بازدید 8229
به بهانه «چهارشنبه سوری»؛

حالا که برخی از مسئولان کوتاه آمده‌اند، این شب را خانوادگی بگذرانید!

آخرین سه شنبه سال در حالی فرارسیده که در رفتار و سخنان مسئولان کشورمان در این خصوص در قیاس با گذشته تغییرات فراوانی مشاهده می‌شود. تغییراتی از جنس به رسمیت شناختن چهارشنبه‌سوری به عنوان جشنی قدیمی و باستانی که به حاشیه رفته و متفاوت از چیزی‌ست که در کوچه و خیابان‌های شهرهایمان دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۸۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲ 13 March 2018
از «چهارشنبه آخر سال» تا «چهارشنبه‌سوری»، تاریخچه برخورد مسئولان کشورمان با این موضوع نکات جالب توجه فراوانی دارد، اما آیا تغییرات رقم خورده کافی و مفید فایده است؟
 
به گزارش «تابناک»، آخرین سه شنبه سال در حالی فرارسیده که در رفتار و سخنان مسئولان کشورمان در این خصوص در قیاس با گذشته تغییرات فراوانی مشاهده می‌شود. تغییراتی از جنس به رسمیت شناختن چهارشنبه‌سوری به عنوان جشنی قدیمی و باستانی که به حاشیه رفته و متفاوت از چیزی‌ست که در کوچه و خیابان‌های شهرهایمان دیده می‌شود.

مسئولانی که اسلافشان از نام بردن این جشن هم ابا داشتند و می‌کوشیدند با عناوینی همچون «چهارشنبه آخر سال» یا «چهارشنبه سوزی» از آن یاد کرده و اخبار شومی که در آن رقم می‌خورد را روایت کنند و تصور می‌کردند که با این کار، خواهند توانست به این جشنِ به انحراف رفته پایان دهند، اما به وضوح مشخص است که تصورشان به واقعیت نپیوسته است.

رویه‌ای که در رفتار رسانه ملی نیز دیده می‌شد و چند سالی است که در مسیر تغییر قرار گرفته. تغییر از جنس تبدیل سوز به سور، به این امید که مردم برای کنترل خطرات به میدان بیایند و مانع از رقم خوردن اتفاقات دردناکی شوند که به چهارشنبه سوری سنجاق شده اند. اتفاقاتی پرشمار و به شدت تلخ که بی تاثیر از چهارشنبه سوزی خواند این مراسم در سال‌های گذشته و تهی کردن خیابان‌ها و معابر‌ها از مردم و بزرگتر‌ها نیست.

رفتاری که می‌بایست تصحیح شود و مسئولان نشان داده‌اند که به ضرورت آن پی برده‌اند. این را می‌شود از تغییر به ظاهر کوچکی دریافت که در ادبیات مسئولان دیده می‌شود. اینکه می‌گویند «چهارشنبه سوری» و می‌کوشند به جای پاک کردن صورت مساله، اشکالات را کاهش داده و رفع کنند. تغییری که ظاهرا هنوز برای تجلی آن در سطوح بالاتر زمان نیاز است.
 
اما این تغییر چه تاثیری در وضع موجود دارد؟ در خیابان‌ها و معابری که به بهانه چهارشنبه سوری به میدان جنگ تبدیل می‌شوند، جان و مال مردم در آن ندید گرفته می‌شود و در معرض خطر است، انواع و اقسام اشکالات در آن به چشم می‌خورد و هیچ شباهتی به جشن ندارد. آیا اینکه بگوییم «چهارشنبه سوری» خیابان‌ها امن و خطرات دفع می‌شود؟

پاسخ به این سوال بی شک منفی است مگر آنکه مردم به خیابان‌ها بیایند و کاری که ماموران پرشمار انتظامی از گذشته تا به امروز نتوانسته‌اند تمام و کمال انجام دهند را عهده دار شوند؛ اینکه مراقب جوانان و نوجوانانی باشند که برایشان چهارشنبه سوری چیزی بیش از ترقه و بمب‌های دست ساز و ماجراجویی نیست.

باوری که متاسفانه به ذهن اغلب نقش آفرینان چهارشنبه سوری سنجاق شده و برای فرار از مصائب این روز راهی جز شکستن آن وجود ندارد. کاری که اگرچه می‌بایست مسئولان برای طی شدن آن زمینه سازی کرده و رسانه ملی را هم همسو کنند، اما به هر دلیل فعلا بر دوش خانواده‌ها مانده است. بر دوش پدران و مادرانی که می‌بایست ساعات پیش رو را دوشادوش جوانان و نوجوانان خود در خیابان‌ها بگذرانند تا بتوانند جلوی خطر آفرینی‌ها را بگیرند.

خانواده‌هایی که اگر به فرزندانشان بیاموزند چهارشنبه سوری چه بوده، می‌توان امید داشت آمار دهشتناک حوادث این روز رو به کاهش بگذارد و زمینه ساز همراهی بیشتر مسئولان با این مراسم شود؛ مراسمی که چیز زیادی از آن باقی نمانده، اما حفظ همین باقیمانده‌ها می‌تواند به حذف خطرات فراوانی منجر شود که کمتری کسی از آن گریزی دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۹
خیلی دیر است. مسئولین ایران همیشه می گذارند زمانی تصمیم صحیح می گیرند که کار از کار گذشته مانند تحریم و برجام. حالا هم جشن زیبایی که فقط برای نور و شادی بود تبدیل شده به مشگل سیاسی و امنیتی چون مسئولان از اروز اضطرار به این نتایج می رسندو واقعا همراه شدن با خواست یک ملت گه چیزی جز احترام به سنتهای 4 هزار ساله انها نیست و اصلا هم با روح اسلام در تضاد نیست ولی با سلیقه برخی در تضاد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
چیزی که من شندیم اینکه از طریق اعراب وارد ایران شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
این مراسم فقط یک خرافه است هرزه درایی بس است
من که از اولش هم خوشم نمیامد از این کارهای بی معنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
بي معني نظرات توسن
kiliman
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
در روسیه هم یه جشنی به نام ماسلنیتسا دارن که شبیه جشن ما هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
شما بي محتوا هستي وگرنه اين مراسم خيلي هم با معني هستن
رضا ساکن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
این یه جشن ملی چند هزار سالس مهم نیست که شما خوشت نیاد می تونی نری ولی تو به تنهایی نمی تونی تختعش کنی عظمت ملتها امروز 2 چیزه 1-سابقه تاریخی و تمدنی 2-رفاه
تابی الان دیگه چه فایده ای داره ؟ فرهنگ شادی تبدیل به فرهنگ انفجار شده .
چهارشنبه سوری یک جشن کاملاً بی محتوا است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
دلیلی ندارد که چون شما هویتتون رو فراموش کرده باشید دیگران هم مثل شما باشند.
نه اینکه تو این کشور همه کارها با محتوا و هدفمند هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
برای امثال شما فقط و فقط عزاداری هست که معنا و محتوا داره....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
بي محتوا افكار شماست كه اصل و سنت خودتون رو نديد ميگيري و سنتهاي دیگر رو بجا مياري
تابناک چرا جو سازی الکی میکنی؟
هر بار که یک نهادی مثل پلیس امده و گفته که با ناهنجاری های این شب برخورد میکند و نه رد شدن صرف از روی اتش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
اون روزایی که آتیش مردم رو توی کوچه ها خاموش می کردن شما کجا بودی؟احتمالا هنوز دنیا نیومده بودی...
واقعا معلوم نبود نویسنده چی نوشته بود و میخواست چی بگه!
این همه سال مردم رو مجبور کردن هر کاری اونا میگن انجام بدن
اینم یکی از عواقبش
انفجار به جای اتیش امن
هویت ایرانی زنده باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
مرگ بر خرافه مگ بر هویتهای ضد انسانی که سلب اسایش از مردم میکند
یه رسم زیبای چند هزار ساله در ایران هست که مشکلات رو شبیه بادکنک میبنیم اونقد به یه جاش فشار میاریم که از ده جای دیگش قلمبه های بدتر بزنه بیرون تازه مشکل سازی هم میکنیم همین چهارشنبه سوری اتشی بود که ملت از روش میپردناومدید باهاش مبارزه کنید حالا به؟هر دلیل الان شده جنگ ترقه و نارنجک
امروز سوار تاکسی بودم؛رادیو روشن بود و گوینده خبر مدام عبارت چهارشنبه آخر سال رو تکرار میکرد. واقعا ازشون کم میشه اسم این مراسم رو بگن؟ چهارشنبه سوری چه اشکالی داره که تو بخشای خبری بهش میگن چهارشنبه آخر سال
کارتونهایی مثل دیرین دیرین هم از ترس بلاک شدن میگن جشن آخر سال .
شما و صداسیما اول یاد بگیرید(((((( چهارشنبه سوری ))))) ! نمیرید جهنم نترسید بگید اسمش چهارشنبه‌اخر سال نیست
متاسفانه به جای زیر سوال بردن جشن چهارشنبه و دیگر مرسومات نوروز باید در چنین مراسمی مثل جشنواره کیش که با نور افشانی آسمان میکردند و مردم هم هزینه نمیکردند چون به حالت روحی و روانی ثابت شده که چون هزینه نمیکند مردم هزینه جانی حتی میکنند
منظورتون از مسئولین دولت بی تدیبیر و صدا و سیمای منفعل است؟ آیا از نظر موبد اعظم و نماینده زرتشتیان در مجلس اطلاع دارید که پریدن از روی آتش را یک بی فرهنگی دانست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
البته چهارشنبه سوری صد درصد متعلق به . زردتشتیان نیست
متاسفانه روزی بود که مردم با ارامش دم در کوچه شادی میکردن اما افراد به اصطلاح خود سر به بهانه های مختلف به مردم هجوم برده و شادی انها رو بهم میزدند الان این اتفاقات به نوعی عقده های مردمه و الا در همه جای دنیا وظیفه دولته که محیط شاد برای خانواده ها و جامعه ایجاد کنه . با ارزوی روزی که شادی مردم با ارامش و حمایت دولت از شادی مردم باشه .
اون قدیما هم در کنار پریدن از روی آتیش، از چند روز قبل از چهارشنبه سوری از زرنیخ و دارت و ترقه استفاده میشد.
برخی که بسياري از عقائدخودشان بر پايه خرافه استوار است چهارشنبه سوري را خرافه پرستي معرفي مي كنند گيريم چهارشنبه سوري و سيزده بدر به عنوان سنتي ديرين مبناي عقلاني نداشته باشد ( كه البته دارد) مگر همه خرافه ها و اسطوره را بايد دور ريخت ؟ وقتي سنتي كهن امروزه كاركرد اجتماعي در جهت ايجاد نشاط و سرگرمي و همدلي و شادي داردچرا نبايد حفظ شود؟ اگر آئين هاي خرافي همه بد هستند پس سينه زني و علم كشي و زنجير زني و قمه زني كه اتفاقا ريشه در خرافه هاي مسيحيت دارد و وارداتي است بايد دور ريخته شوند.
تابی دقت کن
سياوش

يكى از مظلومترين چهره هاى شاهنامه است كه وقتى زن پدرش سودابه ، به او دل بست هرگز به مكر نامادرى گرفتار نشد..
تااينكه اين جسارت به گوش پدرش كيكاووس رسيد و شديدا مورد خشم او گرديد ،
سياوش از پدر خواست تا براى اثبات پاكى و بيگناهيش ازهفت تونل آتش گذر كند و اگر سالم بيرون آمد، آنرا دليل بى گناهيش بداند

این آزمون آتش در آخرين سه شنبه(بهرام شید ) سال انجامید و او سرفرازانه بيرون آمد ،
به دستور پدر قرار شد که فردایش یعنی چهارشنبه (بهرام شید)در وسط میدان اصلی شهر سوری به کل مردم بدهد که شد چهارشنبه سوری ...

و اين روز جشن ملى شناخته شد.
وماهم واپسين سه شنبه را به ياد پاكى و انسانيت با پريدن از روى آتش جشن ميگيريم .....

چهارشنبه سوری در حقیقت نشانی از پاکی ایرانیان است
این جشن به این زیبایی،
فلسفه زیبایی دارد
ایران پرمهر چنین است

لطفا به یاد بسپارید برای یاد آوری آداب و رسوم اجداد پاک سرشت مان ..
اما برخی با مقابله با این سنت برخاست وباعث شد این جشن ملی تبدیل بشه به بمب ملی
مشکل پیش آمده در خصوص چهارشنبه سوری بر می گردد به نهوه برخورد با این رسم ایرانی . در آن موقع این جشن بصورت سنتی خود بود و مردم هیزم جمع می کردند و از روی آن می پریدند ... ولی پلیس و گشت می آمد و مردم را دنبال می کرد و آتش را خاموش می کرد و مراسم را برهم می زد و جوانان برای اینکه قدرت مانور و فرار و دوباره شروع کردن مراسم را داشته باشند به سمت ترقه روی آوردند.
تا اونجايي كه من ميدونم مخالفت كامل با جشن قديمي اين كار را به اينجا رسوند. خيلي از علما هم با اين وضع همراه بودن از جمله نقل قول هايي كه از شهيد مطهري هست. يكم ديره. اميدوارم اونايي كه الان از موسيقي سالم و قديمي ايراني جلوگيري كردن يكم بفهمن و فكر كنن.
این نوشته عین همون نوشداروی بعد از مرگ سهراب هست.... یه عمر جشن چهارشنبه سوری مردم رو به سخره گرفتید... مردم رو از حق طبیعی خودشون محروم کردید... گفتید همه باید عین هم فکر کنید و رفتار کنید... شادی رو نفی کردید... جمعه غریبان و جمعه آخرسال رو که تم اندوه داره پرو بال دادید اما اجازه ندادید مردم با دل خوش از روی یه آتیش کوچیک بپرن و شادی کنند.... از دست زدن و هلهله مردم واهمه داشتید... همش زور و اجبار و بدبینی... هر جا دو نفر دور آتیش جمع شدند و پایکوبی کردند بساطشون رو به هم زدید... اما غافل بودید از اینکه مردم هم عکس العمل نشون میدن... و این شد اون چیزی که نباید می شد.... این بساط بمب و انفجار یه شبه درست نشده که یه شبه برچیده بشه... خودتون کردید... حالا هم به ناحق مردم رو سرزنش نکنید... ای کاش اجازه می دادید مردم راه خودشون رو برن... اون وقت الان بعد این همه سال هم ایرانی تر بودند و هم مسلمان تر...
فقط کافیه سکانس چهار شنبه سوری فیلم نهنگ عنبر دو را ببینیم تا متوجه شویم چرا به اینجا رسیدیم.
اگه بجای اینکه ملت رو منع کنند و از الفاظی مثل چهارشنبه آخر سال و یا چهارشنبه سوزی استفاده کنند خود مسولین جشن هایی رو ترتیب بدن که کنترل شده مراسم نور افشانی و جشن و آتیش بازی انجام بشود مردم هم سراغ خیلی از این مواد محترقه نمیروند. چی میشود که برای شادی مردم هزینه بشود توی تمام دنیا برای سال نو انواع مراسم های شادی برپا میشود ولی ایران !؟ انگار حضرات نمی خواهند که مردم شادی کنند. آقایان و سیاست هایشان طوری شده است که همه چیز را سانسور می کنند مثل چهارشنبه سوری و حتی کم مانده خود مردم رو هم سانسور کنند بسیار جای تاسف است
اي كاش زودتر اين كار رو ميكردن. ولي همين هم بهتر شده. در خانواده ما ديگه كسي ترقه نميزنه و فشفشه و اينا هست. فكر ميكنم كم كم خانواده ها به آرامش و چهارشنبه سوري زيبا مثل قديمها رو خواهند اورد.
چشم ما منتظر نظر مسئولین بودیم که جشن بگیریم یا نگیریم . شرمنده ما اعتبار کشور و تاریخ غنی و پر افتخار را خرج مسئولین نخواهیم کرد و با قدرت سنت را حفظ میکنیم
این مسائل به مسئولان ربطی نداره ...ایین ایران زمین هست و هرسال برگزار میکنیم
اگر ترقه و نارنجک از چهارشنبه سوری گرفته شود آن وقت درمقام مقایسه خواهید دیداز بسیاری مراسمها و آئینها زیباتر و پرمحتواترهست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار