ارتقا خوابگاه‌ها این دغدغه به نوعی مرتفع شود .

فتح‌الله حقیقی بیان کرد: برخی رشته‌های دانشگاهی از جذابیت زیادی برخوردارند و همین امر سبب شده که عده زیادی از دانشجویان در رشته‌های خاصی تحصیل کنند، لذا بایستی این موضوع به صورت کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد .

وی تصریح کرد: در دنیا رقابت مبتنی بر ۱۲ شاخص است که یکی از این شاخص‌ها موضوع پژوهش است، خوشبختانه کشورمان در زمینه پژوهش رتبه ۱۷ جهان را دارد، اما با این وجود وضعیت مطلوبی در دانشگاه‌های کشورمان حاکم نیست و دلیل آنهم عدم موفقیت در تبدیل علم به ثروت است .

حقیقی افزود: بهتر است کارگروهی متشکل از کارشناسان و معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها ایجاد شود تا با استفاده از یک هیات اندیشه‌ورز فعالیت‌های پژوهشی به صورت کاربردی‌تری دنبال شود، در همین راستا دفتر امور اجتماعی استانداری آمادگی تخصیص اعتبار در این خصوص را دارد .

وی گفت: باید مسائل و مشکلات دانشگاه‌ها بر مبنای شاخص‌ها سنجیده شود تا قابل ارزیابی باشد، در همین راستا بایستی فرصت‌ها و تهدیدها را به زبان آماری احصا و مورد بررسی قرار داد و بر پایه آن اقدام به یک برنامه‌ریزی جامع کرد .

حقیقی ادامه داد: تاکنون دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی فعالیت‌های مطلوبی در تمام زمینه‌ها انجام داده و در سطح کشور حائز رتبه برتر است، لذا در این امر می‌تواند همکاری مناسبی داشته باشد .

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: به طور کلی در دنیا نظام آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم در حال حرکت است و اشتغالزایی در این دانشگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این در حالی است که همچنان در دانشگاه‌های ما، مسئله ایجاد اشتغال مورد توجه نیست .

غلامرضا فتح‌آبادی با بیان اینکه تعداد دانشجویان استان مرکزی ۷۷ هزار نفر و تعداد مراکز آموزش عالی استان ۷۴ واحد است، افزود: حدود ۷۲ درصد دانشجویان استان مرکزی بومی هستند، ۴۴ درصد از دانشجویان دختر و ۵۶ درصد پسران هستند، همچنین در استان مرکزی نسبت دانشجو به استاد ۱۱ به یک است و تعداد ۷۲۱۷ استاد در دانشگاهای استان مرکزی تدریس می‌کنند که ۲۵ درصد آنها جزو هیات علمی هستند .

وی با اشاره به اینکه زیربنای مراکز آموزش عالی در استان مرکزی ۴۰۲ هزار و ۷۰۲ مترمربع است، افزود: شهرستان آشتیان بهترین وضعیت زیربنای و شهرستان‌های خنداب و خمین بدترین وضعیت را در این زمینه دارند. همچنین در حال حاضر تعداد ۷۲۴۲ دانشجو در ۷۱ خوابگاه دانشجویی استان ساکن هستند که این میزان به نسبت سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است .

فتح آبادی تصریح کرد: میانگین کاهش جمعیت دانشجویی در کشور ۱۱.۲ درصد است و این در حالی است که در استان مرکزی این شاخص حدود ۱۴ درصد است، افت کیفیت آموزشی سبب شده که ظرفیت واحدهای آموزشی در استان کاهش یابد .

وی بیان کرد: در استان مرکزی ۴۶ درصد از دانشجویان در دانشگاه آزاد، ۲۶ درصد در دانشگاه دولتی، ۱۵ درصد در مراکز پیام نور، ۹ درصد در مراکز علمی و کاربردی و چهار درصد در مراکز آموزش عالی غیردولتی تحصیل می‌کنند .

فتح آبادی گفت: ۵۷ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی هستند و ۴۵ درصد آنها در رشته‌های علوم انسانی، ۳۵ درصد در رشته‌های فنی مهندسی و مابقی در رشته‌های دیگر تحصیل می‌کنند .

وی اظهار کرد: متاسفانه توزیع مناسب دانشجو در رشته‌های مختلف وجود ندارد، لذا بایستی با یک سیاست‌گذاری اساسی و بر اساس یک آمایش سرزمینی، ارزیابی مناسبی از عملکرد دانشگاه‌ها انجام داد تا منطبق با نیازهای جامعه، رشته‌های متعدد دانشگاهی با کیفیت بیشتری ارائه شود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شما بیکاری رو از بین ببرید دانشگاه ها پر میشه از آدم! شما چه گلی به سر ملت زدید؟! دانشگاه شده زایشگاه پول واسه خیلی افراد مثا اساتید بیسواد
لعنت به کنکور
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل