بازدید 4974

كاخ‌سفيد در پي تكذيب اختلاف گسترده افشاشده درباره ايران

سناتور «جان کري»، رقيب بوش در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۰۴ گفت: «در دوران هفت سال [رياست‌جمهوري] جورج بوش ما مي‌بينيم کساني که از خط موجود حمايت مي‌کنند، جايزه مي‌گيرند و آناني که ابراز بي‌اعتمادي مي‌کنند، بازنشسته مي‌شوند.»
کد خبر: ۷۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۰ 13 March 2008

روز چهارشنبه، کاخ سفيد تلاش كرد اختلاف‌نظر بر سر سياست‌هاي واشنگتن در قبال تهران را تكذيب كند و اعلام کرد که دولت آمريکا درباره ايران به «ديپلماسي» معتقد است.

«دنا پرينو»، سخنگوي کاخ سفيد، اخبار منتشره درباره کناره‌گيري درياسالار فالون، فرمانده ستاد مرکزي ارتش آمريکا در خاورميانه به دليل اختلاف‌نظر با جورج بوش، رئيس‌جمهوري آمريکا بر سر سياستگذاري در قبال ايران را «بي‌معني» خواند و رد کرد.
خانم پرينو گفت: «هيچ کس در دولت نيست که رويکردي جز ديپلماسي را در قبال ايران پيشنهاد کند.»

سخنگوي کاخ سفيد با اشاره به اين که «رئيس‌جمهوري [آمريکا] از بحث‌هاي سالم و موثر استقبال مي‌کند»، افزود: «ديدگاه‌هاي مخالف درباره مسايل مختلف وجود دارد که در جريان روند سياستگذاري‌ها آنها حل مي‌شوند. هميشه اين [بحث‌ها] در اختيار رسانه‌ها قرار نمي گيرد».

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز سه شنبه اعلام کرده بود که با تقاضاي بازنشستگي درياسالار فالون موافقت کرده است.

فالون روز سه شنبه در بيانيه اي هرگونه اختلاف نظر با جورج بوش را رد کرده و گفته بود برداشت‌هاي حاکي از اختلاف نظر، «خدمت کردن به گونه اي موثر» را براي او دشوار مي‌کند.

فالون گفته بود: «گزارش‌هاي اخير رسانه‌ها درباره اختلاف نظر با سياست‌هاي رئيس‌جمهوري، مانع از تمرکز لازم در شرايط حساس شده و تلاش‌ها در منطقه ستاد مرکز فرماندهي خاورميانه را مختل مي‌کند».

در همين حال، نمايندگان حزب دمکرات آمريکا همزمان با استعفاي دريا سالار فالون، انتقادهاي خود را از سياست‌هاي جورج بوش بار ديگر مطرح کرده‌اند.

سناتور «جان کري»، رقيب بوش در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۰۴ گفت: «در دوران هفت سال [رياست‌جمهوري] جورج بوش ما مي‌بينيم کساني که از خط موجود حمايت مي‌کنند، جايزه مي‌گيرند و آناني که ابراز بي‌اعتمادي مي‌کنند، بازنشسته مي‌شوند.»

سناتور «ادوارد کندي» نيز از استعفاي دريا سالار فالون انتقاد کرد و گفت: آخرين چيزي که آمريکا نياز دارد، «مشاوران ارشد مطيع» است.
به گزارش «آسوشيتدپرس»، استعفاي يک فرمانده ارتش آمريکا در زمان جنگ بسيار غير معمول است.

در شانزدهم مارس سال ۲۰۰۶، دريا سالار فالون، جانشين ژانرال «جان ابوزيد» شد؛ ژنرال ابي‌زيد به مدت چهار سال فرماندهي جنگ عراق را بر عهده داشت.

در سال ۲۰۰۶ دريا سالار فالون، به همراه رابرت گيتس، براي اجراي استراتژي جديد آمريکا در عراق به اين سمت منصوب شد.

جنگ و صلح
هفته گذشته، مجله «اسکواير» از فالون به عنوان «مردي ميان جنگ و صلح» نام برده بود. اين مجله تصريح کرد درياسالار فالون در برابر فشارهاي دولت آمريکا براي اقدامات سخت‌تر عليه تهران مقاومت مي‌کند.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا که روز سه‌شنبه، خبر استعفاي درياسالار فالون را اعلام کرده بود، خبر مجله «اسکواير» درباره احتمال حمله به ايران را «مسخره» خواند.

مجله اسکواير پيش‌بيني کرده بود اگر درياسالار فالون پست خود را ترک کند، احتمال حمله به ايران در بهار افزايش خواهد يافت.
گيتس گفته بود که خواسته درياسالار فالون را براي بازنشستگي با «اکراه و تأسف» تأييد کرده است.

مطلبي که گفته مي‌شود در مجله اسکواير به استعفاي درياسالار فالون منجر شد، تصريح کرده بود که درياسالار فالون، کاخ سفيد را به خويشتنداري در قبال ايران فرامي‌خواند.

فالون که در جريان تهيه اين مطلب با نويسنده همکاري کرده بود، پس از انتشار آن، به شدت از نويسنده انتقاد کرده و اين مقاله را مطلبي «احساساتي» خوانده بود.

ويليام فالون با رد هرگونه اختلاف‌نظر تصريح کرد: وجود چنين اخباري باعث مي‌شود که او نتواند به طور مؤثر به منافع کشورش خدمت کند.
در همين حال، جورج بوش، رئيس‌جمهوري آمريکا و رابرت گيتس از خدمات دريا سالار فالون تقدير کرده‌اند.

فالون سال گذشته، فرماندهي ستاد مرکزي ارتش آمريکا را بر عهده گرفته بود. اين ستاد منطقه خاورميانه را در بر مي‌گيرد و جنگ‌هاي عراق و افغانستان، بخشي از مسئوليت‌هاي اين ستاد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار