بازدید 20078

چرا مردم ایران شاد نیستند، اما فقرای هند شادند؟

کد خبر: ۷۸۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 10 March 2018
با حوادث تلخ سال جاری و بعد از حادثه سقوط هواپیما یاسوج- تهران، در فضای عمومی جامعه نوعی افسردگی و ناامیدی مضاعف به چشم می‌آید.

به گزارش فرارو، بعد از این حادثه وزیر کشور به موضوع نشاط اجتماعی اشاره کرد و گفت: نبود نشاط اجتماعی یکی از موضوعاتی است که خانواده‌های ما را به انزوا و بیماری کشانده است. همه دست به دست هم داده‌ایم و جامعه را افسرده کرده‌ایم.

همچنین بر مبنای "گزارش جهانی شادی"، در سال ۲۰۱۶ ایران از لحاظ شاخص‌های نشاط عمومی در میان ۱۵۷ کشور موردبررسی در رتبه ۱۰۵ قرار دارد. بر اساس گزارش "آینده پژوهی ایران ۱۳۹۶" مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، هم ۷۵ درصد از مردم دچار یاس و نا امیدی هستند.

نشاط اجتماعی چگونه به دست می‌آید؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد بهبود شرایط اقتصادی عامل بسیار مهمی در افزاش نشاط اجتماعی است، اما پیمایش‌های بین المللی مورد دیگری را نشان می‌دهد.

رحمانی خلیلی جامعه‌شناس اقتصادی و توسعه، نقطه شروع پیدایش مفهوم نشاط اجتماعی را بحران‌های اجتماعی کشور‌های توسعه یافته می‌داند.

به گفته او در آن دوران شواهد نشان داد همیاری و مصاحبت سهم بیشتری نسبت به درآمد در خوشبختی افراد دارند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد منبع اصلی شادابی به جای درآمد، "حمایت اجتماعی"* است.

مهدی مسلمی فر در گفتگو با فرارو عامل اقتصادی را تنها عامل یاس و نا امیدی در ایران نمی‌داند. او با مقایشه شرایط ایران و هندوستان می‌گوید: مثلا مردم ما با اینکه نسبت به مردم هندوستان در بسیاری زمینه‌ها امکانات بیشتری دارند، اما به اندازه آن‌ها شاد نیستند.
 
هند به لحاظ نسبت جمعیت و امکانات نتوانسته امکانات مورد نیاز مردمش را فراهم کند، اما مردم شادی دارد؛ یعنی در چهره مردمش حتی آن کسی که گدایی می‌کند احساس غم و خشمی که در چهره و رفتار عمومی ایرانی‌ها می‌بینید، مشاهده نمی‌شود.

اما عامل اصلی نبود نشاط اجتماعی در جامعه ایران چیست؟ آیا با پیروی از تحقیقات جهانی می‌توان نبود حمایت اجتماعی را مهم‌ترین عامل فقدان نشاط اجتماعی در کشور دانست؟

مهدی ملک محمد روانشناس با بیان شرایط متفاوت جامعه ایران، مهم‌ترین عامل نبود نشاط اجتماعی در کشور را "احساس درماندگی" می‌داند.

به اعتقاد این روانشناس پیش‌بینی ناپذیر بودن آینده و عدم کنترل مردم بر شرایط استرس زا، بوجود آورنده فضای ناامیدی و افسردگی در کشور است.

این روانشناس با توضیح علت‌های دور شدن فضای جامعه ایران از نشاط اجتماعی، ایجاد فضای اعتماد در جامعه و صداقت و مسئولیت پذیری حاکمیت در قبال تصمیمات را راهکار مقابله با فضای یاس در جامعه و ایجاد نشاط اجتماعی می‌داند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۳۹
چون همه گرفتار قرض و وام هستيم . همه استرس اينده رو داريم . نميدونيم فردا چي ميشه . روي لبه تيغ داريم حركت ميكنيم . خدا رو همه يواش يواش داريمفراموش ميكنيم .
چون مردم ایران بیشترشان فقیرتر از فقرای هندند
چون هند نفت ندارد و در نتیجه اختلاسگر ندارد همچنین گشت ارشاد ! مچکرم
برای اینکه در کشور ما غم و شادی دستوری میباشد و مراسم غم بیشتر از مراسم شادی است و ضمن اینکه اصولا شادی مردم و انجام مراسم و اعیاد شاد به نوعی باعث دلخوری مسئولان میگردد.
در فرهنگ هندی عزاداری معنا نداره و کلا رقص و شادی در بین اونها زیاده و کارناوالهای زیادی هم سالانه در هندوستان برگزار میشه.خودتون پیدا کنید حلقه گمشده داروین رو
تابناک عزیز اینکه مردم ایران رو با فقرای هند مقایسه کردی کاری بسیار درست و بجا بود ممنونم ازت
دموکراسی در هند بسیار پیشرفته تر از ایران است. اگر جمعیت هند را ایران داشت باید می دیدیم چه می شد!
مهمترین دلایل این است :
1- چشم انداز . مردم ایران چشم انداز خوب و امیدوار کننده ای برای آینده کشور نمیبینند . جنگ ، تحریم ، بحران آب و ... همگی چشم انداز سیاهی را حد اقل در باور مردم بوجود آورده است .
2- بی عدالتی . کشور ما مانند هند نیست زیرا در کشور هند منابع ملی چندانی وجود ندارد و بیشتر بر مبنای فروش ایده و کار ، سرمایه بوجود می آید ( چه خلاف و چه درست )ولی در ایران درآمد ناشی از فروش منابع ملی و طبیعی است که متاسفانه در انحصار عده قلیلی است .
3- بقا در بحران . سالهاست که دولت ما مردم را درگیر بحرانهای مختلف میکند و ظاهرا این امر بعنوان یک روش حکومتی دنبال میگردد این بقا در بحران و تولید استرس در مردم خود به طور طبیعی از میزان شادی میکاهد .
4- فرهنگ و قانون . میتوان گفت که فرهنگ و قانون ایران مرگ و اندوه را ارزش و شادی و رفاه را ضد ارزش میداند.اگر باور ندارید به آمار بالای دستگیری افراد در مجالس شادی و فرهنگ به اصطلاح نالیدن مردم از شرایط و ... رجوع کنید .
5- تجمل پرستی . با تبلیغات غربی مردم ایران تنها پوسته رفاه غرب را میبینند و به هسته کار مفید و تلاش گروهی آنها توجه نمیکنند این موجب تجمل گرایی و حس خواستن بدون تلاش در بین مردم شده و خلا ناشی از آن موجب افزایش حس نا امیدی در بین جوانان است .
دلایل بسیار است و مجال کوتاه .
مسولين ايران براي خوش امودن مردم روز بروز توقعات را بالا مي برن مردم همه چيز مي خواهند مردم از روستا به شهر مي اين در امد ندارند اينها مي شود عم ولي اگر حكومت امكانتي كه دارد را به عدالت بدهد جلوي رشوه و پارتي بازي را بكيرد نياز نيست اينقدر توقعات را بالا ببرد يك نفر يك متور 2 مليوني خريده امده چهارا مولوي كار مي كند خانه مي خواهد بجه هايش همه چيمي خواهند اين ضد نشاط است اگر به اين فرد بگي چرا امدي مي گويد مليارد مليارد مي خورند منم يكيش
تقریبا بیشتر مردم جواب این سوال را میدانند نیازی به این سفسطه بازی ها نیست
با همه این بحث های روانشناسی به زبان ساده آنکه در غرب آفریقا (زندگی می کنم) و مشاهدات عینی و تجربه اینجانب این است چشم و هم چشمی و توقعات بی جا مردم ما را افسرده کرده در اینجا (غرب آفریقا )با یک غذای ساده شکم خود را سیر کرده و در حالت رقص و شادی در کنار خیابان دراز می کشد مانند اینکه در رختخواب پادشاهان می خوابد و ساختمان روبروی چند طبقه با ماشینهای لوکس ولی این شخص با آنها کار ندارد می گوید هر کس برای خودش زندگی می کند ، خدارا شکر زنده هستم و می توانم بخندم و شاد بشوم
فقط یک دلیل داره آن هم قناعت مردم هند.ما ایرانیا اگه تو خونه ای از طلا هم باشیم بازم راضی نیستیم...
سلام تابناک ...انسان اگه دلش شاد باشه به یک لقمه نان خشک هم شاد است .....و اما چرا شاد نیستیم چون حتی اجازه خندیدن هم بما نمی دهند ..چی داریم .که شاد باشیم سیما داریم ؟ صدا و سیما داریم؟ سیما حتی اجازه بخش یک موسیقی سنتی را نمی دهد .... فقط مصیب و عزا مجاز است .... چی بگم تا محرم و صفر است که هیچ بعدش پشت هم دهه داریم که بقیه اش را از ترس نمیگم شاید امشب سرم بره....... من یک نطقه بیش نیستم ضد خدا . انقلاب و اسلام هم نیستم جان فدای ابی اباعبدالله علیه السلام و اسلام و انقلاب هستم ولی به انداز همه کوه ها در دل دارم که جرات بیان را ندارم
علل افسردگی : حمله به مهمانیهای خانگی و خصوصی افراد - لغو کنسرت ها - محدودیت در موسیقی و اواز- اهمیت ندادن به جشن های سنتی و ایرانی- نداشتن فستیوال های شادی و همبستگی اجتماعی- نداشتن برنامه مدون ورزش و رقص در کودکان - صحبت های گروه های تندرو - صدا و سیمای میلی و جناحی- نداشتن حق اعتراض - حجاب اجباری- سو مدیریت مسئولین بی کفایت- تبعیض فراوان و اختلاف طبقاتی -و الی ماشا الله
تورم و عدم ثبات
فرهنگ عذاداری مهم ترین عامل افسردگی و خشونت مردم ایرانه.
وقتی هرروز خودمان به طرق مختلف ازطریق صدا وسیما وانواع رسانه ها تخم نا امیدی می پاشیم و مشکل اقتصادی و فقر را دائماً رواج می دهیم وبه فکر ایجادشادابی وامید دادن به مردم نیستیم چگونه انتظار داریم مردم شاد باشند وحتی با این مشکلات روزه مره با چالشهای اجتماعی روبرو نشوند .
حقوق وزارت کار929000تومان
خداییش چند روز کفاف میکنه
میخواهی با این حقوق پشتکم بزنیم
آن زاغه نشین هندی که چیزی برای از دست دادن ندارد ولی بیچاره ملت ما که با دیدن این بیکاری و رکوردهای اختلاس و فساد اجتماعی دلیلی برای شادی نمی بیند.
با سلام وقتی که نمایش عکس نی و گیتار و تار ممنوع و حرام باشد . روحیه مردم خراب می شود.
شما یک هفته برنامه های صدا سیما رو ببین شاد میشی . نه برو تو خیابون برادارن رو ببین .
جوابش خیلی ساده است مثلاً همین خبر های خودتون میتونید جوابشو پیدا کنید به طور مثال
کنسرت فرزاد فرزین به دستور دادستان کنسل شد
در مراسم شهرداری در برج میلاد به مناسبت روز زن با چند حرکت نمایشی دختران هفت ساله .........
به هر حال این ها چند تا نمونه بود ولی کلاً مسئولین ما با شادی مخالف هستند متاسفانه
من واقعاً چه انتظاری می تونیم از این مردم داشته باشیم
چه جوری شاد باشند
چون هندی ها به تناسخ معتقدند و بر این باورند که روح آنها پس از مرگ در یک بدن دیگر ادامه حیات خواهد داشت.
بنابراین اگر در این زندگی فقیر و بدبختند کسی را مقصر نمی دانند و به وضع موجود قانعند و شادند به امید زندگی بهتر بعدی

اما ایران، ....
یک عامل شادی را در کشور نام ببرید تا با آن شاد باشیم و امیدوار
به نطر من در هند اختلاف طبقاتی با شیب ملایم و قابل توجیه است ولی در ایران اختلاف طبقاتی نیست بلکه پرتگاه طبقاتی است و با هیچ چیز قابل توجیه نیست و یک زیر بنای مغرضانه ای دارد
به گزارش خبرنگار ایلنا، کنسرت سبزوار فرزاد فرزین که قرار بود جمعه ۱۸ اسفند طی دو سانس در سالن شهید چمران سبزوار برگزار شود و بلیت‌های آن نیز به فروش رفته بود، چند ساعت پیش از آغاز برنامه از سوی دادستانی لغو شد.

حالا فهمیدین چرا مردم ایران افسره هستند. مشت نشانه خروار !!!!!!
مردم عرضه ندارن
فیلم هندی نگاه کنید تا علت شادی هندی ها را متوجه شوید . اون همه که اونها رقص و آواز دارند مگر فرصتی برای غصه خوردن می ماند .
از نظر جامعه شناسي شاد و غمگين بودن آحاد يك جامعه علل مختلف دارد كه يكي از مهمترين و موثرترين آنها وجود عدالت و ناعدالتي در جامعه است .
كشور چين و هندوستان دوتا از پرجمعيت ترين كشورهاي جهان را باهم مقايسه كنيد . عدالت و دمكراسي كه در هند حاكم است در چين وجود ندارد لذا رضايتمندي مردم هند از زندگي خيلي بيشتر از مردم چين است .
اصل وجود عدالت و دمكراسي را مي توان به كل جهان تعميم داد و مي بينيم كه مردم هند حتي فقيرترين آنها به وجود عدالت در جامعه ايمان دارند و قبول دارند كه علت نداري آنها دولتمردان و حكومت نيست بلكه خود سستي كرده اند .لذا از كسي و جائي شكايتي ندارند و با وجدان راحت وشاد زندگي مي كنند.
به همان دلیل که در زمان حکومت کمونیستها در شوروی سابق هم مردم دلمرده بودن
دلیلش ساده است چون آن ها از وضعیت بدتر به وضعیت بهتر در حال حرکت هستند و ما طعم موفقیت و پیشرفت را چشیده ایم و حالا با سرعت داریم به عقب بر می گردیم
سوالی که جوابش جلوی چشمتونه پرسیدنش غلطه. یعنی شما نمیدونید چرا مردم ایران عصبی و ناراحت و خشمگین هستن؟ یعنی خواسته های مردم رو نمیشنوید؟ یعنی شما توی ایران زندگی نمیکنید؟ اون از صدا و سیما که برنامه های طنز و کمدیش هم حول و حوش قبرستون و مسجد و مرده شور خونه میگذره مثل پایتخت که دیگه امسال عملا رفتن در مورد داعش و جنگ و این موضوعات اضطراب آور فیلم ساختن. قسمت اولش که صاحب خونشون مرد و همش قبرستون بودن و پزشک قانونی قسمت دومش که بازم تمام سعی بر این بود به کمدی وجه مذهبی بدن با گنبد و گلدسته سازی و بعدشم همش در مورد بیماری کلیه و بیمارستان و استرس های اینجوری توی قسمت سه خیلی صحنه مصیبت بار نداشت فقط تصادف خیالی مادر لیلا و باز رفتن به قبرستون و سعی زیاد برای جاری کردن اشک مخاطب آن هم در برنامه کمدی! پایتخت چهار که عملا آب پاکی روریخت رو دست مردم و از اولش با مرده شور خونه - مسجد- قبرستون- دعوای گروهی- سقوط هواپیما - گریه دائم ارسطو- اقدام به خودسوزی نقی- قهر و دعوا- تخریب خانه توسط شهرداری و سکته هما و خاکستر مرده و مراسم انتظار برای مردن و مراسم ختم و غیره شروع شد و با این اوصاف و این برنامه به اصطلاح کمدی انتظار دارن مردم صبح خندون و خوشحال برن بیرون از خونه و به هم لبخند بزنن؟؟؟
دزدی اختلاص ظلم برخوردهای دوگانه در خلاف و....................................................................... مردم را تندخو اخمو ناامید کرده
مردم ایران امید ندارند.
اشتیاق ندارند.
نشاط!!!! تخم مرغ تابستون 300 الان 700 همه چیز گرون شده مردم شرمنده زن و بچه شدند مردم دارند تن فروشی می کنند اعتفادات مردم ازبین رفته عدالت اجتماعی نیست فساد همه جا وجود داره شایسته سالاری نیست با تمام دنیا سر جنگ داریم و ...... بگم؟! با این شرایط مردم دارند ازبین میرند به والله ..........
چون هندی ها مدام مناسبت جشن دارند و هر ماه به این بهانه می رقصند. برخلاف کشور ما عزاداری های ماهیانه و فصلی خلق می شود و بساط کاسبی یک عده مداح شده و بخاطر رقص چند دختربچه گریبان می درند...
براى اينكه در يك دموكراسى زندگى ميكنند ومجبور به دين دارى نيستند
چرا مردم ایران شاد باشند؟ شما یک شب قبل و بعد از اینکه برنامه های تلویزیون را نگاه کردی یا روزنامه را خواندی روحیه خودت را مقایسه کن. متوجه می شوی که ناخواسته افسرده شدی. چرا؟ چون هرچه اخبار داخلی و خارجی در باره ایران می بینی و می شنوی منفی و ناامید کننده است. حتی کارهای خوب و مثبتی که هم انجام می شود رسانه ملی موقع پخش کردن آن یک تف بهش می اندازد که یه وقت مبادا مردم کمی خوشحال شوند. البته حتی همین وضع فعلی صدا وسیما یه عده بهش معترضند، تندروهای انحصار طلب که می گویند چرا رسانه ملی لحظه به لحظه به دولت فحش نمی دهد.
چون جامعه هند در حال رشد و پیشرفت اقتصادی است اما جامعه ایران در حال در جا زدن. آیا می خواهید مشکلات بی کفایتی مسئولین را با کم کردن توقع مردم ایران حل کنید؟ این نگاه اشتباه که به جای تغییر دادن نظام سیستم ناکارآمد باید توقع مردم را پایین اورد اولین بار ملکیان تو زبون مردم انداخت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار