بازدید 26062

وقتی پلیس همصدای کارگران مظلوم در مقابل کارفرما می شود!+ویدیو

شرکت آهاب که نزدیک سی سال سابقه فعالیت مهندسی و حضور فعال در اجرای پروژه های عظیم عمرانی کشور دارد، چند روزی هست مورد اعتراض بیش از هزار کارگر و مهندس خود قرار گرفته و این افراد به دلیل عدم پرداخت حقوق های چندین ماهه خود اعتراض کرده اند؛ اعتراض هایی که حتی صدای نیروهای انتظامی را هم درآورده و فرصتی شده تا برخی سوءاستفاده های این شرکت از کارگران و مهندسان نمایان شود.
کد خبر: ۷۸۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵ 07 March 2018

استثمار کارگران و مهندسان در شرکت «آهاب»، صدای پلیس را هم در آورد! شرکت آهاب که نزدیک سی سال سابقه فعالیت مهندسی و حضور فعال در اجرای پروژه های عظیم عمرانی کشور دارد، چند روزی هست مورد اعتراض بیش از هزار کارگر و مهندس خود قرار گرفته و این افراد به دلیل عدم پرداخت حقوق های چندین ماهه خود اعتراض کرده اند؛ اعتراض هایی که حتی صدای نیروهای انتظامی را هم درآورده و فرصتی شده تا برخی سوءاستفاده های این شرکت از کارگران و مهندسان نمایان شود.

به گزارش «تابناک»؛ صدها تن از کارگران، مهندسان و کارمندان شرکت «آهاب» که در زمینه تعمیر و بازسازی خطوط متروی تهران و نیز در حوزه های مثل سد سازی فعالیت دارد، از هفته ها قبل و به صورت پیوسته تا کنون دست به اعتراض زده اند؛ افرادی که امید دارند با این اقدام خود مسئولان ارشد شرکت را مجاب کنند که حقوق معوق آنها را بپردازد.

این کارگران و مهندسان شرکت آهاب که عمدتاً در زمینه ساخت و تجهیز خطوط حمل و نقل ریلی فعال بیشتر از هفت ماه است، مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده اند و در طول این چندماه به خاطر وعده‌هایی که از طرف مدیران شرکت مبنی بر پرداخت حقوق‌های معوقه خود دریافت کرده‌ بودند، به امید پرداخت حقوق در ماه های آخر سال به کار خود در این مجموعه ادامه دادند.

پیشتر و در اویل ماه جاری، محمد اعلایی، مدیر عامل این شرکت عریض و طویل وعده داده بود که با پرداخت بخشی از حقوق این معترضان تا حدودی مشکل آنها را برطرف کند، اما عدم تحقق این وعده و نیز بی توجهی مسئولان ارشد به این اعتراضات سبب شد تا همچنان اعتراض آنها ادامه پیدا کند.

جمعیت دقیق کارگران و مهندسانی که بیش از هفت ماه است حقوق خود را از شرکت آهاب دریافت نکرده اند، نزدیک به هزار تن اعلام می شود که پیوسته نزدیک به صد تن از آنان در تجمع های برگزار شده شرکت کرده اند.

از جمله حواشی قابل تأمل این اعتراضات که نمونه های فراوان در استان های مختلف و شرکت های خصوصی دیگر نیز برای آن می توان یافت، این است که مدیرعامل شرکت برای هر تجمع اعتراضی از پلیس امنیت و نیروهای ضد شورش پلیس می خواهد با حضور در محل تجمع از هر گونه اقدام اعتراضی این افراد جلوگیری کنند؛ درخواستی که آنقدر تکرار شد تا صدای مأموران پلیس را هم در بیاورد.

فرمانده مسئولی که نیروهی ضد شورش را در محل تجمع کارگران و مهندسان فرماندهی می کرد، به تازگی در یکی از دیدارهای مستقیم کارگران با مدیرعامل شرکت به صف معترضان پیوست و با لحنی تند از مدیرعامل شرکت آهاب خواست که حقوق معوق مانده کارگرانش را پرداخت کند.

تعداد بازدید : 2979

این اعتراض از یک سو نشان می دهد، نیروهای پلیس نیز در این مجادله حق را به کارگران می دهند و معتقدند در مسیر تلاش آنها برای احقاق حقشان، دلیلی برای برخورد نظامی و امنیتی نیست و از سویی نیز نشان می دهد، نیروهای پلیس نیز به دلیل حضور مداوم در تجمع ها خسته شده اند و دیگر علاقه ای به ورود به مسأله و ایستادن در قبال معترضان ندارند.

ممانعت از پرداخت حقوق نزدیک به هزار کارگر آن هم برای چندین ماه، تنها مشکل و ایراد وارد به عملکرد این شرکت نیست و مدیران آن در بسیاری از پروژه های عمرانی خود، رفتار به مراتب بدتری با کارگران دارند.

گفته می شود، این شرکت در بسیاری از پروژه های خود برای فرار از تعهدات قانونی مثل بیمه و عیدی کارگران و سایر حقوق قانونی به ویژه در مناطق محروم، کارگران را فصلی به استخدام درمی آورد و پس از یک دوره چندماه استفاده از توان و تخصص، آنها را اخراج و دوباره پس از چندماه به کار می گیرد؛ اقدامی که در اردیبهشت ماه سال جاری و پس از اخراج 525 کارگر که در فصل پاییز و زمستان به کار گرفته شده بودند، با حواشی رسانه ای زیادی همراه شده بود.

با این شرایط، باید منتظر ورود نهادهای نظارتی فرادستی و سازمانی به موضوع این شرکت بود تا مشکلات دقیق آن را با مروری بر تاریخچه عملکرد و حساب های مالی گذشته بررسی کنند، چون نمی توان پذیرفت شرکت عریض و طویلی چون آهاب با نزدیک به سی سال سابقه در پروژه های بزرگ عمرانی کشور به این آسانی دچار مشکل شده باشد.

گفتنی است، شرکت آهاب در مهرماه 1366 به منظور انجام طرح های عمرانی آبی در مناطق محروم در سطح كشور به ویژه در محدوده استان هاي آذربايجان غربي و شرقي و كردستان تأسيس شد و در حال حاضر این شركت علاوه بر ارائه خدمات در صنعت آب كشور، دوره جديد فعاليت خود را به ساير زمينه‌هاي پيمانكاري از جمله قطارشهري، نفت و گاز، راهسازي، كارهاي زيربنایي و‌ پروژه هاي مهندسی، تدارکات و خرید و در نهایت اجرا (EPC) و نيز فعاليت هاي عمراني و ساختماني در شهر تهران و حومه از جمله شهرستان دماوند و پرند توسعه داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۹
پلیس میگه سخته من هر روز بیام اینجا !نمیگه که بر خلاف اخلاق و عدالت هست!
درود بر شرف این فرمانده شریف...ولی اگه می خواهید بدونید چطور این شرکت های بزرگ به این روز افتادند بروید به سراغ مناقصاتی که در زمان تحریم های دولت نهم و حتی الان انجام می شود و علی رغم وجود سرمایه گذار های خارجی و فاینانس بانک های برون مرزی اعلام می شد فلان نهاد یا شرکت اعلام کرده با فاینانس داخلی و تکیه بر توان نیروهای متعهد و فلان شعار فلان شعار خودمون پروژه رو انجام می دهیم!!! این نتیجه همان دوران است. عدم وجود فایناس و سرمایه گذاری خارجی یعنی جیب به جیب کردن پول و اصطحلاک سرمایه و حقوق های معوقه و رکود های آینده.... همه چیز که توان کارگر و علم مهندس نیست... نمی توان تا ابد به یک مزرعه دار گفت فقط همان سیب زمینی که می کاری را بخور! آب که هست، خاک که هست بکار و کشت کن و بخور! این یعنی عدم سرمایه گذاری خارجی!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
شماها حلقتون پاره نخورد تا ابد و قیامت هر چی میشه فقط دولت نهم دولت دهم ؟ خودتون چه شاهکاری زدین تو این 5 سال که فریاد نارضایتی از هر گوشه بلنده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
در پاسخ به ناشناس اول: اصطحلاک نه عزیزم. استهلاک درسته.
در پاسخ به ناشناس دوم: انتظار داری 8 سال فاجعه آمیز در طی 5 سال تبدیل به گل و بلبل بشه؟ بخدا 50 سال دیگه هم درست نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
دولت گذشته به کنار تقصیر دهه شصتی هاست
مرگ بر کارگر
درود بر ستم گر
کارگران شرکت های خصوصی واقعا مظلوم هستن. حقوق و مزایای آنها از یک آبداراچی بخش دولتی هم کمتره. از طرفی یک کارگر ساده در شرکت نفت حقوقش 15 میلیون تومن و یک کارگر ساده در یکی از شرکت های خصوصی حقوقش به زحمت 1 میلیون میشه. مگر نه همه ایزانی هستیم پس چرا اینقدر بی عدالتی وجود داره. یک معلم حقوقش 3 میلیونه. یک پرستار حقوقش 13 میلیونه و از نظر ساعت کاری معلم ساعت کاری بیشتری دارد و سختی کار دوتاشون هم یک اندازه هست. باید یک قانون کار ثابت نوشته بشه که برای همه یکسان باشه. نه هر کی ساز خودشو بزنه.
الان جدیدا هی حقوق ها عقب می اندازن مثل کارگر ها و معلم ها و تا چند ماه نمیدن علت چیست؟
اگر یک شرکتی حقوق 2 میلیون تومنی 1000 نفر رو عقب بندازه تو 7 ماه میشه 14 میلیارد تومن حالا شما این پول رو هفت ماه بگزار بانک ببین چه سودی میکنی این سود کجا میره خدا می دونه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
مرگ بر کارگر درود بر ستمگر
چه طوری دولتی که پول نداره حقوق خیلی از مردم رو بعد از 6-7 که عقب افتاده بده و خیلی از چیزها رو مثل شیر مدارس رو بعد از 17 سال حذف میکنی ولی میگه ما یک میلیون شغل ایجاد کردیم!!؟ شما اول حقوق ملت رو بده کار درست کردن پیشکش
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
عزیز من درسته که میلیاردها دلار در سال عایدی نفته اما بی نهایت که نیستش . شما به مدیران جون جونی ماهی سیصد میلیون و کارانه دکی جونیها هم ماهی چهارصد میلیون بده . خوب با این بخوربخور دیگه ریالی تهش بای نمیمونه
شیر مادرت حلالت مرد به این میگن، چقدر شجاعانه و مردانه از حقوق کارگران مظلوم دفاع میکنه.
ای کاش زره ای از مردانگی در وجودکسانی که در مقابل حقوق کارگران از حق آنها دفاع نمیکنن.
همین کارفرما حرفی برای گفتن نداره و سکوت اختیار کرده بی تعمدا حقوق کارگران را پرداخت نمیکنه.
اگر مسولين ديگرهم چشم وگوش داشته باشند مثل اين فرمانده حقوق كارگر را پرداخت ميكند
درود بر همچین ادمی یه بار طرف حق رو گرفت خیلیا پول میگیرن چشمشون رو رو حق میبندن
ای خدا اینا زن دارن بچه دارن از این موارد تو کشور خیلی داریم اقایون مسعول بالای چن ده میلیون حقوق بکیر به داد مردم برسید شما در قبال مردم مسعولین نزارید نفرینتون کنم
اینجا هم مرگ بر کارگر ، درود بر ستمگر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
شعار اصلاح طلبان اشرافیه
باید دید صاحبان و شرکای این شرکت چه کسانی هستند؟ عدم پرداخت حقوق لابد به دستور دولت اسرائیل و آمریکا است؟ نکند ضد انقلاب مانع از پرداخت حقوق کارگران و مهندسان این شرکت شده؟ تجمع این بی پناهان به تحریک آمریکا است؟پول داخلی که مشکل ندارد.
این بیشتر شبیه براندازی هست تا اعتراض چطور تو دوره احمدی نژاد با اون همه افتضاح کسی اعتراض نکردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
چون افتضاحی که شما میگید بر ساخته ذهن متوهم شماست
نهادهای نظارتی فرادستی و سازمانی اگر میخواستند ورود کنند تا الان کرده بودند
هیچکس به فکر کارگر جماعت نیست
حتی همان نماینده های خودشان که آخر سال میشینند و در مورد حداقل حقوق تصمیم میگیرند !!!
هچ فردی با اون حداقل حقوق نمیتواند زندگی کند چه برسد به یک خانواده چند نفره و چه برسد به اینکه آن خانواده چند نفره 7 ماه از دریافت حقوق محروم شده باشند
ای مدیر عاملی که خودت و خانوادت در رفاه زندگی میکنی
آیا لحظه ای خودت را جای این بندگان خدا گذاشته ای ؟؟؟؟؟؟؟ برخوردهای انقلابی که نباید فقط با بدحجاب ها بشه
با اینجور ظالمان هم باید برخورد انقلابی بشه و باید به دادگاه انقلاب فرستاده بشوند و حکم های سنگین بگیرند تا دیگر هیچ مدیری به خودش جرات همچین ظلمی را ندهد
ای قوه قضاییه مستقل
استقلالت را نشان بده
از صدای ناله کارگر ستم دیده بترسید و دست از این رفتارها بردارید
بارک الله به جناب سرهنگ
دمت گرم سرهنگ
پلیس قضاوت نمیکند.
پلیس و هرکس دیگر باید به وظیفه خود عمل کند ولو اینکه هر روز صبح تکرار شود.
منم فیلمشو دیدم،دمش گرم خوب کرد طرف کارگر رو گرفت و داد زد سرش،دم عیده هزار گرفتاری دارن کارگرا
احسنت به این پلیس وظیفه شناس. متاسفانه در برخی مواقع انگار که کارگرانی که طلب حقوق معوقه خود را دارند مجرم، و افرادی که بی توجه و بی مسئولیت به حقوق دیگران بوده اند در جایگاه حق می باشند.
علت عقب افتادن حقوق پرسنل پیمانکار، عدم انجام کارفرما- که در بیشتر موارد دولت است- به تعهداتش در قبال پرداخت به پیمانکار می باشد. مطالبات پیمانکاران دهها برابر حقوق پرسنل می باشد که پرداخت آن حتی بیش از یکسال به تاخیر افتاده که این امر مشکلات بسیاری را برای بخش خصوصی فراهم کرده. ولی هیچ رسانه ایی بطوراساسی ماجرا را بررسی و بازگو نمی کنه
یه جوری نوشتید انگار همین یه شرکت هست
من خودم ده سال سابقه دارم پروژه های سد سازی کار میکنم
6 ماه تاخیر حقوق که یه موضوع ساده هست همه عادت کردیم هیچ کس هم به داد ما نمیرسه
نه تنها شرکت های پیمانکاری بلکه شرکت های مشاور هم همین وضعیت دارن
کارفرما هم که دولتی هست صورت وضعیت این شرکت ها رسیدگی نمیکنه و.بهشون پول نمیده
کلا اوضاع خرابه
کاش درک میکردید 6 ماه حقوق نگرفتن یعنی چی
ما هم از اینجا هم صدا با کارگران هستیم ـ
درود به شرف این فرمانده عزیز وامیدوارم که بخاطر همراهی با مردم تعلیق ویا اخراج نشود
پليس خيلي تند رفت كار فرما داغون بود شما فكر كردين كارفرما خوشش مياد مردم را ازار بده گرفتاره عزيز نميشه تو اين مملكت كار كردن سخته اگر اسونه دولت خقوق كارگراش رابده خون كرده اين كار فرما مطمعنً باس مه تو حساب دفتري اين اقا ازخيلي ها طلبكاره بش نميدن ايشون شرمنده است به. چند دليل
١- بر گرداندن پول براي تمام صنعتگران غير ممكن شده اگر خدمات بفروشي پولت را نميدن اگرًمحصول بفروشي كه واًمصيبتً تا طرف محصول توًروًتوً بازار پول نكنه كه نميده وقتي بخواد بده يك چك ميده كه چكش پول نميشه وقتي پول ميشه كه ديگه سود وًاصل ديرًكردهً بهره بانكي شده
٢ اين اقا دردي نكرده كه پليس داد ميزنه بي حجابم نبود كه
ايشون بايد فرمان دستگاه قضا را بشكل ضابط قضايي احرا ميكرد حق مذاكره نداشت اگر قاضي گفته بگير بيار بايد ببره
٣- ببينين اين كار فرما كه شما ديديدًشك نكنيد ادمًمحترمي بود ولي اگر نا محترم بود ميرفت دزدي ميكرد اونوقت با همين اقاي پليس و قاضي وًنهايتا قرار وثيقه روبروًبود پ فقط ٢ ارگان حد اكثر ٥ نفر ولي الان متهم است در
ساز مان صنايع
اداره كار
محيط زيست
تامين اجتماعي
بانك عامل
اداره محترم دارايي
ماليات ارزش افزوده
ماليات تكليفي
و از همه قشنگ تر مر كز بهداشت عزيز كه نگفته ميبره كهًچرا اقايون معاينه دوره اي نشدن
و در اخر باز هم همين اقاي پليس كه معادله را حل كرد اقا پولشونًرا بده برن اين قسمتش واضح وًروشنه از كجا بده اقاي پليس بايد اينجا را بگه كه پروژه اين اقا با دلار ١٠٠٠ شروع شده الان ٥٠٠٠ تومنه كدام برنامه ريزي ميتونه كار پروژه را پيش ببره صنعت اصولا ١٠ ساله و خدمات ٥ ساله است
من اصولا جواب نميدم ولي اينجا مظلوميت را در كار فرما ديدم و تابناك عزيز پا سخ من را به اين پليس حتما بزار
احتمالا امربکا واسراییل مدیریت را جهت عدم پرداخت حقوق کارکنان تحریک میکند
بابا این بنده خدا میگه سخته من هر روز بیام! خوب دوست داره وقت بیشتر برا کارای بهتر و درامد داشته باشه!آخه از سدکوب که پولی درنمیاد.تازه امکان آسیب دیدن هم هست!
چند ساله همه راه چین رو یاد گرفتن هر کی میره یه آفتابه لگنی ور میداره میاد اینقدر روش می‌کشه که که دوساله دیگه هم چکش پول بشه بازم سود می‌کنه اما بدبخت کسی هست که می خواد تولید کنه یا خدمات بفروشه شاه ماهی ها یا گر به های چاق یا همون آقا زادها هیچ وقت سوژه رسانه ای نمیشن در ماندگی در چهره این فرد معلوم بود گرچه نمیشه وقتی اطلاعات درست منتشر نمیشه راجع‌به هیچ موضوعی نمیشه قضاوت کرد
درود به شرف جناب سرهنگ عزیز
قابل توجه بیکاران گرامی، قرارداد 700 میلیون دلاری توسعه راه آهن با چین امضا شد. علی برکت الله. برید دنبال کار دیگه بگردید.
این فرمانده اخراج میشه
اگر انتظار خدمت و ... بهش نخوره شانس آورده
خدایا شب عیدی به داد این فرمانده برس
کدوم نهاد..کدوم بازرسی..دلت خوشه ها
برای نمونه یکبار هم ندیدیم که یک کارفرما را مواخذه کنند.الان حمایت یک پلیس برای کارگران تعجب اوره.در صورتیکه پایه اقتصاد کشور روی شانه کارگران است.دریغ از یک حمایت حقیقی .فقط هرسال شب عید وعده و وعده و شعار حمایتی پروغ
باالاخره یه روز اه این کارگران دامنتان را میگیره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر