بازدید 2469
اقتصاد در گذر زمان

از قانون و نظام نامه انحصار تجارت خارجی تا گشایش راه آهن تهران-دمشق

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۸۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 11 March 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

20 اسفند 1309، سازمان اسناد ملی سندی از تاریخ ۲۰ اسفندماه ۱۳۰۹ منتشر کرده که در برگیرنده قانون و متمم قانون انحصار تجارت خارجی و نظام ‌نامه مربوط است. قانون اتاق‌ های تجارت در سال ۱۳۰۹ تصویب شد، پیش از تصویب این قانون، در سال ‌هایی که فعالیت اتاق هنوز شکل قانونی به خود نگرفته بود، با آنکه در نظام ‌نامه هیات وزرا محدودیت وجود داشت، اتاق بدون درخواست دولت و به‌ طور مستقیم نظر خود را راجع به مسائل تجاری و قوانین دولتی ابراز و پیشنهادش را برای رفع مشکلات تجار ارائه می‌کرد. حتی در برخی مواقع دیده می ‌شد که اتاق همچون نهادی مستقل با دیگر نهادها ارتباط برقرار کرده و نظرات خود را برای بهبود اوضاع تجاری مملکت عنوان می‌ کرد.

20 اسفند 1322، نمايندگان شركتهاي نفتي سوكوني، استاندارد واكيوم و سينكار آمريكا براي مذاكره درباره اخذ امتياز استخراج نفت در نواحي جنوب شرقي ايران به صورت محرمانه وارد تهران شدند.

20 اسفند 1336، خط لوله ازنا - اصفهان شروع به کار کرد.

20 اسفند 1356، بازار تهران در اعتراض به ادامه جنايات رژيم شاه در تهران و ديگر شهرهاي عمده كشور تعطيل شد.

20 اسفند 1379، راه آهن تهران - دمشق طی مراسمی با حضور ترابری و سفیران سوریه و ترکیه در تهران گشایش یافت.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر