بازدید 8730

استیضاح و محاکمه وزیر به دلیل قصور انباشته دولت و مجلس!

می‌توان حوادث رقم خورده در شرکت‌های واگذار شده در راستای خصوصی سازی را بررسی کرد تا این پرسش پررنگ‌تر از قبل شود که چگونه این شرکت‌ها به نام خصوصی سازی، به وزارت‌خانه‌ها پیوند خورده‌اند؟ آیا نمایندگان مجلس از این موضوع بی اطلاع بوده و هستند یا برعکس، اطلاع دارند، اما ترجیح می‌دهند به جای مقصر، راه خود را در پیش گرفته و ماهی خود را از آب گل آلود صید کنند؟
کد خبر: ۷۸۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳ 11 March 2018
باز هم استیضاح و باز هم «اشتباه زدن» نمایندگان مجلس؛ این بار به دلیل اتفاقاتی که خود نمایندگان و اسلافشان سهم بسیار بزرگی در رقم خوردن آن ایفا کرده و می‌کنند!

به گزارش «تابناک»؛ ساعاتی دیگر، دستور کاری در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد که در صدر آن، استیضاح سه وزیر کابینه دولت به چشم می‌خورد؛ استیضاح‌هایی که دلیل یکی از آن‌ها بسیار جالب توجه است؛ وقوع برخی حوادث در بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

درباره امثال حادثه خونبار سانچی و سقوط هواپیمای تهران-یاسوج سخن می‌گوییم که موجب شده علی ربیعی در معرض استیضاح و عزل قرار گیرد. حوادثی بسیار تلخ و رنج آور که تمامی ایرانیان از چند و چون و ابعادشان آگاهند، ولی کمتر خبر داشتند که همه در یک نقطه کانونی با هم اشتراک داشته باشند؛ در یک وزارت‌خانه دولتی.

اما چگونه و کی امثال شرکت نفتکش و هواپیمایی آسمان ـ که به تازگی نامشان با دو حادثه خونین گره خورده ـ به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیوند زده شدند؟ این پرسش مهمی‌ است که نه نمایندگان مجلس قصد ورود به آن را دارند و نه تمایل دارند به آن پاسخ بگویند، چون در این صورت، طرح استیضاح به نقض غرض دچار خواهد شد و دیگرانی آشکار خواهند شد که مستحق استیضاح هستند!

بیایید کمی در این موضوع کنکاش کرده و با یکی از همان مثال‌های مطرح شروع کنیم. با شرکت ملی نفتکش که در سال ۱۳۳۴ و در زیرمجموعه شرکت ملی نفت کشورمان تأسیس شده است؛ شرکتی که بزرگترین ناوگان نفتکش جهان را در اختیار دارد، اما نه در زیرمجموعه شرکت نفت و وزارت خانه بزرگ و مشهور متولی این صنعت، که در مراتب پایین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

شرکتی که مأموریت هایش هیچ تناسبی با بنگاه بالادستی‌اش هم ندارد، چه برسد به وزارت‌خانه‌ای که تحت مالکیتش است. اینجاست که می‌توان پرسید چگونه چنین شرکتی نه در زیرمجموعه وزارت نفت یا مالکیت بخش خصوصی، که در انتهای فهرست برخی بنگاه‌های متعلق به تأمین اجتماعی و وزارت کار قرار گرفته است؟ پاسخ به این پرسش، ساده و البته بسیار قابل تأمل است؛ با خصوصی سازی!

اکنون بیایید به مثال دومی بپردازیم که آن هم به تازگی با یک حادثه خونبار، ابهامات فراوانی در افکار عمومی آفریده و به ظاهر، بهترین دستمایه را در اختیار طیف نمایندگان موافق استیضاح وزیر قرار داده تا وزیر را در آستانه عزل قرار دهند. سقوط پرواز تهران ـ یاسوج در ارتفاعات دنا که در بطن آن نام یک شرکت هواپیمایی به چشم می‌خورد که آن هم با چند واسطه در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

شرکت هواپیمایی آسمان سال گذشته عنوان موفق‌ترین ایرلاین کشورمان را از آن خود کرد، اما تا پیش از حادثه اخیر، کمتر کسی می‌دانست از سال ۱۳۸۱ و در راستای خصوصی سازی به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده است؛ خصوصی سازی‌ که در اصل آن را به یک وزارت خانه گره زده و این گره آنقدر سفت و محکم است که می‌تواند وزیر را هم به دنبال خود به این سو و آن سو بکشد!

این کنکاش را می‌توان ادامه داد و به بررسی برخی حوادث دیگر ـ که در شرکت‌های واگذار شده در راستای خصوصی سازی رقم خورده‌اند ـ هم رسید تا این پرسش پررنگ‌تر از قبل شود که چگونه این شرکت‌ها به اسم خصوصی سازی، به وزارت‌خانه‌ها پیوند خورده‌اند؟ آیا نمایندگان مجلس از این موضوع بی اطلاع بوده و هستند یا برعکس، اطلاع دارند، اما ترجیح می‌دهند به جای مقصر، راه خود را در پیش گرفته و با استیضاح وزیر، صورت مسأله را پاک کنند؟

مگر غیر از این است که این خصولتی سازی‌ها نتیجه عملکرد پر ابهام و شائبه آفرین دولتمردان در سنوات گذشته و قصور و کوتاهی نمایندگان مجلس است که موظف بودند در راستای عمل به قانون اساسی، مقدمات کوچک سازی دولت و واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه آن به بخش خصوصی را فراهم آورند، اما در عمل تنها بخش خصولتی و خارج از حوزه نظارت نمایندگان را آفریدند که یا حیاط خلوت مسئولان هستند یا دستمایه سهم خواهی ایشان؟ به راستی برای چنین قصور بزرگی چه کسانی مستحق استیضاح و محاکمه هستند و چرا این اتفاق روی نمی‌دهد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
اره بابا اينا رو بركنار نكنين همش تقصير خود مردمه هي توي جاده ها و قطار و هواپيما ميميرن
برای من جوان بیکار کدام وزیر باشد چه فرق دارد
پیشنهاد می شود قبل از این استیضاح ها که آخر سال است و واقعا دردسری است برای دولت، نمایندگان طرحی را بررسی کنند و اجرایش کنند که عملکرد نمایندگان و وزرای قبلی را بررسی کنند و اگر مثل همین مثالها کار اشتباهی صورت گرفته، آن را اصلاح کنند و نگذارند مردم با تبعات سنگین یک دوره نماینده و رئیس جمهور، آن قدر متضرر شوند.
خصوصی سازی یکی از بزرگترین خیانت هایی است که در دوره ی معاصر انجام شده و هیچگونه مزیتی بجز سردرگمی صنایع کشور وحیف ومیل اموال عمومی کشور به نفع قشری خاص چیز دیگری عاید مملکت نشده است .همان هایی که بیشترین سوء استفاده را از اصل 44 قانون اساسی برده اند طرف دار اجرای این قانون هستند.این همه شرکت خصوصی شده چه سودی برای کشور داشته این یک سئوال اساسی است؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
خصوصی سازی نشد خصولتی سازی شد
اما خودشان هنوز باور ندارند
از خودمتشکری هم حدی دارد
بسمه تعالی
فساد تو دستگاههای مختلف دولتی و خصولتی بقدری بهم تنیده شدن که باز کردن این گره از هر دو طرف دیگری را با مخ به زمین خواهد کوبید.
با سلام من متعجبم چگونه است با تمام این حوادث که پیش میاید باز هم افرادی را درسمت های حساس میگمارند که با سازمان مربوطه بیگانه هستند (لابد جوان گرائی )، خوب اشکالی ندارد جوانی از دل سازمان را انتخاب نمائید، مثال روشن آن انتخاب مدیر عامل برای هلدینگ خلیج فارس چه کسی را بجای چه کسی انتخاب کرده اند!
سال 79 هم لوله سازی اهواز که زیر مجموعه وزارت نفت بود به دلیل رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد و باعث شد شرکتی که در آن زمان گردش مالیش بعد از شرکت ملی نفتکش در رده دوم بود در سال 86 با بدهی 1000میلیارد تومانی روبرو شود.وچه ظلم ها که بر پرسنل آن نشد و همچنان هم به دلیل سو مدیریت ادامه دارد.و به هر مرجعی مراجعه کردیم هیچ نتیجه ای نداشت حتی خودشان هم اذعان داشتند که نمی دانند خصوصی هستیم یا دولتی و پرسنل شرکت با اینکه فقط با وزارت نفت قرارداد دارند ولی نه نفت به آنها خدمات می دهد نه سهامدار جدید.....
به شرکت معظم دخانیات ایران نیز اشاره ای بفرمایید که چگونه از وزارتخانه تخصصی خود ( وزارت صنعت و معادن ) به یکی از شرکتهای دست چندمی وزارت تعاون تبدیل گشته است و در حال احتضار می باشد. شرکتی که یکی از قویترین و با سابقه ترین شرکتهای ایران و خاورمیانه بوده و به صندوق ورشکسته غیر تخصصی فولاد واگذار گشته است .
تابناک عزیز دشمن اصلی ما آمریکا و اسراییل و عربستان نیستند دشمن ایران مدیران و نمایندگانی بودند که چنین تصمیمات فاجعه باری را آفریدند و تولید و اشتغال را برای همیشه در این مملکت ریشه کن کرده اند . تا دیر نشده در تصمیمات و واگذاری ها و خصوصی سازیهای این چنینی بویژه زمان مدیریت هشت ساله احمدی نژاد تجدید نظر گردد.
بخدا و به پیغمبر قسم خصوصی صازی در شرایط فعلی مناسب کشور ما نیست زیرا کشور از هر طرف تحت نظر و تحریم است . خصوصی سازی برای اقتصادهای آزاد و باز میباشد و ....
هر قطاری تصادف کرد
هر اتوبوسی افتاد
هر هواپیمایی سقوط کرد
بگیم نماینده ها بیان نوبت به نوبت دست وزیر رو ببوسن تا یه وقت اینها فرار مغزها نشن
مجلسی ها برای مردم که نه، برای اینکه خودشان دوباره رای بیاورند، این سه نفر را بفرستند تعطیلات.
در خصوص استیضاح وزیر جهاد کشاورزی ، خواهشمند است که نمایندگان استیضاح کننده ، قدم رنجه فرموده و به سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی واقع در ولنجک آمده تا صحبت با کارمندان غیر هیات علمی از اوج فساد اقتصادی و مالی در این سازمان مطلع شوند.
این برای کشورماپس از40سال شرم آوراست که میزان خط فقر 3میلیون نیم اعلام شود ولی اکثریت کارمندان وبازنشستگان با افزایش پلکانی وغیره تازه به حداقل یک میلیون نیم ویاحداکثر دومیلیون تومان حقوق بگیرند
نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه اخیرا در مصاحبه مطبوعاتی باافتخاراعلام نمود حقوق اسفندماه از 15اسفندماه تا 20اسفند پرداخت خواهد شد امروز که بیست اسفنداست خبری ازپرداخت حقوقها نشده وقتی سخنگوی دولت وریاست دولت وعده های دروغ بدهند وباارایه آمارهای کذب مدعی بهبود اقتصادی باشند درحالیکه اکثریت کارمندان وبازنشستگان حقوقشان یک میلیون ونیم ویا حداکثر دومیلیون است درحالیکه خط فقر سه میلیون ونیسم اعلام گردیده یعنی دولت روحانی باافزایش درآمد نفتی وآزادشدن اموال بلوکه شده ورفع تحریمها پس از5سال هنوز حقوق80درصد کارمندان وبازنشستگان را حد خط فقر نتوانسته برساند
مي دانيد چرا سي سال قبل دوبي و دوحه بياباني بيش نبودن ولي الان قطب اقتصادي و گردشگري جهانند؟ چون رهبرانشان فهميدند داشتن نفت و پول بتنهايي كافي نيست و نيازمند مديريت و گردانندگان قوي هستند لذا اعتماد بنفس و خودباوري الكي رو كنار گذاشتند و از خارج مديران مدبر ولي تحت نظارت شديد خودشون رو به استخدام دراوردند و تمام امور را به متخصصان خارجي واگذار كردند و به اينجا رسيدند،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این صحبت ها ناشی از خودباختگی است.
اینا مدیران متخصص ودلسوز وپاکدست همه بازنشست اجباری کردن با نا لایق ها ودزدان بهتر کار می کنند واردات مدیر پیشکش اوضاع بدتر از اونه که فکر می کنید
برای کارگر بدبختی مثل من و بقبه کارگرا هم هیچ فرقی نداره کی وزیر باشه یا رئیس جمهور. اصولا مرگ بر کارگر
متاسفم برای خودم
باید اول وزیر صنعت رو استیضاح کنن خرو تو خری بازار خودرو ......فکر کردن به کار دولت اعصاب آدمو بهم میریزه
به این اقای مقاله نویس باید گفت چه فرقی مکنه که در وزارت نفت باشه یا وزارت کار وزیر باید پاسخگو باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار