بازدید 29892

پرواز جانانه؛ این فیلم ارزش چند بار دیدن و بازنشر را دارد!

در روز‌هایی که محیط زیست کشورمان حال و روز ناخوشی دارد و اخبار ناخوشی از حیات وحش مخابره می‌شود، برخی همه وجودشان را وقف بهبود اوضاع کرده‌اند؛ آن‌هایی که برایشان نجات یک پرنده به اندازه به چندماه زحمت می‌ارزد.
کد خبر: ۷۸۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 09 March 2018
در روز‌هایی که محیط زیست کشورمان حال و روز ناخوشی دارد و اخبار ناخوشی از حیات وحش مخابره می‌شود، برخی همه وجودشان را وقف بهبود اوضاع کرده‌اند؛ آن‌هایی که برایشان نجات یک پرنده به اندازه به چندماه زحمت می‌ارزد.

به گزارش «تابناک»؛ عقاب مهاجری که چند ماه پیش مورد اصابت گلوله قرار گرفته و از مرز مرگ به زندگی بازگشته بود، در نتیجه تلاش‌های بی مثال جمعی دلسوز، بار دیگر به حیات وحش بازگشت؛ اتفاقی بی مثال در جهان که اگر در کشوری دیگر رخ داده بود، چه بسا راحت‌تر پی به اهمیتش می‌بردیم!

صحبت درباره عقاب شاهی، یا به عبارتی، شاه باز است که چند ماه پیش در حالی یافت شده بود که توان پریدن نداشت. اتفاقی که آن زمان محیط بانان تصور می‌کردند به دلیل شکستگی بال پرنده حاصل آمده؛ بی خبر از آنکه این پرنده مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گرفته و بر اثر ساچمه‌ای که به گردنش خورده بود، از آسمان به زمین سقوط کرده و بالش به آن وضع درآمده است.

رویدادی که پس از رقم خوردن آن، به رفتن شکارچیان از محل و باقی ماندن پرنده نیمه جان گره خورده تا روزی که این پرنده شناسایی و برای درمان به پناهگاه حیات وحش سمسکنده منتقل شده است. از اینجای ماجرا به بعد، تلاش برای بازگرداندن این پرنده بی نظیر به آسمان بوده که «جانان» نام گرفته و تا آن روز کسی از رنج رفته بر او آگاهی نداشت.

 

محمدعلی الله‌قلی، فعال و کارشناس محیط زیست در تشریح ماجرا می‌گوید: اول آبان‌ماه سال جاری بود که با هماهنگی مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، یک عقاب شاهی مهاجر و مصدوم را که دو هفته در پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری تحت درمان قرار گرفته برای رهاسازی آماده کردیم، اما متوجه شدیم که این پرنده جوان توانایی پرواز ندارد.

وی ادامه می‌دهد: جانان را به بیمارستان دامپزشکی دکتر فتاحیان در تهران منتقل کردیم. آنچه رادیوگرافی نشان داد، وجود یک ساچمه در گردن این پرنده و شکستگی بال چپ بود که بیش از یک ماه از جوش‌خوردگی آن می‌گذشت. متوجه شدیم که حیوان پس از اصابت گلوله به گردنش سقوط کرده، بالش شکسته و این بال شکسته بدون آنکه استخوان‌ها در امتداد یکدیگر قرار گرفته باشند، جوش خورده و همین سبب شده بود حیوان امکان پرواز را از دست بدهد.


شاه‌باز یا عقاب شاهی (Imperial Eagle) گونه‌ای پرنده شکاری از تیرهٔ عقابیان و راستهٔ شاهین‌سانان است که در دوران بلوغ پرهای زینتی قهوه‌ای مایل به سیاه دارد. این پرنده از گونه‌های آسیب‌پذیر و پرندگان حفاظت شده است. نسل این پرنده در بسیاری از مناطق منقرض شده یا در خطر انقراض است و به همین جهت در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر آی‌یوسی‌ان قرار گرفته‌ است.
این فعال محیط زیست یادآور می‌شود: عمل جراحی بال این عقاب با توجه به اینکه یک ماه از جوش خوردن استخوان‌ها گذشته بود، بسیار حساس و زمان‌بر بود. باید استخوان‌ها شکسته می‌شد و شکستگی‌ها در امتداد یکدیگر قرار می‌گرفت. خوشخبتانه حیوان در برابر بیهوشی ۱۱۰ دقیقه‌ای مقاومت کرد و مراحل پس از جراحی از جمله فیزیوتراپی، بزرگتر کردن تدریجی جایگاه و نصب نشیمن برای تمرین پرواز تحت نظارت تیم درمانی بیمارستان به مدت شانزده هفته ادامه یافت.

الله‌قلی با تأکید بر بی‌سابقه بودن این عمل جراحی در سطح بین‌المللی یادآور می‌شود: اینکه یک پرنده شکاری مانند عقاب شاهی، بعد از شکستگی بال بتواند قابلیت پروازی بی‌نقص را به دست آورد، در سطح جهان، نادر است. چه آنکه در مورد این عقاب، یک ماه از جوش خوردن ناقص استخوان گذشته بود. باید با افتخار بگویم بازگشت این عقاب شاهیِ بال‌شکسته به آسمان یک افتخار ملی و معجزه است؛ معجزه‌ای که نه مسئولان و سازمان عریض و طویل حفاظت از محیط زیست و گونه‌های مختلف حیات وحش، که جمعی از دلسوزان رقم زده‌اند. افرادی که می‌کوشند لابه‌لای اخبار ناخوشایند محیط زیستی و ناله‌هایی که در خصوص اهمیت ندادن به محیط زیست و مشکلات فراوان در این حوزه از هر سو به گوش می‌رسد، تمام توانشان را به کار بگیرند و حتی تجربه نشدن یک اتفاق در عرصه بین المللی هم نتواند سد راهشان شود. آن‌هایی که نومید نمی‌شوند و برعکس، قصد دارند امید را در دل همه زنده نگه دارند و امیدآفرینی می‌کنند.

این فیلم کوتاه را ببینید تا دریابید درباره چه صحبت می‌کنیم؛ فیلمی که ارزش چند بار دیدن و به اشتراک گذاشتن دارد.
 
تعداد بازدید : 3726
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
درود بر انسان های شریفی که در این کار کمک و حمایت کردن و لعنت بر کسانی که حتی از ازار به حیوانات هم ابایی ندارن.
این همه شبکه خبری و انواع و اقسام دوربین و تجهیزات فیلمبرداری . چرا کسی نبوده که از این اتفاق یه مستند خبری خوب بسازه؟!
عالي بود
احسنت به انسانهای حیوان دوست بخدا قسم انهایی که حیوانات را مورد ازار واذیت وظلم قرارمیدهند نه خدا را قبول دارند ونه خدا انها را دوست دارد
آفرین
زنده باد محمدعلی همکلاسی دبستانی من که از همان زمان مدرسه به حیوانات و محیط زیست علاقمند و حساس بود
بسیار عالی
احسنت و صدهزار آفرین بر این جماعت مهربان.
فتاحیان فوق العاده است
ایکاش باز هم از این خبرها بشنویم . بعد از مدت ها انواع خبرهای استرسی خیی خوب بود
واقعا عالی بود.با این قوانین ضعیف و مریض و به درد نخور فاتحه تمامی گونه های نادر را در کشور بخوانید
ظرافت استخوان های بال یک پرنده واقعا بالاست .....کار ارزشمندیه.....
دلتان خوشه! روزی صدها نفر جوان تحصیل کرده از فقر و بیکاری خودکشی می کنند شما دلتان خوشه که زخم عقاب را درمان کرده اید!
پاسخ ها
جوان تحصیل کرده بیکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
حالا یکی اومده برای خوشی دلش یه حیوون معصوم رو هم نجات داده.... باید اون رو هم میکشت تا ما بیکارها خوشحال بشیم؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
کارهای کوچک نتایج بزرگ دارند
ناشناس
| Denmark |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
شنیدی که گفتند خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
نگرانی شما قابل درک هست ولی کار دامپزشک و فعال محیط زیست حفظ گونه های جانوری و گیاهی هست..... اگر بقیه متولیان امور هم به همین اندازه متعهد بودند اون جوانهای عزیزمون به این مرحله نمی رسیدند
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
خیلی کار زیبا بود که انشالله همیشگی باشه. در ضمن این قضیه هیچ ارتباطی با بیکاری و خودکشی و... نداره... خوبی کردن برای همه است چه انسان و چه حیوان.
دلتان خوشه! روزی صدها نفر جوان تحصیل کرده از فقر و بیکاری خودکشی می کنند شما دلتان خوشه که زخم عقاب را درمان کرده اید!
احسنت
کارتون عالی بود
امیدواریم هموطنان ببینن و تیراندازی به موجودات رو کنار بذارن
باید توی محیط زیست خودش رها می شد مگه اینجایی که رهاسازیش کردن از این عقاب ها داشته ؟ این چیزا رو باید می گفتن
جاسوس نشن صلوات
درود به شرف چنین انسانهای با وجدان.
اگر برای یک پرنده زخمی سهمی اززندگی درنظر نگیریم چگونه توقع داشته باشیم سهمی برای ما باقی بماند .یک لحظه پرواز بعد از بهبودی می ارزد به دنیایی با همه دب دبه و کب کبه اش
چه حس خوبی.

من از شکارچیان تقاضا دارم اگر شکار هم میکنید با قاعده باشد و مهمتر اینکه شکارچیان طبیعی و حرام گوشت رو به صرف تنها تفریح ، نزنید.
خواهش عاجزانه ای بود که امیدوارم انجام بدید
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
شکار بی شکار
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
منفي دادم چون تو اين دوره زمونه شكار به هر نحوي كار كثيفيه
اجرتان با خدا .کارتان ارزش بسیار بالایی دارد، سپاسگزارم.
فکر می کند ما نمی فهیم که از این عقاب برای جاسوسی استفاده می کنن. این مرد را باید سریع دستگیر کرد
حس خوبی بهم دست داد.
عالی بود
چرا سلاح شکاری که برای نابود کردن وکشتن جانواران است به راحتی در بازار وآن هم با مجوز فروخته میشود تنها در یک سال در خوزستان دهها هزار سلاح شکاری بدون مجوز را مجوز دار کردن واین کار ضربه بزرگی به محیط زیست وگونه جانوری استان وارد شده.
چرا سلاح شکاری که برای نابود کردن وکشتن جانواران است به راحتی در بازار وآن هم با مجوز فروخته میشود تنها در یک سال در خوزستان دهها هزار سلاح شکاری بدون مجوز را مجوز دار کردن واین کار ضربه بزرگی به محیط زیست وگونه جانوری استان وارد شده.
درود به شرفشون...
مرسی مرسی مرسی
دوستون دارم
دمتون گرم
ایول
از خوشحالی اشک ریختم. ای کاش کشور ما هم جایی بود درست و حسابی از چنین اتفاقی نه تنها مستندی بین المللی تهیه و پخش میشد بلکه مردم دنیا با قهرمانان این واقعه آشنا شده و قهرمان ملی اعلام میشد و در سطح جامعه مفتخر به اخذ جوایزی بزرگ. با این حال زحمتکشان محیط زیست کشورمان با توجه با تمام مشکلات و کمبود بودجه و امکانات و نابرابری ها و نامهربانی ها بییش از وظایف اشان زحمت میکشند، و دامپزشکان عزیز مان در قلب ملت جای خود را باز کرده و افتخار آفرینند. در حالی که محیط زیست ایران بدست سودجویان و ظالمین به حیات وحش قرار گرفته و سالانه صدها پرنده شکاری از انواع شاهین و قرقی و عقاب هایمان ناجوانمردانه به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق میشوند و حیوانات بی نظیر ایران بدست خوانین و سودجویان و سیاسیون پولدار شده فقط برای تفریح شکار میشوند، چنین خبری مبنی بر نجات این عقاب زیبا وبا عظمت امیدی هر چند کوچک بر دل من تاباند را به فال نیک گرفته و سپاسگذار از این انسانهای شریف که برای بقای حیات وحش ایران زحمت میکشند
هزار تا لایک داشت
در اين اوضاع پر از خبر بد، شنيدن اين خبر خيلي جالب بود. دمشونم گرم
رابطه حیوانات با کائنات از انسانها قویتر است چون زبان ندارند .به عنوان یک استاد بازنشسنه دانشگاه و یک معلم از تمام افرادی که دراین راه زحمت کشیده اند سپاسگزارم. عقابها حداکثر سی سال عمر میکنند .

راست است که مرا تیز پر است لیک پرواز زمان تیز تر است.
احسنت به همه دست اندر کاران پروژه فقط ببینید حیوانی با این صلابت وغرور بعد از رهایی چگونه از حاضرینی که به او کمک کرده اند تشکر میکند
لذت بردم. دست مریزاد.
ضمنا دشتی که عقاب را در آن آزاد کردند پر از کیسه های پلاستیکی بود. اقلا از خوانندگان عزیز این خبر خواهش میکنم کمتر کیسه پلاستیکی استفاده کنند.
واقعا نمیدانم چه درد بزرگیه که بسیاری در زمان خرید با اصرار کیسه میگیرند!
خدارو شكر. هر روز كه اخبار رو ميخوانم بعدش پشيمون ميشم كه چرا خودم رو مضطرب و ناراحت ميكنم ولي اين خبر امروز واقعا اميدوار و دلشادم كرد
در کشوری که انسان ارزش ندارد این کارها نهایت انسانیت است.
درود به شرفتونً
بسیار عالی بود واقعا خوشحال شدم درود بر انسانهای والایی که این موجود ارزشمند را نجات دادند و باعث شدند دوباره شوق پرواز را بچشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس