بازدید 6328
۱

یاوه‌گویی جانسون علیه ایران در کنفرانس خبری

کد خبر: ۷۸۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰ 08 March 2018
وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در اظهاراتی پوچ و بی اساس مدعی شد که «ایران ایفاگر نقشی مخرب و خطرناک در یمن است و ثبات را در منطقه برهم می زند!»

به گزارش مهر به نقل از العربیه، «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس چهارشنبه شب در یک کنفرانس خبری مشترک با «عادل الجبیر» همتای عربستانی خود با تکرار ادعاهایی پوچ و بی اساس گفت: «ایران در حال ایفای نقشی مخرب و خطرناک در یمن است و ثبات را در منطقه برهم می زند».

جانسون در ادامه ادعا کرد که «عربستان سعودی برای حمایت از دولت قانونی (!) یمن یک ائتلاف تشکیل داده است». وی در ادامه به «توافق انگلیس- عربستان برای کنترل خطوط کشتیرانی به بهانه آماده سازی برای گشایش بنادر یمن» اشاره کرد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این کنفرانس خبری از توافق دولت متبوع خود با انگلیس «بر سر ضرورت مهار ایران و متوقف ساختن حمایت تهران از تروریسم» سخن گفت.

وی با این ادعای مضحک که «جنگ در یمن بر عربستان تحمیل شده است!» مدعی شد که دولت عربستان از «فرآیند گذار و گفتگوی سیاسی در یمن حمایت می کند!»

عادل الجبیر همچنین ادعا کرد که «حوثی ها تمام تلاشها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در یمن را بی اثر کرده اند».

وزیر خارجه عربستان سعودی به آغاز یک شراکت استراتژیک با انگلیس در بسیاری از حوزه ها اشاره کرد و در بخشی دیگر از سخنان خود، بر وجود فرصتهای عالی برای همکاری با انگلیس جهت دستیابی به برنامه «رویای سعودی ۲۰۳۰» تأکید کرد و افزود که این برنامه شامل یک فرآیند بازسازی جامع است.

گفتنی است که بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه در گفتگو با روزنامه «شرق الاوسط» مدعی شد که «پرتاب موشکهای ایران به اهدافی در عربستان سعودی از جانب یمن غیرقابل قبول است و نقش تهران در این کشور [یمن] باید مهار شود».

وی همچنین گفت که انگلیس «نیاز عربستان سعودی به دفاع از خود را درک می کند».

گفتنی است که عربستان سعودی رهبری یک ائتلاف نظامی را در حمایت از نیروهای دولتی یمن علیه حوثی ها برعهده دارد.

بوریس جانسون در مصاحبه ای که همزمان با آغاز سفر سه روزه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به انگلیس انجام داد، اظهار داشت که با دغدغه و نگرانیهای دولتهای عرب از نقش ایران در منطقه موافق است و تأکید کرد که »ما خواهان مهار نقش ایران در یمن هستیم».

بوریس جانسون با اشاره به تقلای ائتلاف تحت سرکردگی عربستان برای بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به مسند قدرت در یمن  گفت که دستیابی به این هدف از طریق راهی منحصراً نظامی دشوار خواهد بود و این امر نیازمند یک اقدام سیاسی است.

وزیر خارجه انگلیس وضعیت کنونی در سوریه را یک «تراژدی بزرگ» خواند و گفت که وی و عربستان سعودی در مورد لزوم از سرگیری مذاکرات ژنو برای آغاز یک فرآیند سیاسی اتفاق نظر دارند.

وی با متهم ساختن دولت قانونی بشار اشد به بمباران غوطه شرقی و مرگ صدها تن طی دوهفته گذشته اد عا کرد که «رژیم بشار اسد باید پاسخگوی حملات شیمیایی نفرت انگیز خود باشد!»

بوریس جانسون در تلاش برای توجیه همکاری و یا به عبارتی دیگر، همدستی انگلیس با عربستان در جنایات جنگی در یمن مدعی شد که «آغاز طیف گسترده ای از اصلاحات در عربستان، دولت انگلیس را به تقویت همکاری با این کشور پادشاهی تشویق کرده است!»

وی از ولیعهد عربستان برای فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به درآمد نفتی تمجید کرد و افزود که این اقدام باب امکانات جدید را برای مشارکت در حوزه های فرهنگی، بهداشتی، حمل و نقل، فنآوری، آموزشی و سیاسی می گشاید.

گفتنی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و جاه طلب سعودی در سفر سه روزه خود به انگلیس که شامل مهمانی ناهار با ملکه انگلیس و مهمانی شام با شاهزاده ولز و دوک کمبریج است، سه شنبه شب پس از پایان سفرش به مصر وارد انگلیس شد و در هنگام ورود به فرودگاه لندن مورد استقبال «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس و «سایمون کولز» سفیر انگلیس در عربستان قرار گرفت.

اما این سفر با اعتراضات و انتقادات شدیداللحن شخصیتهای برجسته اپوزیسیون انگلیس روبرو شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱
براي پول همه كار مى كنند و همه جور دروغى مى گويند. تف!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار