بازدید 4306
صف‌هایی برای هزار دلار آمریکا؛

۶ شرط دریافت دلار ادامه پیدا خواهد کرد؟

هفته ای که گذشت برای بازار ارز و فعالان این بازار، با حواشی بسیاری همراه شد. از صف هایی که از صبح زود برای خرید دلار و یورو تشکیل شد تا نرخ هایی که در سامانه نظارت ارز رخ نمایی می کرد و همچنان دلار و یورو را در کانال هایی غیر قابل باور برای خریداران بازار قرار می داد.
کد خبر: ۷۸۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵ 10 March 2018

هفته ای که گذشت برای بازار ارز و فعالان این بازار، با حواشی بسیاری همراه شد. از صف هایی که از صبح زود برای خرید دلار و یورو تشکیل شد تا نرخ هایی که در سامانه نظارت ارز رخ نمایی می کرد و همچنان دلار و یورو را در کانال هایی غیر قابل باور برای خریداران بازار قرار می داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، دلار آمریکا در طول هفته ای که گذشت تا پایان روز یکشنبه روند کاهشی را برای بیستمین روز پیاپی ادامه داد ولی در چهار روز پایانی هفته در مسیر افزایشی حرکت کرد و در نهایت، رشد 311 ریالی را در سنا به ثبت رساند و در پایان روز پنجشنبه 17 اسفند، در سطح 44 هزار و 901 ریال برای فروش قیمت گذاری شد. این مسیر، برای یورو نیز اتفاق افتاد با این تفاوت که یورو از روز دوشنبه وارد کانال 55 هزار ریالی شد و در آخرین روز فعالیت بازار در هفته ای که گذشت، در سطح فروش 55 هزار و 963 ریال سامانه نظارت ارز قرار گرفت. 

صف هایی برای هزار دلار ناقابل

صف هایی برای هزار دلار ناقابل

بر اساس این گزارش، باراز ارز در هفته گذشته در حالی آغاز شد که در روزهای پایانی هفته قبل، با درخواست رئیس ‌کل بانک مرکزی و دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت ‌سفارش واردات کالا با دلار ممنوع اعلام شد. برداشت فعالان اقتصادی از این تصمیم چرخش تجاری به سوی یورو بود. از سویی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از صرافی ها از فروش ارز خودداری می‌کردند و عملا فروش دلار و یورو به چند صرافی محدود شده بود، شاهد تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی های عرضه کننده بودیم. به طوریکه برخی هر روز از ساعات ابتدایی صبح و حتی یکی دو ساعت قبل از شروع کار صرافی‌ها، به مقابل این صرافی های آمده بودند تا با ارائه کارت شناسایی، هزار دلار آمریکا و هزار یورو خرید کنند. در این میان، به نظر می‌رسید برخی افراد به واسطه‌ آشنایی‌شان با صرافی‌ها می‌توانند مقدار بیشتری هم ارز خریداری کنند. بسیاری از این افراد پس از خرید هزار دلار و یورو با نرخ سنا، کمی آن طرف تر اقدام به فروش با 200 تا 300 تومان گران تر می کنند و به سودهای دست می یابند. به عنوان نمونه شخصی 1000 دلار بگیرد در مجموع چهار میلیون و 500 هزار تومان پرداخت می‌کند ولی می‌تواند همین دلار 4500 تومانی را حداقل 4800 تومان در بازار بفروشد که برای هر دلار با اختلاف قیمتی 300 تومان، می تواند در هر روز، 300 هزار تومان سود کند. هرچند این افراد بایستی منتظر برخورد مالیاتی در آینده باشند.

گزارش‌های میدانی مهر، حکایت از آن داشت که باز هم بازار ارز به دست دلالان افتاده است و تکرار برخی سیاست‌های اشتباه در بازار ارز، همه را نگران کرده است. در این میان، حتی تدابیر دولتی هم دیگر جواب نمی‌دهد و بازار ارز تا حدود زیادی از کنترل دولت خارج شده است؛ اگرچه این امیدواری وجود دارد که در روزهای آینده، نرخ‌ها باز هم تعدیل شود و اثر خود را بر بازار بگذارد.

در این میان هستند زنان خانه‌داری هم که از جمله خریداران ثابت ارز شده‌اند؛ اما سرمایه‌هایشان اغلب خرد است و وقتی که وارد بازار می‌شوند، تاثیر زیادی شاید نداشته باشند، اما به طور قطع، تعدادشان وقتی بالا می‌رود در صف های خرید ارز مقابل صرافی‌ها، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کنند؛ حتی اگر صف آنقدر طولانی باشد که شاید لازم باشد ساعتها را در صف بایستند؛ البته برای آن هم چاره اندیشی کرده اند و با خود، چهارپایه‌های همراه را حمل می‌کنند.

۶ شرط دریافت دلار ادامه پیدا خواهد کرد؟

اما پایان هفته یعنی روز پنج‌شنبه اتفاق جدیدی در بازار ارز رخ داد و تعدادی از صرافی‌ها اعلامیه‌ای را درج کردند که فروش دلار را محدود به مسافران خارج از کشور می‌کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، براساس این متن، فروش ارز تنها به افرادی تعلق می‌گرفت که ۶ شرط را احراز کرده باشند: داشتن کارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از کشور ۵ شرط ابتدایی بودند که به همراه کپی این مدارک برای دریافت ارز لازم بود. ششمین شرط ذکر شده برای دریافت دلار این بود که تنها ۳ روز قبل سفر به مسافران تعلق می‌گرفت؛ سه دسته نیز از دریافت ارز دولتی منع شده بودند: اول کسانی که زیر ۱۸ سال داشته باشند؛ دوم کسانی که از طریق زمینی سفر می‌کنند؛ سوم، کسانی که به کشورهایی می‌روند که نیاز به ویزا ندارند؛ با این حال، اخبار رسیده حاکی از آن است که بخشی از صرافی‌ها در روز پنج شنبه همچنان به افراد عادی دلار را عرضه می‌کردند. به‌عنوان مثال، یکی از متقاضیان عنوان کرد که در آخرین روز هفته از یکی از صرافی‌های منطقه فاطمی تنها با استفاده از کارت ملی هزار دلار دریافت کرده است. باید دید روز شنبه تمام صرافی‌ها فروش دلار را منوط به شرط‌های یاد شده خواهند کرد یا عرضه ارز به شکل گذشته ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان