بازدید 12482
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «افت قیمت جهانی طلا با اخراج تیلرسون» تا «افزایش قیمت خودرو در سال آینده»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بورسی با نمادهای بانکی، نگاه نگران سرمایه گذاران چینی، ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تقاضای نفت خام توسط چین، دلار آمریکا در سنا 273 ریال گران تر شد، ایران آماده سواپ نفت عراق است، تولید در یک خودروساز متوقف شد و رشد اقتصادی سال ۹۶ حدود ۴.۴ درصد است را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 15 March 2018

از «افت قیمت جهانی طلا با اخراج تیلرسون» تا «افزایش قیمت خودرو در سال آینده»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بورسی با نمادهای بانکی، نگاه نگران سرمایه گذاران چینی، ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تقاضای نفت خام توسط چین، دلار آمریکا در سنا 273 ریال گران تر شد، ایران آماده سواپ نفت عراق است، تولید در یک خودروساز متوقف شد و رشد اقتصادی سال ۹۶ حدود ۴.۴ درصد است را در بر دارد.

سقوط بورسی با نمادهای بانکی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه بیست و سوم اسفند ماه 96 با کاهش 788 واحدی معادل 0.82 درصد به رقم 95 هزار و 525 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته، بر خلاف روزهای قبل شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 251 واحدی معادل 0.82 درصد به رقم 30 هزار و 427 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 51 واحدی معادل 0.30 درصد، عدد 17 هزار و 114 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 38 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 12 هزار و 773 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 1.00 درصد همراه شد و 1033 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 102 هزار و 36 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 909 واحد کاهش معادل 1.33 درصد به رقم 67 هزار و 433 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل، با 150 واحد افزایش معادل 0.07 همراه بود و عدد 205 هزار و 629 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی وبصادر (بانك صادرات ايران) با 717 واحد، نماد نماد وپارس (بانك‌پارسيان‌) با 69 واحد، نماد وبملت (بانك ملت) با 36 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.

از «سقوط بورسی با نمادهای بانکی» تا «افزایش قیمت خودرو در سال آینده»

نگاه نگران سرمایه گذاران چینی

روز چهارشنبه در حالی‌ که تهدیدات تعرفه‌های جدید آمریکا بر واردات چینی، تاثیر مثبت انتشار دادهای اقتصادی چین را که نشان می‌داد بزرگترین اقتصاد آسیا سال ۲۰۱۸ را با قدرت آغاز کرده است، از بین برد، با نگرانی سرمایه‌گذاران، سهام توان خود را از دست داد و دلار دچار لغزش شد. ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران با اخراج وزیر کشور آمریکا توسط ترامپ، آسیب دید. اخراج رکس تیلرسون که فردی میانه‌رو بود و جایگزینی او با رییس سازمان جاسوسی، پومپی که فردی تندرو است، اضطراب بازارها در مورد سیاست‌گذاری‌های آینده ترامپ را تقویت کرد. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۰.۱ درصد افت کرد درحالی‌که فوتسی انگلیس ۰.۳ درصد لغزید. این نشانه‌ای از آن است که افت بازارها در سراسر جهان ادامه خواهند داشت. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، با سقوطی ۰.۷ درصدی، از بالاترین میزان ۱ و نیم ماهه خود که در روز سه‌شنبه ثبت کرده بود عقب نشینی کرد. سهام تکنولوژی بیشترین سقوط را داشتند. نیکی ژاپن ۰.۸ درصد سقوط کرد. شاخص کامپوزیت اس‌اس‌ای چین و شاخص تکنولوژی سی‌اس‌آی ۳۰۰ هر دو ۰.۵ درصد افت کردند. شاخص آی‌تی آسیا در خارج ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، با خبرهایی از این که ترامپ به دنبال وضع تعرفه تا ۶۰ میلیارد دلاری بر فناوری اطلاعات است، ۰.۵ درصد افت کرد. سهام بزرگ تکنولوژی آسیا مانند ال‌جی دیسپلی، تنسنت هولدینگز و تایوان سمی‌کانداکتور، همگی بیش از یک درصد سقوط کردند.

قیمت جهانی طلا یک دلار کاهش یافت

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با یک دلار کاهش نسبت به روز سه شنبه، به قیمت ۱۳۲۴ دلار و ۹۰ سنت به فروش رفت. قیمت فلز زرد در کمترین زمان به قیمت ۱۳۲۳ دلار و در بیشترین زمان ۱۳۳۰ دلار و ۶۰ سنت معامله شد. قیمت فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته ۲.۴ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۱۲۶.۳۰ دلار با افزایش همراه شد. در گروه سایر فلزات گرانبها هم فلز پلاتینوم ۴ دلار و پالادیوم ۱۳ دلار افزایش داشت. نقره هم بدون افزایش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۶.۵۵ دلار معامله شد. خبرگزاری رویترز نوشت: بررسی‌های تکنیکاله نشان می‌دهد که احتمال دارد قیمت طلا در روزهای آینده به ۱۳۳۴ دلار در هر اونس برسد اما دلیل کاهش قیمت طلا در روز چهارشنبه، اخراج وزیر امور خارجه آمریکا از سوی ترامپ بود. رویترز می‌نویسد: اخراج تیلرسون و جایگزینی رئیس جدید که بیشتر سیاست‌ محافظه‌کاری در تولید دارد این نظر را تقویت کرده است که سیاست آتی آمریکا اعمال تعرفه بر محصولات وارداتی به ویژه وارداتی از چین خواهد بود. بنابراین قیمت طلا یک دلار کاهش یافت.

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تقاضای نفت خام توسط چین

روز چهارشنبه، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۵ سنت (یک درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۵۹ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۵ سنتی (یک درصد) بشکه ای ۶۰.۷۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در روز دوشنبه ی هفته جاری یک درصد کاهش یافته بود. از دلایل ثبات نسبی قیمت نفت در روز گدشته می توان به افزایش میزان تقاضا برای نفت توسط چین و همچنین افزایش نیافتن موجودی نفت خام آمریکا مطابق پیش بینی های گذشته اشاره کرد.

دلار آمریکا در سنا 273 ریال گران تر شد

بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز، هر دلار آمریکا با رشد 273 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 47 هزار و 885 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 25 ریال همراه شد  و در پایان روز به رقم فروش 57 هزار و 428 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین در بازار ارز، 7 هزار و 571 ریال قیمت گذاری شد.

   ایران آماده سواپ نفت عراق است

وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: کارهای عملیاتی، لجستیکی و تامین کامیون برای سواپ نفت شمال عراق از طریق ایران در حال انجام است و هر زمان آنها آماده شدند ما نیز آماده ایم. «بیژن زنگنه» شامگاه چهارشنبه در حاشیه امضای قرارداد با روسیه درباره نقل و انتقال پول این قرارداد اعلام کرد: در نقل و انتقال پول مربوط به این قرارداد مشکلی وجود ندارد و پولی به حساب ما نمی آید و طرف خارجی خودش کار انتقال را انجام می دهد. وی ادامه داد: علاوه بر شرکت های روسی با سایر شرکت ها نیز درباره توسعه میدان ها در حال مذاکره ایم.

تولید در یک خودروساز متوقف شد

بهمن ماه امسال تولید خودروهای سواری در شرکت کارمانیا متوقف شد. در این مدت تولید خودروی سواری در شرکت کارمانیا از ۱۰۸ دستگاه در بهمن ماه سال گذشته به صفر رسید. توقف تولید خودروهای سواری در این شرکت در حالی است که در یک ماهه بهمن ماه تولید این محصولات در دیگر خودروسازان داخلی (به جز کرمان موتور) با افزایش همراه بوده است. تولید انواع سواری در کرمان موتور نیز با کاهش ۲۴.۸ درصدی همراه بوده و از ۵۰۶۵ دستگاه در بهمن ماه سال گذشته به ۳۸۱۰ دستگاه رسید. /ایسنا

بانک مرکزی اروپا بساط سیاست پولی غیر سنتی را بر می‌چیند

«یوویس مرش» عضو هیأت مدیره بانک مرکزی اروپا گفت: بانک مرکزی اروپا قبل از هرگونه اقدامی برای پیاده سازی ابزارهای سیاست پولی سنتی و متعارف خود، بساط سیاست پولی غیر سنتی را برخواهد چید. این مقام ارشد بانکداری اروپا در مصاحبه ای با روزنامه لوگزامبورگ گفت: ابتدا اقدامات غیر سنتی را از سیاست بانک مرکزی خارج می کنیم و سپس سیاست های پولی سنتی و متعارف را در مورد بررسی قرار خواهیم داد. «مرش» در پایان گفت: بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را برای منطقه یورو به طور کلی وضع می کند؛ اما هنوز آماده تغییر نرخ بهره نیستیم.  

رشد اقتصادی سال ۹۶ حدود ۴.۴ درصد است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران، به عملکرد رشد اقتصادی ۹ ماهه اول سال ۹۶ و برآورد این سال پرداخت. در این گزارش آمده است: با در نظر گرفتن جدیدترین آمار و اطلاعات در دسترس برآورد وزارت جهاد کشاورزی از تولید محصولات کشاورزی، برآورد هزینه‌های عمرانی و جاری دولت تا انتهای سال 96، تحولات مورد انتظار از تولید و صادرات نفت تا انتهای سال جاری و برآوردهای شرکت‌ها و تشکل‌های مرتبط با صنایع مختلف شامل خودروسازی، محصولات پتروشیمی و سایر راجع به میزان تولیدات محصولات‌شان تا انتهای سال 96، رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال 96 حدود 3.8 درصد، نفت 3.1 درصد، صنعت 4.1 درصد، ساختمان منفی 2.6 درصد و خدمات 5.3 درصد برآورد می‌شود. از مهمترین چالش‌هایی که در سال جاری رشد اقتصادی را محدود کرده است، سطح پایین سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی است، این عامل در سال جاری به رشد منفی بخش ساختمان منجر شده و در سال‌های آتی رشد محدود سایر بخش‌ها را در پی خواهد داشت. برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال 96 حدود 4.4 درصد است صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی کشور را در سال 2017 به ترتیب 4.2 و 4 درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

فشار کاهش تقاضا بر اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 911 تومان معامله شدند. نزدیک‌تر شدن به پایان سال، نوسان «تسه»ها در کف 28 ماهه را ادامه‌دار کرده است. پس از تشدید هیجانات در بازار مسکن از آذر، در ماه‌ بهمن افت 2/ 3 درصدی تعداد معاملات نسبت به دی رقم خورد. اما ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن، همگام با تشدید هیجانات در بازارهای ارز و سکه و افزایش خرید واحد‌های کلنگی و چشم‌انداز رشد قیمت مسکن با افزایش قیمت نهاده‌های تولید شتاب رشد قیمت مسکن را تشدید کرد. با وجود رشد ماهانه قیمت مسکن در سه ماه تیر، مرداد و شهریور (اوج تقاضای مسکن) به ترتیب ۲/ ۱ درصد، یک و ۹/ ۱ درصد، اما در ماه بهمن رشد ۱/ ۵ درصدی قیمت مسکن رقم خورد. امری که احتیاط را در میان متقاضیان مسکن تقویت کرد.

افزایش قیمت خودرو در سال آینده

بازار خودروهای داخلی نیز هرچند به نابسامانی و آشفتگی وارداتی‌ها نبوده، با این حال اخبار رسیده از آن نیز گویای رکود است. نمایشگاهداران خودرو پایتخت انتظار داشتند در هفته‌های پایانی سال با رونق خرید و فروش مواجه شوند، اما مشتریان چندان میلی به خرید نشان نداده و شب عید پر رونقی را نساختند. به نقل از دنیای اقتصاد، همین چند هفته پیش و متأثر از صعود نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی در بازار بالا رفت و این در حالی است که قطعه سازان و خودروسازان نیز به دنبال کسب مجوز افزایش قیمت محصولات خود (با توجه صعود نرخ ارز و سایر شاخص‌های اثرگذار بر هزینه تولید خودرو) هستند. هرچند کسب این مجوز طی روزهای باقیمانده از سال، منتفی است، با این حال به احتمال فراوان طی ماه‌های ابتدایی سال ۹۷ و مطابق روال چند سال گذشته، شورای رقابت اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان خواهد داد. از همین روی، بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی طی سال آینده، قطعی به نظر می‌رسد و باید منتظر ماند و دید شورای رقابت پس از بررسی مدارک و آنالیز قیمتی خودروسازان، چند درصد به قیمت محصولات آنها خواهد افزود.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
بابت افزايش قيمت خودرو اصلا شك نكنيد براي راهنمايي دوستان ميگم كه سراتو سايپا در سال جديد حداقل 15 ميليون افزايش قيمت خواهد داشت. تابناك اين كامنت را نگه دار تا به پيش بيني من برسيد
افزایش قیمت خورد 100 درصد با دلار در ارتباط بالای 70 درصد خودرو از چین و کشور های دیگه وارد میشه دلارم گرون شده مردم نخرند بهتر
پراید آخرش میشه 200 میلیون. اینقدر گرون کنید که بر شکسته شدید. پراید 7 تا 8می ارزه اونم به عنوان تابوت مرگ
یک سئوال :
چرا دلار بین ایرانیها اینقدر محبوب است
جواب :
دولتمردان ،تحلیلگران ، گزارشگران آمار و تلویزیون این علاقه را ناخواسته فرهنگ سازی کرده اند
راهکار :
آتش زدن نمادین دلار در 22 بهمن و تظاهرات های دیگر و نفرت پراکنی بر علیه کسانی که دلار انبار میکنند - مرگ بر دلار (این شعار شلیک مستقیم و عملی به دولتمردان آمریکاست)
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر