بازدید 9463

انتقاد یک اصولگرا از سخنان اخیر احمد خاتمی

کد خبر: ۷۷۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 05 March 2018
«متاسفانه این هفته در خطبه‌های امام جمعه موقت تهران کمتر دعوت به حلم و حکمت را شاهد بودیم، حال آن که لازمه حکومت‏داری بر پایه رشد مردم، ابتدا اقناع حداکثری و سپس قاطعیت حداقلی است.»

عباس سلیمی‌نمین در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «زمانی که جامعه از بسته بودن رهایی می‏‌یابد و هر روز تمایل به حرکت در فضای بازتری نسبت به گذشته پیدا می‌کند، همه سلایق و گرایش‏‌های موجود در آن به خود حق می‌دهند تا دیدگاه‌های‌شان را ترویج کنند و بعضا به هر نحو مقتضی حاکم سازند. در میان آحاد و اقشار مختلف تمایل به کندی و تندی وجود دارد، بردباری و شتاب‏زدگی را می‌توان سراغ گرفت، سطحی‏‌گرایی و عمیق بودن را شاهدیم. بی‏‌تفاوتی و عصبیت و... خصوصیات متضادی‏‌اند که در صورت مدیریت نشدن جامعه را به شدت ملتهب می‌سازند. جایگاه‌های ملی و نیرو‌های مرجع و وزین همواره تلاش می‌کنند مانع بروز تضاد‌های حاد و دو قطبی شوند و سلایق دور از یکدیگر را به نقطه اعتدال نزدیک سازند؛ در غیر این صورت هر حادثه‏‌ای می‌تواند به صف‏‌آرایی‏‌های ناگوار بینجامد، زیرا علاوه بر تحریک‏‌پذیری شدید نیرو‌های از اعتدال دور شده بعضا مشکلات روزمره آستانه تحمل‏‌ها را پایین می‏‌آورد.

در چنین شرایطی فعل و انفعالات چندوجهی جامعه بسیار سخت و شکننده خواهد شد و مدیریت آن نیازمند حلم و حکمت فراوان است. جمعه این هفته خطیب محترم نمازجمعه تهران حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی با لحنی هیجانی خطاب به مسئولان انتظامی و قضایی کشور سخنانی گفت که دور از انتظار بود. در حالی که افرادی با ارتکاب جنایت می‏‌کوشند نیرو‌های تامین‌کننده امنیت کشور را عصبی سازند و به واکنش‏‌های تند با صاحبان یک‏ گرایش وا دارند، کاش امام جمعه موقت محترم تهران بدون هیچ‏‌گونه توصیفات احساسات‏‌برانگیز آنان را در عمل به قانون دعوت به بردباری می‌کردند، زیرا نیروی انتظامی که در برابر دیدگانش جنایتی هولناک را نسبت به همکارش شاهد بوده، به اندازه کافی خشمگین است. دامن زدن به احساسات مظلوم واقع‌شدگان می‌تواند آن‌ها را به همان وادی سوق دهد که دشمن با نفوذ دادن عوامل خویش به صحنه‌های مختلف به آن تمایل دارد؛ بنابراین در مسائل چندوجهی جایگاه‌هایی که از آنان انتظار دعوت به هوشمندی می‏‌رود نباید نا‌خواسته زمینه‌های دوری اعتدال را رقم بزنند.

ظاهرا فراموش کرده‏‌ایم که رهبری در مورد رخداد‌های دی ماه چگونه مسئولان حفظ امنیت را دعوت به حلم و حکمت کردند. در آن حوادث نیز برخی، جنایات مشابهی آفریدند، اما رهبری ضرورت تفکیک نیرو‌های بازداشت شده را مطرح ساختند. این بدان معنی بود که موعظه، بردباری و قاطعیت همزمان باید دنبال شود تا مبادا همه نیرو‌های وارد شده به یک صحنه را یک گونه ببینیم و به یک چوب برانیم. متاسفانه این هفته در خطبه‌های امام جمعه موقت تهران کمتر دعوت به حلم و حکمت را شاهد بودیم، حال آن که لازمه حکومت‏داری بر پایه رشد مردم، ابتدا اقناع حداکثری و سپس قاطعیت حداقلی است.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی