بازدید 5799

اتراق عده‌ای در ساختمان سابق سفارت ایران

کد خبر: ۷۸۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴ 14 March 2018
سخنگوی وزارت خارجه در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۶ در پاسخ به سوالی در مورد تغییر وزیر امور خارجه آمریکا و تاثیر آن بر برجام، تصریح کرد: این تغییرات و تحولات و آمد و شد‌ها در هیات حاکمه آمریکا امر جدیدی نیست و ما در طول این مدت شاهد تحولات و تغییرات متعدد در هیات حاکمه کنونی آمریکا بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی با بیان اینکه این تغییر و تحولات موضوع داخلی آمریکاست و همه جهانیان شاهد این تغییرات هستند، تصریح کرد: آنچه که برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکرد‌های آمریکا در مورد مسائل جهانی، بین‌المللی و همچنین ایران است. ما این رویکرد‌ها را دنبال می‌کنیم و در قبال آن مواضع خود را اتخاذ می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوی رییس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در آینده و اینکه برخی معتقدند این گفت‌وگو‌ها در چارچوب این صورت می‌گیرد که به برجام فشار وارد شود و به نوعی این قرارداد را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: من الان در خصوص ارتباط این موضوع با برجام صحبتی نمی‌کنم، این یک بحث طولانی است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم هرگونه تلاش برای تثبیت و ثبات امنیت جهانی امری مثبت است و ما از این تلاش‌ها استقبال می‌کنیم. البته در کنار این به این موضوع نیز توجه داریم که در عمل و تجربه دیده شده که چندان نمی‌توان به رویکرد‌ها و سیاست‌های ایالات متحده اعتماد کرد و آن‌ها قابل اعتماد نیستند.

وی ادامه داد:، ولی همان‌طور که گفتم ما از هر گامی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق اخبار منتشر شده تعدادی در آلمان به داخل سفارت پیشین ایران در بن آلمان ورود پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: این خبر را تایید می‌کنم. بعد از تغییر پایتخت آلمان از شهر بن به برلین و انتقال سفارت ایران از این شهر به برلین، ساختمان سفارت ایران در بن باقی مانده و از آن استفاده خاصی نمی‌شود. همان‌طور که گفتیم تعدادی به داخل این ساختمان ورود پیدا کرده و در آن اتراق کرده‌اند. به محض اطلاع از این موضوع نمایندگی‌های ما در آلمان ورود پیدا کردند و با پلیس و مقامات شهرداری این شهر رایزنی کردند و عکس‌العمل لازم صورت گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم بر اساس تفاهماتی که انجام شده و قول‌هایی که از سوی مقامات آلمانی داده شده زودتر این موضوع فیصله پیدا کند.

وی ادامه داد: این ساختمان در مالکیت ایران است و ان‌شاءالله این موضوع به زودی رفع می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد اینکه آیا دولت اتریش اطلاعات کامل‌تری در مورد هویت فرد ضارب به اقامتگاه سفیر ایران در اتریش در اختیار تهران قرار داده است یا نه، تصریح کرد:‌در تماس دائم و مستمر با مقامات اتریش هستیم. دیروز هم سفیر اتریش در وزارت خارجه بود و با ایشان گفت‌وگو کردیم، با وین هم تماس‌هایی وجود دارد. دولت و پلیس اتریش با جدیت در حال پیگیری موضوع هستند. به اسناد و مدارکی نیز در مورد فرد مهاجم دست پیدا کردند. فرد ضارب اتریشی‌تبار است البته در برخی از رسانه‌ها اظهارنظر‌هایی در مورد این شخص شده بود که هنوز تایید نشده است و مورد تایید بخش امنیتی دولت اتریش نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه همکاری‌های خوبی بین دولت اتریش و ما و همچنین سفیر ایران در اتریش در ارتباط با پیگیری این موضوع وجود دارد، تصریح کرد: دیروز سفیر ایران در اتریش از سرباز نگهبانی که در این حادثه دچار مجروحیت شده بود عیادت کرد و این سمبلی از اخلاق و فرهنگ ایرانی ماست و با توجه به اینکه این فرد در برابر محل اقامت سفیر ایران در اتریش دچار جراحت شده بود این عیادت صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مورد این حادثه منتظر اخبار دقیق‌تری هستیم و اگر دولت اتریش اطلاعات دقیقی در اختیار ما بگذارد ما نیز به رسانه‌ها اعلام می‌کنیم، گفت: ما تردیدی نداریم که دولت و پلیس اتریش در حال پیگیری این موضوع به صورت جد هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست خبری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایاد علاوی معاون رییس‌جمهور عراق در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده که من به سفیر ایران در عراق گفته‌ام که ما اجازه نمی‌دهیم ایران در امور داخلی عراق دخالت کند و طرح این ادعا که ایران در سال ۲۰۱۰ مانع تشکیل دولت توسط وی در عراق شده است، گفت: از این سخنان و ادعا‌ها زیاد گفته می‌شود، نباید به برخی از سخنان اهمیت داد. سیاست ما در مورد عراق روشن است.

وی با اشاره به همکاری‌های دولت‌های ایران و عراق، اظهار کرد: قرار است به زودی انتخابات در عراق برگزار شود و هر دولتی که توسط مردم این کشور انتخاب شود مورد احترام ما خواهد بود و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنچه که مطرح شده سخن نادرستی است و شاید سوء برداشت از برخی از سخنان و شنیده‌ها باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: ایران به جد معتقد است که در امور داخلی دیگران دخالت نکند. ما هرگز در مسائل داخلی عراق دخالت نکرده‌ایم و این سیاست اصولی ماست که در امور داخلی دیگران دخالت نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که دیگران هم در امور ما دخالت کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد که این سخنان نادرست و مورد تکذیب است.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ و اینکه گفته می‌شود قرار است مراسمی در این ارتباط در تبریز با حضور تعدادی از مقامات خارجی برگزار شود، تصریح کرد: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ واقعه مهمی است و فرصت مناسبی برای ایران و دوستان ما در تبریز است تا هر چه بیشتر جذابیت‌های این شهر را معرفی کند.

وی با بیان انیکه تعدادی از دوستان در وزارت خارجه از جمله شخص من عضو ثابت کمیته برگزاری مراسم ۲۰۱۸ در تبریز هستیم، ادامه داد: کار در حد توان در آذربایجان شرقی در این زمینه در حال جلو رفتن است. افتتاح ملی برنامه ۲۰۱۸ یک ماه پیش با حضور برخی از مقامات کشورمان برگزار شد و قرار است یک افتتاحیه بین‌المللی نیز در بهار آتی و احتمالا در روز‌های ابتدایی اردیبهشت ماه ۹۷ در این شهر داشته باشیم. طبق برخی از سخنان، رییس‌جمهور این مراسم را افتتاح می‌کنند و احتمالا تعدادی از وزرای سایر کشور‌ها بخصوص کشور‌های حوزه تمدنی و پیرامونی ما و همچنین مقامات برخی دیگر کشور‌ها از جمله برخی از شخصیت‌های اروپایی برای حضور در این مراسم دعوت می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان بین دو اتفاق اخیری که در اروپا در مورد سفارتخانه‌های ایران در لندن و وین صورت گرفته ارتباطی برقرار کرد، با توجه به اینکه پلیس اتریش در برخی از رسانه‌ها اعلام کرده که این شخص دارای دیدگاه‌های افراط‌گرایانه بوده است، تصریح کرد: همان‌طور که پیش از این گفتم هنوز در مورد هویت فرد ضارب به محل اقامت سفیر ایران در وین اطلاع دقیقی نیست و یک موضوعی است که در مورد آن ابهام وجود دارد بنابراین چنین موضوعی را نمی‌توان به موضوع دیگری که هویت آن شناخته شده است، ربط داد. باید صبر کرد و دید مهاجم به محل اقامت سفیر ایران در وین چه انگیزه‌ای داشته است.

وی همچنین به حضور تعدادی از مقامات وزارت خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی در صبح روز چهارشنبه اشاره کرد و گفت: در این جلسه در مورد مسائل عمومی سیاست خارجی کشور صحبت شده، تعدادی از دوستان ما در وزارت خارجه در این کمیسیون حضور پیدا کردند و در مورد مسائل مختلف در حوزه سیاست خارجی رایزنی و گفت‌وگو شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخباری در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه با توجه به تغییر وزیر امور خارجه آمریکا، احتمالا زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام که قرار است در روز جمعه ۲۵ اسفند ماه برگزار شود، تغییر خواهد کرد، گفت: من چنین موضوعی را نشنیدم البته شکل حضور آمریکایی‌ها در این کمیسیون با توجه به آمد و شد‌های مکرر در دولت ترامپ مسائل حاشیه‌ای و پیرامونی داشته است، ولی در این مدت این کمیسیون جلسات خود را برگزار کرده و در مورد آنچه که شما اشاره کردید، من اطلاعی ندارم.

وی همچنین در این نشست خبری که بیش از ۷۵ دقیقه طول کشید، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که با توجه به حواشی ایجاد شده در مورد سفر لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، احتمالا سفر امانوئل مکرون رییس‌جمهور این کشور به تهران صورت نمی‌گیرد، گفت: من موافق چنین سخنانی نیستم. چنین بحثی وجود نداشته است. آقای مکرون خود اعلام کردند که علاقه‌مند هستند این سفر انجام شود البته همان‌طور که پیش از این گفته‌ام تاکنون زمانی برای این سفر مشخص نشده است و ما هیچ ارتباطی بین سفر وزیر امور خارجه فرانسه و سفر آتی آقای مکرون به تهران نمی‌بینیم. سفر وزیر امور خارجه فرانسه یک سفر معمولی بود و در آن سفر دو طرف در مورد مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت کردند.

وی ادامه داد: در زمان لازم نیز که مقدمات سفر آقای مکرون به تهران فراهم شود این سفر می‌تواند صورت بگیرد و ما در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه عملیات ترکیه در عفرین در خاک سوریه در حال ادامه است و برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که ترکیه و آمریکا می‌خواهند که به منبج سوریه حمله کنند و آیا این موضوعات بر نشست آستانه که قرار است در روز جمعه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه برگزار شود تاثیری نخواهد داشت؟ گفت: یکی از اهداف برگزاری اینگونه اجلاس‌ها بررسی این موضوعات و رایزنی در مورد این مسائل است

وی تاکید کرد: ما قبلا نیز گفته‌ایم که حضور دیگران در خاک سوریه بدون اجازه و خواست دولت سوریه اقدامی نادرست است و ممکن است منجر به نتایج نامطلوبی برای مردم سوریه شود. اینگونه حضور‌ها در خاک سوریه ممکن است منجر به افزایش خشونت، درگیری و تعارض شود و این موضوعی است که می‌تواند در نشست آستانه مورد بررسی قرار بگیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ادعای مقامات شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه ایران کارکنان این شبکه و خانواده‌های آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و از سال ۲۰۰۹ تاکنون تعدادی از کارکنان پیشین و خانواده‌های این شبکه در تهران دستگیر شده‌اند و برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد شده است، اظهار کرد: من از زندانی شدن خبرنگارانی که با بی‌بی‌سی همکاری می‌کردند اطلاعی ندارم و این موضوعی است که باید شما از سخنگوی قوه قضاییه جویا شوید. فکر می‌کنم ادعای نادرست و بی‌اساسی است و من نشنیدم که کسی از خبرنگاران بی‌بی‌سی بازداشت شده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد حکم دادگاه فدرال آمریکا مبنی بر افشای قرارداد بوئینگ بین ایران و این شرکت به منظور ارائه خسارت به برخی از خانواده‌های آمریکایی که ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح کرده‌اند، گفت: قراردادی با شرکت بوئینگ وجود دارد. ما طرف خود در این معامله را شرکت بوئینگ می‌دانیم و تاکید داریم که این شرکت باید به تعهدات خود عمل کند و هر آنچه در داخل آمریکا بین این شرکت و دولت آمریکا و سایر نهاد‌های آمریکایی وجود دارد یک بحث داخلی آنهاست.

وی تاکید کرد: بوئینگ متعهد به اجرای قرارداد خود است و دولت آمریکا نیز طبق ماده ۲۲ برجام باید تسلیحات لازم را برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران فراهم کند و ما در این زمینه اجرای تعهدات از سوی شرکت بوئینگ و دولت آمریکا مورد توجه‌مان است.

قاسمی همچنین در مورد سفر اخیر معاون اول رییس‌جمهور به عراق و دیدار‌ها و رایزنی‌هایی که جهانگیری با مقامات این کشور داشت، گفت: این یکی از سفر‌های سطح بالایی بود که از سوی ایران به عراق انجام شد. این سفر در راس یک هیات بلندپایه انجام شد. رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌های خوبی در این سفر انجام شد. تفاهماتی نیز انجام شد و ما امیدواریم با توجه به توانمندی‌ها و پیگیری‌های دو کشور روابط اقتصای تهران و بغداد در شان روابط سیاسی دو کشور ارتقا پیدا کند.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت رابطه تهران و اربیل نیز گفت: پرواز‌ها به حالت عادی خود برگشته است. مرز‌ها بین این دو منطقه باز شده است و ما یک شرایط عادی بین تهران و اربیل را شاهد هستیم و این موضوع در چارچوب همکاری‌های ایران و دولت مرکزی عراق انجام می‌شود.

وی همچنین با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه گفت‌وگو‌ها بین اربیل و بغداد نیز به خوبی انجام شود، ادامه داد: امیدواریم که انتخابات آینده در عراق نیز به خوبی برگزار شود و به پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اخباری منتشر شده مبنی بر این‌که ایران قصد دارد از آمریکا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به علت بدعهدی‌هایش در مورد برجام شکایت کند، اظهار کرد: در مورد این موضوع اطلاع خاصی ندارم و ما مواضع خود را در این خصوص به صورت مکرر و در مواقع مورد نیاز در جلسات کمیسیون مشترک برجام و همچنین آژانس مطرح و منعکس کرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به این سوالی مبنی بر ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف کشور و دستگاه وزارت خارجه در ارتباط با دیدار‌های خارجی گفت: من با اصل این موضوع و صحبتی که شما مطرح کردید مخالف هستم. هماهنگی‌های لازم بین وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها در این ارتباط وجود دارد و دیدار‌های خارجی که مقامات سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها دارند با همکاری وزارت خارجه انجام می‌شود البته ممکن است در برخی از موارد به مصالحی دیدار‌های خارجی صورت گرفته در وزارت خارجه کمتر رسانه‌ای شود و دیدار‌های خارجی سایر رسانه‌ها خبررسانی بیشتری در مورد آن صورت بگیرد و شاید این موضوع چنین ذهنیتی را ایجاد کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که معتقد بود با توجه به سابقه بد انگلیس در ایران باید ارتباط با این کشور محدود شود، تصریح کرد: سیاست ایران ارتباط با تمام کشور‌ها به جز رژیم صهیونیستی است مگر اینکه در جریان تعامل با دیگر کشور‌ها موانع و چالش‌های خاصی وجود داشته باشد.

وی خطاب به این خبرنگار، گفت: دولت انگلیس امروز دولت انگلیس ۱۳۳۲ نیست. آن قدرت در جهان امروز در وضعیت بسیار کوچک‌تری قرار دارد و از طرف دیگر ایران امروز، ایران آن روز نیست و ما با قدرت و صلابت، سیاست‌ها و دیدگاه‌های خود را در عرصه جهانی به صورت مستقلانه به پیش می‌بریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه، تصریح کرد: کمیسیون مشترک برجام بر اساس برنامه کاری بین ایران و گروه ۱+۵ برگزار می‌شود. نمایندگان ایران در آن شرکت می‌کنند و در آن مانند جلسات قبل موانع و کارشکنی‌هایی که از سوی طرف‌های مقابل در راستای اجرای برجام صورت گرفته، مطرح می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد حواشی سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، تاکید کرد: این سفر، سفر خوبی بود و ما این فرصت را داشتیم که با این مقام فرانسوی در زمینه‌های مختلف گفت‌وگوی صریح و سازنده داشته باشیم. در مورد مسائل دوجانبه گفت‌وگو کردیم و بحث ایجاد جدول زمان‌بندی برای پیگیری و گسترش همکاری‌های دوجانبه بخصوص در حوزه اقتصادی مطرح شد. قرار شد آمد و شد‌ها بین مقامات دو کشور ادامه پیدا کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این‌که «در جریان این دیدار در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی مطرح شد و این مقام فرانسوی توانست با واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران و منطقه و چگونگی کمک به مجموعه اقداماتی که می‌تواند در بحث مبارزه با تروریسم موثر باشد، آشنا شود»، ادامه داد: ما در جریان این گفت‌وگو‌ها نگرانی‌های خود را از رفتار آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی در از ارسال سلاح‌های پیشرفته به منطقه که موجب کشته شدن مردم بیگناه و ایجاد ناامنی در منطقه می‌شود، مطرح کردیم. مذاکرات صریح و سازنده‌ای انجام شد و ما امیدواریم طرف فرانسوی با این شنیده‌ها و داشته‌ها بتواند با واقع‌بینی بیشتری در مورد مسائل منطقه اظهارنظر کند و بر اساس این واقع‌بینی اقدامات خود را تنظیم کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ظریف در جریان سفر به پاکستان و این‌که آیا در جریان این سفر مقامات ایران و پاکستان در مورد عربستان گفت‌وگو و رایزنی داشته‌اند؟ تصریح کرد: به طور معمول در این نوع گفت‌وگو‌ها بخصوص گفت‌وگو‌ها بین کشور‌های همسایه و منطقه مجموعه‌ای از مشکلات و مسائل پیرامونی مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه کشورمان از مدت‌ها پیش ایده تشکیل مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کردند و در مجامع مختلف در مورد این ایده صحبت کردند و ایشان تاکید کردند که سرنوشت کشور‌های منطقه به هم گره خورده است و برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه باید یک حرکت همگانی با همکاری تمام کشور‌ها صورت گیرد. همواره موضع ما در این زمینه شفاف و دقیق بوده، ما برای تحقق آرامش و توسعه اقتصادی در منطقه اعلام آمادگی کرده‌ایم.

قاسمی ادامه داد: البته در این زمینه دیگران نیز باید احساس مسئولیت کنند و آمادگی خود را برای ایجاد صلح در منطقه اعلام کنند. ما هنوز در منطقه با کشور‌هایی مواجه هستیم که علائم لازم را برای آغاز این حرکت از خود بروز نداده‌اند. ما از این موضوع متاسف هستیم و امیدواریم همه کشور‌های منطقه در این مسیر حرکت کنند و با کمک یکدیگر امنیت در منطقه را ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که «تصور برخی از کشور‌های منطقه مبنی بر این‌که می‌توانند امنیت را از کشور‌های خارج از منطقه بخرند، تصور اشتباهی است»، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای در منطقه منجر به گسترش بی‌ثباتی، افراطی‌گری و خشونت در منطقه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ما در جریان گفت‌وگو با مقامات پاکستانی در مورد مسائل مختلف منطقه و مشکلات موجود در منطقه گفت‌وگو کردیم.

قاسمی همچنین در مورد آخرین پیگیری‌ها در ارتباط با حمله تعدادی از افراد به سفارت ایران در انگلیس، گفت: ما در این زمینه اعتراضات شدیدی را به لندن داشتیم و هشدار‌های لازم را در مورد تامین امنیت دیپلمات‌های خود در این کشور به آن‌ها منعکس کردیم، اقدام صورت گرفته اقدام ناپسندی بود که توسط افراد کم شماری انجام شد البته آن‌ها نتوانستند به داخل سفارت نفوذ پیدا کنند و در این زمینه موفق نبودند.

وی ادامه داد: این اعتراض به دولت انگلیس وجود دارد که باید از قبل تدابیر لازم را می‌اندیشید که چنین موضوعی رخ ندهد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور ایران در سوریه و اینکه اکنون ایران با توجه به حضور نظامی‌اش در این کشور در مرز اسرائیل قرار دارد و آیا ایران از این موضوع خوشحال است؟ تصریح کرد: حضور مستشاری ایران در سوریه در راستای مبارزه با تروریسم و بنابه درخواست رسمی دولت سوریه جهت مبارزه با تروریست‌ها و ایجاد آرامش در این منطقه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر بحران سوریه از طریق مذاکرات سیاسی حل و فصل شود و ما شاهد منطقه‌ای آرام‌تر و باثبات‌تر در سوریه باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد نشست آستانه که قرار است در روز جمعه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در قزاقستان صورت بگیرد، تصریح کرد: یکی از اهداف این نشست، ایجاد آمادگی‌های لازم برای دیدار سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ماه می‌در ترکیه با محوریت سوریه است.

وی ادامه داد: فلسفه گفت‌وگو‌هایی همچون گفت‌وگو‌های آستانه نزدیک کردن مواضع مشترک بین کشور‌های ضامن صلح در سوریه و کاستن از اختلاف است.

قاسمی همچنین در مورد سفر ظریف به باکو و شرکت در نشست چهار جانبه ایران، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در آذربایجان، تصریح کرد: این یک ابتکار جذاب و جالب در راستای کمک به همگرایی و نزدیکی ملت‌ها و دولت‌های منطقه و زمینه‌سازی برای تثبیت صلح، امنیت و همچنین توسعه اقتصادی در منطقه است. این اتفاق خوبی است و امیدواریم که نمونه‌ای از این ابتکارات را در سایر مناطق پیرامونی خود مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: گفت‌وگو پیرامون مسائل منطقه از جمله امنیت آن، مبارزه با تروریسم، افزایش همکاری‌های منطقه‌ای، روح حاکم بر اینگونه اجلاس‌هاست و آقای ظریف در حاشیه این اجلاس مذاکرات دوجانبه‌ای نیز با شرکت‌کنندگان در آن خواهد داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی