بازدید 7775

رفع تبعیض با آسفالت نخستین پایتخت ایران در آستانه نوروز!

محوطه تاریخی از چند حریم تشکیل شده‌ و در حریم مشخصی از بناهای تاریخی که حدفاصل آن متناسب با اهمیت و استحکام بنای تاریخی تعیین می‌شود، حتی نباید خودرو عبور کند، چون در بلندمدت به ثبات و ماندگاری بناهای تاریخی آسیب وارد می‌کند، ولی اکنون شاهد آسفالت کامل این محدوده هستیم. حال پرسش این است که اگر سازمان میراث فرهنگی حتی توان دفاع از حریم «هگمتانه» را نیز ندارد، کارکرد این سازمان دقیقاً چیست؟!
کد خبر: ۷۸۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ 07 March 2018

رفع تبعیض با آسفالت نخستین پایتخت ایران در آستانه نوروز!پس از آنکه «هگمتانه» نخستین پایتخت ایران با قدمت بیش از سه هزار سال به مسیری برای نقل و انتقال آهن آلات تبدیل شد و واکنش تندی را در پی نداشت، اکنون همان معبر گشوده شده برای نقل و انتقالات تجاری به جاده‌ای آسفالته تبدیل شد تا بدین ترتیب، هویت تاریخی این نماد تمدنی ایران در معرض خطری جدی قرار گیرد؛ اتفاقی که باز هم واکنش گسترده‌ای را در پی نداشته و این عدم پیگیری جدی نگرانی‌هایی را درباره مجموعه‌های تاریخی مشابه به دنبال داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ شهر تاریخی هگمتانه که به دلیل قرار‌گیری در دل تپه‌ای وسیع، به تپه‌ هگمتانه معروف است، در استان همدان، در شهر همدان امروزی و در دو طرف خیابان اکباتان قرار گرفته است. وسعت تپه‌ مذکور که از آن به عنوان پهناورترین تپه‌ باستانی ایران یاد می‌شود، بالغ بر 30 هکتار است که با توجه به احتساب قسمت‌هایی که در گذشته، بخشی از تپه‌ باستانی بوده، ولی به دلیل ساخت‌وسازهای صورت گرفته‌ امروزی به عمارت مسکونی تبدیل شده است، از 40 هکتار نیز تجاوز خواهد کرد.

با توجه به آثار به جای‌مانده از ایران کهن، به نظر می‌رسد هگمتانه توسط اقوام آریایی ماد در قرن 17 قبل از میلاد تأسیس شده و به عنوان پایتخت اولین امپراتوران و پادشاهان ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. همان گونه که پیشتر بیان شد، حدود 10 هکتار از وسعت شهر باستانی هگمتانه، در تملک شخصی قرار داشت که خوشبختانه از سال‌ 1347 هجری شمسی، پروژه‌ خریداری و در اختیار گرفتن این اراضی شروع و مجددا به بخش هگمتانه‌ ایران کهن بازگردانده شد و در این نیم قرن بررسی‌های تاریخی فراوانی در این محدوده انجام شده که به کشف اطلاعات تاریخی تازه و اشیای تاریخی مشهور منجر شد.

رفع تبعیض با آسفالت نخستین پایتخت ایران در آستانه نوروز!

بنا به نقل قول‌های تاریخی و بررسی‌های ابتدایی صورت گرفته توسط کارشناسان تاریخی و باستان‌شناسان بر این مکان، هگمتانه، مکانی باستانی و متشکل از کاخ‌ها، عمارات و آثار برجای‌مانده‌ از حکومت مادها و هخامنشیان در نظر گرفته شد. طبق موقعیت مکانی و استراتژیک شهر تاریخی هگمتانه، برخی باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که این شهر تاریخی حدودا هزار سال پیش از میلاد مسیح اشغال و تخریب شده است.

ریتون سرشیر طلایی، کاسه سیمین خشایارشا، لوح زرین ارشام، لوح زرین به نام آریارامنه و لوح زرین داریوش دوم برخی، از مشهورترین آثاری است که از این منطقه باستانی کشف شده و سند ارزشمندی این محدوده است؛ محدوده‌ای که به واسطه وسعت هنوز کامل مورد حفاری و بررسی باستان شناسی قرار نگرفته و به همین دلیل، ممکن است در خود مجموعه‌ای عظیم از میراث تاریخی ایران را پنهان داشته باشد.

در این شرایط، موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه باعث شده بود، در معرض دست اندازی‌هایی واقع شد که بخشی از این دست اندازی‌ها نیز متأثر از شرایط کسب و کار در همدان عنوان می‌شد و با توجیهاتی از این دست همراه بود. در شهر همدان پس از آنکه «طرح پیاده‌راه کردن شش خیابان تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام(ره)» عملیاتی شد، مسئولان فراموش کردند برای بخشی از کسبه این شهر متشکل از چند ده آهن فروش مسیر عبور باز بگذارند و همین مسأله در نهایت با اعتراض آنها مواجه شد.

این اعتراض‌ها منجر به گشودن معبری از دل هگمتانه شد که در نهایت این معبر با تصمیم مسئولان استان آسفالت شد! این اتفاق در حالی با ناکامی میراث فرهنگی در توقف آن همراه شد و در نهایت رخ داد که بخشی از محوطه آسفالت شده حتی مورد بررسی باستان شناسی نیز قرار نگرفته و اکنون این گونه زیر چرخ لاستیک آهن فروشان همدان دفن می‌شود. البته شاید این اقدام در راستای رفع تبعیض از نخستین پایتخت ایران بوده و تصور شده اقدام مثبتی در حال انجام است!

بر اساس قواعد میراث فرهنگی، محوطه تاریخی از چند حریم تشکیل شده‌اند و در حریم مشخصی از بناهای تاریخی که حدفاصل آن متناسب با اهمیت و استحکام بنای تاریخی تعیین می‌شود، حتی نباید خودرو عبور کند، چون در بلندمدت به ثبات و ماندگاری بناهای تاریخی آسیب وارد می‌کند، ولی اکنون شاهد آسفالت کامل این محدوده هستیم. حال پرسش این است که اگر سازمان میراث فرهنگی حتی توان دفاع از حریم «هگمتانه» را نیز ندارد، کارکرد این سازمان دقیقاً چیست؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۹
یک مشت مدیر بی تخصص با ژن خوب ریختن تو مملکت دارند همه چیز رو "مدیریت" میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
اینم از تدبیر دولت روحانی
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
مختص دولت روحانی نیست، ژن خوب دارها از همه قماش هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
پسر خوب به نظر شما مردم روحانی را انتخاب نمی کردن کی را انتخاب می کردن مثلا رییسی ویا آقای قالیباف که خود اصولگراها گذاشتنش کنار
آقا جون، چرا نگرانید؟
اتفاقا اگر زیر خاک بمونه امن تره!
حداقل دزدیده نمیشه!
وگرنه در عرض چند روز ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
اینجوری که راحت تر میدزدن
تابناک این چه سوالی است؟ (دقیقا نقش این سازمان چیست؟)
خب معلوم است مهمترین نقش این سازمان از بین بردن تدریجی کلیه آثار تاریخی ایران!!!
کلا مسئول های ما برای حفظ آثار باستانی نگرانی ندارند.
همین بمیریم بهتره
ای بابا مردم دارن تو گرسنگی و اعتیاد و قرض و قسط دست و پا میزنن اونوقت شما بفکر میراث فرهنگی و... هستین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
دقیقا عمق فکرتون را نشان دادید و اینکه بیشتر از شکم و ... فکر نمی کنید
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
دوست عزیز. دقیقا با همین میراث فرهنگی میشه کار ایجاد کرد و گرسنگی و اعتیاد و قرض رو از بین برد. خواهشا یه خورده اونروتر از نوک بینی رو هم ملاحظه بفرمائید
اين سازمان نهايتا بتونه اين موضوع رو به قوه قضاييه ارجاع بدهد.
چطور شد هگمتانه شد اولین پایتخت ایران؟ شوش سه هزار سال قبل از اینکه آریاییها وارد ایران بشن پایتخت بود اونم بمدت هزار سال
مسئولین و مردم می روند ولی ایران هزاران سال باید پابرجا بماند. پس باید تاریخ و فرهنگ ایرانی را حفظ کرد.
هدفشون اینه که تاریخ ایران رو از بین ببرن اون از ساخت امام زاده کنار تخت جمشید اینم از هگمتانه
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
تاريخ فقط تاريخ عرب
ايران كه تاريخ نداره
ايرانيان قبل از عرب يك مشت بيابانگرد وحشى و بت پرست بودند كه دختراشون رو زنده بگور ميكردند
!!؟؟؟!!!؟؟؟
خب اين سازمانهاي ناکارامد يكي دو تا نيستن اينا خيلي زيادن ما بهشون ميگيم اداره يك عده به قول بچه ها ژن برتر اينجا استخدام شده اند و يك ميز با يك كامپيوتر دارند تمام ماه اين بنده خداها ميان سركار و چايي مي خورند بعدش هم حقوقشونو مي گيرن و ميرن دنبال كارشون همونطور كه گفتم اين سازمانها يكي دو تا نيستن
به نظرم میراث فرهنگی با سرعت زیادی رو به خراب کردن آثار باستانی ایران نموده و این مخصوص چند سال اخیر نیست بلکه از دوره دوم ریاست جمهوری آیت احمد نژاد شروع شده و همچنان ادامه دارد ناکارآمدی میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست در این ده بیست سال اخیر واقعاً تاسف انگیز می باشد و این افراد در آینده باید پاسخگوی رفتارشان باشند...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل