بازدید 15452

جزئیاتی از نشست محرمانه و طرح شش مرحله ای پنج کشور غربی ـ عربی برای تقسیم سوریه

در حالی که روز به روز بر پیچیدگی های بحران سوریه اضافه می شود و هیچ دورنمای مشخصی برای حل و فصل دیپلماتیک این بحران وجود ندارد، چند کشور غربی به همراه متحدان عربی خود، طرح جدیدی برای تقسیم سوریه در نظر گرفته اند. طبق گزارش هایی، نمایندگان آمریکا برای شکل گیری یک «کریدور ترور» برای رسیدن به دریای مدیترانه در شمال سوریه فشار آورده اند؛ بنابراین، این طرح از سوی این پنج کشور، شش مرحله دارد؛
کد خبر: ۷۷۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷ 05 March 2018

در حالی که روز به روز بر پیچیدگی های بحران سوریه اضافه می شود و هیچ دورنمای مشخصی برای حل و فصل دیپلماتیک این بحران وجود ندارد، چند کشور غربی به همراه متحدان عربی خود طرح جدیدی برای تقسیم سوریه در نظر گرفته اند.

به گزارش «تابناک»؛ «Star Gazetesi» روزنامه دولتی ترکیه در خبری در صفحه نخست خود نوشته است: نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اردن و عربستان سعودی، نشست محرمانه ای در مورد سوریه در واشنگتن برگزار کردند که در این نشست، نمایندگان این کشورها برنامه ریزی کردند تا سوریه را تقسیم و تجزیه کنند.

این رسانه ترک به نقل از روزنامه الاخبار لبنان گزارش داده که جزئیات این نشست محرمانه توسط یک منبع دیپلماتیک انگلیسی فاش شد.

طبق این گزارش، نمایندگان آمریکا برای شکل گیری یک «کریدور ترور» برای رسیدن به دریای مدیترانه در شمال سوریه فشار آورده اند؛ بنابراین، این طرح از سوی این پنج کشور، شش مرحله دارد؛

1- تشکیل «دولت ترور» در شرق و شمال سوریه(اشاره به کردها)
2- کمک به «دولت ترور» به رسیدن به دریای مدیترانه
3- دخالت دادن سازمان ملل در تاسیس این دولت و به رسمیت شناختن آن
4- نادیده گرفتن مذاکرات صلح آستانه و سوچی.
5- ایجاد نمایندگی این دولت در سازمان ملل توسط آمریکا
6- قانع کردن ترکیه برای موافقت با این طرح جدید.

جزئیاتی از نشست محرمانه و طرح شش مرحله ای پنج کشور غربی-عربی برای تقسیم سوریه

در همین زمینه، اوزاولکر سفیر بازنشسته ترکیه در پاریس و طرابلس با اسپوتنیک در خصوص دیدار محرمانه پنج کشور در آمریکا مصاحبه کرد.

به گفته اولوچ اوزاولکر، در این نشست، نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، عربستان سعودی و اردن جزئیات دقیق از طرح تجدید مرزهای منطقه خاورمیانه و تقسیم سوریه به حوزه های نفوذ در چهارچوب استراتژی خاورمیانه جدید را مورد بحث قرار دادند.

به گفته این دیپلمات ترک، سخنگویان این نشست، آشکارا اعلام کردند که ایالات متحده به دنبال بهانه برای حضور دائم در سوریه و خاورمیانه است.

اوزاولکر گفت: نماینده آمریکا به ضرورت تضمین حضور دائم نیروهای آمریکایی در سوریه اشاره کرد.

در این باره تأکید شده است، یکی از اهداف اصلی ایالات متحده، جلوگیری از تقویت مواضع ژئوپلیتیک ایران در منطقه است. شرکت کنندگان در این نشست اعتراف کردند، برای آن‌ها اقدامات موفقیت آمیز روسیه در چارچوب فرایندهای مذاکرات در آستانه و سوچی مشکل اصلی است. آن‌ها بر قصد عقیم گذاشتن این مذاکرات تأکید کرده و در عوض، تلاش های لازم برای احیای مذاکرات ژنو را انجام می دهند.

اوزاولکر خاطرنشان کرد: هدف اصلی کشورهای حاضر در این نشست، شکست مذاکرات در آستانه و سوچی در مورد حل و فصل اختلاف سوریه بود.

به گفته اوزاولکر، سخنان پنج کشور در این نشست، نشان می دهد، درگیری ها در خاورمیانه می تواند جغرافیای خود را گسترش دهد.

در تلگراف پنج صفحه‌ای که سفارت انگلیس در واشنگتن صادر کرده، بنیامین نورمن، دیپلمات و کارشناس امور خاورمیانه سفارت انگلیس در واشنگتن خطاب به وزارت خارجه کشورش در لندن، استراتژی جدید آمریکا برای تقسیم سوریه را به آن شکلی که دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ماه گذشته خود در واشنگتن به نمایندگان «گروه سوریه» وابسته به آمریکا ارائه نمود، تأیید کرد.

در این نشست هیو کلاری، رئیس «گروه سوریه» در وزارت خارجه انگلیس و نیز رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه فرانسه نیز حضور داشتند.

دو هم‌پیمان عرب واشنگتن در طرح تقسیم سوریه نیز در این نشست حضور داشتند؛ نواف وصفی التل، مشاور وزیر امور خارجه اردن و جمال العقیل، مسئول امنیتی وزارت کشور عربستان.

طبق این پیام تلگرافی ساترفیلد در نشست واشنگتن، صراحتا از هدف آمریکا برای تقسیم سوریه و جدایی شرق و شمال شرق این کشور از سایر مناطق آن سخن گفت.

وی درباره این طرح گفت: طرح جدایی شرق و شمال شرق سوریه دارای پنج بخش است. تقسیم سوریه، بی‌اثر کردن نتایج کنفرانس سوچی، غلبه بر ترکیه، صدور دستورالعمل‌هایی برای استفان دی‌میستورا، میانجی بین‌الملل برای ازسرگیری مذاکرات ژنو و اجرای سند هشت بندی تضمین کننده حل بحران سوریه که پیش از این واشنگتن در نشست اخیر خود به مخالفان سوری و نمایندگان دولت سوریه در ۲۶ ماه گذشته میلادی در وین ارائه کرده بود. شرکت کنندگان در نشست وین، مهلتی یک ساله برای اجرای این طرح تعیین کردند و طبق این تلگراف آمریکا پیشنهادهایی برای پیشرفت قابل لمس در سوریه طی سال ۲۰۱۸ و واکنش به ادعای پیروزی روسیه ارائه کرد.

ساترفیلد در آن نشست به حاضران گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته با وجود شکست داعش یک گروه نظامی مهم در سوریه بماند و کاخ سفید نیز مبلغ چهار میلیارد دلار را هر ساله به این مسأله اختصاص می‌دهد؛ مبلغی که به گفته برخی منابع غربی برای توسعه پایگاه‌های آمریکایی در اراضی تحت کنترل کردها، به ویژه در الرمیلان در شرق سوریه و در کوبانی واقع در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه هزینه خواهد شد.

ساترفیلد در ادامه، هدف از چنین تصمیمی را جلوگیری از حضور طولانی مدت ایرانی‌ها در سوریه و اعمال کنترل بر روند حل سیاسی بحران سوریه عنوان کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۵
نباید توی سوریه دخالت میکردیم

جنگ عربی با عربی به ما چه

اگه داخلت نمیکردم اونا هم در صدد جنگ با ما نبودن هیچ زمانی سرشون تو کار خودش بود
دولت ترور، منظور دولت کردها، همان صاحبان و ساکنان تاریخی و اصلی این مناطق از بیش از دوهزار سال قبل زمانی که هنوز کلمات ترک و عرب وارد زبان ها نشده بود است. ترکیه ها اگر تمام قدرت عالم را هم داشته باشند و فقط یک کودک شیرخوار کرد بجا مانده باشد شب تا صبح از ترس آن کودک می لرزند و هر سخن سخیف و بی مایه را برای پنهان کردن ترسشان خواهند گفت.
اهداف غرب از ایجاد داعش: نشان دادن چهره خشن از اسلام.کشتار و پاکسازی قومی تحت عنوان مبارزه با داعش . تجزیه کشورهای منطقه . مقابله با نفوذ ایران . بهانه برای حضور نظامی . فروش سلاح و چپاول منابع منطقه
این طرخ به معنی شروع تجزیه ترکیه و عراق هم هست.
مثلا قبل از جنگ سوریه ما در ان کشور بودیم.چه نفعی بردیم؟!آخه سوریه کجای جهان وایساده؟! که ما باید این همه هزینه براش بدیم.ما به اندازه کافی جمعیت،وسعت،ساحل،دریا،نفت و مهمتر از همه ریشه تاریخی و جوانان تحصیل کرده داریم.اگر قرار بر توسعه و پیشرفت هست همه عوامل را یکجا داریم و نیازی به جنگیدن در خارج نداریم. ما تنها چیزی که نداریم دموکراسی و گردش نخبگان در قدرت است.و همین دلیل بدبختی ماست.
شتر در خواب بیند پنبه دانه. آمریکا یک تهدید تو خالی است و قدرت اصلی اسلام است و بس
ترور ؟
به مدد آقای اردوغان و ارتش قدرتمند ترکیه که در میدان جنگ درحال مقابله با کردهای تروریست و در واقع جنگ نیابتی با آمریکاست این نقشه نیز همانند نقشه رفراندوم بارزانی به قبرستان تاریخ فرستاده خواهد شد
سفیانی بپا خواست
شاه اردن
بحران سوریه فقط و فقط باید به دست خود مردم سوریه و دولت سوریه حل بشه نه ترکیه و نه امریکا و نه کشورهای دیگر
ترکیه هم به جای تروریست خواندن کردها لطف کنه کردها رو به رسمیت بشناسه بعد بیاد اظهار نظر کنه , تا 1992 کلا منکر وجود کردها بودند تو مجلس نماینده ی کردها هنگام قسم خوردن باید میگفتن در مقابل ملت بزرگ ترک قسم میخورم که لیلا زانا رو به خاطر اینکه یک بار گفت در مقابل ملت بزرگ ترکیه قسم میخورم اگه اشتباه نکنم به سالها زندانی محکوم کردند و از سیاست بیرونش انداختند ,اگه برگردیم به دوران قبلتر هم ترکیه باز در کشتار درسیم هزاران هزار کرد رو قتل و عام کرد برگردیم عقبتر تو قرن نوزده یک ملیون ارمنی رو قتل و عام کرد
حالا خودتون تصمیم بگیرید تروریست کیه
و تاکید هم میکنم که نفت داعش رو من میخریدم نه ترکیه
من حمایتشون میکردم نه ترکیه
الان هم من از فیلق الشام و النصره و ... حمایت میکنم نه ترکیه
به فرموده رهبری ما اجازه تجزیه سوریه را نخواهیم داد.
چه جلسه محرمانه ای که اینجوری به دیتیل روزنامه نگار ترکیه میدونه؛ فقط به درد باهوش های ترکیه میخوره؛ اینا همش حرف فاشیستهای ترکیه اس برای بیشتر ظلم کردن در حق کردهای مظلوم خیلی؛ نسل کشی ترکیه برای تمام دنیا روشنه
دولت ترور چرا؟ کردها تروریستن؟ تروریستر از ترکیه و سوریه ؟؟!
سلام من برای اولین بار است که حاضرشدم درفضای مجازی نظربدم علتش هم اظهارنظری که توسط یک انسان ببی بصیرت دیدم مطرح شده که نوشته سوریه به ماچهِ*آقای عزیزسوریه اگر امروز گرفتار شده داره تاوان حمایت از مارا پس میده اگراوهم نوکری امریکا راپذیرفته بود امروز این وضع رانداشت دوم مادرانجا بجای داخل کشورمان میجنگیم .......سرتواززیربرف بیاربیرون*
اینا همش تئوری توطئه برای توجیه دخالت در عفرین و حمله به غیرنظامیان است آمریکا قبل از کردها دوست درجه 1 ترکیه در منطقه است به این کار میگن فرافکنی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل