بازدید 9592
پیمانه اقتصادی؛

از «سهم ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از بازار روسیه» تا «تأثیر نوسانات ارزی بر سفرهای داخلی و خارجی »

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۱۱۹ واحدی شاخص کل بورس تهران، شاخص سهام آسیایی با رشد سهام تکنولوژی اندکی بالا رفت، دلیل کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی طلا و گرانی سکه طرح جدید، افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده، مخالفت بیمه مرکزی با خرید سهام بیمه البرز از سوی تامین اجتماعی، رشد سه گانه دلار، یورو و یوآن در سنا و کم‌نوسانی «تسه»ها نزدیک کف در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱ 14 March 2018

از «سهم ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از بازار روسیه» تا «پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی سفرهای خروجی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۱۱۹ واحدی شاخص کل بورس تهران، شاخص سهام آسیایی با رشد سهام تکنولوژی اندکی بالا رفت، دلیل کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی طلا و گرانی سکه طرح جدید، افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده، مخالفت بیمه مرکزی با خرید سهام بیمه البرز از سوی تامین اجتماعی، رشد سه گانه دلار، یورو و یوآن در سنا و کم‌نوسانی «تسه»ها نزدیک کف در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.

سهم ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از بازار روسیه

رایزن بازرگانی ایران در روسیه گفت: ارزش کالاهای وارداتی روسیه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۹۰ میلیارد دلار بوده که سهم ایران فقط۴۰۰ میلیون دلار است که باید آن را افزایش داد. فرهاد پرند با بیان اینکه در حال حاضر روابط اقتصادی ایران و روسیه در بهترین وضعیت قرار دارد، اظهار کرد: مسئولان دو کشور بر گسترش روابط تأکید دارند، دولت ها مسیر را مهیا کرده‌اند و بخش خصوصی باید از این فرصت استفاده کند. /ایسنا

رشد ۱۱۹ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه بیست و دوم اسفند ماه 96 با افزایش 119 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 96 هزار و 314 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام روز قبل نیز با رشد 166 واحدی همراه شده بود. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته، بر خلاف روزهای قبل شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 38 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 30 هزار و 679 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 10 واحدی معادل 0.06 درصد، عدد 17 هزار و 165 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 7 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم 12 هزار و 817 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز قبل با رشد 0.17 درصد همراه شد و 179 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 70 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 167 واحد افزایش معادل 0.25 درصد به رقم 68 هزار و 343 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل، با 175 واحد کاهش معادل 0.09 همراه بود و عدد 205 هزار و 478 واحد را به نمایش گذاشت.

از «سهم ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از بازار روسیه» تا «پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی سفرهای خروجی»

شاخص سهام آسیایی با رشد سهام تکنولوژی اندکی بالا رفت

روز سه‌شنبه در حالی‌ که سهام تکنولوژی با سود به دست آمده در همتایان وال‌استریتی خود تقویت شد، سهام آسیایی اندکی بالا آمد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۲ درصد بالا آمد. 

کاهش بهای نفت با احتمال افزایش شدید میزان تولید نفت خام در آمریکا

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۰ سنت (۰.۲ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۸۵ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهشی ۱۱ سنتی (۰.۲ درصد) بشکه ای ۶۱.۲۵ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در روز گذشته ۱ درصد کاهش یافته بود. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته می توان به افزایش تولید نفت خام در آمریکا اشاره کرد. در این خصوص بانک ANZ اذعان کرده که ''قیمت نفت به دلیل نگرانی های موجود در رابطه با تاثیر افزایش تولید نفت خام آمریکا بر افزایش موجودی این محصول کاهش یافته است''. میزان تولید نفت خام در آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز گذشت و این کشور با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل شد. به گفته ی آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود، تا پایان سال ۲۰۱۸ میزان تولید نفت آمریکا از ۱۱ میلیون بشکه در روز هم عبور کرده و این کشور در صدر لیست بزرگترین تولید کنندگان نفت در دنیا قرار گیرد.

بهای جهانی طلا کاهش یافت

روز گذشته هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 4.25 دلار کاهش 1318.85 دلار فروخته شد. از آنجایی که آمار فرصت‌‌های شغلی آمریکا در بخش غیرکشاورزی سبب افزایش جدیدی در ارزش بازار اوراق قرضه شد، قیمت طلا کاهش یافت و انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو افزایش نرخ بهره بیشتری خواهد داشت را تقویت کرد. راب لوتز، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در بازار گفت: «سرمایه‌گذاران اکنون در موضع دفاعی هستند؛ از این روی طلا کاهش یافت.»

گرانی ۱۱ هزار تومانی سکه طرح جدید در بازار تهران

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ هزار تومان گران شد؛ این در حالی است که قیمت به یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به نرخ یک میلیون و ۵۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۷۸۱ هزار تومان، ربع سکه ۴۹۶ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۳۹ هزار تومان بود. /مهر

افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: هر چند در سال جاری رشد خوبی در تولید لوازم خانگی داشتیم اما تقاضای عقب‌ماندگی در این حوزه همچنان وجود دارد و به دلیل وابستگی مواد اولیه به نرخ ارز شرایط‌مان بسته به زمان تغییر می‌کند. وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم نسبت به سال گذشته سهم مواد خود را در قیمت تمام شده داشته باشیم، باید سود ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی مدنظر قرار گیرد و با توجه به اینکه در سال جاری علی‌رغم شرایط سخت موجود تولیدکنندگان لوازم خانگی با همان نرخ‌های قبلی کار خود را ادامه داده‌اند، ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به قیمتی که باید در بازار داشته باشیم عقب هستند و به طور حتم با توجه به شرایط سخت موجود این تداوم ادامه نخواهد داشت و با آغاز سال آتی شاهد رشد قیمت در این حوزه خواهیم بودیم. /ایسنا

مخالفت بیمه مرکزی با خرید سهام بیمه البرز از سوی تأمین اجتماعی

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی موسوم به شستا در رأس یک کنسرسیوم از صندوق‌های بازنشستگی، بخشی از سهام بیمه البرز را از دولت خریداری کرده که شامل یک یک بلوک ۱۷.۳۴درصدی از سهام بیمه البرز را که شامل ۶۹۴میلیون سهم این شرکت است، خریداری نموده است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در مبادلات انجام شده در بورس، این بلوک سهام به قیمت هر سهم ۱۳۰تومان به کنسرسیوم تامین اجتماعی فروخته شده و تأمین اجتماعی عملا، با خرید این بلوک سهام، مالک ۵۱درصد بیمه البرز شده و کنترل آن را در اختیار گرفته است. اکنون بیمه مرکزی، به عنوان سیاستگذار حاکمیتی بخش بیمه‌ای کشور، مخالف با خرید سهام بیمه البرز از سوی سازمان تامین اجتماعی است. یک مقام مسئول در بیمه مرکزی، در گفت وگو با خبرنگار مهر از مخالفت بیمه مرکزی با خرید سهام شرکت بیمه البرز از سوی سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: این مخالفت با ادله مستدل، از سوی بیمه مرکزی صورت گرفته و ما مخالف خرید سهام بیمه البرز از سوی مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم. وی می‌افزاید: واگذاری سهام بیمه البرز به سازمان تامین اجتماعی خلاف آیین‌نامه ۴۰ شورای عالی بیمه است و باید از آن جلوگیری شود. در واقع، ماده ۴ آیین نامه ۴۰ می‌گوید وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتهای موضوع ماده ۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نمی‌توانند جزو مؤسسات مؤسسه بیمه باشند؛ ضمن اینکه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و نهادها و شرکت‌های موضوع این ماده در مجموع نمی‌توانند بیش از 10 درصد در مؤسسه بیمه سهم داشته باشند. 

رشد سه گانه دلار، یورو و یوآن در سنا

در پایان معاملات بازار ارز بر اساس اطلاعات سنا، هر دلار آمریکا با افزایش 34 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 47 هزار و 612 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 82 ریال به سطح فروش 57 هزار و 403 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین در بازار ارز، 7 هزار و 560 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 407 ریال گران تر فروخته شد.

کم‌نوسانی «تسه»ها نزدیک کف در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 66 هزار و 167 تومان معامله شدند. تداوم روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اسفند، پس از افت 8 درصدی «تسه»ها در آذر، دی و بهمن حمایت سطح 70 هزار تومانی از اوراق را در اسفند شکست. با وجود این، شناسایی فرصت خرید در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن در بهار مانع از افت قابل توجه قیمت اوراق است. علاوه بر این با وجود افت تدریجی قیمت اوراق در ماه‌های اخیر، آمارها رشد 3/ 32 درصدی تعداد معاملات مسکن در ۱۱ ماه ابتدایی سال و رشد ۳/ ۲۲ درصدی قیمت مسکن در بهمن نسبت به بهمن سال گذشته را نشان داد. موضوعی که در کنار رشد تقاضای واحدهای بالاتر از ۱۵ سال، رشد تقاضای مصرفی در کنار تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را نشان می‌دهد.

نمی‌توانیم جلوی سفر مردم به خارج از کشور را بگیریم

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گفت: به مردم توصیه می‌کنیم به هر قیمتی به خرید پکیج ارزان تن ندهند تا پس از سفر بگویند که اگر در خانه می‌اندیم بیشتر استراحت می‌کردیم. حق مردم ایران نیست که به هر سمت و سویی بروند و با هر کیفیتی خدمات ارزان بگیرند. رفیعی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی برای مسیرهای داخلی اعلام کرده از اول اسفند برای چهار شهر از جمله مشهد چارتر وجود نداشته باشد. از اول تابستان نیز برای همه پروازهای داخلی چارتر وجود نخواهد داشت. ما مدافع این تصمیم هستیم. هر چقدر بتوان پرواز برنامه‌ای داشته باشیم بهتر است. وی درباره نوسانات نرخ ارز نیز گفت: امیدواریم نرخ ارز ثبات خود را پیدا کند. بحث نوسانات ارزی در سفرهای داخلی و خارجی تأثیر گذاشته است، امیدواریم به یک جایگاه باثباتی برسیم. ما پیش بینی می کنیم، چون برخی از سفرهای خارجی به شدت گران شده است، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش در سفرهای داخلی داشته باشیم. رفیعی افزود: نمی دانیم این چه سیاستی است که عوارض خروج از کشور را زیاد می‌کنند و مالیات را نیز افزایش می‌دهند و می‌گویند که هر فرد مجاز است ۵ هزار دلار از کشور خارج کند اما به او تنها هزار دلار ارز می‌دهند. ما نمی‌توانیم جلوی سفر مردم به خارج از کشور را بگیریم. /مهر

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس