بازدید 1865

هشدار آمریکا به نسبت به حضور بیشتر چین در جیبوتی

همزمان با اینکه پکن در اقدامی برای توسعه نفوذش، قدرت خود در آفریقا را افزایش می‌دهد، فرمانده ارشد ارتش آمریکا در آفریقا به قانونگذاران گفت که اگر چین یکی از بنادر کلیدی در جیبوتی را به دست آورد، ارتش آمریکا با پیامدهای قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ 07 March 2018

همزمان با اینکه پکن در اقدامی برای توسعه نفوذش، قدرت خود در آفریقا را افزایش می‌دهد، فرمانده ارشد ارتش آمریکا در آفریقا به قانونگذاران گفت که اگر چین یکی از بنادر کلیدی در جیبوتی را به دست آورد، ارتش آمریکا با پیامدهای قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال توماس والدهاوسر، فرمانده ارشد ارتش آمریکا در آفریقا در جریان نشست کمیته خدمات مسلحانه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر چین محدودیت‌هایی را بر استفاده از بندر "دورالی" اعمال کند، این اقدام می‌تواند تاثیر چشمگیری بر تامین مجدد پایگاه آمریکا در جیبوتی و توانایی کشتی‌های نیروی دریایی برای سوخت‌گیری مجدد در اینجا داشته باشد.

وی افزود: اگر چین این بندر را در اختیار بگیرد آن وقت پیامدهایش بسیار چشمگیر خواهد بود.

جیبوتی میزبان یکی از پایگاه‌های نظامی مهم آمریکاست که حدود ۴۰۰۰ هزار پرسنل از جمله نیروهای عملیات ویژه دارد و سکوی پرتابی است برای انجام عملیات در یمن و سومالی.

جیبوتی ماه گذشته به قرارداد خود با شرکت "دی پی ورلد" دوبی که یکی از بزرگترین اپراتور بنادر جهان است برای اداره ترمینال ترابری دریایی دورالی واقع در بندر دورالی خاتمه داد و برای این تصمیمش به ناکامی در حل مناقشاتی که از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شده، اشاره کرد.

شرکت "دی پی ورلد" دوبی این اقدام را مصادره غیرقانونی این ترمینال توصیف کرد و گفت: شکایت خود را به دادگاه حکمیت بین‌المللی لندن می‌برد.

در جریان این نشست کمیته خدمات مسلحانه مجلس نمایندگان آمریکا قانونگذاران تاکید کردند که گزارش‌هایی به دست آمده مبنی بر اینکه جیبوتی قصد دارد کنترل بندر دورالی را به عنوان یک هدیه به چین واگذار کند.

چین در حال حاضر یک پایگاه نظامی در جیبوتی درست در چند مایلی پایگاه نظامی آمریکا ساخته است.

ژنرال والدهاوسر در ادامه گفت: نشانه‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه چین به دنبال تاسیسات بیشتر به ویژه در سواحل شرقی است در نتیجه جیبوتی نخستین مکان برای دستیابی به این هدف خواهد بود.

چین همزمان با توسعه روابط تجاری‌اش تلاش کرده تا از طریق سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در پروژه‌های دولتی تاسیسات زیربنایی در آفریقا قدرت و نفوذ به دست آورد.

ژنرال والدهاوسر با اشاره به اقدامات پکن برای ساخت مراکز خرید بزرگ، ساختمان‌های دولتی و حتی ورزشگاه‌ها گفت: آمریکا هرگز نمی‌تواند از نظر میزان سرمایه‌گذاری در آفریقا به پای چین برسد.

وی افزود: من روند بازنویسی استراتژی نظامی آمریکا در این منطقه را با درنظر گرفتن اقدامات چین آغاز کرده‌ام. چین مدت‌هاست که در قاره آفریقا حضور دارد اما ما به عنوان یک فرماندهی جنگی و نظامی هرگز به قاره آفریقا به عنوان یکی از منافع استراتژیک نگاه نکرده‌ایم. ما در این رابطه گام‌های کوچکی برداشته‌ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار