بازدید 10116
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «استارت جنگ تجاری و تعرفه‌ای با امضای ترامپ» تا «خرسندی چین از تضعیف نرخ دلار و کاهش ذخیره ارزی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون گران تر شدن دلار برای چهارمین روز در سنا، کاهش قیمت انواع سکه در بازار پایان هفته، آرامش بازار جهانی طلا و نقره، افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضای جهانی، پیش بینی بانک گلدمن ساکس از افزایش تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸، هدف‌گذاری بانک مرکزی کانادا برای نرخ بهره ۱.۲۵ درصد و کاهش رتبه اعتباری ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 09 March 2018

از «کاهش نرخ انواع سکه و رشد دلار و یورو» تا «خرسندی چین از تضعیف نرخ دلار و کاهش ذخیره ارزی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون گران تر شدن دلار برای چهارمین روز در سنا، کاهش قیمت انواع سکه در بازار پایان هفته، آرامش بازار جهانی طلا و نقره، افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضای جهانی، پیش بینی بانک گلدمن ساکس از افزایش تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸، هدف‌گذاری بانک مرکزی کانادا برای نرخ بهره ۱.۲۵ درصد و کاهش رتبه اعتباری ترکیه را در بر دارد. 

استارت جنگ تجاری و تعرفه‌ای با امضای ترامپ

علی رغم هشدارهای بین‌المللی درباره احتمال آغاز «جنگ تجاری» در نتیجه اقدام آمریکا در افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد، دونالد ترامپ فرمان اجرایی برای انجام این کار را امضا کرد. به نقل از فارس، بامداد امروز جمعه، ترامپ فرمان افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا را امضا کرد؛ اقدامی که پیشتر مقام‌های اروپایی و برخی نهادهای بین‌المللی آن را به منزله اقدام برای «جنگ تجاری» و «جنگ تعرفه‌ای» خوانده بودند. به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، قرار است از 23 مارس(14 روز دیگر) تعرفه‌های اعمالی روی آلومینیوم و فولاد وارداتی به آمریکا اعمال شود. ترامپ که از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، از توافقات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به عنوان ضرباتی مهلک بر ساختار تولید داخلی کشورش یاد می‌کرد، هفته گذشته گفته بود که تعرفه واردات فولاد را به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم را به 10 درصد خواهد رساند. آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فولاد جهان است و به تنهایی، 8 درصد از فولادهای صادراتی دنیا را پذیراست؛ در سال 2016، آمریکا 15 درصد بیشتر از دومین و سومین واردکننده فولاد _ یعنی آلمان و کره جنوبی - فولاد از گمرکات خود ترخیص کرده بود. در زمان زمامداری رئیس‌جمهور سابق آمریکا، این کشور وارد مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا شد تا با انعقاد یک موافقتنامه تجارت آزاد (FTA)، تعرفه گمرکی برای اکثریت قریب به اتفاق کالاهای ساخت طرفین، به صفر برسد؛ مذاکرات این توافق که از آن با نام اختصاری TTIP یاد می‌شود، با روی کار آمدن ترامپ متوقف شد.

دلار برای چهارمین روز در سنا گران تر شد

بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، در پایان معاملات بازار ارز روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با همانند سه روز قبل، با رشد 15 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 901 ریال فروخته شد. این در حالی است که نرخ دلار مبادله ای در بانک مرکزی با افزایش 25 ریال نسبت به روز قبل، 37 هزار و 440 ریال قیمت خورد. همچنین یورو در بازار آزاد، با افزایش 58 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 55 هزار و 963 ریال رسید. نرخ مبادله ای این ارز نیز در بانک مرکزی با 4 ریال افزایش، 46 هزار و 456 ریال ارزشگذاری شد.

کاهش قیمت انواع سکه در بازار پایان هفته

در معاملات روز پنج شنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) در بازار تهران با یک هزار و ۸۰۰ تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه یک میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۹ هزار تومان افت، با قیمت یک میلیون و ۵۵۳ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه بهار آزادی با ۳ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبله ۷۷۷ هزار تومان به فروش رسید و ربع سکه ۴۹۲ هزار تومان قیمت خورد که نسبت به روز قبل تغییری نداشت. بر این اساس سکه گرمی در بازار با ۱۱ هزار تومان رشد قیمت در مدت مشابه ۳۴۱ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۰۰ تومان افت ۱۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد شد.

آرامش بازار جهانی طلا و نقره

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه که سرمایه گذاران منتظر انتشار جزئیات تعرفه‌های پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم بودند، ثابت بود. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنج شنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۳۲۷.۴۸ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ابتدا به ۱۳۴۰.۴۲ دلار صعود کرده بود اما در ۱۳۲۵.۴۹ دلار بسته شد. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل تغییر چندانی نداشت و به ۱۳۲۸.۶۰ دلار رسید. تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: طلا در برابر افزایش نوسانات بازار سهام و تشدید ریسکهای سیاسی پیرامون تعرفه‌های تجاری، به پناهگاه خوبی برای سرمایه تبدیل شده است. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۶.۵۳ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، ۹۵۳.۱۰ دلار معامله شد. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، در ۹۷۱.۷۲ دلار ایستاد.

افزایش قیمت نفت با افزایش تقاضای جهانی

روز پنجشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۱۲ سنت (۰.۲ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۴.۴۶ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۱۱ سنتی (۰.۲ درصد) بشکه ای ۶۲.۲۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز چهارشنبه قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۲ درصد کاهش یافته بود. گفته می شود که با افزایش موجودی نفت خام آمریکا قیمت این محصول در روز پنجشنبه افزایشی نسبی داشته است. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی نفت خام این کشور در هفته ی منتهی به ۲ مارچ با افزایشی ۲.۴ میلیون بشکه ای به مجموع ۴۲۵.۹۱ میلیون بشکه رسیده است. افزایش موجودی نفت خام آمریکا در حالی اتفاق افتاده است که با نزدیک شدن به پایان فصل زمستان میزان تقاضا برای نفت افزایش یافته و برخی از پالایشگاه های نفت به دلیل انجام تعمیرات بسته شده اند.

پیش بینی بانک گلدمن ساکس از افزایش تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸

یکی از تحلیلگران اقتصادی بانک گلدمن ساکس گفته است که اطلاعات منتشر شده از بازار نفت در ماه ژانویه نشانگر آن است که تقاضای جهانی برای نفت رشد زیادی داشته و این رشد با شرایط مناسب اقتصادی ای که در سال ۲۰۱۸ کشورها شاهد آن بوده اند همخوانی داشته است. گلدمن ساکس اذعان کرده است که وضعیت کلان اقتصادی نشانگر این امر است که بازار نفت با افزایش ۱.۸۵ میلیون بشکه ای تقاضا در سال ۲۰۱۸ مواجه خواهد شد و در سه ماهه ی سوم این سال موجودی نفت خام به کمتر از میانگین ۵ ساله خواهد رسید. کاهش موجودی نفت خام به کمتر از میانگین ۵ ساله ی این محصول به خودی خود باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد.

هدف‌گذاری بانک مرکزی کانادا برای نرخ بهره ۱.۲۵ درصد

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره هدف گذاری شده را ۱.۲۵ درصد قرار داد. در همین حال نرخ بهره بانکی ۱.۵ درصد و نرخ سپرده گذاری را یک درصد اعلام کرد. اطلاعات حساب های ملی در کانادا حاکی از رشد ۳ درصدی اقتصاد کانادا در سال ۲۰۱۷ میلادی است که این رقم در همگام با پیش بینی بانک کانادا در ماه ژانویه سال جاری میلادی است. بر پایه این گزارش، تورم کانادا در حال نزدیک شدن به ۲ درصد و همان نرخ از پیش تعیین شده بانک مرکزی این کشور است و رشد دستمزدها افزایش نسبی به خود گرفت؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی کانادا از پایین تر از حد انتظار بود. جزئیات بیشتر

سود کامل سهام عدالت ۷۰ درصد مشمولان پرداخت شد

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شد، گفت: ۷۰ درصد جامعه مشمولان سود کامل دریافت کردند و سود روستاییان و عشایر نیز از امروز در حال واریز است. جعفر سبحانی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: امسال تعهد داده بودیم که سود عملکرد شرکت‌های سرمایه پذیر در سال ۹۵ را که در سال ۹۶ دریافت می‌شود به مشمولان پرداخت کنیم و این وعده عملی شد. مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: از ۱۸ دی ماه واریزی سود برای ۳۴ میلیون نفر از مشمولین با موافقت رئیس جمهور انجام دادیم و همه مشمولانی که شماره شبای خود را تا تاریخ ذکر شده اعلام کرده بودند، یک سوم سود خود را در ۱۹ دی ماه دریافت کردند. وی با بیان اینکه در مرحله بعد، دو سوم سود باقی مانده را به صورت تکمیلی و گروه به گروه تسویه حساب کردیم، گفت: با ۱۸ گروه به صورت کامل تسویه حساب کردیم و از ۲۰ گروه تنها دو گروه روستاییان، عشایر و کارمندان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان باقی ماندند.

کاهش رتبه اعتباری ترکیه
 
موسسه رتبه بندی "مودی"، رتبه اعتباری ترکیه را به دلیل ژئوپلتیکی و خارجی کاهش داد.  این موسسه رتبه اعتباری ترکیه را به " ب آ ۲" کاهش داده است که دو رتبه پایین تر از سطح اطمینان لازم برای سرمایه‌گذاری است. با این اقدام رتبه اعتباری ترکیه در ردیف کشورهای برزیل، کرواسی و کاستاریکا قرار گرفت و ارزش لیر کاهش یافت. کریستین لیندو- تحلیل گر موسسه مودی در گزارشی نوشت که سیاست های رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- اهداف کوتاه مدت را دنبال می کند و اصلاحات اقتصادی و سیاست های پولی را تحت الشعاع قرار داده است. این مساله به همراه مسائلی چون تورم بالای مقاوم و تمدید وضعیت فوق العاده در این کشور پس از کودتای نافرجام نظامیان، روی این کشور تاثیر گذاشته است و بحران بدهی بدتر شده است. با انتشار این خبر، ارزش لیر با ۰.۴ درصد کاهش به ۳.۸۰۹ لیر در هر دلار رسید. این ارز از ابتدای امسال تغییرات محدودی داشته است.
 
خرسندی چین از تضعیف نرخ دلار و کاهش ذخیره ارزی
 
تارنمای یی سی چین اعلام کرد: این کشور دارای بزرگترین ذخیره ارزی در دنیاست اما در ماه فوریه این ذخیره به سه هزار و 134 میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی چین در گزارش جدید خود آورده است این اولین بار از ژانویه سال 2017 است که ذخیره ارزی چین کاهش یافته است. بانک مرکزی چین مبلغ کاهش ذخیره ارزی را 26 میلیارد و 980 میلیون دلار عنوان کرد. آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال 2016 میلادی، برای نخستین بار در 6 سال پیش از آن، ذخیره ارزی چین به زیر سه هزار میلیارد دلار رسید. بسیاری از اقتصاددانان چینی رسیدن ذخیره ارزی به کمتر از سه هزار میلیارد دلار را یک خطر برای رشد اقتصادی دانسته اند اما دولت چین بر رشد اقتصادی با ثبات 6.5 تا هفت درصدی تاکید می ورزد. آمار رسمی منتشر شده اداره تبادلات ارزی چین نشان می دهد تا پایان سال 2016 میلادی میزان ذخیره ارزی چین کمی بیش از دو هزار و 998 میلیارد دلار بوده است. جولیا ایوانز تحلیلگر مسایل اقتصادی چین در مصاحبه ای که نشریه ساوت چاینا هنگ کنگ منتشر کرده است می گوید پایین آمدن ذخیره ارزی و رسیدن به آن به زیر سه هزار میلیارد دلار در واقع یک مساله روانی است. وی می افزاید دولت چین بر گردش سرمایه بشدت نظارت می کند و نوسانات یوان، پول ملی چین هم در این زمینه بی تاثیر نبوده است. اگر نرخ دلار تضعیف شود چین می تواند نرخ تبادلات ارزی خود را بهتر از گذشته مدیریت کند و از لحاظ گردش سرمایه، این کشور در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت. در مجموع تعیین خط مرزی برای ذخیره ارزی چین معنای خاصی ندارد اما کاهش بی رویه آن می تواند سرمایه گذاران را به سمت استفاده از یوان سوق دهد که البته برای چین پدیده ای خرسند کننده خواهد بود که به دنبال بین المللی کردن ارز خود است. /ایرنا
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
ترامپ میگه چین بر روی هر ماشین وارداتی‌ از آمریکا ۲۵ درصد مالیات می بنده در حالیکه آمریکا بر روی هر ماشین وارداتی‌ از چین فقط ۲.۵ درصد مالیات می بنده و این عادلانه نیست. به ترامپ کاری نداریم ولی‌ تجربه زرنگ بازی چینی‌ها در داد و ‌ستد با ایران پیش روی ما هست. مسئولان اقتصادی ما که نتونستند جلوی این چینیهای زیاده خواه را بگیرند، ببینیم ترامپ موفق میشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
این قیاس کاملا مع الفارق هستش. آمریکا با این کار بازار ماشین و بقیه کالاهاش رو از دست میده. امکاناتی که خودرو های اروپایی و آسیایی میدن رو هیج وقت شرکت های آمریکایی نمیتونن بدن چون هزیته هاشون سر به فلک میکشه. در ضمن نه فقط ایران بلکه بیشتر کشورهای توسعه یافته در دنیا به چین مقروضن و این هم فقط دلیلش پایین بودن قیمت تموم شده کالا توی چین هستش.
آمریکا اگه بخواد هم نمیتونه توی کوتاه مدت نیاز بازارشو با تولید داخلی برطرف کنه و در نهایت مجبور به خرید همین فولاد با قیمت بالا تر میشه.
در ضمن، ترامپ یه بند گذاشته توی این قرارداد ها که اون کشور هایی که حق پشتیبانی نظامی آمریکا رو
پرداخت کنن از پرداخت این مالیات معاف میشن! این یعنی باج گیری و تامین بودجه نظامی که امسال بیشترین حد در تاریخ آمریکا بوده.
چه بهتر دلار از اقتصاد چین وروسیه حذف شود پول ملی جایگزین شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار