بازدید 3451

آغاز خواب بهاری دانشگاه های کشور و توقف 23 روزه توسعه علم و دانش!

تقویم شمسی بر خلاف سال های اخیر که در بهترین حالت 15 تا 17 روز تعطیلات رسمی را برای جامعه دانشگاهی و دانشجویان کشور رقم می زد، حالا به گونه ای رقم خورده است که دانشجویان و جامعه دانشگاهی را برای حداقل 22 روز از فضای علم و دانش جدا می کند؛ اتفاقی که البته برای بسیاری از جامعه دانشگاهی چندان ناراحت کننده نیست.
کد خبر: ۷۸۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰ 14 March 2018

آغاز خواب بهاری دانشگاه های کشور از فردا و توقف 23 روزه توسعه علم و دانش تقویم شمسی بر خلاف سال های اخیر که در بهترین حالت 15 تا 17 روز تعطیلات رسمی را برای جامعه دانشگاهی و دانشجویان کشور رقم می زد، حالا به گونه ای رقم خورده است که دانشجویان و جامعه دانشگاهی را برای حداقل 22 روز از فضای علم و دانش جدا می کند؛ اتفاقی که البته برای بسیاری از جامعه دانشگاهی چندان ناراحت کننده نیست.

به گزارش «تابناک»، با توجه به قرار گیری روز 29 اسفند در میانه هفته آتی، بسیاری از دانشجویان دانشگاه های کشور از 23 اسفندماه تعطیلات نوروزی خود را آغاز کرده اند و این تعطیلات تا 18 فروردین سال 97 ادامه خواهد داشت؛ تعطیلاتی که شاید بتوان آن را بزرگ ترین تعطیلات بین ترم در سال های گذشته دانشگاه ها عنوان کرد.

نظر به اینکه 13 فروردین ماه مصادف با روز دوشنبه است و با این وجود از هفته سوم سال 1397 تنها دو روز دانشگاهی باقی می ماند، به احتمال بسیار زیاد بسیاری از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاهی در محل کار و تحصیل خود حضور نخواهند داشت و این اتفاق زمینه ای خواهد شد تا تعطیلات نوروزی سال جدید به 23 روز افزایش یابد.

افزایش اتفاقی تعطیلات نورزی به بیش از 3 هفته در حالی رقم می خورد که پیش از این بسیاری از کارشناسان و اساتید دانشگاهی نسبت به تعطیلات دو هفته ای ترم دوم که به دلیل تعطیلات نوروزی رخ می داد نیز انتقاد داشتند و این را مغایر با اهداف عالی کشور برای توسعه علم و دانش عنوان می دانند.

یکی از آسیب های جدی تعطیلات طولانی مدت نوروزی این است که با این حالت، یک فاصله زمانی زیادی بین آخرین کلاس های درسی دانشجویان با کلاس های پس از عید ایجاد می شود و این موضوع زمان دوباره و زیادی را برای تکرار مباحث گذشته پیش خواهد آورد.

این البته تنها بخشی از آسیب پیش آمده است و جدا از آن، تعطیلات سه هفته ای عید نوروز در دانشگاه های کشور در شرایطی است که بسیاری از دانشگاه ها برای این فرصت ها هیچگاه برنامه مشخصی ندارند و در مورد آن برای بهره برداری بهینه علمی و دانشگاهی برنامه ریزی نمی کنند.

در این بین شاید به برگزاری اردوهای جهادی که توسط برخی نهاد و تشکل های دانشجویی برای این ایام برنامه ریزی می شود بتوان به عنوان نماد و کور سویی از امید اشاره کرد که البته این مورد نیز به دلیل عدم انسجام، فراگیری و تصمیم گیری در سطح خرد، چندان امیدوار کننده نیست.

تعطیلات طولانی مدت عید نوروز در ایران در حالی است که در بسیاری از کشورهای حوزه نوروز و سایر کشورهای توسعه یافته چنین تعطیلات طولانی مدتی در محیط های دانشگاهی وجود ندارد و از اینگونه تعطیلات به عنوان اشکال و آسیبی جدی برای فرایند رشد و توسعه علم و دانش یاد می شود.

بر این اساس، دانشگاه ها و دانشجویان کشور از فردا وارد یکی از طولانی ترین تعطیلات میان ترم خود خواهند شد و در این فضا بی برنامگی مسئولان نیز سبب خواهد شد تا آنها بیش از پیش از محیط دانشگاهی فاصله بگیرند.

این اشکال و این تعطیلات طولانی، شاید یک فرصت باشد تا مسئولان امر به تعطیلات عید و نحوه برخورد مدیران دانشگاهی و دانشجویان با آن توجه ویژه ای بکنند و این شرایط غیرقابل قبول را به نوعی شایسته مدیریت کنند تا اگر امکانش بود به مانند بسیاری از اداره ها و شرکت های خصوصی و دولتی، دانشگاه ها از نیمه دوم تعطیلات فعالیت خود را با تشکیل کلاس های درسی از سر بگیرند و یا اینکه بتوان به نوعی برنامه ریزی کرد که دانشجویان در ایام تعطیلات به نوعی موثر و مفید با دانشگاه ارتباط داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل