بازدید 6580

فراکسیونی به نام رسانه و به کام نماینده

در طول دوره های مختلف مجلس، فراکسیون های مختلفی در خصوص حمایت از رسانه ها و رفع مشکلات اساسی رسانه تشکیل شده که مهم ترین آنها عبارت بودند از فراکسیون رسانه و مطبوعات و فراکسیون رسانه و هنر که در مجلس نهم شکل گرفته بود.
کد خبر: ۷۸۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱ 12 March 2018

فراکسیونی به نام رسانه و به کام نمایندهدر طول دوره های مختلف مجلس، فراکسیون های مختلفی در خصوص حمایت از رسانه ها و رفع مشکلات اساسی رسانه تشکیل شده که مهم ترین آنها عبارت بودند از فراکسیون رسانه و مطبوعات و فراکسیون رسانه و هنر که در مجلس نهم شکل گرفته بود.

به گزارش «تابناک»؛ در آغاز مجلس دهم، برخی نمایندگان تلاش کردند، بار دیگر این فراکسیون شکل گیرد و بر همین اساس چند نماینده، طرح اولیه آن را آماده و اعضای آن را انتخاب کردند و جبار کوچکی نژاد به همراه چند نماینده دیگر از جمله هاجر چنارانی و چند تن دیگر تشکیل شد.

در بررسی سوابق این فراکسیون، هیچ نشانی از فعالیت مطبوعاتی و رسانه ای در هیچ یک از حوزه هایی که در عنوان آن ذکر شده، وجود ندارد و حتی این فراکسیون در زمان بررسی لایحه نظام جامع رسانه که چند وقت پیش از سوی دولت تهیه شده بود نیز کاملا سکوت کرده است.

با این حال از روز گذشته این فراکسیون بار دیگر خبرساز شده است، نشست اعضای فراکسیون مطبوعات، رسانه ملی و فضای مجازی به ریاست جبار کوچکی نژاد که روز گذشته با خبرنگاران منتخب در مجلس برگزار شد، با حاشیه هایی همراه شده است.

گویا این فراکسیون روز گذشته جلسه ای در محل یکی از کمیسیون ها برگزار کرد و با اینکه تعداد شرکت کننده ها در این نشست قابل توجه بود، تعداد انگشت شماری از خبرنگاران پارلمانی به این نشست دعوت شده بودند، که در نهایت نیز بدون آنکه صحبتی در خصوص فعالیت های این فراکسیون شده و یا گزارشی از فعالیت یک سال گذشته ارائه شود، با پذیرایی از خبرنگارهای شرکت کننده و اهدای کارت هدیه به پایان رسیده است.

اما این موضوع با واکنش برخی از خبرنگاران پارلمانی مواجه شد، به گونه ای که یکی از خبرنگاران دائمی پارلمان ـ که بیش از پنج سال است که در این حوزه فعالیت دارد ـ در یکی از صفحات شخصی خود نوشت: بیش از پنج سال متوالی خبرنگار مجلس هستم، ولی در عکس یادگاری جلسه فراکسیون رسانه با خبرنگاران ـ که در آن شرکت نکردم ـ فقط دو نفر را به عنوان خبرنگار پارلمانی می شناسم و بقیه را حتی یک بار هم در مجلس ندیده ام؛ بگذریم از اینکه برای دعوت به این جلسه تأکید می کردند، کارت هدیه هم می دهند.

خبرنگار دیگری نیز در این خصوص نوشته است: كوچكی‌نژاد از ابتدای مجلس دهم، فراكسیون رسانه راه انداخته و سالی یک بار به خبرنگاران حاضر در مراسم تقدیر، كارت هدیه می‌دهد! امروز همزمان با اين مراسم، یكی از چند خبرنگار ممنوع‌الورود مجلس، با اجازه ورود موقت دنبال جلب رضایت یکی از نمایندگان بود که رضایت نداد!

حال پرسش این است اگر قرار نیست این فراکسیون در خصوص رفع مشکلات خبرنگاران اقدامی کند، اساس لزوم تشکیل این فراکسیون چه چیزی می تواند باشد، زمانی که حتی هیأت رئیسه این فراکسیون از تعداد خبرنگارانی که به دلایل نامعلوم و سلیقه ای از سوی مجلس ممنوع الورود به پالمان شده اند هم اطلاعی ندارند، کارکرد این فراکسیون چه می تواند باشد؟

شاید توئیت یکی از خبرنگاران پارلمانی به این پرسش پاسخ دهد.

یکی از خبرنگاران باسابقه مجلس در توییتر خود نوشت: پنج ناشناس جلسه فراکسیون رسانه، نزدیکان خانم چنارانی در نیشابور هستند. ایشان همان نماینده ای است که با پایه میکروفون به معاون استاندار حمله کرد. هفته قبل هم خواهرش در اقدامی که تا الان نمونه نداشته، به دلیل پایین بودن صدای بلنگوها موقع نطق این خانم، جلسه علنی مجلس را به هم ریخت.

فراکسیونی به نام رسانه و به کام نماینده

خبرنگاران ناشناسی که توسط نماینده نیشابور به مجلس دعوت شدند

این خبرنگار در ادامه می نویسد: پارسال 24 خبرنگار نزدیک به چنارانی از نیشابور به مجلس دعوت شدند و توسط فراکسیون رسانه تقدیر شدند. حال پرسش این است، فراکسیون رسانه را برای دفاع از حقوق رسانه ها راه اندازی کرد یا برای حال دادن به خبرنگاران همشهری و طرفدارشان؟ بقیه شهرها خبرنگار محلی ندارند که تقدیر شوند؟

فراکسیونی به نام رسانه و به کام نماینده

میهمانان ویژه خانم چنارانی که سال گذشته به عنوان خبرنگار محلی به مجلس دعوت شده بودند

با توجه به اینکه این فراکسیون تا کنون خروجی نداشته، گویا از سوی برخی نمایندگان مجلس برای مقاصد خاصی تشکیل شده و شاید نمایندگان از این طریق هر از گاهی با دعوت از خبرنگاران نزدیک به خود در حوزه های انتخابیه سعی در همراه کردن رسانه ها و مردم منطقه داشته باشند!

با وجود این، گویا مجلس و نهادهای نظارتی در مجلس روی برخی از این نهادها که در داخل خود مجلس تشکیل شده نظارت کامل داشته باشند تا شبهه سوءاستفاده از جایگاه مجلس و خبرنگار در اهالی رسانه و نمایندگان ایجاد نشده و کارکردهای فراکسیون ها در جهت منافع شخصی افراد تعریف نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر