بازدید 16103
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش بینی IMF از وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده» تا «توافق تایلند و ژاپن برای حذف دلار از مبادلات خود»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیشترین افت هفتگی نماگر بورس از ابتدای بهمن، نارضایتی شدید شرکای آمریکا از اعمال تعرفه‌های تجاری جدید، افزایش قیمت نفت و کاهش ۲۱ درصدی صادرات نفت ایران، سقوط دوباره قیمت بیت‌ کوین، آغاز مرحله ششم اجرای طرح رجیستری از امروز، ۶ شرط دریافت دلار ادامه پیدا خواهد کرد؟، قیمت آلومینیوم در بازار آمریکا گران شد و کاهش ۳.۷ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲ 10 March 2018

از «پیش بینی IMF از وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده» تا «توافق تایلند و ژاپن برای حذف دلار از مبادلات خود»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیشترین افت هفتگی نماگر بورس از ابتدای بهمن، نارضایتی شدید شرکای آمریکا از اعمال تعرفه‌های تجاری جدید، افزایش قیمت نفت و کاهش ۲۱ درصدی صادرات نفت ایران، سقوط دوباره قیمت بیت‌ کوین، آغاز مرحله ششم اجرای طرح رجیستری از امروز، ۶ شرط دریافت دلار ادامه پیدا خواهد کرد؟، قیمت آلومینیوم در بازار آمریکا گران شد و کاهش ۳.۷ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی را در بر دارد.

 

پیش بینی IMF از وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده

صندوق بین المللی پول در صفحه مربوط به ایران پیش بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال 2018 نسبت به سال پیش از آن افزایش یابد و به 3.8 درصد برسد. این نهاد بین المللی رشد اقتصادی ایران در سال 2017 را 3.5 درصد برآورد کرده بود. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران در سال 2018 نیز کاهش خواهد یافت و به 10.1 درصد خواهد رسید. نرخ تورم ایران در سال 2017 بالغ بر 10.5 درصد برآورد شده است. بانک جهانی نیز در گزارشی که در دی امسال منتشر شده از افزایش رشد اقتصادی ایران به 4 درصد در سال آینده خبر داده است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی اقتصاد ایران در سال 2017 بالغ بر 3.6 درصد رشد کرده و پیش بینی شده است این رقم در سال 2018 به 4 درصد برسد. /تسنیم

بیشترین افت هفتگی نماگر بورس از ابتدای بهمن

بازار سهام در هفته ای که گذشت شاهد تشدید روند ضعیف خود در روزهای پایانی سال بود و با افزایش عرضه سهام و کاهش انگیزه متقاضیان، شاخص کل 1.1 درصد عقب نشست. آخرین باری که شاخص کل بورس تهران رشد قابل توجهی را نشان داد مربوط به چهارشنبه 25 بهمن ماه 96 می باشد که با افزایش 244 واحدی معادل 0.25 درصد به رقم 98 هزار و 347 واحد رسیده بود.

از «پیش بینی IMF از وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده» تا «توافق تایلند و ژاپن برای حذف دلار از مبادلات خود»

نارضایتی شدید شرکای آمریکا از اعمال تعرفه‌های تجاری جدید

اعمال تعرفه های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم موجی از نارضایتی را در میان شرکای تجاری آمریکا به همراه داشته است. در این خصوص، دولت ژا‍‍پن اذعان کرده است که سیاست جدید ترامپ می تواند '' تاثیر سهمگینی را بر روی روابط تجاری آمریکا و ژا‍‍پن به عنوان نخستین و سومین اقتصاد های بزرگ دنیا بر جای بگذارد''. همچنین، چین اعمال تعرفه های جدید توسط دولت ترامپ را ''حمله ای جدی به وضعیت عادی نظم (کنونی) تجارت بین المللی'' نامیده است. اتحادیه ی اروپا نیز خواستار معاف شدن کل این اتحادیه از تعرفه های نامبرده شده است. همچنین، دولت برزیل نیز علیه تصمیم ترامپ مواضع تندی را اتخاذ کرده و گفته است که در پاسخ به تصمیم دولت ترامپ ''تمامی اقدامات لازم'' را برای ''حفاظت از حقوق و منافع'' خود در نظر خواهد گرفت.  جزئیات بیشتر

افزایش قیمت نفت با افزايش احتمال ملاقات کیم جونگ اون و ترامپ

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۸ سنت (۰.۳ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۷۹ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۳ سنتی (۰.۲۳ درصد) بشکه ای ۶۰.۲۵ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز گذشته می توان به احتمال ملاقات کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تا پایان ماه می سال جاری میلادی اشاره کرد. در این خصوص، دیروز رییس اداره ی امنیت ملی کره جنوبی اذعان کرده است که کیم متعهد شده که از انجام آزمایش های موشکی و اتمی خودداری کند. این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ این دعوت را خواهد پذیرفت و ملاقات وی با رهبر کره شمالی در مکان و زمانی که در آینده مشخص خواهد شد به وقوع می پیوندد. انتشار خبر نامبرده باعث شده است که ارزش سهام در بازارهای آسیا افزایش یافته و این به نوبه ی خود بر قیمت معامله ی آتی نفت افزوده است. 

کاهش ۲۱ درصدی صادرات نفت ایران

به نقل از رویترز، یک منبع آگاه اعلام کرد، با توجه به کاهش تقاضای نفت ایران در بازار آسیا صادرات نفت این کشور در ماه مارس به کمترین میزان در دو سال گذشته کاهش یابد. به گفته این منبع آگاه واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران حدود 30 درصد نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت: کشورهای جهان در ماه مارس به طور متوسط روزانه 1.94 میلیون بشکه نفت از ایران وارد خواهند کرد که نسبت به ماه گذشته 21 درصد کاهش خواهد داشت، صادرات نفت ایران در ماه مارس همچنین نسبت به ماه مارس گذشته 26 درصد کاهش خواهد داشت. این در حالی است که ایران به عنوان سومین تولید کننده و صادر کننده نفت اوپک در تلاش است، تا با پایین‌آوردن رسمی قیمت نفت خود و ارائه تخفیف در حمل محموله نفتی به هند در بازار آسیایی برای خود مشتری جذب کند. این کاهش صادرات نفت ایران می تواند به اوپک در پایین‌آوردن مازاد عرضه نفت موجود در بازار جهانی کمک کند. جزئیات بیشتر

سقوط دوباره قیمت بیت‌ کوین

در معاملات روز جمعه بازار جهانی ارزهای مجازی هر توکن بیت‌کوین 8993.9 دلار قیمت‌گذاری شد. این قیمت در مقایسه با روز قبل 10 درصد معادل حدود 1000 دلار سقوط کرد. اتریوم و ریپل نیز سقوط مشابه قیمتی را تجربه کرده و به ترتیب 689 و 0.79 دلار قیمت‌گذاری شدند. طی 24 ساعت گذشته روز جمعه، 8.4 میلیارد دلار بیت‌کوین معامله شده و ارزش کل بازار بیت‌کوین‌ها 152 میلیارد دلار برآورد شد. بیت‌کوین طی سه ماه گذشته سقوط شدید قیمتی را تجربه کرده و از حدود 20 هزار دلار به کمتر از 9000 دلار در معاملات روز گذشته رسید.

آغاز مرحله ششم اجرای طرح رجیستری از امروز

امروز شنبه با اجرای ششمین مرحله از طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری)، ۷ برند و ۲مدل مشمول رجیستری شده‌اند و در هفته آینده نیز ۲ برند جدید به این طرح اضافه خواهند شد. به گزارش فارس، گوشی‌های نوکیا و هوآوی از روز شنبه 19 اسفندماه مشمول طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) می‌شوند. پیش از این نیز گوشی‌های برندهای اپل، بلک‌بری، موتورولا، گوگل پیکسل و ال‌جی به علاوه دو مدل گلکسی s9 و گلکسی s9 پلاس سامسونگ مشمول طرح رجیستری شده بودند. تاکید می‌شود که طبق رویه‌ قبلی، برندهای نوکیا و هوآوی از ابتدای روز شنبه (ساعت 00:00 بامداد) شنبه مورخ 19 اسفند 96 مشمول رجیستری می‌شود.

۶ شرط دریافت دلار ادامه پیدا خواهد کرد؟

پایان هفته یعنی روز پنج‌شنبه اتفاق جدیدی در بازار ارز رخ داد و تعدادی از صرافی‌ها اعلامیه‌ای را درج کردند که فروش دلار را محدود به مسافران خارج از کشور می‌کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، براساس این متن، فروش ارز تنها به افرادی تعلق می‌گرفت که ۶ شرط را احراز کرده باشند: داشتن کارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از کشور ۵ شرط ابتدایی بودند که به همراه کپی این مدارک برای دریافت ارز لازم بود. ششمین شرط ذکر شده برای دریافت دلار این بود که تنها ۳ روز قبل سفر به مسافران تعلق می‌گرفت؛ سه دسته نیز از دریافت ارز دولتی منع شده بودند: اول کسانی که زیر ۱۸ سال داشته باشند؛ دوم کسانی که از طریق زمینی سفر می‌کنند؛ سوم، کسانی که به کشورهایی می‌روند که نیاز به ویزا ندارند؛ با این حال، اخبار رسیده حاکی از آن است که بخشی از صرافی‌ها در روز پنج شنبه همچنان به افراد عادی دلار را عرضه می‌کردند. به‌عنوان مثال، یکی از متقاضیان عنوان کرد که در آخرین روز هفته از یکی از صرافی‌های منطقه فاطمی تنها با استفاده از کارت ملی هزار دلار دریافت کرده است. باید دید روز شنبه تمام صرافی‌ها فروش دلار را منوط به شرط‌های یاد شده خواهند کرد یا عرضه ارز به شکل گذشته ادامه پیدا خواهد کرد؟

قیمت آلومینیوم در بازار آمریکا گران شد

پس از آنکه دونالد ترامپ دستور بالا رفتن تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را امضا کرد، قیمت آلومینیوم در بازار داخلی آمریکا افزایش یافت. بر همین اساس از روز گذشته قیمت آلومینیوم برای شرکت‌هایی که از این عنصر به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند،‌ افزایش یافته است. اعمال تعرفه‌ها باعث شده که قیمت آلومینیوم در بازار داخلی آمریکا نسبت به بازار فلزات لندن افزایش داشته باشد. روز گذشته قیمت هر تن فلز آلومینیوم در بازار لندن برای تحویل در سه ماه آینده 2106 دلار قیمت‌گذاری شد که پیش‌بینی می‌شود، با اعمال تعرفه 10 درصدی قیمت آلومینیوم در آمریکا بالای 2200 دلار باشد.

کاهش ۳.۷ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا با 3.7 دلار کاهش 1317.9 دلار قیمت‌گذاری شد. این قیمت در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 20 سنت کاهش و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن 117 دلار بالاتر بوده است. در معاملات دیروز، نقره 4 سنت کاهش قیمت داشت و 16.43 دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین و پالادیوم نیز با 2 دلار کاهش به ترتیب 949 و 973 دلار در هر اونس به فروش رسید. از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت طلا افزایش ارزش دلار ناشی از بهبود چشم‌انداز روابط سیاسی بین آمریکا و  کره‌شمالی بوده است. طلا هم اکنون به سمت سومین هفته نزولی خود پیش می‌رود. به نقل از فارس، پیش‌بینی تکنیکال قیمت طلا از احتمال افت قیمت این فلز به محدوده 1307 تا 1312 دلار خبر می‌دهد.

توافق تایلند و ژاپن برای حذف دلار از مبادلات خود

بانک مرکزی تایلند و وزارت دارایی ژاپن توافق کردند استفاده از واحدهای پول دو کشور را در مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری بیشتر کنند. به نقل از یورو نیوز، بانک مرکزی تایلند اعلام کرد دو طرف تفاهم نامه ای را امضا کرده اند که به موجب آن در مبادلات تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور از بات و ین استفاده شودبنابر اعلام بانک مرکزی تایلند، دو بانک این کشور و یک بانک ژاپنی مسئولیت این امر که موجب تقویت روابط مالی دو جانبه خواهد شد را بر عهده خواهند گرفتژاپن بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی و سومین شریک خارجی تایلند است که پیشتر عمدتا از دلار برای مبادلات خود با این کشور استفاده می کرد.تایلند دارای پیمان های مشابهی با اندونزی و مالزی است. در پی سیاست های حمایت گرایانه تجاری آمریکا و خروج سرمایه، اقتصادهای نوظهور بیشتری در جهان با تلاطم های مالی مواجه شده اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
طرح 6 ماده ای دریافت دلار از طرف صرافی ها بوده یا خود جوش پیش اومده و برای پنجشنبه اجرایی شده.
امروز هم احتمالا تبصره ای چیزی بهش میخوره.
"توافق تایلند و ژاپن برای حذف دلار از مبادلات خود" این یعنی آغازی بر پایان سلطه دلار.
و شکست هیمنه آمریکا.
ژاپنی که مستعمره آمریکا است، از دولت های اصولگرا و اعتدالی ایران در این زمینه پیش قدم تر است.
چون مسئولین آنجا آقا زاده در آمریکا و انگلیس ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
آره به همین خیال باش
باید طرح ارز مسافرتی را که تو فرودگاه می دادن بر گردونن.
باید طرح ارز مسافرتی را که تو فرودگاه می دادن بر گردونن.
IME اشتباه کرده!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها