بازدید 7719
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش فروش ۶۰۰ هزار سکه از سوی بانک مرکزی» تا «جنگ‌ تجاری ترامپ با خودروسازان اروپایی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس 34 واحد کاهش یافت،  سکه طرح جدید ۱۲ هزار تومان گران شد، پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از میزان تولید نفت خام در سال‌های آینده، تشدید نوسان «تسه»ها و ممنوع شدن واردات میوه به استثنای ۶ نوع میوه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵ 05 March 2018

از «پیش فروش ۶۰۰ هزار سکه از سوی بانک مرکزی» تا «جنگ‌ تجاری ترامپ با خودروسازان اروپایی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس 34 واحد کاهش یافت،  سکه طرح جدید ۱۲ هزار تومان گران شد، پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از میزان تولید نفت خام در سال‌های آینده، تشدید نوسان «تسه»ها و ممنوع شدن واردات میوه به استثنای ۶ نوع میوه را در بر دارد.

شاخص کل بورس 34 واحد کاهش یافت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه سیزدهم اسفند ماه 96 با کاهش 34 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 97 هزار و 354 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری از هفته جاری، بازهم شاهد روند نزولی اکثر شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 10 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 31 هزار و 32 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 55 واحدی معادل 0.31 درصد، عدد 17 هزار و 608 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 41 واحدی معادل 0.31 درصد به رقم 13 هزار و 182 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.07 درصد همراه شد و 68 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 104 هزار و 609 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 51 واحد کاهش معادل 0.07 درصد به رقم 69 هزار و 17 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز قبل، با 68 واحد افزایش معادل 0.03 همراه بود و عدد 208 هزار و 33 واحد را به نمایش گذاشت.

از «پیش فروش ۶۰۰ هزار سکه از سوی بانک مرکزی» تا «جنگ‌ تجاری ترامپ با خودروسازان اروپایی»

پیش فروش ۶۰۰ هزار سکه از سوی بانک مرکزی

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در حاشیه پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی در جمع خبرنگاران از پیش فروش ۶۰۰ هزار قطعه سکه تا پایان روز شنبه خبر داد و گفت: چنانچه لازم باشد این طرح در سال بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد اما هنوز ارزیابی دقیقی از آن ارائه نشده است. مسعود رحیمی در پاسخ به خبرنگار مهر افزود: برخی از روزها ۲۷ تا ۳۰ هزار سکه و برخی از روزها تا ۱۱۰ هزار سکه پیش فروش شده است که با توجه به توقف فروش سپرده ریالی و احتمال ورود پولهای جدید در اسفند، احتمال استقبال از پیش فروش سکه بیشتر خواهد شد.

 سکه طرح جدید ۱۲ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۲ هزار تومان افزایش مواجه شد، بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۵۸۵ هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۵۵۵ هزار تومان، نیمه سکه ۷۸۱ هزار تومان، ربع سکه ۴۹۶ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۳۰ هزار تومان است. /مهر

پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از میزان تولید نفت خام در سال‌های آینده

بر اساس آمارهای منتشر شده، در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تولید نفت خام توسط آمریکا تا ۴ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ تولید نفت توسط آمریکا کاهش یافت و بازار نفت در بین ماه های ژانویه و دسامبر سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش ۱.۲ میلیون بشکه ای بود. لازم به ذکر است که افزایش ۱.۲ میلیون بشکه ای تولید نفت خام آمریکا در پایان ماه دسامبر سال گذشته میلادی از اوایل سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون بی سابقه بوده است. به نقل از Russia Today، گفته می شود که یکی از دلایل تولید بالای نفت در دنیا افزایش تولید نفت شل توسط آمریکا بوده است. همچنین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در خصوص میزان تولید نفت در سال های آتی پیش بینی جدیدی را منتشر کرده است. بنا بر این گزارش، آمریکا تا سه سال آینده حداکثر دو تا سه میلیون بشکه نفت به میزان تولیدات خود خواهد افزود و تا سال ۲۰۵۰ به طور تقریبی این سطح از تولید را حفظ خواهد کرد.

تشدید نوسان «تسه»ها در کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 4/  3 درصدی به قیمت 62 هزار و 975 تومان معامله شدند. شاهد تشدید نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کف 16 ماهه بودیم. از ماه آذر با وجود رشد تعداد معاملاتمسکن و افزایش قیمت مسکن در معاملات تهران، روند نزولی «تسه»ها در آذر رقم خورد و با ادامه روند نزولی، افت ۸ درصدی «تسه»ها در ۳ ماه تا پایان بهمن رقم خورد. در معاملات بهمن نیز با وجود افت ۲/  ۳ درصدی تعداد معاملات مسکن و سیگنال فروکش هیجانات، قیمت مسکن نسبت به دی با رشد ۱/  ۵ درصدی (افزایش ۳/  ۲۲ درصدی نسبت به بهمن ۹۵) همراه شد. سیگنال ورود نقدینگی و افزایش سهم خانه‌های بالای ۱۵ سال نشانه‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است. همچنان شناسایی کف قیمتی و نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند.

واردات میوه به استثنای ۶ نوع میوه ممنوع شد

مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه در بخش‌نامه‌ای به گمرکات اجرایی نوشت صرفاً ورود 6 میوه گرمسیری شامل نارگیل، آناناس، موز، انبه، منگوتین و پاپایا با اخذ مجوز قرنطینه از دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات با رعایت سایر بخشنامه‌های فوق‌الذکر و دیگر مقررات مربوطه بلامانع است. واردات سایر میوه‌ها از جمله زیتون حتی در آب نمک به سرزمین اصلی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع می‌باشد.

ذخایر جهانی گندم به 39.8 میلیون تن می رسد 

فائو در گزارشی با عنوان «گزارش عرضه و تقاصای غلات» اعلام کرد که عرضه جهانی غلات اصلی در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که ذخایر این محصولات در پایان فصل زراعی جاری به میزان 14 میلیون تن افزایش خواهد داشت. ذخایر جهانی گندم و دانه ‌درشت ‌ها در بازار سال جاری میلادی با پشت سر گذاشتن رکوردهای قبلی به ترتیب بالغ بر 272.7 میلیون تن و 39.8 میلیون تن خواهد بود. فائو پس از اتمام برداشت محصول غلات در سال گذشته میلادی و همچنین در پی افزایش برداشت محصولات دانه‌ درشت به ویژه ذرت در استرالیا و آفریقای شرقی و غربی، پیش‌بینی تولید جهانی غلات در سال 2017 را به 2 هزار و 642 میلیون تن افزایش داد. این سازمان همچنین با انتشار اولین پیش ‌بینی خود درباره تولید گندم در سال 2018 میزان برداشت این محصول را 744 میلیون تولید اعلام کرد. این رقم میانگین که نشانگر افت تولید در دومین سال متوالی است بازتاب کاهش برداشت در اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه به شمار می‌رود. شرایط نامساعد جوی در آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در کنار پیش‌بینی کاهش کشت، نمایانگر افت احتمالی برداشت ذرت در نیمکره جنوبی است. 

وزیر اقتصاد عازم روسیه شد

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در سفر سه روزه خود به مسکو ضمن برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، امضای سند اجلاس کمیسیون مشترک و امضای چندین موافقت نامه همکاری و یادداشت تفاهم دوجانبه، دیدار با مقامات ارشد اقتصادی و سیاسی روسیه را نیز در دستور کار دارد. گفتنی است در این سفر، معاونین و مدیران ارشد سازمان ها و وزارتخانه هایی چون؛ صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نفت، انرژی اتمی، بهداشت و درمان، نیرو، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، راه و شهرسازی، امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان را همراهی میکنند بیش از ۲۵ تن از نمایندگان بخش خصوصی  نیز دکتر کرباسیان را همراهی می کنند.

ادامه روند نزولی دلار در کنار رشد یورو

بر اساس سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، هر دلار آمریکا در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش 9 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 553 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 58 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 54 هزار و 804 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین در سنا، 7 هزار و 402 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 21 ریال ارزان تر فروخته شد.

افزایش ۲۰ درصدی نرخ دلار و افت ارزش ریال

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: کمتر از سه ماه پیش، قیمت دلار در بازه ۳۷۰۰ تومان بود و امروز در بازه ۴۵۰۰ تومان قرار گرفته است؛ یعنی حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت دلار و افت ارزش ریال را داشته‌ایم. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این اتفاق در شرایطی افتاده است که تورم ۱۰ درصد بوده و نرخ دلار ۲۰ درصد بالا رفته است که این مسئله به عدم مدیریت بازار ارز برمی‌گردد. اما تا زمانی که تقاضای ارز برای خروج از کشور وجود دارد ما دچار این مشکل هستیم. در واقع آنچه به گران شدن ارزهای خارجی در مقابل ریال دامن می‌زند عرضه و تقاضا مبتنی بر احتیاجات واقعی نیست بلکه خروج ارز از کشور است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی ما حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است. آن رقمی که به واردات ما مربوط می‌شود حدود ۵۰ میلیارد دلار است و اگر فرض کنیم که آمار دولت در مورد قاچاق درست است، سالانه ۱۳ میلیارد دلار قاچاق کالا داریم. از طرف دیگر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار هزینه ارزی مثل مسافرت مردم، دانشجوی خارج از کشور و ... داریم که این نشان می‌دهد ۸۰ میلیارد دلار هزینه ارزی و ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم.

جنگ‌ تجاری ترامپ با خودروسازان اروپایی

دونالد ترامپ خودروسازان اروپایی را به وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات محصولاتشان تهدید کرد. به گزارش رویترز رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد:«اگر اروپاییان به وضع تعرفه و ممانعت از ورود کالاهای آمریکایی ادامه دهند، ما هم واردات گسترده خودروهایشان را مشمول تعرفه خواهیم کرد.» آمریکا در حال حاضر از خودروهای مونتاژ اروپا تعرفه ۵/ ۲ درصدی دریافت می‌کند. وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند ساخت اروپا هم مشمول تعرفه ۲۵ درصدی واردات هستند. اکنون ترامپ قصد دارد تعرفه‌ای معادل ۳۵ درصد ارزش خودرو بر واردات خودروهای ساخت اروپا وضع کند. انجمن تجارت خودروی آلمان پیش‌تر اعلام کرده بود: «آمریکا با وضع تعرفه بر واردات خودرو از اروپا متضرر خواهد شد.» اما ترامپ در توئیت دیگری جنگ‌های تجاری را مطلوب دانسته و ادعا کرده است که به راحتی در این جنگ پیروز خواهد شد. ترامپ می‌کوشد با بازنگری در پیمان نفتا واردات خودرو از مکزیک و کانادا را نیز محدود کند. /دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
تعرفه بیشتر فقط فشار بیشتر به مردم امریکاست چون کیفیت اروپا درراس انتخاب است وجایگزین ندارد البته برای اتومبیلهای سطح پائین اگر وجود داشته باشند خبر خوبی نیست
پاسخ ها
رهگذر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
درسته ترامپ در زمینه سیاست خل وچله ولی تاجر و معامله گر خوبیه.
سکه به قیمت 1/3 میلیون تومان با سررسید یک ساله پیش فروش شده در حالی که قیمت روز آن 1/6 میلیون تومان است.با توجه به تمامی پیش بینی ها در یک سال آتی هم قیمت انس افزایش خواهد یافت و هم قیمت دلار لذا در سال آینده در همین موقع سکه قیمتی بین 2 تا 2/2 میلیون تومان خواهد داشت پس اگر سکه ها تحویل شوند بانک مرکزی سودی معادل 60 تا 80 درصد به پول مردم داده است که امری محال است.لذا یا به جای سکه سپرده مردم رابه علاوه 20 درصدسود پس می دهند یا اینکه به یک بهانه مابه التفاوت چند صد هزار تومانی می گیرند.
ترامپ اروپا را تهديد كرده بر ورود خودرو ها عوارض 25 درصدي وضع نمايد!!!! بعد ما خودمان براي حمايت از يك عده خائن كم فروش گران فروش و تهديد ملت! عوارض ورود خود رو تا 100درصد وضع كرده ايم !!!؟؟ تازه هزينه هاي متعدد ديگري هم بر ورود اضافه مي گردد كه شامل بيش از 10 بند هزينه اي گمركي است وقيمت تمام شده را تا 3 برابر افزايش ميدهد ...ترامپ حداقل اروپا را تهديد ميكند ..انهم كلا فقط 25 درصد ..انهم فقط تهديد ....ولي ما مردم را تهديد عملي كرده ايم ..سالهاست ...به قيمت جان و مال مردم .براي زياده خواهي مشتي زياد خواه ..در تمام دولتها هم بوده ..همه را خورانده اند ..واي بر كم فروشان و گران فروشان ...انشالله دچار همين نفرين قران شوند ...كه ديگر نفرين مردم كفايت نمي كند ... ارادت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس