بازدید 2762

۵ موضوع مهم در نشست امسال آیپک

در حالی که رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی در واشنگتن گردهم آمده‌اند تا در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) شرکت کنند، گردهمایی امسال این لابی صهیونیستی تحت تاثیر تحولات متعددی قرار دارد.
کد خبر: ۷۷۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵ 05 March 2018

در حالی که رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی در واشنگتن گردهم آمده‌اند تا در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) شرکت کنند، گردهمایی امسال این لابی صهیونیستی تحت تاثیر تحولات متعددی قرار دارد.

به گزارش تابناک، پایگاه اینترنتی هیل در گزارشی به برگزاری نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل پرداخته و آورده است: آیپک به عنوان قوی‌ترین لابی اسرائیلی عمدتا می‌کوشد شماری از مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی و اسرائیلی را در نشست چند روزه خود مشارکت دهد که هدف آن تحکیم روابط آمریکا و اسرائیل است.

رویداد امسال شامل حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و گروهی از رهبران کنگره است و در حالی اتفاق می‌افتد که تصمیم اخیر دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی این رویداد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

با این حال برگزاری نشست امسال آیپک متأثر از چالش‌هایی جدی است که نتانیاهو و ترامپ هر دو در ابعاد حقوقی با آن مواجه هستند. افزون بر این، جارد کوشنر، دست راست رئیس‌جمهوری آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه با بحران سیاسی جدی مواجه شده است.

با این اوصاف، همزمان با برگزاری نشست سالانه این لابی صهیونیستی پنج موضوع مهم وجود دارد که باید در این رویداد مورد رصد قرار گیرد.

۱- آمریکایی‌ها به خاطر تصمیم ترامپ در قبال قدس مورد استقبال قرار می‌گیرند

اقدام ترامپ در دسامبر در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تلاش برای انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس مسیر سیاست ایالات متحده در دهه‌های گذشته را تغییر داد و جامعه بین‌المللی را شگفت‌زده کرد.

این تصمیم اما از سوی بسیاری از تندروها و محافظه‌کاران در آمریکا و اسرائیل مورد استقبال قرار گرفت و از سوی این افراد به رسمیت شناختن واقعیت قلمداد شد تا یک بازی سیاسی.

زمانی که مقام‌های دولت ترامپ از جمله نماینده آمریکا در سازمان ملل، معاون رئیس‌جمهوری و سفیر واشنگتن در رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در آیپک به روی سن می‌روند، اطمینان دارند که به خاطر تصمیم اخیر دولت واشنگتن مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

نیکی هیلی به طور خاص از حامیان پر و پاقرص این تصمیم ترامپ بوده و این مسأله را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خوبی نشان داده است. دستگاه دیپلماسی آمریکا هم ماه گذشته اعلام کرد که سفارت واشنگتن در قدس در ماه مه همزمان با هفتادمین سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی (سالگرد نکبة) افتتاح خواهد شد.

روی هم رفته این اقدامات به احتمال زیاد در نشست آیپک با استقبال گرم مواجه می‌شود.

این در حالی است که کنفرانس سالانه آیپک همواره برای چهره‌های سیاسی آمریکا و اسرائیل جذاب نبوده است. به طور مثال، نتانیاهو سال گذشته حضوراً در این کنفرانس مشارکت نداشت و ترجیح داشت از طریق ویدئو کنفرانس در این گردهمایی سخنرانی کند. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ در این کنفرانس حضور یافت اما مقام‌های آیپک پس از این سخنرانی به انتقاد از او که در آن زمان کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، پرداختند.

۲- کوشنر با بحران سیاسی جدی مواجه است

داماد و مشاور ارشد ترامپ در امور مذاکرات صلح خاورمیانه در روزها و هفته‌های گذشته با چالش‌های جدی مواجه بوده است. به تازگی روزنامه واشنگتن پست گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن مقام‌ها در حداقل سه کشور و نیز رژیم صهیونیستی درباره این موضوع صحبت کرده‌اند که می‌توانند از روابط تجاری و بی‌تجربگی کوشنر در سیاست خارجی برای فریفتن وی استفاده کنند.

این گزارش مشخصاً به پیچیدگی وضعیت کوشنر که ناشی از بی‌برنامگی او برای ایجاد صلح میان اسرائیل و فلسطین بوده، می‌افزاید. در همین حال، وزارت خارجه آمریکا نیز کوشنر را در این زمینه مسئول می‌داند و اعلام کرده که انتظار دارد او به کار خود ادامه دهد.

با این حال هر گونه برنامه صلح محتملی در معرض تخریب خارجی قرار دارد. رهبران فلسطینی دیگر قائل به نقش واشنگتن به عنوان میانجی‌گر نیستند و این امر پس از تصمیم اخیر ترامپ در قبال قدس و افشای پرونده‌های فساد نتانیاهو دوچندان شده است.

۳- نتانیاهو در معرض اتهام فساد قرار دارد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وزنه‌ای سنگین در سیاست این رژیم طی سال‌های گذشته بوده است. با این حال طرح اتهام فساد، رشوه و نقض اعتماد عمومی علیه او از سوی پلیس صهیونیستی، آینده سیاسی نتانیاهو را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

این اتهام‌ها شامل نقش احتمالی نتانیاهو در دو پرونده مجزا است که در یکی از آنها او و همسرش متهم به دریافت هدایای ارزشمند در ازای دادن پوئن‌های سیاسی هستند. در پرونده دیگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی متهم است که با رسانه‌های اسرائیلی برای حصول اطمینان از پوشش خبری مطلوب تبانی کرده است. نتانیاهو اما تمام این اتهامات را رد می‌کند.

در حالی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر کرده است، اطمینان خواهد یافت که حامیانش در آمریکا مورد توجه قرار گرفته و اتهام‌هایی که در اسرائیل علیه وی مطرح است، تا حد امکان مغفول باقی بماند. این سفر که شامل دیدار با ترامپ در کاخ سفید می‌شود، همچنین فرصتی برای او فراهم می‌سازد تا روابط با یک هم‌پیمان سیاسی دیرین را مورد توجه قرار دهد.

در عین حال، سخنگوی کاخ سفید به تازگی از پاسخ به این پرسش خودداری کرد که آیا ترامپ معتقد است نتانیاهو مرتکب جرم شده و اینکه آیا اتهام‌های مطرح شده بر روند صلح تاثیر می‌گذارد یا خیر. این سخنگو اتهامات مطرح شده را مسائل داخلی اسرائیل قلمداد کرد.

۴- مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی خواستار اقدام سریع علیه ایران می‌شوند

ایران یکی از موضوعات اساسی برای دولت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده و این موضوع باعث می‌شود که نشست آیپک نیز تحت تأثیر اهمیت بالای مسائل مربوطه قرار گیرد. دولت ترامپ در ماه اکتبر خصمانه‌ترین اقدام خود را علیه برجام انجام داد و رئیس‌جمهوری آمریکا از تایید پایبندی تهران به این توافق خودداری کرد. در عین حال تنش‌ها میان اسرائیل و ایران در ماه گذشته پس از اتفاقاتی که میان نیروهای سوری، ایرانی و صهیونیستی افتاد و جنگنده اسرائیلی که ساقط شد، بالا گرفته است.

مقام‌های آمریکایی از جمله هیلی و پنس از حضور خود در آیپک برای تأکید بر تعهد دولت ترامپ در قبال دفاع از اسرائیل در مقابله با نفود روزافزون ایران در منطقه استفاده خواهند کرد و خواستار توافق هسته‌ای جدیدی خواهند شد که به گفته ترامپ برای رفع نواقص توافق فعلی مورد نیاز است.

۵- موضع لهستان در قبال هولوکاست مورد انتقاد قرار می‌گیرد

آمریکا و اسرائیل هر دو در محکومیت قانونی که اخیرا در لهستان تصویب شده است، هم‌قافیه هستند و ادعا دارند که این قانون تلاشی برای محدود کردن آزادی بیان و انکار تاریخ است. قانون جدید لهستان کسانی را که علنا و اشتباها جرایم آلمان نازی را به کشور لهستان نسبت بدهند، مجازات می‌کند. ناقضان با حداکثر سه سال حبس مواجه می‌شوند. این قانون همچنین استفاده از عبارت "کمپ مرگ لهستانی" را برای توصیف کمپ‌های مرگی که یهودیان و سایرین در لهستان تحت اشغال نازی‌ها حین جنگ جهانی دوم کشته شدند، ممنوع می‌کند.

در حالی که رئیس‌جمهوری لهستان این قانون را امضا کرد، مقام‌ها در ورشو گفته‌اند تا زمانی که دادگاه قانون اساسی این کشور در رابطه با این قانون رأی ندهد، تغییری اعمال نخواهد شد.

با این حال، مقام‌های آمریکا و اسرائیل در صدد آن هستند که این موضوع را مورد توجه قرار داده و به آن رسیدگی کنند. به عنوان نمونه، مقام‌های صهیونیستی به تازگی با هیأتی از لهستان درباره مصوبات اخیر دیدار کردند. در همین حال معاون وزیر امور خارجه لهستان چندی پیش به آمریکا سفر کرد و با برخی از گروه‌های یهودی و قانونگذاران کنگره دیدار نمود.

این مقام لهستانی با بن کاردین، سناتور آمریکایی و استنی هویر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد؛ هر دوی این اعضای کنگره در نشست امسال آیپک سخنرانی می‌کنند.

 

 

 

 

ایسنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل