بازدید 17297

تلاش برای انقراض بافت تاریخی شیراز در مجاورت «شاهچراغ»!

کافی است به عکس‌های هوایی گرفته شده از حرم شاهچراغ دقت کنیم تا دریابیم در یکی دو دهه اخیر، دو خیابان مجاور این حرم در قالب طرح توسعه به آن پیوند زده شده است؛ طرح توسعه‌ای که به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت، به ویژه اکنون که به مساحت بزرگی در شرق این آستان رسیده و تخریب اخیر نیز در همان محدوده رخ داده است.
کد خبر: ۷۸۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ 06 March 2018
 هر بار که لودر‌ها غرش می‌کنند، بافت تاریخی شهر یک گام بزرگ به سمت انقراض بر می‌دارد؛ میراثی ارزشمند که حکم گنجینه را دارد، اما از بین می‌رود تا جایش را به آستان مقدسی پیوند بزنند که متأسفانه نامش را به این اتفاق گره زده‌اند!
 
به گزارش «تابناک»؛ به فاصله یک هفته از تخریب دو خانه تاریخی و ثبت ملی شده در شیراز، جز چند اعتراض تند، اما شفاهی مسئولان هیچ اتفاقی رخ نداده و حتی معلوم نشده عامل این تخریب‌های پرهزینه کیست. تخریب‌هایی که ظاهرا مسئولان میراث فرهنگی هم عاملان آن را نمی‌شناسند و تنها از طریق وکلایشان پیگیر ماجرا هستند.

این در حالی است که به باور بسیاری، عامل آن، مجریان طرح توسعه حرم مقدس شاهچراغ(ع) و ناظران آن هستند که با انتشار یک آگهی‌ تأکید کرده اند مالکان پیرامون این حرم تنها می‌توانند ملک خود را به ایشان بفروشند تا در راستای طرح توسعه حرم، تخریب شده و جایش را تأسیسات جدیدی بگیرد.

رویه‌ای مرسوم در تمام نقاط کشور که منحصر به آستان‌های مقدس و حرم‌ها هم نیست و برای توسعه وزارت خانه ها، نهادها، دانشگاه‌ها و ... هم به کار می‌رود تا جایی که این اواخر شاهد بودیم شامل خیابان‌ها هم می‌شود؛ اتفاقی که در ضلع شرقی مجلس شورای اسلامی رخ داد و به افزودن خیابان «مردم» به ملک قوه مقننه منجر شد و البته خیلی پیشتر در شاهچراغ صورت گرفته است.
 

کافی است، به عکس‌های هوایی گرفته شده از حرم شاهچراغ دقت کنیم تا دریابیم در یکی دو دهه اخیر، دو خیابان مجاور این حرم در قالب طرح توسعه به آن پیوند زده شده است. طرح توسعه‌ای که به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت، به ویژه اکنون که به مساحت بزرگی در شرق این آستان رسیده و تخریب اخیر نیز در همان محدوده رخ داده است. همان اتفاقی که مسئولان استان مدعی هستند درباره عاملش اطلاعات چندانی در اختیار ندارند و بی اسم بردن از هیچ کسی، به آن اعتراض می‌کنند!
 
تخریب‌هایی که دست بر قضا در ارزشمند‌ترین بافت تاریخی شیراز در حال رقم خوردن است. در بافت ۳۶۰ هکتاری فرهنگی و تاریخی پایتخت قبلی کشورمان که به تنهایی می‌توانست بار گردشگری جنوب کشور را به دوش بکشد، اما روز به روز از آثار و بنا‌های ثبت ملی شده در آن هم کاسته می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد؛ خزانی که بر این گنجینه افتاده و ظاهرا قصد ندارد تا انقراض آن متوقف شود.
 
ماجرا زمانی تلخ‌تر می‌شود که وقتی از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس می‌پرسند مگر این تخریب‌ها در راستای طرح توسعه حرم نیست؟، می‌گوید: «آنچه امروز در بافت تاریخی در حال اجراست، طرح مصوب توسعه نیست. طرحی نانوشته در اطراف حرم شاهچراغ (ع) در حال اجراست که ما از آن بی‌خبریم. در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ همه مکان‌های میراثی با ارزش با ستاره مشخص شده و اجرای طرح توسعه مشروط به حفظ مکان‌های تاریخی بود.»
 
اظهارنظری که نشان می‌دهد، همه تلاش مسئولان برای حفاظت از بافت تاریخی شیراز، مشخص کردن برخی قسمت‌های آن با ستاره است؛ ستاره‌هایی که اگر لودر از رویشان بگذرد، پاک خواهند شد و آن زمان مسئولان تنها اظهار تعجب می‌کنند و تمام؛ انگار نه انگار که آن ملک‌های ستاره دار مالک دارند و می‌شود و می‌بایست مالکشان را صدا کرد و به قانون سپرد؛ چه مالکشان مردم باشند و چه متولیان حرم شاهچراغ که بار‌ها و بار‌ها به همه اعلام کرده اند خریدار این املاک، ولو ثبت ملی شده هستند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵
توسعه که میگن همینه دیگه!! وقتی نماز خوان کم میشه جانماز بیشتر میشه! یکی نیست بگه بابا مگه مشگل مردم پرستیدم مکان هست که گسترش پیدا کنه؟! کسی که با شاهچراق اعتماد داره بدون بنای بزرگ و شیک هم حاجت میگیره!!
امیدوارم جایش مراکز فرهنگی بسازند. در مشهد که به جایش فقط پاساژ و مراکز تجاری و هتل های آنچنانی ساختند
پاسخ ها
مشهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مطمئن باش جاش پاساژ و هتل مي سازن ، مثل مشهد و مثل حرم مطهر امام رضا كه از زير و روي زمين در حال توسعه است و هيچ وقت تموم نميشه !! ما كه ٣٠است فقط بنايي ديديم . بابا هر چقدر بسازيد بازم تعداد زوارش مخصوصا در بعضي از ايّام بيشتره
اصلا چرا ميخوان شهر تاريخي شيراز را به استناد يك امامزاده به عنوان يك شهر زيارتي مهم مطرح كنن.؟
چرا در محوطه باستاني تخت جمشيد امامزاده مي سازن ؟ هدف چيه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
مجتمع تجاری عظیمی هم ساختن که از حرم شاه چراغ تا سید علاالدین حسین ( آستانه ) ادامه داره
تمام سنگ ها و بنا ها تاریخی رو هم که از ایران پاک کنی مردم تاریخ و فرهنگ خودشان را هرگز فراموش نخواهند کرد.
کسانی به عمق این فجایع واقفند که دستی بر فرهنگ و ادب و آیین این شهر داشته یا حداقل در این کوچه های تنگ و باریک و پیچ در پیچ شیراز بزرگ شده و به مدرسه رفته و بدان تعلق داشته و دریغناک آن باشند. حالا که چنین نیست لااقل کسانی را تصمیم گیر شهرمان کنید که کمی از نقش بسزای این اماکن در اقتصاد و اشتغال مطلع باشند. با احترام و هنوز هم امید.
دلم میخواد گروهی از دوستداران معماری قدیم ایران بیان و بازدید کنن محل قدیم شیراز رو
نمیدونم چطور دلون مییاد این باقیمانده خشت و اجر و چوب به این زیبایی رو با لودر به هیچ تبدیل کنن
البته اگر به وضعیت اسفناک تخت جمشید و اطرافش نگاه کنیم متوجه میشیم که نابود کردن بافت قدیم در مقابلش هیچه
توریست ها در تمام دنیا اثار باستانی رو به بهترین کیفیت میبینن و متوجه عظمت تاریخ اونجا میشن
اما احتمالا وقتی به تخت جمشید مییان برای ما فقط تاسف میخورن
بنده در شيراز زندگي مي كنم و از ساليان پيش شاهد اين فاجعه بزرگ بوده ام كه توسط افرادي از يك خانواده ذي نفوذ انجام مي شود و متاسفانه بسيار شاهد درد دل مردمي بوده اند كه خانه و كاشانه شان را به ناچار واگذار كرده اند و يا هرگز پولي دريافت نكرده اند و يا مقدار ناچيزي به ايشان پرداخت شده كه حتي كفاف رهن يك منزل در ساير نقاط شهر را نمي دهد .
کاش دوستان خبرگزاری تابناک از نزدیکتر رصد می کردن
ابتدا که کل پروژه های یاد شده مربوط به خود مسکن شهرسازی و شهرداری است که آستان با آنها درگیر بوده
دوم اینکه واقعا میراث فرهنگی فارس خانه های تیمی اراذل و اوباش و معتادین این منطقه نیست که بعضا خود نیروی انتظامی هم جرات تردد در آن را ندارد
پاسخ ها
alireza
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
تو دیگه چی میگی
همه چي توي اين مملكت شده سياسي
چطور أهالي به اصطلاح دلسوز فرهنگ و هنر و معماري شيراز ، نميگم يك نَفَر از اعضاي شوراي شهرشون تخصص شهرسازي رو ندارن و حتي يك سري به عمق اين به اصطلاح ميراث فرهنگي نزدن كه حتي مردم شهر شيراز از ترس و بيم تردد در آن به مسجد نصير الملك هم كمتر مراجعه مي كنن .
بلاخره نباید یک قسمت خالی تو ایران فروخته نشه توسط مسولین
تازه ۱۳ میلیلرد تومان برای قبری که ادعا می کنند مادر شاهچراغ هست تخصیص دادن آخ این پولا را خرج فقرا و اشتغال کنیم کاری که ائمه میخواستن با این کارا اسلام را توسعه بدیم متاسفانه شیراز دچار رقابت کاذب با مشهد وقم شده تا حرم سوم بودنش را با اینکارا نشون بده
طرح توسعه حرم !!!!!!!!!!!!!!!این طرح توسعه ای را هیچ شیرازی قبول و دوست ندارد . میراث فرهنگی را نابود و بجای ان پاساژ می سازند و میلیونها تومان از ان درامد حاصل می کنند. حرف بزنیم مارا به بی دینی متهم می کنند. خدایا ما در چه دورانی داریم زندگی می کنیم.؟
در تبریز هم ارگ علیشاه، نماد پایداری ترک ها رو تخریب کردن و جاش مصلی ساختن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل