بازدید 5368
۱

بازتاب ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری توسط ایران در رسانه‌ی روسی

بنابر گزارش های منتشر شده، تاجرانی که سفارش خرید خود را به دلار ثبت می کنند قادر نخواهند بود که روند واردات کالا در ایران را آغاز کنند.
کد خبر: ۷۷۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 05 March 2018

بازتاب ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری توسط ایران در رسانه ی روسیبنابر گزارش های منتشر شده، تاجرانی که سفارش خرید خود را به دلار ثبت می کنند قادر نخواهند بود که روند واردات کالا در ایران را آغاز کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، پس از درخواست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دولت این کشور با هدف جلوگیری از نوسانات دلار در بازار ارز سیاستی را اتخاذ کرده که به موجب آن قرار است تاجرانی که سفارشات خرید خود را به دلار ثبت می کنند از آغاز کردن روند واردات کالا منع شوند.

بازتاب ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری توسط ایران در رسانه ی روسی

در این خصوص راشا تودی سخنان مهدی کسرایی پور مدیر کل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی را در خصوص سیاست نامبرده بازتاب داده است. به گفته ی کسرایی پور، به موجب نامه ای که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده، ممنوعیت مذکور از روز چهارشنبه اجرایی شده است. به گفته ی وی، سیاست جدید بانک مرکزی مشکل جدی ای برای تاجران ایجاد نمی کند زیرا حجم استفاده از دلار در تجارت خارجی ایران بالا نیست.

لازم به ذکر است که در نتیجه ی تحریم های بین المللی اعمال شده توسط آمریکا، بانک های این کشور از هرگونه معامله با ایران منع شده اند. به اذعان کسرایی پور، با توجه به تحریم های اعمال شده و تمایل تجار برای استفاده از ارزهای جایگزین، دیگر دلیلی وجود ندارد که از دلار در معاملات استفاده شود. مدیر کل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در ادامه افزوده است که تجار ایرانی باید به توزیع کنندگان کالا اطلاع دهند که به منظور رسیدگی به مدارک مربوط به واردات کالا در نقاط ورودی مرز، مبالغ قراردادی باید به ارزهایی به غیر از دلار تعیین شود.

علاوه بر این، باید خاطر نشان که تا کنون دولت ایران قراردادهایی با برخی کشورها منعقد کرده که به موجب آن قرار است از ارز ملی طرفین قرارداد در مبادلات تجاری استفاده شود. این در حالی است که مذاکرات ایران و روسیه برای استفاده از روبل و ریال در معاملات فیمابین همچنان ادامه دارد.لازم به ذکر است که سال گذشته در جریان سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران به مسکو، ایران و روسیه در خصوص ثبات بخشی به بازار جهانی انرژی و حصول توسعه ی پایدار اقتصادی به توافقاتی دست یافته و مقرر داشتند که در رابطه با استفاده از ارز ملی در مبادلات (تجاری) به همکاری های خود ادامه دهند. افزون بر این، این دو کشور در مورد همکاری های بین بانکی وافزایش حجم مبادلات تجاری وسرمایه گذاری بحث وتبادل نظر انجام داده بودند..

علاوه بر آن، در ماه های گذشته روحانی وپوتین در رابطه با ایجاد یک منطقه ی آزاد تجاری بین ایران و ''اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا'' با یکدیگر مذاکره کرده بودند. در این خصوص رییس جمهور ایران اذعان کرده بود که ایجاد این منطقه ی آزاد تجاری می تواند فضای تجاری را به شکل چشمگیری بهبود بخشیده و ''شرایط جدیدی'' را در تجارت منطقه ای ایجاد کند. لازم به ذکر است که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را کشور های روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان وقرقیزستان تشکیل می دهند.

در پایان باید خاطر نشان سازیم که رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اذعان کرده بودند که "بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، میتوانیم تحریمهای آمریکاییها را با روشهایی از جمله حذف دلار وجایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چندجانبه، بی اثر و آمریکا را منزوی کنیم''.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اگر در سال 59 بساط دلار را در ایران برچیده بودم تا کنون شاهد تورم چند هزار درصدی نبودیم .اقدام خوب ولی دیرهنگام و ناقصی است کاش خرید وفروش دلار را ممنوع کنند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها