بازدید 14280
۷

هدایت اخبار «پلنگ کشی» به زیر فرش سازمان محیط زیست! +عکس

اخبار ناخوشایندی که از کشتار پلنگ در سال‌های اخیر مخابره شده و نگرانی از انقراض این گونه ارزشمند را به دنبال داشته، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان (دست کم برخی از ایشان) را به واکنش واداشته است؛ واکنشی از جنس لاپوشانی و کتمان این دست اتفاقات ناخوشایند!
کد خبر: ۷۸۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷ 11 March 2018
آیا کشتار نگران کننده پلنگ‌های در معرض انقراض کشورمان تا یکی دو سال پیش، مدام در اخبار مخابره می‌شد، متوقف شده است؟ شواهد حکایت از آن دارد که خیر، کشتار ادامه دارد؛ اما انتشار اخبار آن متوقف شده است.

به گزارش «تابناک»؛ اخبار ناخوشایندی که از کشتار پلنگ در سال‌های اخیر مخابره شده و نگرانی از انقراض این گونه ارزشمند را به دنبال داشته، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان (دست کم برخی از ایشان) را به واکنش واداشته است؛ واکنشی از جنس لاپوشانی و کتمان این دست اتفاقات ناخوشایند!

این را می‌شود از اخباری دریافت که فعالان محیط زیست نقل می‌کنند. مثل خبر کشف لاشه یک پلنگ در منطقه حفاظت شده درونه در خراسان رضوی که برخی فعالان حیات وحش افشا کردند و نگذاشتند مسئولانِ پنهان کار استان بر آن سرپوش بگذارند؛ اتفاقی که حالا برای بار دیگر تکرار شده است.

گزارش‌های رسیده از این فعالان حکایت از پنهان‌کاری خبر کشف لاشه دو پلنگ دیگر طی یک ماه گذشته در این استان دارد؛ یکی مرگ پلنگی بالغ در پارک ملی تندوره و دیگری کشف لاشه توله پلنگی در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان؛ اولی در تاریخ بیستم بهمن ماه و دومی در پنجمین روز ماه جاری.

همه این‌ها در حالی است که دوستداران حیات وحش پیشتر و در اردیبهشت ماه با انتشار تصاویری از لاشه یک پلنگ در فضای مجازی، خبر کشف لاشه یک پلنگ در منطقه حفاظت شده درونه در شهرستان بردسکن -که مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از انتشار آن خودداری کرده بودند، را فاش ساختند.

پس از انتشار آن خبر، حمید صالحی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، علت مرگ پلنگ را، کهولت سن اعلام کرد و در واکنش به انتقاد رسانه‌ها مبنی بر عدم اطلاع رسانی در این زمینه، گفت: «مرگ بر اثر کهولت سن در مورد هرگونه موجود زنده امکان پذیر است و این موضوع چندان عجیب و دور از باور نیست و موضوع به محض دریافت نظرات مکتوب کارشناسان دامپزشکی اطلاع رسانی شد.»

این در حالی ا‌ست که اکنون می‌بینیم یک ماه از کشف لاشه پلنگی در یک پارک ملی -که از مهم‌ترین درجه حفاظتی در میان مناطق چهارگانه تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود- می‌گذرد، اما باز هم اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، از انتشار خبر آن خودداری کرده است. انگار نه انگار که پای مرگ گونه‌ای در خطر انقراض در یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های این گربه‌سان یعنی پارک ملی تندوره در میان است و مخابره کردن و همچنین تعلل در انتشار خبر آن، معانی متفاوتی به ذهن می رساند!

اتفاقی که البته برای اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی جدید نیست و پیشتر هم رخ داده است. نمونه آن، سکوت این اداره کل در قبال خبر کشف لاشه یک پلنگ در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه در شهرستان سرخس در بهار سال ۹۴ بود که ششمین مورد از تلف شدن پلنگ در آن سال بود. رویکردی که بیشتر به پاک کردن صورت مسأله شباهت دارد تا واکنش حرفه‌ای متولیان مراقبت از میراث ارزشمند حیات وحش کشورمان.

وضعیتی که معلوم نیست در نتیجه تصمیم مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به وجود آمده یا نتیجه تشخیص مدیران استانی است، اما آنچه واضح است، نه پلنگ کشی و روند نگران کننده کشتار این گونه بی نظیر و در معرض انقراض در کشورمان متوقف شده و نه سازمان برای حفاظت از این گونه تدبیری اندیشیده و در دستور کار قرار داده است، بلکه تنها مخابره این اخبار متوقف شده است.

تصمیمی که معلوم نیست چند بار در مواجهه با لاشه پلنگ در دیگر نقاط کشورمان اتخاذ و به لاپوشانی این دست خبر‌ها منجر شده است، اما از آن نگران کننده‌تر آنجاست که می‌بینیم به واکنش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منجر نشده است. نکته‌ای قابل تأمل که موجب شده برخی تصور کنند، پنهان کردن این اخبار نه تصمیم مدیران استان ها، که موضوعی خواسته شده از سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان باشد؛ شائبه‌ای که تنها عیسی کلانتری می‌تواند به آن پاسخ دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
خدایا چرا من ایرانی شدم یک روز به خبر خوب نشنیدم هر روز غصه درد نامهربانی دزدی اعدام




.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اخبار ایران را نخون از ایران که خوشبختانه رفتی بهترین جای دنیا رها کن و شاد زندگی کن
شک نکنید یک عده ای کمر به نابودی محیط زیست و حیات وحش ایران بستند.
این روند با اجرای قرق های اختصاصی علاوه بر گربه سانان و کلا حیوانات گوشتخوار، کل و بزها، جبیر و دیگر حیوانات هم با سرعت بالایی برای همیشه از بین خواهند رفت.

دوستداران حیات وحش نباید دست رو دست بگذارند و بهتر است از طریق مراجع بین المللی بدنبال حفظ گونه های ارزشمندمان باشیم که عده ای با قدرت و نفوذ بدنبال نابودی آنها هستند.

حتی اگر بومیان و شکارچیان نادان هم جزوی ازین قاعده باشند، بازهم راهکار دارد که گویا سازمان تخریب محیط زیست قصدی برای جلوگیری از انهم ندارد
پروردگارا قسمت میدهیم به عزت و جلال و بزرگواری ات , خودت محیط زیست کشورمان را نجات بده.
در زمینه محافظت از گونه های در خطر انقراض باید قوانین ویژه و محکمی باشد، با تعارف و جریمه های پایین و ابراز بی اطلاعی کردن چیزی حل نخواهد شد. نمونه قوانین می تواند به این شکل یاشد:

1- 10 سال حبس برای شکار گونه در خطر انقراض.
2- برکناری بالاترین مدیر منطقه در صورت شکار غیر مجاز در منطقه تحت حفاظت.
3- بکار گیری نیروهای حیوان دوست دارای سابقه برای حفاظت مناطق.
آقایون خانمها اصلا ما پلنگ می خواهیم چکار
روحیه پلنگی باید تقویت بشه
وگرنه پلنگ به چه کار اید
پلنگ رو ول كن بريم شهردار و اون 4 تا بچه رو اعدام كنيم الان اولويت ايناست !!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار