بازدید 3267

انجمن ویراستاری به زودی تاسیس می‌شود

کد خبر: ۷۸۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 08 March 2018
رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی گفت: به زودی انجمن ویراستاری با هدف حل مشکلات ویراستاری زبان فارسی تاسیس می شود.

به گزارش ایرنا، غلامحسین غلامحسین‌زاده عصر چهارشنبه در حاشیه نهمین همایش ملی پژوهش های زبان و ادبیات فارسی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین شعبه‌های انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های مهم کشور در حال تاسیس است.

وی بیان کرد: اجرای هسته‌ های پژوهشی انجمن در مناطق مختلف کشور برای فعال کردن و به کار گرفتن نیروهای مستعد نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند برای ایجاد شعبه‌ ای از انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه متقاضی هستند و در این رابطه با رئیس دانشگاه توافقاتی انجام شده است.

رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: تبدیل و تقویت زبان فارسی به زبان علم و استفاده از آن در برنامه‌ ریزهای اداری و حکومتی مفید بوده ولی کافی نیست که باید در این زمینه تلاش های بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه اهل علم باید به زبان فارسی بنویسند تا زبان فارسی تبدیل به زبان علم شود اظهار کرد: سیاست‌های موجود در داخل کشور در حوزه درجه‌بندی دانشگاه و امتیاز دادن به دانشگاه‌ها، مجلات و استادان در جهتی نیست که این سیاست را تقویت کند.

غلامحسین زاده از راه اندازی هسته پژوهشی گویش ‌شناسی خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به وجود گویش های مختلف در این استان، هسته پژوهشی گویش شناسی در دانشگاه بیرجند راه اندازی می شود.

وی گفت: فرهنگستان ‌ها برای زبان و ادبیات فارسی وظیفه معادل‌سازی را بر عهده داشته و برای تبدیل زبان فارسی به زبان علم باید بخش‌های دولتی منابعی را اختصاص داده و برای آن اهمیت قائل شوند.

غلامحسین زاده ادامه داد: برگزاری همایش ‌هایی از قبیل همایش پژوهش ‌های زبان و ادبیات فارسی در رشد معلومات جامعه علمی بسیار مؤثر است و یکی از مهمترین فواید این گونه همایش‌ ها، ایجاد فرصت آشنایی استادان و دانشجویان با یکدیگر و تبادل نظر بین آنها بوده تا انعقاد قراردادهایی بین آنها صورت ‌گیرد و شاید نتایج آن محسوس نباشد اما به مرور زبان تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: از دیگر فواید برگزاری این گونه همایش‌ ها این است که اگر نظرات تازه ‌ای وجود داشته باشد در مقالات علمی چاپ و در مواقع مورد نیاز مورد استفاده دانشجویان و اساتید قرار می گیرد.

غلامحسین ‌زاده در توصیه به دانشجویان و اساتید جوان گفت: کسانی که در حوزه ‌های علمی به جایگاهی دست یافته ‌اند نتیجه تلاش و ثمره کوشش آنها بوده است.

وی با بیان اینکه شأن پیشکسوتان علمی، تربیت جوانان است افزود: باید پیشکسوتان برای رشد علمی جوانان کمک کنند.

وی به برنامه‌ های آینده این انجمن اشاره کرد و گفت: انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی حوزه‌های کاری متعددی داشته که از جمله آن می ‌توان به برگزاری همایش ‌های 2 سالانه اشاره کرد.

رئیس انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: همچنین همایش ‌های تخصصی شامل برگزاری همایش زبان فارسی به صورت دوره‌ای، همایش آموزش زبان فارسی، همایش بین‌المللی با همکاری دانشگاه‌های خارج از کشور و برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای اساتید و دانشجویان خارجی بوده که توسط انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دنبال می ‌شود.

وی گفت: در راستای ایجاد هم‌ افزایی برای همکاری انجمن‌های علمی مختلف با یکدیگر اتحادیه انجمن ‌های زبانی و ادبی توسط این انجمن تاسیس شده است.

وی اضافه کرد: این اتحادیه متشکل از انجمن زبان و ادبیات فارسی، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، انجمن نقد ادبی، انجمن داستان‌نویسی، انجمن زبانشناسی، انجمن آموزش زبان و انجمن ادبیات تطبیقی است.

نهمین همایش ملی پژوهش های زبان و ادبیات فارسی به میزبانی دانشگاه بیرجند از دیروز (چهارشنبه) آغاز شد و 2 روز به طول می انجامد.

در این همایش از دکتر محمدمهدی ناصح از مفاخر حوزه زبان و ادبیات فارسی نیز تجلیل شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل