بازدید 9233
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «حباب ۱۲۰ هزار تومانی قیمت سکه» تا «روایت رویترز از کسری تراز تجاری بی سابقه آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اقدام دوبی به منظور پوشش تقاضای سرمایه گذاران در کشورهای خلیج فارس، افت سهام در بازارهای جهان، ۴۰ درصد نفت صادراتی ایران به اروپا فروخته شد، احتمال نجومی شدن قیمت جهانی طلا، ممنوعیت ثبت‌سفارش با دلار مشکلی ایجاد نمی‌کند، سمت و سوی دلار در بازار جهانی، داد و ستد ۸۱ کیلوگرم طلای سرخ در بورس کالا و رشد آرام «تسه»ها از کف در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 08 March 2018

از «حباب ۱۲۰ هزارتومانی قیمت سکه» تا «روایت رویترز از کسری تراز تجاری بی سابقه آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اقدام دوبی به منظور پوشش تقاضای سرمایه گذاران در کشورهای خلیج فارس، افت سهام در بازارهای جهان، ۴۰ درصد نفت صادراتی ایران به اروپا فروخته شد، احتمال نجومی شدن قیمت جهانی طلا، ممنوعیت ثبت‌سفارش با دلار مشکلی ایجاد نمی‌کند، سمت و سوی دلار در بازار جهانی، داد و ستد ۸۱ کیلوگرم طلای سرخ در بورس کالا و رشد آرام «تسه»ها از کف در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.

اقدام دوبی به منظور پوشش تقاضای سرمایه گذاران در کشورهای خلیج فارس

بورس کالا و طلای دوبی اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان مارس معاملات جدیدی را مطابق با قوانین و شریعت اسلامی برای خرید و فروش طلا ایجاد کند تا از این طریق تقاضای سرمایه گذاران مسلمان در کشورهای خلیج فارس را پوشش دهد.

بنا بر این گزارش، بورس دوبی موسسه سرمایه گذاری اف سی استون را به عنوان شرکت عامل برای ایجاد قراردادها و معاملات جدید اسلامی معرفی کرده استاز سال گذشته تاکنون که بحرین قوانینی را برای استفاده از شمش طلا وضع کرد، موسسات مالی اسلامی تلاش خود را برای راه اندازی معاملات جدید بر اساس شریعت اسلامی آغاز کرده اندپیش بینی می شود سایر کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی نیز به زودی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کنند. بسیاری از سرمایه گذاران مسلمان به دنبال مبادلات مبتنی بر قوانین شریعت اسلامی هستند تا بتوانند در بازار بین المللی طلا فعالیت کنند.

ششمین روز نزولی شاخص کل بورس در ایستگاه پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه 96 با کاهش 130 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 96 هزار و 860 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته، بازهم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 41 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 30 هزار و 867 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 116 واحدی معادل 0.67 درصد، عدد 17 هزار و 312 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 87 واحدی معادل 0.67 درصد به رقم 12 هزار و 944 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.22 درصد همراه شد و 228 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 725 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 46 واحد کاهش معادل 0.07 درصد به رقم 68 هزار و 709 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 520 واحد کاهش معادل 0.25 همراه بود و عدد 206 هزار و 756 واحد را به نمایش گذاشت.

از «حباب ۱۲۰ هزارتومانی قیمت سکه» تا «»

افت سهام در بازارهای جهان

روز چهارشنبه پس از این که مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید که یکی از مدافعان کلیدی تجارت آزاد بود، استعفا داد و وحشت از این که رئیس‌جمهور ترامپ با ادامه دادن برنامه تعرفه‌های خود باعث ایجاد یک جنگ تجاری شود، باعث شد تا سهام جهان و دلار سقوط کنند. گری کوهن، مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید که به عنوان سنگری در مقابل نیروهای محافظه‌کار در دولت ترامپ به حساب می‌آمد، پس از مجادله بی‌نتیجه بر سر تعرفه‌ها، اعلام کرد استعفا می‌دهد. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ بیش از ۱ درصد سقوط کرد و پیش‌زمینه‌ای برای سقوط سهام در آسیا شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۳ درصد افت کرد. نیکی ژاپن ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. سهام استرالیا ۱.۱ درصد سقوط کرد، هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۴ درصد افت کرد و سی‌اس‌آی ۳۰۰ چین بدون تغییر ماند.

کاهش بهای نفت با استعفای مشاور اقتصادی ترامپ

روز چهارشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۵۳ سنت (۰.۸ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۲۶ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهشی ۴۶ سنتی (۰.۷ درصد) بشکه ای ۶۲.۱۴ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته می توان به استعفای گری کوهن یکی از مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ که علیه سیاست های محافظه کارانه ی اقتصادی ترامپ اعتراض کرده بود، اشاره کرد. 

۴۰ درصد نفت صادراتی ایران به اروپا فروخته شد

ایران در دومین ماه از سال 2018 میلادی به طور متوسط در هر روز 2 میلیون و 590 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرد که از این میزان، 2 میلیون و 160 هزار بشکه نفت خام و 430 هزار بشکه میعانات گازی بوده است. از مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی (فوریه 2018) به طور متوسط حدود یک میلیون و 30 هزار بشکه در روز به اروپا صادر شده که 40 درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور را شامل می شود. بزرگترین خریداران اروپایی نفت ایران شرکت های هلنیک پترو یونان، انی ایتالیا، ساراس ایتالیا، توتال فرانسه، شل انگلیس، مول مجارستان و رپسول اسپانیا هستند.

حباب ۱۲۰ هزارتومانی قیمت سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هر قطعه سکه در آستانه روز مادر با حباب ۱۲۰ هزار تومانی مواجه شد. محمد کشتی آرای با بیان اینکه بازار سکه و طلا با رکود مواجه است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه شب عید و روز زن قرار داریم داد و ستدها نسبت به ماه های گذشته تا حدودی رونق گرفته، اما باز هم رکود بر این بازار حاکم است. وی ادامه داد: پیش بینی ها مبنی بر رشد میزان تقاضا در بازار بیش از میزان کنونی بوده، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به نزدیکی به ماه رجب پس از عید نوروز نیز خاطرنشان کرد: این موضوع هم باعث شده تا بازار طلا با افزایش قیمت طلا و سکه و هیجان کاذب مواجه شود. کشتی آرای با بیان اینکه، این هیجان باعث شده که توجه بیشتری به طلا و سکه شود، گفت: افزایش خرید سکه باعث ایجاد حباب دوباره در بازار شده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر در  پاسخ به این که آیا طلا نیز دارای حباب است یا خیر، گفت: افزایش یا کاهش تقاضا در بازار تاثیری در بازار طلا ندارد و نرخ ها بر اساس قیمت های جهانی تعیین می شود. /ایبنا

احتمال نجومی شدن قیمت طلا با سقوط ارزش ارز‌های بین المللی

به گفته ی بیرون کینگ یکی از تحلیلگران اقتصادی به محض آنکه ارزش ارزهایی که به طور معمول در دنیا مورد استفاده است کاهش یابد، قیمت هر اونس طلا به ۱۰،۰۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. به گفته وی، در صورت وقوع چنین اتفاقی بانک های مرکزی در دنیا به فکر ایجاد یک نظام پولی جدید با پشتوانه ی طلا خواهند افتاد. به نقل از Russia Today، کینگ در مصاحبه ای که اخیرا در حاشیه ی کنفرانس سالانه ی PDAC کانادا انجام داده گفته است که اگر نظام فعلی پولی بین المللی را در نظر بگیریم و از این پس تنها ۴۰ درصد برای آن پشتوانه ی طلا قرار دهیم آنگاه قیمت هر اونس طلا ۱۰۰۰۰ دلار خواهد بود. به گفته ی وی این کار موجب خواهد شد که نظام فعلی و مدرن پولی در دنیا در آستانه ی سقوط قرار گیرد. جزئیات بیشتر

دلار و یورو در سنا و بانک مرکزی گران شدند

در پایان معاملات بازار ارز روز چهارشنبه، بر اساس اطلاعات سنا، هر دلار آمریکا با رشد 129 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 886 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 516 ریلا مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 55 هزار و 905  ریال رسید. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز گذشته با 32 ریال افزایش نسبت به روز سه شنبه 37 هزار و 415 ریال قیمت خورد و هر یورو نیز با 287 ریال افزایش 46 هزار و 452 ریال ارزش گذاری شد.

از «حباب ۱۲۰ هزار تومانی قیمت سکه» تا «روایت رویترز از کسری تراز تجاری بی سابقه آمریکا»

سمت و سوی دلار در بازار جهانی

روز چهارشنبه پس از این که مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید استعفا داد، در بازار ارز، دلار تا ۰.۶ درصد در برابر ین سقوط کرد و به نرخ ۱۰۵.۴۵ ین رسید که به کمترین میزان ۱۶ ماهه ۱۰۵.۲۴ ین خود که در روز جمعه ثبت کرده بود، بسیار نزدیک است. در برابر فرانک سوئیس که یک ارز امن در شرایط بحران است، دلار ۰.۴ درصد افت کرد و به ۰.۹۳۶۸ فرانک رسید. یورو هم ۰.۱ درصد در برابر دلار رشد کرد و به نرخ ۱.۲۴۲۰ دلار رسید. نرخ شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای خارجی ۰.۲ درصد افت کرد.

ممنوعیت ثبت‌سفارش با دلار مشکلی ایجاد نمی‌کند

در پی ممنوع شدن ثبت سفارش واردات با دلار آمریکا، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: تاکنون مشکل مهمی از سوی واردکنندگان مطرح نشده و با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد شود. از نهم اسفند امسال بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا ممنوع و اعلام شد که ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود. البته بر این نکته نیز تأکید شد که این ابلاغیه شامل درخواست‌هایی که قبل از این تاریخ مجوز هشت رقمی ثبت سفارش خود را دریافت کرده‌اند، نمی‌شود. در ارتباط با تاثیر این تصمیم بر واردات و امور واردکنندگان، مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - به ایسنا گفت: سیاست‌های ارزی کشور و نحوه استفاده از آن از اختیارات بانک مرکزی محسوب می‌شود.

داد و ستد ۸۱ کیلوگرم طلای سرخ در بورس کالا

در شرایطی که مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی هفته گذشته از عرضه پر حجم زعفران در بورس کالای ایران خبر داده بود، روز گذشته ۸۱ کیلوگرم زعفران رشته ای درجه یک پوشال مرغوب با قیمت هر کیلوگرم ۵۳ میلیون و ۹۵۴ هزار ریال در بورس کالای ایران معامله شد.

رشد آرام «تسه»ها از کف در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2 درصدی به قیمت 66 هزار و 723 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 63 هزار تومانی، شناسایی کف قیمتی در کنار نزدیک شدن به پایان سال تا حدی از اوراق تسهیلات مسکن حمایت کرد. پیشتر در بهمن با کاهش تقاضای «تسه»ها کف 72 هزار تومانی و از ابتدای اسفند حمایت کف 70 هزار تومانی از اوراق شکسته شد. با وجود این، در ماه‌های اخیر شاهد رشد تعداد معاملات مسکن تهران بودیم. همچنین گزارش‌ها از آمار معاملات تهران رشد 5/ 5 درصدی را تا نیمه اسفند نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، تردیدها نسبت به قیمت‌ مسکن در سال آینده با رشد قیمت نهاده‌های تولید در کنار رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در ماه‌های اخیر با سیگنال رشد تقاضای واحدهای 15 سال به بالا عوامل رشد قیمت مسکن است.

روایت رویترز از کسری تراز تجاری بی سابقه آمریکا

تراز منفی مبادلات ‏تجاری ‏آمریکا با ‏جهان‏ در ماه ژانویه (11 دی تا 10 بهمن) به حدی افزایش یافته است که از 9 سال پیش تاکنون بی سابقه محسوب می شود. رویترز همچنین نوشت: ادامه یافتن کسری تراز تجاری آمریکا دولت ترامپ را به چالش جدی کشید. وی که مدعی است آمریکا از شرکای تجاری خود بهره می برد، برای محافظت از صنایع داخلی تعرفه های وارداتی برای برخی کالاها اعمال کرده است. اقدامات اقتصادی حمایتگرانه ای که هراس بروز جنگ تجاری را افزایش داده است. وزارت بازرگانی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که شکاف تجاری با رشدی 5 درصدی به 56 میلیارد و 6 میلیون دلار افزایش یافته است. از اکتبر 2008 تاکنون، این رقم بالاترین سطح بوده و از انتظارات اقتصاددانان نیز فراتر رفته است که بخشی از آن به افزایش قیمت کالاها در ماه ژانویه مربوط می شود.  به نقل از ایرنا، ترامپ اوایل ژانویه تعرفه های گسترده ای بر پنل های خورشیدی وارداتی و ماشین های لباس شویی بزرگ اعمال کرد. هفته گذشته نیز، از اعمال تعرفه واردات 25 درصدی را برای فولاد و 10 درصدی را برای آلومینیوم خبر داد. اگرچه این اقدامات ممکن است به لحاظ سیاسی با سیاست مبتنی بر طبقه کارگر، به ویژه در ایالت هایی که با معضل تعطیلی کارخانه ها و رقابت وارداتی مواجه هستند، مطابقت داشته باشد، اما تحلیلگران نسبت به آن هشدار داده و معتقدند این امر رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جناب کشتی آرای نفرمودند قیمت سکه را بر مبنای دلار نایاب 4450 تومانی حباب دار محاسبه نمودند یا دلار واقعی 4800 تومانی .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر