بازدید 3724

کاهش قیمت نفت با استعفای مشاور اقتصادی ترامپ

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه کاهش یافت و به  ۶۲.۱۴ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به استعفای مشاور اقتصادی دونالد ترامپ پس از اعتراض به احتمال اعمال تعرفه های بیشتر توسط دولت آمریکا بر روی واردات کالا و همچنین کاهش ارزش سهام در بازارهای بین المللی اشاره کرد. 
کد خبر: ۷۸۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 07 March 2018

کاهش قیمت نفت با استعفای مشاور اقتصادی ترامپروز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه کاهش یافت و به  ۶۲.۱۴ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به استعفای مشاور اقتصادی دونالد ترامپ پس از اعتراض به احتمال اعمال تعرفه های بیشتر توسط دولت آمریکا بر روی واردات کالا و همچنین کاهش ارزش سهام در بازارهای بین المللی اشاره کرد. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۵۳ سنت (۰.۸ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۲۶ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهشی ۴۶ سنتی (۰.۷ درصد) بشکه ای ۶۲.۱۴ دلار صورت گرفت.

از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به استعفای گری کوهن یکی از مشاوران اقتصادی دونالد ترامپ که علیه سیاست های محافظه کارانه ی اقتصادی ترامپ اعتراض کرده بود اشاره کرد. گفته می شود که کوهن مخالف سیاست ترامپ در رابطه با اعمال تعرفه های سنگین بر روی واردات آلومینیوم و فولاد بوده و در این خصوص نارضایتی خود را اعلام کرده است. این استعفا به نوبه ی خود باعث شده است که در روز جاری ارزش مبادله ی آتی سهام S&P 500 یک در صد کاهش یابد. لازم به ذکر است که اتحادیه ی اروپا و چین اخیرا هشدار داده اند که اعمال این تعرفه توسط دولت ترامپ می تواند به اقدامات مقابله جویانه منتهی شده و جنگی اقتصادی را در دنیا آغاز کند.

گفته می شود که در صورت وقوع اقدامات مقابله جویانه ی اینچنینی سرعت رشد اقتصادی و مصرف نفت در دنیا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. 

افزون بر این، گفته می شود که با افزایش موجودی نفت خام آمریکا قیمت این محصول در روز جاری کاهش یافته است. بر اساس آمارهای غیر رسمی منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا، موجودی نفت خام این کشور در هفته ی گذشته با افزایش ۵ میلیون و ۶۶۱ هزار بشکه ای به مجموع ۴۲۶.۸۸۰ میلیون بشکه رسیده است. لازم به ذکر است که آمار رسمی موجودی نفت آمریکا در هفته ی گذشته امشب توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر می شود. 

همچنین، گفته می شود که علیرغم تلاش اوپک و همپیمانان آن در رابطه با کاهش عرضه ی نفت در بازارهای جهانی با هدف افزایش قیمت این محصول، عرضه ی نفت در بازارهای جهانی به حد کافی وجود دارد. در این خصوص، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده بود که آمریکا روزانه بیش از ۱۲۰،۰۰۰ بشکه بر تولید نفت خام خواهد افزود به طوری که تا پایان سه ماهه ی سوم سال ۲۰۱۸ میزان تولید نفت توسط این کشور به ۱۱.۱۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. لازم به ذکر است که این میزان از تولید آمریکا را به بزرگترین تولید کننده ی نفت در جهان تبدیل خواهد کرد. 

در پایان باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. در این خصوص، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوپک هنوز یه طور رسمی در خصوص تمدید مجدد قرارداد کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نکرده وممکن است روسیه در خصوص امکان خروج از این قرارداد بر اعضای اوپک فشار وارد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل