بازدید 4186
سکه بر مدار صعود

رشد ۱۴۱ هزار تومانی قیمت سکه در دو هفته

در حالی که یکی از گزینه های موجود در بسته بانک مرکزی پیش فروش سکه بود اما سکه طی دو هفته گذشته بر مدار صعود قرار داشته است و طی دو هفته قیمت آن رشدی 141 هزار تومانی را تجربه نموده است. به نظر می رسد که بسته پیشنهادی بانک مرکزی نتوانسته است جلوی رشد قیمت سکه را بگیرد و کارشناسان معتقدند دلیل این رشد قیمت سکه، کاهش عرضه آن و افزایش میزان تقاضا می باشد.
کد خبر: ۷۸۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 10 March 2018

رشد ۱۴۱ هزار تومانی قیمت سکه در دو هفتهدر حالی که یکی از گزینه های موجود در بسته بانک مرکزی پیش فروش سکه بود اما سکه طی دو هفته گذشته بر مدار صعود قرار داشته است و طی دو هفته قیمت آن رشدی 141 هزار تومانی را تجربه نموده است. به نظر می رسد که بسته پیشنهادی بانک مرکزی نتوانسته است جلوی رشد قیمت سکه را بگیرد و کارشناسان معتقدند دلیل این رشد قیمت سکه، کاهش عرضه آن و افزایش میزان تقاضا می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بسته پیشنهادی بانک مرکزی جهت مقابله با نوسانات ارزی و جمع آوری نقدینگی از جامعه از 28 بهمن 1396 در کلیه شعبات بانک های سراسر کشور به مدت دو هفته به اجرا درآمد. یکی از سه گزینه این بسته مربوط به پیش فروش سکه بود. در این گزینه ذکر شده بود پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ ۱۴ میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ ۱۳ میلیون ریال انجام خواهد شد. به گفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از تاریخ 28 بهمن ماه  تا 3 اسفند 1396 (طی گذشت پنج روز از دو هفته زمان اجرای بسته بانک مرکزی) حدود 177 هزار قطعه سکه پیش فروش شد. همچنین پیش از اجرای بسته بانک مرکزی، پیش فروش سکه از 17 بهمن در شعب منتخب بانک ملی با دریافت ودیعه یک میلیون تومانی آغاز شده بود ولی به دلیل عدم تفاوت قیمت پیش فروش با قیمت بازار با استقبال کم مردم همراه شده بود.

روند قیمت سکه نشان می دهد که از 2 اسفند ماه تا 17 اسفند ماه سال جاری قیمت سکه در بازار روند صعودی داشته است. در حالی که در 2 اسفند 1396 قیمت سکه یک میلیون و411 هزار و 896 تومان بود، قیمت آن شروع به رشد نمود و در 7 اسفند 1396 از مرز یک میلیون و 500 هزار تومان عبور کرد و در تاریخ 17 اسفند به یک میلیون و 553 هزار تومان رسید. یعنی قیمت سکه در مدت دو هفته تقریباً 141 هزار تومان افزایش یافت.

رشد ۱۴۱ هزار تومانی قیمت سکه در دو هفته 

این افزایش قیمت نشان می دهد که بسته بانک مرکزی و پیشنهاد پیش فروش سکه در این بسته تاثیر چندانی بر جلوگیری از رشد قیمت سکه نداشته و می توان گفت عملکرد این بسته در این زمینه ضعیف بوده است.

از دلایل افزایش قیمت سکه در این مدت می توان به افزایش قیمت طلا اشاره نمود. در تاریخ 2 اسفند ماه 1396 قیمت هر گرم طلای 18 عیار حدود142 هزار و 905 تومان بوده است و قیمت این فلز گرانبها از آن تاریخ شروع به افزایش نموده است و در تاریخ 17 اسفند 1396 قیمت هر گرم طلای 18 عیار به 149 هزار و 855 تومان رسیده است. یعنی در مدت این دو هفته قیمت هر گرم طلای 18 عیار حدود 6 هزار و 950 تومان رشد داشته است.

رشد ۱۴۱ هزار تومانی قیمت سکه در دو هفته 

البته برخی کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت طلا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت سکه نداشته و این افزایش قیمت عمدتاً به دلیل تقاضای بالا و عرضه کم اتفاق افتاده است.

به گفته محمد کشتی آرای - عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر - زمانی که عرضه در بازار اتفاق نمی ‌افتد یا آنکه به شدت کاهش پیدا می ‌کند، نوسانات قیمتی اتفاق می افتد و در چنین شرایطی مسئولان بانک مرکزی و دولتی هستند که باید راهکارها و راه ‌حل ‌های حل این نوسانات را بیاندیشند تا شاهد تعادل و آرامش در بازار سکه باشیم.

حال باید منتظر ماند و دید که مسئولان بانک مرکزی چه عکس العملی را در قبال این رشد قیمت سکه از خود نشان خواهند داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر