بازدید 16471
حاشیه مجلس از استیضاح وزیر جهاد کشاورزی؛

ادعای کثیف بودن یکی از سه استیضاح صورت گرفته در مجلس/ انصراف چهره مطرح اصلاح طلبان از موافقت با استیضاح/ جدال لفظی دو هم فراکسیونی در مجلس

جلسه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که از حدود ساعت ۸:۳۰ صبح امروز (چهارشنبه) آغاز شده بود، پس آز آن علی وقفچی، صدیف بدری، حسین مقصودی، محمود صادقی، نادر قاضی پور و مهرداد لاهوتی قرار شد تا به نوبت در موافقت با استیضاح سخنرانی کنند.
کد خبر: ۷۸۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 14 March 2018

فراکسیونی به نام رسانه و به کام نمایندهجلسه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که از حدود ساعت ۸:۳۰ صبح امروز (چهارشنبه) آغاز شده بود، پس آز آن علی وقفچی، صدیف بدری، حسین مقصودی، محمود صادقی، نادر قاضی پور و مهرداد لاهوتی قرار شد تا به نوبت در موافقت با استیضاح سخنرانی کنند.

به گزارش «تابناک»؛ اما نمایندگانی که برای سخنرانی در موافقت با استیضاح وزیر پشت تریبون رفتند، علی وقفچی، صدیف بدری، نادر قاضی پور، حسن نوروزی و زهرا سعیدی بودند و محمود صادقی، یکی از مطرح‌ترین چهره‌های فراکسیون امید از موافقت با استیضاح محمود حجتی انصراف داد.

با این حال، این استیضاح نیز همچون استیضاح های گذشته حاشیه هایی داشت

حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نسبت به جلسات استیضاح وزرای تعاون و راه که روز گذشته در مجلس برگزار شد، آرام‌تر بود. حتی فضای جلسه استیضاح هم از آرامش خاصی برخوردار بود.

با این حال در هنگام سخنرانی، نادر قاضی‌پور در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی محمود صادقی، محسن کوهکن، حسین مقصودی و مهرداد لاهوتی در محل استقرار اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس با محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید رایزنی کردند.

همچنین برخی نمایندگان مجلس از فرصت استفاده کرده و دور وزیر کشاورزی حلقه زده بودند، رایزنی نمایندگان مجلس با وزیر جهاد با واکنش شدید این نماینده پر حاشیه مجلس مواجه شد، به گونه ای که قاضی پور خطاب به وزیر گفت: وزیر جهاد به من گوش کن و پس از آن نیز رو به رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی به وزیر بگویی به حرف های من گوش دهد.

پس از آن نیز نوبت به نطق صادقی رسید، اما هنگامی که عضو هیأت رئیسه، نام محمود صادقی را برای قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس برای اعلام نظر درباره موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، وی از عدم آمادگی‌اش برای سخنرانی صحبت کرد و خانم سعیدی پشت تریبون مجلس رفت و بدین ترتیب، مطرح‌ترین چهره امیدی مجلس از موافقت با استیضاح حجتی انصراف داد.

در جریان اظهارنظر موافقان استیضاح نوبخت، سخنگوی دولت، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و تعداد دیگری از معاونان دستگاه‌های اجرایی در جلسه استیضاح حضور یافته و در کنار جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری، محمود حجتی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نشستند.

در طول صحبت‌های موافقان استیضاح در صحن علنی مجلس، برخی نمایندگان فراکسیون امید از جمله محمود صادقی، محمدرضا تابش، سیده فاطمه حسینی، فاطمه سعیدی و چند تن از اعضای فراکسیون امید به نوبت یا چند نفره با قرار گرفتن در کنار صندلی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با وی مشغول صحبت و رایزنی می شدند.

پس از حدود یک ساعت اعلام نظر استیضاح کنندگان، اکبر رنجبرزاده از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی خواست برای بیان دفاعیاتش پشت تریبون مجلس قرار بگیرد. پس از قرار گرفتن وزیر جهاد کشاورزی، لاریجانی به شوخی به وی گفت: آیا همه این‌هایی که همراه آورده‌اید، می خواهید بخوانید؟

محمود حجتی نیز که حجم زیادی مدرک همراهش بود نیز با خنده گفت: «خیر» اما گویا جزوه‌ای که از قبل برای پاسخ به پرسش نمایندگان آماده کرده بود، گم کرده و چند بار از یکی از همراهان خود سراغ جزوه را گرفت اما در نهایت مجبور شد که بدون نوشته های قبلی خود به ایراد نطق بپردازد.

در خلال صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی، یکی از معاونان وی برای هماهنگی درباره پاره‌ای از دفاعیات حجتی پشت تریبون مجلس حضور می یافت و به وی مشاوره می داد؛ حتی در یک مورد که وزیر به اشتباه از صرفه جویی ۵۰ میلیارد دلاری در واردات مواد غذایی به کشور آماری را اعلام کرد این معاون وزیر به وی متذکر شد، عدد واقعی ۵ میلیارد دلار است.

حسن نوروزی در بخشی از سخنانش در موافقت با استیضاح محمود حجتی گفت: ما بمیریم و خاک بر سر ما که باید کود را هم از خارج وارد.

زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس تنها نماینده زنی بود که در سه استیضاح امروز و دیروز در موافقت با استیضاح پشت تریبون مجلس قرار گرفت. بیش از نیمی از زمان ده دقیقه‌ای سخنرانیش را با حالت بغض و کاملا احساسی به بیان دیدگاه‌هایش در موافقت با استیضاح پرداخت.

پس از آن حبیب الله نیکزادی پناه و غلامعلی جعفرزاده دو نماینده ای که قرار بود از وزیر دفاع کنند پشت تریبون رفتند و در مخالفت با استیضاح وی سخنرانی کردند.

جعفرزاده به دلیل شرایط جسمی‌اش مثل همیشه از پشت صندلی خود بیان نظرات و دیدگاه‌هایش در صحن علنی پرداخت. با شروع سخنان وی، لاریجانی با شوخی به جعفرزاده گفت: به قیافه شما می‌آید که ۵ دقیقه بیشتر صحبت نکنید. جعفرزاده هم در واکنش به این سخن رئیس مجلس خطاب به وی گفت: شما از راه دور هم قیافه شناسی می‌کنید؟ با این حال، وی که قرار بود 10 دقیقه صحبت کند، بیش از 15 دقیقه نطق خود را طول داد.

این نماینده مردم رشت در مجلس در بخشی از سخنانش با اشاره به برخی تهمت‌ها، گفت: یکی از همکاران‌مان در صفحه اینستاگرامش گفته که دولت شام داد تا وزیرانش بماند، آقای لاریجانی چه کسی این شام را خورد؟ چرا شأن مجلس را با این اظهارات تنزل می‌دهید، بنده معتقدم زمان مناسبی برای استیضاح انتخاب نشده است.

ساعت ۱۱:۴۵ صحبت‌های نهایی وزیر جهاد کشاورزی پایان یافت و با خارج شدن اعضای دولت از صحن علنی مجلس، کارت های رأی گیری بین نمایندگان توزیع شده که از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه ۱۰۵موافق، ۱۱۷مخالف و ۷ رأی ممتنع با استیضاح محمود حجتی مخالفت کردند.

اما بعد از قرائت آرا، حاشیه های مجلس ادامه داشت؛ در ابتدا حمیدرضا حاجی‌بابایی در تذکری شفاهی به هیأت رئیسه بیان کرد: در دو روز گذشته، مجلس دارای استیضاحاتی بود که نتایجش را شاهد بودیم. اعلام استیضاح سه وزیر از یک کابینه پشت سر هم از روز اول دارای ابهام بود. جایگاه مجلس با ارزش است و مجلس در رأس امور قرار دارد، مباحثی در مجلس مطرح شد که نباید این اتفاق می‌افتاد و بازخورد مثبتی در جامعه برای مجلس نخواهد داشت.

وی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، این مجلس تا پایان دوره هیچ استیضاحی را به نتیجه نخواهد رساند و با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود. بن‌بست مجلس در استیضاح وزرا ضربه مهلکی به آرای مردم در جایگاه مجلس است. مجلس عصاره فضائل ملت و خون شهیدان است و نباید ارزان فروخته شود.

پس از وی نیز بهرام پارسایی در زمان قرائت تذکرات شفاهی در بخشی از تذکر خود خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: در استیضاح‌های اخیر با وجودی که حق قانونی نمایندگان بوده، می‌توانم بگویم که حداقل از یکی از استیضاح‌ها باید به نام استیضاح کثیف یاد کرد.

در این هنگام میکروفن پارسایی قطع شد؛ اما پارسایی با فریادهای بلند به قطع میکروفن خود واکنش نشان داد. در این حین، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: این موارد ربطی به هیأت رئیسه ندارد که شما مطرح می‌کنید. پارسایی نیز به اظهارات پزشکیان واکنش نشان داد و جدال لفظی کوتاهی بین دو هم فراکسیونی ایجاد شد، ولی اما در نهایت پارسایی سخن خود را تکمیل کرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار