در بخشی از این گزارش آمده است، خلبانان تا ثانیه‌ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر، متوجه وجود کوه در روبه رو نشده‌اند و در لحظه آخر، با دیدن کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است، حال آنکه در بخش دیگر این گزارش به عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸ اشاره شده که هواپیمایی آسمان هم توجه کافی به آن نداشته است.
کد خبر: ۷۸۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ 12 March 2018
۲۳ روز پس از وقوع سانحه پرواز ٣٧٠٤ هواپیمایی آسمان در ارتفاعات دنا، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، در گزارشی علت اولیه سانحه را بیان کرد؛ گزارشی که البته مقدماتی است، ولی حاوی مطالب عجیب و قابل تأملی است.

به گزارش «تابناک»؛ در فاصله یک روز پس از دریافت اطلاعات دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی، برخی یافته های اولیه به شرح زیر قابل بیان است؛

 
 
 
متن کامل گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری را اینجا ببینید.

– اطلاعات جعبه های سیاه شامل ضبط صدای کاکپیت (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی (FDR) با موفقیت استخراج شده است.
اطلاعات تا زمان برخورد هواپیما به کوه در دستگاه ها ثبت شده اند.
 
– هواپیما در زمان عبور از نقطه OBTUX در حال پرواز بر مسیر W144 و ارتفاع ٢١ هزار پا قرار داشته و خلبان خودکار نیز فعال بوده است.
پرواز برای نزول به ارتفاع ١٧ هزار پا توسط مرکز کنترل تهران مجاز شده و تحویل واحد اطلاعات مراقبت پرواز یاسوج می شود.
خلبانان پرواز، با انتخاب ارتفاع ١٥ هزار پا، تنزل از ارتفاع ١٧ هزار پا را آغاز می کنند.

در هنگام کاهش ارتفاع و در زمان گذر از ارتفاع ١٥٦٠٠ پا، سیستم یخ زدایی هواپیما توسط عوامل پروازی برای ٢ دقیقه و ٢٦ ثانیه روشن و پس از آن خاموش می شود.

– پس از رسیدن به ارتفاع ١٥ هزار پا، ارتفاع سنج هواپیما با فشار ١٠٢١ هکتو پاسگال تنظیم می‌شود.
هواپیما در ارتفاع ١٥هزار پا تثبیت می‌شود. تا زمان یک دقیقه، در حالی که اهرم موتور بسته می‌شود (تُرک موتور در حدود ١٠% ) سرعت هوپیما در حدود ٢٠٠ نات و وضعیت گردش طول محور افقی (pitch) منفی و بیشتر در حدود ٥- درجه قرار دارد. بعد از یک دقیقه ، سرعت هواپیما شروع به کاهش و زاویه حمله شروع به افزایش می کند.
اهرم های موتور به تدریج پیش برده شده و تُرک موتور افزایش می یابد.

– در زمان ٠٩:٣٠:٤٤ یعنی ٢٥ ثانیه پس از تنظیم اهرم موتور، سرعت هواپیما به ١٢٩ نات می‌رسد (در شرایط عادی، کمترین سرعت مناسب مانور و گردش مختصر هواپیما با این وزن ١٣٢ نات است)، وضعیت گردش حول محور افقی (pitch) در حدود ١٥+ درجه و تُرک هر دو موتور ٦٧% بوده است.
سپس هواپیما آغاز به تنزل به ارتفاع تنظیم شده ١٥ هزار پا و با نرخ نزول ٦٠٠- پا در دقیقه می‌نماید.

– در زمان ٠٩:٣١:١٤، سرعت هواپیما به مقدار حداقلی ١١٧ نات میرسد. یک ثانیه بعد از دریافت اخطار واماندگی (Stall)، خلبان خودکار توسط عوامل پرواز غیر فعال شده و هواپیما آغاز به پیچش به چپ در حدود ٢٠درجه کرده و زاویه حمله به ٩- درجه کاهش می‌یابد.

-در زمان ٠٩:٣١:٢٣ در ارتفاع ١٤٢٠٠ پا و سرعت ١٣٧ نات، خلبان خودکار مجدداً فعال می شود. زاویه حمله ٥- درجه افزایش یافته و هواپیما به زاویه ١٢ درجه راست پیچش می‌کند.

– در زمان ٠٩:٣١:٢٤ هشدار EGPWS آغاز می‌شود (!Terrain Ahead!, Pull Up).

– در زمان ٠٩:٣١:٣٣ خلبان خودکار غیر فعال می‌شود و هشدار EGPWS تا زمان انتهای ثبت اطلاعات که١٢ ثانیه دیگر است ادامه می یابد و هواپیما با کوه برخورد می‌نماید.

– هواپیما تا آخرین لحظه در اختیار خلبانان بوده و مکانیزم های مختلف آن مطابق اقدامات و هدایت گروه پروازی عمل می کرده اند.

سیستم های هواپیما نیز اطلاعات صحیح را در اختیار خلبان قرار می داده‌اند. لذا نقص فنی هواپیما تا کنون منتفی است.
لازم به ذکر است موتورهای هواپیما نیز مطابق با خواست خلبان عمل کرده‌اند.

خلبانان تا ثانیه‌ای پیش از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبه رو نشده‌اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است.

– خلبانان تنزل به ارتفاع ١٧٠٠٠ پا را مطابق با طرح تعریف شده پروازی انجام داده اند، لیکن تنظیم ارتفاع ١٥٠٠٠ پا و بعد از آن ١٤٠٠٠ پا بر روی سیستم خلبان خودکار مغایر با ضوابط پروازی مجاز بوده است.

– ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده است.

– خلبانان پرواز دارای صلاحیت لازم برای پرواز با هواپیما بوده‌اند، لیکن به دلیل وجود محدودیت پزشکی برای خلبان [که در گزارش تصریح شده عمل قلب باز در سال 88 است]، ایشان مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و موضوع باید مورد دقت ایشان و واحد عملیات شرکت قرار می‌گرفت.

– سیستم های ضد یخ در بال و بدنه هواپیما مطابق با استانداردهای طراحی در اروپا بوده و چنانچه خلبان درزمان زم نسبت به فعال نمودن سیستم ضد یخ (Anti-Ice) در بال و بدنه اقدام نماید توانایی کنترل هواپیما محتمل می‌باشد، لیکن عدم انجام آرایش فنی برای استقرار سیستم هشدار به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (C-check) در آبان ١٣٩٦ انجام می‌گرفت.

عدم ارائه آموزش مؤثر و اصلاح دستورالعمل ها برای طراحی، دریافت تأییدیه و اجرای راه حل جایگزین امریه فنی توسط شرکت بهره بردار، قابل چشم پوشی نیست.

– براساس گزارش هواشناسی تحویلی به خلبان در واحد دیسپچ، ایشان مجاز به پرواز بوده، لیکن باتوجه به پبش بینی هواشناسی و دریافت اطلاعات جدید هواشناسی از برج فرودگاه یاسوج مطابق با دستورالعمل عملیاتی شرکت ایشان مجاز به کاهش ارتفاع به زیر ١٧٠٠٠ پا و فرود در فرودگاه یاسوج نبوده است.

– خلبانان باید ضمن حفظ ارتفاع حداقل ١٧٠٠٠ پا تا روی فرودگاه پرواز نموده و با کسب اطلاع از آخرین وضعیت هوا، تصمیم برای فرود یا رفتن به فرودگاه های جایگزین اصفهان یا شیراز را می‌گرفتند.

مکالمات خلبان، وجود لایه های ابر را تا ١٥٠٠٠ پا تأیید می‌کند یعنی اطلاعات هواشناسی تقریباّ دقیق بوده است.
هرچند میزان دید فرودگاه بیش از ١٠ کیلومتر بوده و احتمالاً خلبان با اعتماد به این موضوع، از شرایط بصری منطقه (VMC) صحبت کرده است.

موارد فوق، تنها بیان یافته های اولیه بوده و لزوماً به عنوان دلیل اصلی بروز سانحه تلقی نمی شود و ممکن است در ادامه روند رسیدگی، اطلاعات دیگری از طریق تحلیل داده ها به دست آید.

نتیجه گیری

هم اکنون تیم بررسی سانحه نمی تواند نتیجه گیری قطعی خود از سانحه را اعلام نماید و نتیجه گیری نهایی این سانحه منوط به بررسی های دقیق و مضاعف کارشناسان گروه های تخصصی بررسی سانحه خواهد بود.
 
توضیحات شرکت هواپیمایی آسمان:

در پی درج این خبر، روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان توضیحاتی ارائه کرد که عینا درج می‌گردد:

به اطلاع میرساند نظر به ابهام ایجاد شده در گزارش مقدماتی بررسی سانحه پرواز یاسوج از سوی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری توضیح ذیل ضروری میباشد:

براساس گزارش صفحه ۹ سانحه هوایى، از ٢٤ خرداد ماه سال ١٣٨٩ زنده یاد خلبان فولاد پس از عمل قلب، مجاز بوده تا با یک کمک خلبان بدون محدودیت پزشکى و عملیاتى پرواز نماید که این امر توسط شرکت هواپیمایى آسمان کاملاً رعایت شده است.

همچنین زنده یاد خلبان فولاد از اردیبهشت ماه ١٣٩٦ معلم خلبان بوده و از ١٣٩٦/٧/٢ معلم خلبان منتخب سازمان هواپیمایى کشورى بوده است و مشکلى براى پرواز نداشته است. خلبانان منتخب سازمان TRE اساتیدى هستند که مجاز به ارزیابى سایر خلبان‌ها در حین پرواز مى‌باشند.
 
برچسب ها
خبرهای مرتبط
اشتراک گذاری
روی خط سایت ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۲۰۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مگر خلبانان با دید بصری هواپیما را در آسمان هدایت می کنند اگر اینطور است در شب که دیدی وجود ندارد الله بختکی پرواز انجام می گردد!!!!!!!!!! پشت گوش های ما را چی فرض کرده اید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عزيز برادر اطلاعاتت كافي نيست ننويس مجبور كه نيستي!!!اينهمه چراغ و پرژاكتور روي باند فرود در شب چكار ميكنن؟بارها پرواز بدليل گرد و خاك و عدم ديد مناسب براي خلبان به مقصد آبادان و اهواز لغو شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
66 انسان بیگناه قربانی عدم توجه به استانداردهای صنعت هوانوردی درموردوضعیت جسمانی خلبان شدند آیا بخاطراین سهل انگاری وزیر راه ورییس سازمان هواپیمایی کشوری ومدیرعامل شرکت آسمان نباید برکنارشوند !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حالا خوبه که فرانسه بازگشایی کرده
بهانه جویی هم باید منطقی باشد قربان
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
جالبه سوختم نداشته خوبه نگفتن سوختش تموم شده بود خلبان ندیده بود آمپر سوختو!!! اصلا سیاسی هم نبوده
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یکدفعه می گفتید تقصیر کوه بوده سنگین تر بود بخدا!!!
با نظر شما موافقم
| Germany |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اولا هواپیما اگر با کوه بر خورد می کرد پشت کوه نمی افتاد.
دوما پس با این حساب باید روزانه شاهد سقوط چندین هواپیما در قاره اروپا باشیم که حداکثر دید خلبان در هوای مه آلود و بارانی کمتر از ۵۰۰ متر و آنهم در حال نشست و برخاست است.؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
در بعضی خطوط پروازی ایرانی
1-
خلبان باید سرش رو از
پنجره بیرون بیاره و زیر و اطراف هواپیما را از لحاظ وجود موانع بویژه وجود کوه احتمالی در اطراف هواپیما
چک کنه
2-
کمک خلبان هم لازم است در حین پرولژ در فصول سرد سال شیشه های جلو را با یک آفتابه آب گرم و کمی الکل بشوره تا دیدشون مخطل نشه و کوه ها را حتما ببینن-

3-
سلمانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبان کوه را ندیده بود یا آخوندی نیازهای مردم کوهستان را به پای سفرهای پرخرج خارجی قربانی کرده بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با سلام جهت اطلاع آن عزیز برادری که نوشتند این همه پروژکتور و چراغ روی باند فرود برای چیست!!!!!!!!!!! پس چرا یک پروژکتور یا پراغ روی کوه دنا هم نصب نمی کنند تا خلبان ها موقع عبور از روی آن، بتوانند ارتفاعشان را به طور مناسب تنظیم کنند!!! درست شبه اتوبان که با چراغ مسیر را روشن می کنند!!! ممنون
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ممنون تابناک جون داستان قشنگی بود یاد فیلمای ۰۰۷ افتادم...هیجانش بالا بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این گزارش برای مردم عادی تهیه شده و وظیفه رسانه هاست که این گزارش رو استاتید فن مخصوصا بازنشسته هایی که سیستم ننیتوان بر آنها فشار وارد کند ،ارائه نمایند و نظارت اونها رو در این خصوص
جویا بشن
دونکته اساسی در گزارش به چشم میخورد
اول واماندگی هواپیما و کاهش توان موتور
دوم کاهش ارتفاع به 15 هزارپایی که از روی اجبار صورت گرفته
باتوجه به بادکردن بوتهای ضد یخ در لبه های بال کاملا مشخص است که بدنه دچار یخ زدگی شده
کاهش توان موتور و افزایش نیروی پسا و کم شدن برآ متاسفانه نشون میده که کاربراتور و کانالهای هوا دچار یخ زدگی القایی شدن
خلبان سعی کرده با کاهش ارتفاع و تغیر در زاویه حمله سرعت رو افزایش بده ولی به احتمال 90 درصد متور بعلت یخ زدن کاربراتور نتونسته نیروی برآی کافی تولید کنه
در گزارش به صراحت قید شده که توان موتور در اختیار خلبان بوده پس چطور ممکنه خلبان در سی ثانیه اول نتونسته هواپیما رو از پس ماند نجات بده و هواپیما رو به اجبار و بدای افزایش سرعت به پهلوی چپ و راست انداخته
هواپیما یا فاقدرسوخت بوده یا موتور ها نیروی کافی تولید نکردن و خلبان بدای جلوگیری از پسماند مثل یک گللیدر هواپیمار انداخته روی یک پهلو تا به سرعت مورد نظر برسه فقط اینجا شانس با اون یار نبوده و به کوه برخورد کرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
عزيز برادر اطلاعاتت كافي نيست ننويس مجبور كه نيستي!!!اينهمه چراغ و پرژاكتور روي باند فرود در شب چكار ميكنن؟بارها پرواز بدليل گرد و خاك و عدم ديد مناسب براي خلبان به مقصد آبادان و اهواز لغو شده

دمت گرم خنديديم تو خودت نميفهمي چي نوشتي الان بيا بريم ببينيم روي كدوم كوه ها چراغ نصبه ؟؟؟؟؟
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مگر هوا پيما رادار نداشته ؟!!
مگر خلبان بايستي با چشم کوه را ببينه؟!!

خيلي ماس مالي کرديد جريان را!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
شاید کوه جدید بوده توی سیستم قدیمی رادار تعریف نشده بوده و بهمین خاطر نشون نداده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اخطار برخورد با موانع تقریبا 1 دقیقه قیل اعلام میشود و خلبان ظآن را خاموش میکند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حداقل می گفتین افسر اعلام کرده چون خلبان هواپیمایی آسمان به عقب کوه برخورد کرده مقصره بیشتر مردم باور می کردن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یعنی باید با چشم کوه رو دید؟؟؟!!!! سیستم هدایت هواپیما چیکار است؟؟؟؟؟ یعنی تو شب هم خلبان با چراغ قوه مسیر رو تشخیص میده؟؟؟ !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
باید بدانید این خلبان فقط 400 بار به یاسوج سفر داشته. پس بسیار عجیب است که چنین اشتباهاتی انجام بده. ولی شما می توانید مطالعه کنید که چه جور 8 هواپیماهای مالزی و روسی و المانی و مصری در سه سال گذشته همه با شرایط مشابه روبرو شدند و در نهایت تقصیر خلبان و خودکشی انها انداخته شد. این تکنولوژی فوق سری ربایش الکترونیک هواپیما و اخیرا کشتی هی(سانچی و سه کشتی فوق پیشرفته روسی و امریکایی که نزدیک شدن سه نفتکش غول پیکر ولی اهسته را ندیدند!). حتی همین هواپیمای ترک کمتر از چند ساعت مشخص شد که نقص فنی داشته و تقاضاز کمک کرده بوده ولی چه طور ان 8 هواپیما تمام سیستمهای ارتباطی و راداری انها قطع و خاموش شده بوده و یکی از انها با 230 مسافر هنوز مفقود است. شاید به نظر برای عوام عجیب بیاید ولی برای خلبانها اصلا عجیب نیست. به یاد داشته باشیم که در 2011 ما در طبس خود ارتباطات پیشرفته ترین پهباد جاسوسی ضد رادار امریکا را با مرکز هدایت امریکایی ان قطع کردیم و ضمن به کنترل در اوردن الکترونیک ان به راحتی ان را در فرودگاه طبس به زمین نشاندیم و حتی سییستم خود تخریبی ان را کنترل کردیم. حالا اصلا عجیب است که قدرتهای رقیب نتوانند ان را انجام دهند؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از اولش هم مشخص بود که خلبان مقصره!!!! یعنی همیشه اینطور بوده!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ةاهرا اینجا با اظلاعاتی که عنوان شده خلبان مقصر بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
شایدم ربط داشته باشه به اینهمه اصرار برای بردن جعبه سیاه به فرانسه
ناشناس
| United States |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این خلبان 400 بار به یاسوج پرواز داشته ان وقت از موقعیت کوه دنا اطلاع نداشته و سر خود 3000 پا ارتفاع کم کرده ! مگر اینکه بگویید همه 400 مورد قبلی در روز و افتاب کامل بوده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
گیرم هم کوه رو ندیده!!!! مگر اولین پرواز ایشون بوده؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مگه ارتفاع پرواز رو هم نمیدیدن؟؟؟؟؟!!!! این حداقل اطلاعات یک خلبانه که ارتفاع پرواز و بلندترین ارتفاع کوه تو مسیر رو میدونن... و با یک ضریب ایمنی بسیار بالاتر از بلندترین کوه مسیر پرواز میکنن!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بقیه رو چی فرض کردن؟؟؟!!!! روح اون بزرگوار شاد.... چرا داستان میگین؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
آره شما درست میگین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
لعنت به دروغ
لعنت به دروغگو
لعنت به کسانی که به شعور مردم توهین میکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
راستی و درستی و کارآمدی و توانایی مدیران و مسئولین ما که بر ما اثبات شده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یقینا" همینطوره که میفرمایید!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عمل قلب چه ربطی به دید خلبان و این چیزا داشته....!؟؟؟ چرا میبافین به هم؟؟؟ عمل قلب!!! کوه رو ندیده!!!! مگه خلبانها باید موانع رو با چشم ببینند؟؟؟؟!!!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مگر در 15000 پایی با کوه برخورد میکنند ارتفاع کوه 4200 متر بوده
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
گلم هر واحد پا معادل 30.48 سانتیمتر هست یعنی تقریبا همان ارتفاع کوه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
تقسیم بر ۳ کنی تقریبا ارتفاع برحسب متر بدست میاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
دقیقا 15000 پا میشه 4572 متر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از این به بعد به خلبانها یک عصا هم بدید !!! که اگه چشمشون ندید لااقل با عصا مسیرشون رو حدس بزنن!!!! مردم رو چی فکر کردین؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اگه بگین اطلاعات جعبه سیاه پاک شده خیلی خیلی خیلی سنگین تره!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حالا باید خلبان بیاد و از خودش دفاع کنه!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اقا چرا چرت میگید خلبان ، خلبان این مسیر بوده اولین بارش نبوده که این مسیر رو میرفته و همان کاری رو که همیشه میکرده انجام داده ارتفاع رو کم کرده یعنی چه ؟ کوه رو ندیده یعنی چه ؟ ! مگه پراید میرونده ... تحلیل درست و حسابی کارشناسای خارجی رو بذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مثل اینکه اکثر این کامنتها را یک نفر نوشته همه شبیه هم هست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ناشناس 15:04
توهم توطئه تا اين حد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
تو خیلی از موارد که شاهدو فیلم مستند هم باشه ، حقیقت رو انکار میکنن و غیر واقع عنوان میکنن .... وای به این شرایط که خلبان و کلیه عزیزان فوت کردن..... روحشون شاد..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
شاهد مستند همان *چوپانی* است که دیده است که هواپیما در ارتفاع پایین و تقریبا بی صدا حرکت می کرده است(سقوط می کرده). این یعنی موتور های هواپیما از کار افتاده بودند... .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
هواپيمارو با چشم ميرونن؟! رادار مادار كشكه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
همون رادار مادار به خلبان میگفتن عامو داریم میخوریم کوه بعد عامو گفته تو استاد خلبانی یا من!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حرفای مسئولین ما که برامون مثل سنده...... اگه بگن ماست سیاه است قطعا" همینطوره!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خوب ديگه اون بدبخت كه مرده شما هم تا ميتونيد دروغ بنويسيد بره .بابا چرا مردم رو ببو فرض ميكنيد يعني اين اولين بارش بوده ميژريده مخصوصا توي اين مسير نه اون خوب ميدونست ارتفاع مجاز چقدره حالا ماست مالي كنيد بره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بعضی هواپیماها ظاهرا" طوری طراحی شدن که اگر به قصد هم بخوای خودتو به جایی بکوبی نمیشه.....!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
درست مثل ایرباس شرکت آلمانی که خلبان به قصد خودکشی هواپیما رو زد به کوه
ناشناس
| Australia |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
بله بعضی هواپیماهای جدید نه اون قدیمیها. هواپیماهای جدید سیستم خلبان اتوماتیک همه کار انجام میده با توجه به ورودی های درخواست. ولی قدیمی ها هواپیما در صورت کوچکترین مشکل از حالت اتوماتیک خودش رو خارج و در اختیار خلبان قرار میدهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مثل همیشه راننده مقصر بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این افرادی که بدون کمترین تخصصی در مورد نقص فنی پیشگویی میکردند را پیدا کنید بپرسید چه حرفی برای زدن دارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مسلما دیواری کوتاه تر از دیوار خلبان نبود.طبق معمول خلبان مقصر شناخته شد
کوروش درخشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بنظرم این دو سقوط اخیر بسیار مشکوک هستند انگار یک یا چند نفر به عمد یا به سهو به خلبان درست نزدیک کوه دستور کاهش ارتفاع می دهد لذا احتمال تکرار این سقوط ها وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حیف دیر دنیا اومدین بیست سال زودتر دنیا میومدین کا گ ب شما رو استخدام میکرد از بس باهوشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
درست میگه احتمال وجود سیستمی که اطلاعات اشتباه رو به هواپیماهای با ارتفاع کم نسبت به کوه میتونه بفرسته وجود داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حیف از اونا که رفتن با این گزارشات بی ارزش اونا زنده نمیشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
66 انسان بیگناه قربانی عدم توجه به استانداردهای صنعت هوانوردی درموردوضعیت جسمانی خلبان شدند آیا بخاطراین سهل انگاری وزیر راه ورییس سازمان هواپیمایی کشوری ومدیرعامل شرکت آسمان نباید برکنارشوند !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اخرش دوباره میگین خلبان
زالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یاد این ضرب المثل افتادم، بیمار خر خورده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
روشن خاموش کردن دیفریزینگ و متعاقب آن خاموش و روشن مجدد اتوپایلوت در طی چند صد ثانیه بیانگر این بوده که خلبان کاملا متوجه خطر بوده و حواسش به شرایط نامطلوب پرواز بوده است .

لطفا تیم بررسی صانحه ، دقت بیشتری را برای اعلام دقیق علت سقوط اعمال کند وگرنه خلبان و کمک خلبان مسلما دیگر قادر به بیان شرایط مذکور نیستند.
شهر سکوت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با عرض تسلیت مجدد به خانواده های این عزیزان و امید به اینکه دیگه شاهد این حوادث نباشیم امیدوارم فقط مسافرین چیزی رو متوجه نشده باشن و در عرض ثانیه ای اتفاق افتاده باشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
کمبود سیستمهای کنترل پرواز جدید چه در فرودگاه و چه در هواپیما تو این پروسه کاملا مشهوده الان حتی خودروها هم دارن به سنسورهای مجهز میشن که اشیا رو تشخیص بدن اگه سیستمهای جدید داشتن حتی خود فرودگاه میتونست تو این شرایط هواپیما رو راهنمایی کنه . افسوس الان نرم افزار گوگل مپ هم از کنترل پرواز ما قویتر عمل میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
اين هواپيما اخرين سيستم مانع يابى داشته كه كار هم كرده و بمدEGWPS ت ١٢ ثانيه هشدار داده
ولى به ان توجه نشده تا لحظه اخر
از اين سيستم پيشرفته تر هنوز براى هواپيماهاى مسافربرى ساخته نشده
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلاصش اینکه مثله تمامی سقوط های این 40 سال اخیر این خلبان بوده که مقصر بوده...البته در این موارد سالیان اخیر خود کوه هم مقصر بوده!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
پس فهمیدیم خلبان باید کوه را با چشم واقعی ببیند وگرنه خبری از رادار و امواج رادیویی و اینا نیست اگر شرایط این گونه هست پس اصلا چرا اجازه پرواز در زمستان به هواپیما ها داده می شود، بگید اینجا ابری و وضعیت اینطور است منطقه پرواز ممنوع هست.
سعید
|
Spain
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
پس نتیجه می گیریم ، کوه کور بوده و خلبان هم اشتباه کرده که به کوه گنده بی شعور که وسط راه ایستاده بوده برخورد کرده ، خدا رو شکر که همه چی مشخص شد الحمد الله . حالا بریم سراغ سانچی من که میگم خدمه و کاپیتان مقصر اصلی بودن آخه میتونستن نوبتی روی کشتی نگهبانی بدن و اطراف کشتی رو خوب نگا کنن تا با قایقی چیزی نخورن ، حادثه پلاسکو هم اون نگهبان مقصره که از گاز پیکنیکی استفاده میکنه ، آخه مگه نمی تونسته غذاش رو بره بیرون ساختمون گرم کنه ، حادثه هم یکی از قطارها بی احتیاطی میکنه و لوس بازی در میاری میاد بپره جلوی اون یکی قطاره که سورپرایزش کنه که متاسفانه اون قطاره حواسش به راننده قطار بوده و در مورد گرونی بحث میکرده و حواسش به جلوش نبوده و اینطوری میشه ، خوب خدا رو شکر . می بینید واسه همه اتفاقات تو ایران یه دلیل منطقی و موجه وجود داره . الحمد الله که وسایل ما هیچ کدوم مشکلی ندارن و تازه قرار بوده که هواپیما رو بیان از فرانسه بخرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
نتیجه اینکه اخون ی ابقا شد. میگم با چه سرعتی اطلاعات در اختیار همه قرار گرفت اصلا ربطی به اخوندی هم نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
طبق روال همیشه خلبان بدبخت مقصر هست...

والا جعبه رو که نمیذارن ماها بشنویم برای خودشون هست و هرچیم باشه تهش میشه این...

یکی نیست بگه مگه اون خلبان بار اولش بوده این مسیر رو میرفته که حواسش به کوه نباشه یا ارتفاع رو کنترل نکنه که همیشه روی یه ارتفاع میومده...

نکنه کوه رشد کرده بوده که این بنده خدا در جریان نبوده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
تجربه بسيار خوب است بشرط انكه در سايه قوانين ازش استفاده بشه
دانسته و عمدا زير مينيموم رفتن بخاطر تجربه زياد ميتواند كشنده باشدكهميبينيم
کوهنورد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
روحشان شاد . خلیان تقصیر نداشته کوه دنا سر جای خودش نبوده!
سید
|
Australia
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
دستگاههای هشداردهنده برای این است که خلبان بدون دید به پرواز ادامه دهد. چرا باید از ابتدای کار مقصر جلوه داده شود. رانندگی ماشین که نبوده. دو مورد هشدار در مورد سرعت کم و کاهش لیفت (Stall)و نزدیک شدن به موانع داده شده.(!Terrain Ahead!, Pull Up). پس مشکل افت کار موتور و یا کاهش لیفت وجود دارد که احتمال وجود برف و یخ برروی بال هواپیما هم هست. حالا بیاندازید گردن ندیدن کوه. چرا وقتی گزارش کامل و نهایی نشده رو اغلام میکنید که خانوادهای بازمانده اذیت بشن.
پاسخ ها
Armin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
دوست گرامی وجود یخ و برف بر روی. بال هنگام برخاستن هواپیما خطر آفرین است نه در طول پرواز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
در طول پرواز هم وجود یخ روی بالاها خطر کاهش ارتفاع را دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
شاید اشکالی در سیستم اتو پایلوت رخ داده . ما وقتی سوار هواپیما می شویم مهمانداران از ما می خواهند موبایل خودرا بدین منظور خاموش کنیم
ناشناس
| Australia |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
اگر شرایط دما و رطوبت در هوا مناسب باشد روی بال هواپیما در حین پرواز هم یخ تشکیل میشود و جریان هوا در بالای بال را مختل و کاهش لیفت ایجاد میشود.
ناشناس
| Australia |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
خاموش کردن موبایل برای جلوگیری از اختلال در تماس خلبان با رادار یا برج مراقبت است. در این مورد حادثه برداشتن و دوباره فعال کردن اتو پایلت قابل برسی است. هر هواپیما برای خودش دستور عمل خاص خود را دارد.
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
هر کس در حادثه ای مرد مقصر شد ! تجهیزات راداری و .... همه درست هستند ....
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مقصرانی که مرده اند ,مرده هایی که مقصرند ,عجب!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مگه خلبان باید کوه رو ببینه ...... پس این رادارها و تجهیزات به چه درد میخوره ...... پس پرواز های شب رو هواس.... چون توی شب چیزی دیده نمیشه ......
سفردار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اگر شجاعت دارید افراد مقصر را ردیف کنید برای محاکمه کشته شدن همه مسافران . چرا خلبان قلب عمل شد را اجازه پرواز دادند چرا بیش از 60 سال سن را باز نشست نمیکنید یا قرار داد میبندید چرا انقدر پارتی بازی میکنید ای شما مسلمان هستید با دو رکعت نماز پای هواپیما مجوز بهش دادید تکلیف این خونها بعهده کیست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خدا رحمت کنه اونها که رفتند هیچکدام از این کلمات و حرف ها اون ها رو زنده نمیکنه ضمنا از یک ماه قبل تا الان که هواپیما سقوط کرد به اندازه سی هواپیما در جاده ها آدم کشته شده
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
من از اول هم گفتم متاسفانه خطای دید و محاسباتی خلبان بوده و بخاطر عوامل جوی و دید کم و شاید عدم دقت در محاسبات ارتفاع به قله برخورد کرده و هواپیما نقص فنی نداشته دلیل توجیه این قضیه قطع شدن آنی ارتباط هواپیما و محو شدنش از رادار بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بازم خلبان تقصیر کار شد؟ اون هواپیمای وامونده سیستم هشدار نداشته؟ ندیده کوه رو؟ عصر حجره مگه؟ هواپیماها به انواع و اقسام سستم های راداری مجهزند
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مطابق انتظار خلبان خدابیامرز عامل و مسبب حادثه اعلام شد. اگه دقت کنید چند روز پیش خبری منتشر شد که مقامات سازمان هواپیمایی اعلام کرده بودند برای اعلام علت حادثه لازمه که با تولید کننده هواپیما و کارشناسانش به توافق برسیم!!! چه توافقی از این بهتر که عامل حادثه خلبان باشه!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حالا این همه مورد فنی گفته که نه شما و نه مردم عادی متوجه نمیشن! فقط گیر دادی به اون تیکه دیر دیده شدن کوه؟! یعنی فقط همونو فهمدیدی از کل گزارش!! خخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
جراح قلب باید می نوشت کتبی ایشان در شغل های خلبانی نمی تواند. پس پزشک هم مجرم و معاونت در جرم و نیز نظام پزشکی ایران دکتر را باید مواخذه کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
به به دوباره انداختید گردن پزشکا....
اخه این پزشکها چه هیزم تری به شما فروختن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ما که از این اطلاعات سر در نمیاریم ولی امیدوارم مسوولین از اطلاعات برای رفع نواقص و پیشگیری از حوادث مشابه استفاده کنن به قول پدر یکی از فوت شده بهتره ما درمورد چیزی که اطلاعات نداریم قضاوت نکنیم


سخنان دکتر نظری متخصص گوش،حلق و بینی؛ پدر مرحومه مژگان نظری متخصص اطفال :

من در مرکز سیل عاطفه ها بودم
اگر ما برای گروهی از عزیزان یک مجلسی را تشکیل دادیم باید بدانیم فوت این عزیزان چه تاثیری در زندگی ما داشته است.

شما می بینید که بعد از اینکه یک سونامی در مملکت ژاپن پیش آمد ،بعد از اینکه کار تمام شد از خصایص مردم این بود که مقدار زیادی پول پیدا کردند ،اما تحویل دولت دادند ،هیچ وقت صف نانوایی ها شلوغ نشد ،کسی مواد غذایی احتکار نکرد،تا اینکه گفتند مردم ژاپن حق شان است که تویوتا بسازند.

من فکر می کنم بدنبال وقوع حادثه هواپیما در یاسوج ،مردم یاسوج از مردم ژاپن برتر بودند،آیا شما این سیل عطوفت و مهربانی مردم را ندیدید،من در مرکز سیل عاطفه ها بودم،شما نمی دانید از بچه یکساله که برای نجات سرنشینان دعا می کرد تا آن بانوی ۵۲ ساله بهبهانی که می گفت ،من دائم می نشینم و مرتب این کلیپ ” ور کشی اور تری” را نگاه می کنم تا گریه کنم و برایشان دعا کنم .

از تمام ایران و خارج از ایران دوستان و همکلاسی ها بمن زنگ می زنند ولی بغض اجازه صحبت را به آنها نمی دهد ،من فکر می کردم که انگار نزدیکترین فرد به آنها فوت کرده است .

وجود جسد دختر من در کوه دنا هیچ غمی ندارد
این سیل عاطفه ها و سونامی محبت آیا مهم نبود ،که در این جلسه از آنها صحبت کنیم ؛بنظر من وجود جسد دختر من در کوه پر افتخار دنا برای من هیچ غمی را ایجاد نمی کند،دختر من بهترین جا است ،دانشمند آلمانی خواهش میکرد که بعد از مرگ او را در کوه دنا بخاک بسپارند،بودن دختر من در آنجا غمی برای من ندارد .

اگر می بینید من خیلی تاثر ندارم و گریه نمی کنم بخاطر شماهاست بخاطر مردم ایران و بخصوص مردم استان است که این غم را بین خودشان تقسیم کردند.ما متاسفانه بدنبال این هستیم که چند آمبولانس به سمت محل حادثه حرکت کرده است ،آیا هواپیما رادار داشت ،آیا سنسور هواپیما یخ زده بود،این موارد باید بررسی شود که ایراد از کجا بوده است ،باید کارشناسان نظر دهند که ایراد کار از کجا بوده است نه من که متخصص گوش ،حلق و بینی هستم .عادت کردیم که هر کسی در باره هر چیزی که تخصص ندارد سخن بگوید
ما در مملکت عادت کردیم که هر کسی در باره هر چیزی که تخصص ندارد سخن بگوید ،باید بگذاریم کارشناسان نظر دهند،چرا که کار باید به کاردان سپرده شود.ما باید در مورد عاطفه ها سخن بگوییم که در دنیا بی نظیر است ،در شهر سی سخت زمانی که مستر هانس جامعه شناس معروف برای اولین بار در یک جلسه فاتحه خوانی شرکت کرد،بسیار غصه خورده بود که ایکاش پدرش در شهر سی سخت فوت می کرد .

شرمنده حرف خود شدم
شما به من کمک کردید و غم مرا حمل نمودید ،من روز اول صحبت می کرد و فکر می کردم به این گفته سعدی : غم روزگار گفتن که شبی نخفته باشی به درازای سالی، فکر می کردم که مردم بمن تسلیت می گویند حاصل صحبت سعدی است که غم من را درک نمی کنند ،مثل همه مردم که ما در خیابان می بینیم که در چمن ها جمع شدند برای رفتن به فاتحه خوانی ، اما الان واقعا شرمنده این حرف خودم شدم.

این مردم خیلی خوب هستند،مردم ما محب هستند، اما متاسفانه هر کلیپی از این مردم به خارج از کشور ارسال می شود این است که هموطنانشان چیزی از درون سطل زباله برای خوردن بر می دارند.
هرگز نتوانستیم عاطفه مردم را به تصویر بکشیم
رسانه ها باید عطوفت و مهربانی مردم را به تصویر بکشند و از این مراسم فاتحه خوانی ها برای خارج از کشور ارسال کنند،این عاطفه های مردم می تواند جو کنونی مملکت را تغییر دهد و کشور را بسازد،اما متاسفانه ما اصل ماجرا که عاطفه مردم است و سونامی مهربانی ها را هرگز نتوانستیم به تصویر بکشیم .
این حادثه اخلاق و شخصیت مرا تغییر داد،من دیدم این مردم خیلی محب و مهربان هستند، من ۲۳ سال در این شهر بودم ،بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار عمل جراحی انجام دادم، همیشه فکر می کردم من طلبکار این مردم هستم اما الان خدا می داند در حالیکه دختر م را از دست دادم با افتخار می گویم من بدهکار مردم هستم،.

اگر اخلاق در شهر ما کم شده است ایراد از جای دیگر است
اگر محبت این مردم طی این یک هفته را در یک کفه ترازو بگذارید وکار ۲۳ ساله من را در کفه دیگر ، آن کفه سنگین تر و ارزشمندتر است ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
چقدر دکتر نظری انسان بزرگ منش هستند. انسان بزرگ اندیشه ی بزرگ دارد. چقدر با عاطفه و با محبت صحبت کردند. بیان بیان ساده نیست.
Armin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
همان سناریو همیشگی ! اطلاعات FDR وCPR به همین سرعت خوانده شد؟ یاللعجب ! کلا ما سازمانی مانند NTSB آمریکا ، یا BEA فرانسه جهت بررسی دقیق سوانح هوایی در ایران نداریم می‌شود بپرسم چگونه می‌شود کارکرد سیستم موتور که توربوپراپ بوده ، کارکرد Flaps ، سیستم های ناوبری و غیره و حتی کارکرد برج مراقبت یاسوج را به همین سرعت بررسی کرد،؟ البته اشتباه خلبان خدابیامرز اولین و راحترین دلیل ممکن است
پریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بیچاره خلبان که به دیار باقی رفته و نمیتونه از خودش دفاع کنه.خلبانی که صدها مرتبه در تمام شرایط اب و هوایی پرواز موفق داشته و الان محکوم به ندیدن کوه شده.اخه برج مراقبت و رادار رو برای چی گذاشتن.مگه خلبان باید در هواپیما همه چی و ببینه.واقعا جای تاسف داره .ملت رو چی فرض کردین.
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
به خاطر عمل قلبش ندیده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
وقتی برخورد سازمان هواشناسی را با خلبان بزرگی همچون کاپیتان شهبازی دیدیم معلومه که باید گزارش ارائه شده منطبق بر مقصر بودن خلبان باشد مطلبی که از قبل هم مشخص بود
Armin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
همان سناریو همیشگی ! اطلاعات FDR وCPR به همین سرعت خوانده شد؟ یاللعجب ! کلا ما سازمانی مانند NTSB آمریکا ، یا BEA فرانسه جهت بررسی دقیق سوانح هوایی در ایران نداریم می‌شود بپرسم چگونه می‌شود کارکرد سیستم موتور که توربوپراپ بوده ، کارکرد Flaps ، سیستم های ناوبری و غیره به همین سرعت بررسی کرد،؟ البته اشتباه خلبان خدابیامرز اولین و راحترین دلیل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بازم مثل همیشه خلبان مقصرمیشه!!!!!!!؟؟
دانشجو دکترا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اگر یکبار هم راست بگید دیگه کسی باور نمیکنه چون زیاد دروغ گفتید . این خیلی بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خب اگر خلبان مجاز نبوده از 17 هزار پا پایینتر پرواز کنه چرا برج مراقبت بهش اجازه کاهش ارتفاع رو داده؟ این یک موضوع و موضوع دیگه تاخیر 9 ثانیه ای از زمان دریافت هشدار EGPWS هست که 9 ثانیه بعد تازه هدایت هواپیما رو از اتوماتیک خارج میکنن. از طرفی وقتی هشدار !Terrain Ahead!, Pull Up داده شده دیگه مشخص بوده باید ارتفاع رو بالا ببرن و توی اون 9 ثانیه اگر اوج میگرفت خیلی بالاتر از کوه رد میشد. شاید هشدار EGPWS برای خلبان و کمک خلبان گیج کننده بوده و متوجه منظور از این هشدار نشدن که خیلی بعید و دور از انتظار هست. البته سرعت پایین هم میتونه دلیل بر این باشه که نتونستن سریع اوج بگیرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبانش پیر بود باید بازنشسته میشد عکس جشن تولدش هست معلومه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
!در هر هواپیما حداقل 2 خلبان وجود دارد
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
همه چی رو اینطوری میخوان جمع کنن هر طوری حساب کنی در 39 ثانیه نمیشه از 15 هزار پا به 14200 رسید اگه سرعت کاهش -600 باشه. خوشم میاد میخوان یه طوری آخر بکوبنش به کوه. طبق همین اطلاعات خودتون موقعی که نوک قلعه بوده 50 متر بالاتر بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خدا رحمتشون کنه این حرفا دیگه فایده نداره. کاش به فرسوده بودن ناوگان هوایی هم توجه شود
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
باور کردنش سخته. خلبانی با اونهمه تجربه. باور نمیکنم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خب خدا را شکر .طبق معمول افتاد گردن خلبان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
هواپیما دچار واماندگی شده و در آخرین ثانیه ها استرس ناشی از هشدار EGPWS مانع درک صحیح آنها از وجود کوه در روبرو هواپیما شده است.
عجب!
|
United Kingdom
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عههههههه جدیییییی؟؟؟؟؟
دوباره خلبان مقصر بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه باباااااااااا!!!!!!!!
تابی میشه بگی چجور هواپیما مجوز پرواز تو آب و هوایی داشته که دو هفتست هیچ هلیکوپتر و ماشین و آدمی نمیتونسته بره اونجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مقصر سیستم و ناوگان فرسوده هواپیمایی است...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مقصر سیستم و ناوگان فرسوده هواپیمایی است...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مقصر سیستم و ناوگان فرسوده هواپیمایی است...
مریخ
|
France
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
برج کنترل اجازه کاهش ارتفاع را صادر میکند خلبان اتوماتیک توسط خلبان غیر فعال میشود احتمالا این بزرگترین اشتباه خلبان بوده است
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
قطعا مدير عامل اسمان مقصر است، اگر چه ظاهرا ايشان رفتن گل بچينند و اصلا خودشون را نشون نميدن !!؟؟
معلومه كه هم خلبان و هم هواپيما براى اين پرواز مناسب نبوده اند ولى با فشار شركت اسمان مجبور به انجام اين پرواز شده اند.
البته اين فشار به خلبان در خيلى از ارلاين ها مرسوم است و هواپيمايى كشورى هم از اين امر اطلاع دارد ولى چون ارلاين ها در هواپيمايى كشورى نفوذ دارند( رئيس هواپيمايى كشورى ، مدير عامل سابق اسمان است)!!؟؟ هيچكارى صورت نمى گيرد.
خيلى عجيبه كه اين گزارش منتشر شده ، چون كمى نشون ميده چه افتضاحى در هواپيمايى ايرانه.
همچنين نشون ميده كه خيلى از اين اتفاقات هيچ ربطى به تحريم نداره و فقط نتيجه سوء مديريته !
فشارهاى روحى و اقتصادى به هر قشرى بياد بسيار است ولى بعضى شغل ها هستند كه ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از وقتی یادم میاد همیشه خلبان مقصر بوده و خواهد بود چون دیگه زنده نیست بتونه از خودش دفاع کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از اولش معلوم بود همه تقصیر را را روی خلبان خواهند انداخت چون دستش از دنیا کوتاهه و نمیتونه از خود دفاع کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
چه مسخره.......
میکائیل
|
United States
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبانان هواپیمای تشریفاتی سران هم با دوربین شکاری کوه رو تشخیص میدن؟
مرحوم کاپیتان فولاد به گواهی آمار ۴۰۰ بار به یاسوج پرواز کرده بوده
شما بگو مرحوم کاپیتان فولاد ترمز دستی هواپیما رو کشیده ... کیه که باور کنه آقا
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
به نظرم ته گزارش اشاره بشه کوه دنا مقصره و از ملت شرف ایران عذرخواهی کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عزيزان كارشناس كه ميفرمايند سقوط بخاطر نقص تجهيزات بوده و خلبان نيازي به ديدن كوه نداره بفرمايند اين رادار فرضي شما در هواپيماي تركيه اي دقيقا چيكار ميكرد؟چرا اون به كوه اصابت كرد؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
اون که نقص فنی رو اعلام کرده بوده و تقاضای کمک
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
واقعا کسی که اینارو گفته خودش خنده اش نگرفته از این مهملات . کاش دنبالش میگفت کفش یکی از مسافران هم تنگ بوده.
کشاورز اصفهانی
|
Poland
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبانی که باید با چشمم کوه رو ببینه عمق وخامت اوضاع مدیریتی مملکت رو نشون میده،،، نشون میده هواپیما هه پرایده...رادار نداریم...برج مراقبت نداریم...ملت نادان فرض میشن...
کوروش درخشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
.
.
نکته اول اینکه ...
.
.
با توجه به تکرار سقوط هواپیمای مسافربری در کمتر از یک ماه لذا موضوع مشکوک است...
.
گویا شخص یا اشخاصی به عمد یا سهو خلبان را فریب می دهند تا در منطقه کوهستانی ارتفاع هواپیما را کم کند

.
دوم اینکه چرا بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به مجبور بودن خلبانان با علم به نواقص اساسی پرواز کنند حساس نیست؟!
.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خخخخخخخخخخ..
مملکت که نیست .. گل و بلبل هست...
ali
|
Belgium
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
تنها فایل صوتی کامل داخل کابین هواپیما حقیقت را روشن میکنه!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
پخشش کنید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
تو مملکت ما همیشه مقصر غضنفره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اشاره به عمل قلب باز خودش نشان از شیطنت دارد
شاید جراح مقصر بوده خوب جای عمل رو گره بخیه نزده ناگهان طرف یاسوج باز شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با عرض پوزش از خانواده محترم تمام هموطنان عزیز جان‌باخته در این پرواز نامرد. احتمالا هواپیمای فرانسوی بهش نزدیک شده و خلبانی از پشت شیشه جلوی هواپیما دستش را بالا آورده و با انگشتاش نشان داده چند؟ میفروشیش ما می خریم. خلبان هم حواسش پرت شده خورده بکوه
مهران
|
Germany
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اصلا مگه خلبان باید کوه رو میدید؟!
همش تقصیر کوه هست، کوه باید خلبان رو میدید خودش میرفت کنار!
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
می شه خواهش کنم بزرگواری نموده و گزارش ندهید
اینطوری هم خود مسئولین مربوطه سنگین تر هستند
و هم اینکه مردم رو ... فرض نمی کنید

جمیعا خسته نباشید
سودا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
گیریم به گفته شما خلبان مقصر بوده!!!!چرا پس دو هفته قبل ماجرا هواپیما به علت نقص فنی برگشته تهران؟؟
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مردم خوب می فهمند 65 خانواده مستقیم عزادار شدن عزیزان خود را از دست دادن دریغ از عذر خواهی یک مدیر یاوزیر در روزهای اول صدا اتومبیل اورگانهای مختلف به منطقه پادنا آمدند و سرنشینان که از مدیران رده بالا این سازمانها بودند فقط به گرفتن عکس و ژست و مصاحبه های کلا کذب میپرداختن الان هم بعداز گدشت 22 روز از این حادثه دریغ از یک خبر صحیح و واقعی برای خانواده ها مگر میشود باور کرد که اگر امکانات در اختیار ان کسانی که در کوه کار میکنند قرار میگرفت و درست مدیریت میشد وسط کشور بعداز گذشت 21 روز هنوز 57 پیکر در کوه دنا کشف ومنتقل نشود خانواده این عزیزان هرگز اینها را نخواهند بخشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
کاش میگفتید اطلاعات پاک شده و یا چند ماه و چند سال طول می دادید تا مردم فراموش کنند. ولی با این گزارش واقعا سخته قبول کردن. لطفا در گزارش بازنگری کنید تا یه کم به واقعیت نزدیک شه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
چقدر سریع اظهار نظر کردند انهم عمل قلب حلبان را عامل دانستند احه باید وزیر رراه رای اعتماد بگیرد
ای داد بیداد.
|
Germany
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این یعنی اینکه چون ما میگیم مرغ یک پا داره.؟!
این یعنی اینکه چون ما میگیم ماست سفیده.؟!
این یعنی اینکه با توجه به امکامات امروزه در کشف محل سقوط تعلل عمدی صورت گرفت تا اگر کسی شانس زنده موندن داشت بمیره و شاهدی باقی نمونه، شاهدش هم گواه خانوداه های قربانی که تایید تماس تلفنی چند تن از عزیزانشان بودن و دعوا و در گیری سر تحویل جعبه سیاه.
خلاصه اینکه همش کشک بیچاره اونایی که موندن و بینوا اونایی که مردن.؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اصلا باید از خاواده مرحوم خلبان ره بازجویی بشه. شاید از اجانب و امریکا که دشمن ماست تهدید شده بودند یا اینکه روم سیاه بگم؟

یچیزی گرفته بود.
ناشناس
| United States |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ن اخر نفهمیم بالخره کسی زنده مونده بود و تلفن زده بود یا اینکه خبر کذب بوده. می دونی چیه؟ ازبس دروغ می گن ادم باور نمیکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مقصر اصلی درحوادث اینچنینی انسانهایی هستند که خودشان هم در ان جان خود را از دست داده اند تا بعدا با مقصر دانستن انها خودشان نباشند تا دفاع نمایند‌.دیوار کوتاه یعنی همین.
حالا اگر خودش زنده بود ومی گفت هواپیما به خاطر نقص فنی مشکل پیدا کرد وکاری از دست من برنمی امد قضیه کاملا وارونه تفسیر میشد.حیف از این دنیای بی وفا که به عمر وتجربه کاری ات هیچ کاری ندارد وهمه را دریک لحظه زیر سوال خواهند برد.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با توجه به متن میتوان متوجه شد که این مطلب برای اغنای افکار مردم منتشر شده که کاملا اثبات شود هواپیما سالم بوده باید یاد اور شد که خلبان طبق متن منتشره در لحظه دید فیزیکی کوه اقدام به عمل نموده پس ربطی به عمل قلب در ان لحظه نداشته ضمنا احتمالا متخصصین هواپیمای کشوری میدانند که در ان شرایط اب وهوایی تنظیم ارتفاع و ارتفاع صحیح توسط نشاندهندها در اختیار خلبان قرار میگیرد پس اگر نشاندهنده التیمیتر هواپیما ایراد داشته باشد خلبان از ارتفاع درست بی خبر است تا لحظه دید چشمی همانگونه که در متن امده اما چرا دروغ برای اینکه از خرید اینگونه هواپیما حمایت شود برای اینکه وزیر زیر بار سئوال نرود بهترین راه فریب مردم گناه کار شدن خلبان است که با انهمه ساعت پرواز حتی توانایی کنترل ارتفاع هواپیما را نداشته مردم را فریب ندهید قطعات هواپیما که در کوه قرار دارد از سلامت قطعات از کجا اطلاع پیدا کردید نکند سلامت قطعات را از جعبه سیاه سالم پی برده اید مردم را فریب ندهید جعبه سیاه شامل اطلاعات محدود پروازی -موتور و اطلاعات ارسالی نشاندهنده هاست که قطعه معیوب اطلاعات معیوب ارسال میکنند وتا اظهار نظر تیم فنی متخصصین پس از جمع اوری کامل قطعات و انتقال برای بررسی اظهار نظر عمل قلب خلبان شروع فریب مردم است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یه سئوال: جریان دعوا روی جعبه سیاه چی شد؟ میگن یه عده ای (که عضو یه ارگان خاصی بودن) برای اینکه زودتر جعبه سیاهو گیر بیارن با بقیه دعوا کردن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
من از هواپیما اطلاعات زیادی ندارم ولی الان خیلی از ماشینهای شاسی بلند رادار نقطه کور دارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خيلي جالبه اين دفعه هم مثل هميشه چون خلبان بيچاره نيست همه تقصيرها گردن خلبانيه كه مثل كف دستش اين مسير رو ميشناخته . فقط اينبار گزارش كمي از اصطلحات فني پر شده بود كه مثلا منطقي باشه . والله بالله مردم متخصص نيستند ولي حرف دروغ و راست رو تشخيص ميدند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از کوه دنا به افندی خلبان:
حمید کلباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
افندی کاپیتان ؛ من کوه دنا هستم ، باور کن شوخی نمی کنم ، اینقدر نزدیک من پرواز نکن
افندی کاپیتان : ساقول ، عیبی یوخ ، عیبی یوخ .. عیبی ... بومب ، بومب ، بومب!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ان موقعی که همین خلبان با وجود مشکل در چرخ هواپیما ان را درپروازی دیگر سالم به زمین می نشاند قلب خلبان سالم بوده ومشکلی نداشته است.ای دنیای بی معرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اگر ارتفاع 4200 متری هم در نظر بگیریم(در متن گزارش ارتفاع 4000 متری ذکر شده) معادل 13779.53 پا میشود .در صورتیکه طبق اطلاعات جعبه سیاه ارتفاع هواپیما در آخرین لحظه 14200 پا بوده است و این یعنی خطای 420.47 پایی (128.16 متری) ارتفاع سنج
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
لطفا یکی از خلبانان اینجا نظر بگذاره و ما !بفهمیم چی به چیه؟
شهرام رودپیمای رشت آبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با نام خدا .

با سلام وتحیات .

فردوسی شاعر بزرگ ایران و دنیا در کتاب شاهنامه می سراید :

هر آنگه که خشم آورد بخت شوم شود سنگ خارا به کردار موم .
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبانان ، خلبانان ای امید و فخر ایران ... پرواز کن پرواز کن
شعره دیگه. باعرض پوزش از خانواده های داغدار
مخلص حاجي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
در عمل در يك پرواز خلبانان آسمان اين را به ما گفتند و تئوري كلام ما هم همين بود كه گفتيم. بخاطر همين هم خواستلر پرواز هواپيما اي ار تي شديم. پرواز را تو مه با ارتفاع بالاتر تجربه كرديم.فوكر و بوئينگ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خوب اگه می خوان استیضاح وزیر راه رای نیاره به جای این همه بی صداقتی و انداختن همه تقصیرها به گردن مرحوم خلبان، برن مثل همیشه رای نماینده ها رو با وعده شغل بچه هاشون بخرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبان بسیار با تجربه بوده و این مسیر را صدها بار طی کرده بوده است شاید این بار شرایط جوی بسیار غیر طبیعی شده و تجمع غیر طبیعی ابرها در جلوی کوه دید خلبان را مختل کرده است.
احتمال زیادی هم و.جود دارد که سیستم ناوبری اتوماتیک هواپیما مختل شده است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این گزارش هرچند ضغف هایی دارد اما ظاهرا بنظر می رسد صادقانه نوشته شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بابا تقصیر خدابیامرز مسافرا بوده
شلوغ کردن حواس خلبانان پرت شده.
جای تاسف داره واقعا.
|
Germany
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
جای تاسف داره که حتی این خبر اگر راست هم باشه حتی یک نفر هم باور نمیکنه.؟!
پاسخ ها
شمس تبریزی
| United States |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خداوکیلی راست میگه.
ناشناس
| United States |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خب این خبر راست نیست کدوم آدم ساده لوحی باور می کنه هواپیما با چشم فیزیکی خلبان هدایت بشه؟؟؟؟؟
اکبر.م
|
United States
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
هواپیمایی کشوری نمیتونه خودش نظارت بر قوانین کنه و بعد از سانحه هم خودش رسیدگی کنه..باید سازمانی دیگر این کار را بکند...اما شکر خدا میبینم که پیشرفت هایی داشتیم و همه چی رو گردن خلبان ننداختند و مسائلی از عملیات و فنی را مطرح کردند..چون این دفعه خیلی ها ها زوم رو این حادثه کرده اند و گفتند که یکی به نعل بزنیم و یکی به میخ....در آسمان قوانین ایمنی آنطور که باید باشه نیست...بازرس ها هم چه داخلی چه خارجی تماما ظاهری است و پاس کردن یکسری استاندارد هاست..اگر مسئولین راست میگویند...بصورت رندم قطعات نصب بر روی یک هواپیما رو بازرسی کنند در آسمان ! ببیند چی هست و چی نیست. یا اونی که هست چه وضیعتی داره ..والسلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
گزارش عمل قلب خلبان توی جعبه سیاه بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
نه بیرونش بود!! توش بود دیگه داداش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ظاهرا قربانی تجربه زیاد خلبان شده اند
پاسخ ها
نسیر
| United States |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
دقیقا. این خدابیامرز بهلت کهولت سن یکم بینایش مشکل داشت. بعد برف پاک کن هواپیما نقص فنی داشت یکم بخار داخل کابین هم زیاد دشه بود(البته در گزارشات تکمیلی میاد) دید خلبان کم بود و کوه رو ندید و مرد. به همین سادگی . منم استعفا نمیدم. هرکاری دوست داری بکن!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مطرح کردن موضوع عمل قلب باز خلبان یه مساله انحرافی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بیزحمت آقای علائی مدیریت عامل ایرلاین آسمان در اسرع وقت پاسخگوی عدم چکاپ سلامتی خلبان باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عجب دلیل مزخرفی تراشیده شده ،مگر عهد بوقه که خلبان باید کوه را می دید ،در عصر دجیتال با ات همه پیشرفت های فنی وابزارهای لیزری وجی پی س ودستگاهای ناوبری وهدایت وکنترل پرواز مدرن وپیشرفته الکترونیکی ایا باید در هوای ابری ومه وکولاک حتما کوه را می دید ،شما چرا ندیدید وبه هواپیما اجاز ه پرواز وفرود دادید ؟طبق معمول همیشه مرده ها مثل لوکوموتیو ران ،کاپیتان نفتکش وکشتی ها وناخداها وخلبانان مقصر شناخته میشوند ،چرا بالا واطراف کوه های خطر ناک در اطراف فرودگاها که در موقع فرود برای اکثر پروازها خطر سازند علائم وچراغ های نور دهند با رنگ های مختلف ویا ادوات الکترونیکی که سیگنال های هشدار دهند بصورت اخطاری صادر کنند نصب نمی کنید ؟وهزاران مورد که میتواند ایمنی نشست وبرخاست را حین سفر های هوائی تامین کند را بکار نمی بندید وهوا پیماهای زوار در رفته را ولی مثل گاو شیر ده تا اخرین قطره می دوشید ؟
خشایار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
طبق معمول وبقول مهران مدیری قاتل خودمقتوله.
رضا از آلمان
|
Germany
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
کاهش ارتفاع از سطح اجازه داده شده 17000 پا به 15000 بدون مجوز مرکز کنترل بوده. رساندن وضعیت سرعت و دینامیک هواپیما به وضعیت واماندگی، عدم ایجاد زاویه مناسب و عدم افزایش سرعت هواپیما و ارتفاع با وجود وضعیت واماندگی بسیار عجیب است. در گزارش اشاره ای به صدای کابین خلبان و مکالمه ها نشده است. احتمال قصد خود کشی خلبان یا کمک خلبان باید مورد بررسی قرار گیرد. خداوند به بازمانده ها صبر دهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
به نظر من هم خلبان مقصر اصلیه!!!!
اصلا چرا هواپیما را به کوه کوبونده!!!
اصلا کی گفته بود خلبانی کنه!!!
خوب معلومه که مقصره!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
وقتی دنده عقب می گیرم سنسور دنده عقب خودروم از فاصله یک و نیم متری بوق می زنه!!!
جاهل
|
United States
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
واقعیت من نمی تونم بفهمم. از سازندگان پیام اضطراری خواهش می کنم سریعا یک برنامه بسازند و مارا اگاه نمایند.
ناشناس
|
Australia
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
نتیجه گیری این میشه که خلبان باید کوه رو با چشم دل می دیدند ولی با توجه مشکل قلبی چشم دلشون کار نکرد و کوه دیده نشد و همه تلف شدند. تمام! بهتره کسایی که گزارش رو نهیه کردند مستنداتشون رو هم بگن
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
به نظرم خلبان به خاطر شرایط خاص فرودگاه امکان فرود طبق پروتکل هارو نداشته باید لوکال فرایند فرودو طی می کرد اما بعد از کاهش ارتفاع هواپیمارو رو حالت خودکار گذاشتن و از اونجایی که اتوپایلوت از وجود کوه ها خبر نداشته طبق پروتکل به کاهش ارتفاع ادامه داده اگه از غیر استاندارد بودن موقعیت جغرافیایی فرودگاه چشم پوشی کنیم در واقع با یه اشتباه خیلی کوچیک یه فاجعه بزرگ رخ داده مثل همیشه
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مقصر برادران رایت بودند که هواپیما را اختراع کردند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
کاش همیشه با دانش کافی درباره ی یک موضوع اظهار نظر کنیم و مثل یک بمب احساسات بعد از هر حادثه ای شروع به تجزیه و تحلیل تخصصی مسائل نکنیم.
البته باید صداقت و مسئولیت پذیری مسئولان محترم بیشتر شود تا از شدت عمل این بمب احساست کاسته شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
قله دنا 4409 متر ا تفاع دا د و ارتفاع پرواز 4500 متر. بعید به نظر می رسد که خلبان نتوتند مانور بدهد تا به کوه برخورد نکند.
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اصل قضیه این بوده : از برج مراقبت به خلبان اطلاع داده می شه ارتفاع رو کم کنه تا دقیقا به کوه برخورد کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
تمامی مسئولین شرکت آسمان باید استعفا و محاکمه شوند به دلیل قتل درجه دو!
م ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خدایشان بیامزد روحشان غرین رحمت ،،،انشالاه انهای که قصور کردن در این امر ومابقیه ماجرها پلاسکو وسانچی امیدوارم روزی به این بلاها گرفتار شوند ..امین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
فکر کنم تقصیر کوه دنا بوده است که هواپیما را ندیده که با یک جا خالی وعقب کشیدن تمام شده بود ..آهای دنا ؟؟ سرت را بدزد . د
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
کجاست منطق و محبت و انسان دوستی ما؟ واقعا همه ما احساسی هستیم. بابا ما که متخصص نیستیم در همه زمینه ها اطهار نظر میکنیم!!!!!
تریلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بهرحال ببینیم خدا چی میخاد موندم چطور مردم راضی میشن با این اوضاع سوار ار این هواپیماها میشن حالا جدن هواپیما به کوه دنا خورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اینکه خلبان با آنکه صدها بار در این مسیر بوده کوه را ندیده غیر ممکن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
سرعت غیر مجاز - عدم رعایت حق تقدم و عدم توانایی کنترل هواپیما توسط راننده علت حادثه می باشد. امضا هواپیمایی کشور
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
انحراف به چپ و خواب آلودگی راننده رو چرا ننوشتی؟ تازه 30 نمره منفی هم برای کاپیتان ثبت و قطعات هواپیما به پارکینگ منتقل میشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
سلام باید پرسید چرا یه خلبان با شرایط سنی بالا و قلب عمل کرده تا کی به خاطر سختی زندگی باید کار کنه اخه مگه تو این کشور شرایط بازنشستگی نداریم بخداحیفه که این همه از هموطنامون بی خود و بی جهت روزانه از دست میدیم
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با توجه به اطلاعات ارائه شده که اعلام شده هشدار برخورد با کوه یا EGPWS در 09:31:24 شروع می شود و درست در 09:31:45 هواپیما با کوه برخورد می کند. یعنی اینکه خلبان خودکار هواپیما روشن بوده و تمام سیستم های کنترلی هواپیما هم در وضعیت مطلوب بوده ( بر اساس گزارش اعلام شده) و دقیقا 21 ثانیه قبل از برخورد سیستم های کنترلی هواپیما هشدار برخورد با کوه یا EGPWS را هشدار داده اند. راستش من هیچگونه اطلاعات فنی در این خصوص ندارم اما خیلی برام عجیبه که چرا باید 21 ثانیه قبل از برخورد سیستم های کنترلی هواپیما وضعیت برخورد با حالا کوه یا .. رو اعلام کنند. حالا شاید قبل از اون تو ارتفاع مناسب بوده و یه دفع ارتفاع کم کرده باشه ( نمی دونم ) اما بهر حال چیزی که مشخصه و همه می دونن اینه که خلبان مرحوم بارها این مسر رو در زمان های مختلف پرواز کزده بوده، یعنی اینکه ارتفاع کوه و شرایط منطقه رو به درستی می دونسته، هر چند که کسی منکر این نمی تونه باشه که هر آدم با تجربه ای هم ممکنه و می تونه اشتباه بکنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با پای خودت میری سوار هواپیما میشی ولی برای پیاده شدن اگر همون لحظه اول منفجر نشی گفتن این جمله که (پات به زمین سفت برسه صلوات بلند بفرست) شاید شما رو بتونه بدون هیچ حادثه ای به مقصد نهایی برسونه.(پات به زمین سفت برسه صلوات بلند بفرست.بالاترین سیستمها وپیشرفته ترین تکنولوژیها رو هم با برترین هواپیماها و خلبانان دنیا برای ما بیارن باز هم سقوط میکنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از روي بيكاري تقريبا نصف كامنتها رو خوندم! واقعا تاسف خوردم بحال مردمان كشورم! عده كثيري سعي كردن با زير سوال بردن گزارش و ساختن سناريوهاي جيمزباندي بنحوي خودشون رو زيرك و باهوش جلوه بدن كه كلاه سرشون نميره! عده اي ديگه هم سعي كردن با ساختن جوك و طنز بنحو ديگه اي خودشون رو انسان باهوشي جلوه بدن! يعني يه جورايي همشون احساس يه روستايي ساده رو از خودشون دارند كه سعي دارند به هر نحوي شده خودشون رو هفت خط و ملت سياه كن جلوه بدن! واقعا جاي تاسف داره! البته نه واسه اين مردمان! بلكه براي شرايطي كه باعث شده مردم اينقدر نامتعادل باشند! هواپيمايي بوده و خلباني داشته كه عليرغم ٤٠٠ بار پرواز در آن مسير، يكبار اشتباه كرده و ارتفاعش رو بيش از حد كم كرده حالا بهر دليلي( اعتماد بنفس كاذب يا حواسپرتي) هواپيما هم خورده به كوه! اين ديگه جيمز باند بازي نداره دوستان! مسخره كردن نداره! خودتون رو دانشمند جلوه دادن نداره كه از انجام چهار عمل اصلي عاجزيد!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
نه خیر رفیق
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
خوبه که همون نصف کامنت هارو کامنت ها خوندی ! احتمالا کار به جا های باریک میکشید...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
بابا روانشناس جامعه شناس خوب ملت در برابر دروغ چه واکنشی نشون بدن شما بفرما این کامنت رو نوشتم صرفا جهت ترشح دووپامین در مغزم د
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
ما ملت دهاتی از شمای شهری خواهشمندیم اینقدر شعر نگین. ضمنا به جای پریدن به اینو اون جواب بده
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
خدا رحمت کنه عزیزان رو بالاخره ادمی زاد ممکنه در نهایت استادی اشتباه کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
سلام عرض ميكنم خدمت همه دوستان،من خيلي بخاطر جانباختگان گريه كردم،ولي اصلا كاري به علتش ندارم،فقط ميتونم بگم همه از خاكيم و يروز به خاك سپرده ميشيم،فقط يادتون نره،تا خدا چيزيرو نخواد اتفاق نميفته،انقدر زمانه كثيف شده كه خدا داره عذاب ميفرسه،با زلزله،با سقوط،با....با....با....يكم به اعمالمون فكر كنيم به جاي اينكه دنبال مجرم باشيم.
روح همه عزيزان فوت شده شاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
وقتی خبر برخورد با قله منتشر شد من دقیقا پیش بینی کردم خلبان به دلیل اعتماد بنفس بالا و نداشتن دید کافی مقصر بوده و نباید اقدام به فرود میکرده چون چند وقت قبل دقیقا این اتفاق برای خودم در پرواز به شهرکرد افتاد و خوشبختانه خلبان ریسک نکرد و برگشت
ناشناس
|
United States
|
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
این یعنی یا خلبان مشکل توهم داشه و کلا تمام مقررات ایمنی و پرواز را ملغی کرده و اینجور باشه دکتر معتمد باید محاکمه شود حالت بعدی دسنگاه ناوبری و فنی مشکل داشته که هیچ کس نمیخواد مقصر باشد
ناشناس
|
Thailand
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
ضمن ابراز تأسف و عرض تسلیت به خانواده های داغدار حوادث و فجایع از جمله سقوط هواپیما های ایران ایرتور و هواپیمای شخصی ترکیه ای و تقدیر، تشکر و درود به نیروهای امداد، نجات، ارتش و سایر کارکنان در فجایع و حوادث بویژه نیروهایی که خطر جانی، رنج و مشقت های طاقت فرسا را متقبل میشوند؛ ... لطفاً مقایسه کنید کلیه عملکردها را در دو برخورد به کوه هواپیمای ایرانی معمولی با یک هواپیمای وی آی پی خارجی در یک منطقه ی جغرافیایی در یک منطقه جغرافیایی نزدیک بهم در ایران؛
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
بلند ترین قله رشته کوه دنا 4435 متر معادل 14550 پا هستش این رشته کوه حدود 50 قله با ارتفاع بیش از 4000 متر داره حداکثر ارتفاع قله پازن پیر 4280 متر هستش (در منابع مختلف ارتفاعات متفاوتی گزارش شده این بیشترین ارتفاع هستش) این ارتفاع معادل 14042 پا می باشد سوال اساسی اینجاست ارتفاع مجاز عبور هواپیما از این کوه چقدر است 17000 پا 15000 پا 14000 پا ؟
بر فرض خطای خلبان چرا کنترل پرواز هشدار لازم رو به خلبان نداده چرا مجوز کاهش ارتفاع رو صادر کرده چرا قبل از رسیدن به این ارتفاع ازش نخواسته که مجددا ارتفاع رو زیاد کنه ( بعضی ها یک عمر حقوق میگیرند که یک لحظه حواسشون باشه اما دریغ)
با وجود اعلان هشدار توسط سیستم ناوبری هواپیما چرا خلبان نتونسته ارتفاع رو افزایش بده اگه قرار این اعلان هشدار در زمان مناسب صادر بشه که خلبان باید می تونسته افزایش ارتفاع بده و اگر هم دیر صادر شده که باید مشکل رو بررسی کرد
چرا هواپیما در شرایطی که روی هدایت خودکار بوده دچار واماندگی شده
البته کاهش بیش از حد ارتفاع به هر دلیلی و عدم اخطار کنترل پرواز قبل از قرار گرفتن در شرایط بحرانی ثانیه های پایانی حتما به برسی بیشتر نیاز دارد
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
کدوم ابر !!!اهوا ابری نبوده که!!پس اون پیرمرده روستایی که هواپیما رو دیده و میگن مکانشو نشون داده از تو ابر دیده ؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
واقعا جالب و حیرت انگیزه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
طبق معمول دوستان کارشناس هوانوردی شدن و شروع کردن به نظر دادن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
کوه و ندیده بود یا پول گرفته بود کوه و نبینه !؟ در هر صورت خدا بیامرزه همه رفتگان را
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
واقعا كه اين متن خجالت اوره
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
تقصیر شیطان بزرگ و غاصب صهیونیستیست
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
کسی که کوه را نبیند یا کورست یا روشندل
حجت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
قضیه این بوده که خلبانه داشته می رفته یهو کوهه می پره جلو هواپیما که راننده و شوفرو ذوق مرگ کنه اونام هول می کنند می زنند بهش.
شایدم خلبانه کوهو بافرودگاه اشتباه گرفته بوده.
یه احتمال دیگه هم اینه که قرار بوده یه دوره تکاوری زوری تشکیل بشه که متاسفانه اینجوری شده بوده
به هر حال سر وزیر سلامت، خلبان مقصر بوده و این از همه مهمتره
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
این خلبان چندین سال کارش رفت وامد تو این مسیر بوده کسی که یک مسیر رو همیشه طی میکنه چشم بسته آمار همه چی رو داره واقعا سرچ کنید ببینید این خلبان چند سال بوده این مسیر رو میرفته مثل کف دست بلد بوده.
من بگم:
1- این هواپیما در نزدیکی کوه از حالت خلبان ؛ به خلبان خودکار تغییر پیدا کرده (کنترل از محل دیگر) قشنگ هواپیما و خلبان ومسافرها رو بردن زدن به کوه.
من رشته ام الکترونیکه اینو بگم وقتی از برج مراقبت اجازه داده میشه هواپیما ارتفاع شو کم کنه نوک قله و کوه رو در نظر میگیرن نمیگن بیا پایین رو بالا پشت مردم پرواز کن!
اینها داستانه کمی بیشتر فکر کنید .
الان ساختمان وزارت نیرو هم آتش گرفته بایگانیش سوخته!!
گشتی نفت کش هم تصادف میکنه!!!
قطار هم برف میاد جی پی اس اش خاموش میشه میخوره بهم!!
ساختمان پلاسکو طوری اتش میگیره که ستون فولادی اب میشه!!
و سری داستان های دیگر که احتمالا سال 97 اتفاق میافته.
کمی روش فکر کنید کارشناسی شده عمل کنید.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: