بازدید 7199

واکنش قاسمی به تهدید وزیر خارجه فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفر به ایران گفت: افکار عمومی هم می‌دانند که دوره تحریم و تهدید، مدت‌هاست گذشته.
کد خبر: ۷۷۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱ 04 March 2018

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفر به ایران گفت: افکار عمومی هم می‌دانند که دوره تحریم و تهدید، مدت‌هاست گذشته.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آستانه سفر ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به تشریح ابعاد مختلف این سفر و دستورکار مذاکرات پرداخت و به اظهارنظرات لودریان درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران پاسخ داد.

*نگرانی‌های متوهمانه فرانسوی‌ها

وی در این گفت‌وگو در خصوص برخی مباحث مطرح شده توسط وزیر خارجه و مقامات فرانسوی درباره نقش ایران در منطقه با بیان اینکه ما تحولات منطقه را مثل تحولات بین‌المللی با همه کشورها مورد تبادل نظر قرار می‌دهیم، عنوان کرد: ما قطعا با صراحت تمام به طرف فرانسوی خواهیم گفت که نگرانی‌های آنها درباره سیاست منطقه‌ای ایران توهم و اشتباه است و آنها نگرانی خودشان را در خصوص منطقه باید در زیاده‌خواهی‌ها و سیاست‌های تجاوزگرانه و در برخی پایتخت‌های دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه جستجو کنند.

* مقامات فرانسه با دقت نظر و تأمل بیشتری به مسائل پیچیده غرب آسیا و ایران توجه کرده و اسیر احساسات و القائات دیگران نشوند

وی در واکنش به برخی ادعاها و اظهارات بی‌پایه و اساسی که در مقاطعی توسط مقامات فرانسوی علیه ایران و نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی مطرح شده نیز خاطرنشان کرد: توصیه من از گذشته در برابر برخی از این نوع سخنان که آنها را صحبت‌های نادرست و غیرواقع بینانه‌ای می‌دانم، این بوده که باید مقامات فرانسوی با دقت نظر و با تأمل بیشتری به مسائل پیچیده منطقه غرب آسیا، ایران و واقعیات موجود و آنچه در طی دوران اخیر در این منطقه در جریان است توجه کنند و اسیر احساسات و القائات دیگران نشوند و باور داشته باشند که بدخواهانی وجود دارند که علاقه‌مند به این نوع رابطه و یک رابطه متوازن و متعادل بین 2 کشور نیستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران نشان داده کشوری است مستقل که برای استقلال خودش بهای سنگینی را پرداخت کرده و اگر نیاز باشد باز هم حاضر است برای حفظ استقلال و آزادی خود بهای بیشتری را نیز پرداخت کند.

* ایران سیاست‌هایش را در تهران تعیین می‌کند

قاسمی تصریح کرد: ایران کشوری است مقتدر که اقتدار و توانمندی‌ خودش را از نیروهای خارجی و کشورهای خارجی به عاریت و اجاره نگرفته، مانند برخی از کشورهای دیگر منطقه، و استقلال و توانمندی خودش را از توانمندی و اراده و خواست مردم ایران دریافت می‌کند، لذا در قبال اصول اساسی و اولیه نظام جمهوری اسلامی ایران با جدیت و حساسیت بسیار برخورد می‌کند و توجه لازم را دارد و سیاست‌های خود را براساس استقلالی که به دست آورده، در تهران تعیین می‌کند.

*فرانسه از نقش ثبات‌بخش ایران آگاه است

وی گفت: ایران همچنین کشوری است ثبات بخش و موثر در تعیین ثبات و امنیت منطقه و کشورهایی مانند فرانسه و دولتمردان فرانسوی به‌خوبی با این نقش جمهوری اسلامی ایران آگاه هستند. تصور می‌کنم دولتمردان فرانسه باز هم می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین کشورهایی است که در صف نخست مبارزه با تروریسم و به خصوص تروریسم داعشی طی سالیان اخیر ایستادگی کرده و مبارزه‌ای طاقت‌فرسا و جدی را برای مقابله با تروریسم و کمک به ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و حاکمیت ملی آنها به عمل آورده است.

قاسمی افزود: عدم مقابله جمهوری اسلامی ایران با تروریسم می‌توانست امروز علاوه بر اینکه مجموعه این منطقه حساس از جهان را با آشوب‌ها، خشونت‌ و ناامنی‌های بیشتری مواجه کند، حتی می‌توانست هزینه انسانی و مادی بسیاری را برای سایر کشورها، حتی در نقاط دورتر مانند خود فرانسه رقم بزند و همان‌طور که تورقی در اخبار سالیان اخیر نشان می‌دهد، شاهدیم افراط گرایان و تکفیری‌های افراطی در شهرهای اروپا در سالیان گذشته چگونه مبادرت به ترویج افراط گرایی و خشونت کردند و حتی دست به کشتار مردم بی‌گناه در این کشورهای اروپایی زد‌ند و اینجا دقیقاً می‌توان به نقش اساسی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران که امری انکارناپذیر تلقی می‌شود، پی برد که جمهوری اسلامی چگونه رسالت جهانی خودش را در ایجاد امنیت و ثبات ایفا کرده است.

*ایران، امنیت را برای خودش به‌تنهایی نمی‌خواهد

وی تصریح کرد: ایران، امنیت را برای خودش به‌تنهایی نمی‌خواهد و فکر می‌کند امنیت، در یک حرکت جمعی و به کمک همه، در مجموعه منطقه امکان‌پذیر بوده و می‌تواند تحقق یابد ولذا مدت‌هاست که پیشنهاد یک گفت‌وگو و رایزنی منطقه‌‌ای را مطرح کرده و این آمادگی را داشته و دارد که در یک تفاهم جمعی با همه کشورهای منطقه در ایجاد یک امنیت همگانی، جمعی و درازمدت تلاش لازم را به عمل بیاورد و امیدوار هستیم که این پیشنهاد مثبت و سازنده ایران بتواند توسط دیگر کشورهای منطقه با استقبال لازم روبرو شود.

قاسمی تصریح کرد: نفوذ ایران برای همه آنهایی که از تاریخ و فرهنگ و تمدن برخوردارند، بسیار روشن است که ایران به عنوان یک کشور کهن، با سابقه و تمدنی گسترده و تاریخی طولانی طبیعتاً از یک نفوذ معنوی و حوزه تمدنی وسیع در پیرامون خودش برخوردار است که همواره این واقعیت ابزار و مکانیسم و امری سازنده و کمک‌کننده به تثبیت امنیت، دوستی و صلح در مجموعه این منطقه بوده است و کماکان می‌تواند نقش سازنده خودش را با این ویژگی‌ها اعمال کند.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: بحث نفوذ با تعبیر منفی و تعابیر منفی که توسط بدخواهان القا می‌شود و سعی می‌کنند این را به دیگر کشورها سرایت بدهند، یک امر کاملاً اشتباه و انحرافی است.

وی گفت: ایران هرگز فریب این نوع القائات را که سعی می‌کنند ایران را با این نوع الفاظ و شعارها مورد تهاجم قرار بدهند نخواهد خورد و وارد این بازی خطرناک که اهداف نامطلوب، ناپسند و خطرناکی را دنبال می‌‌کند نخواهد شد و قطعاً کشورهایی مثل فرانسه با این نقش و نفوذ معنوی ایران آشنا هستند و آن را درک می‌کنند.

* از کسی برای سیاست‌های دفاعی موشکی خود اجازه نخواهیم گرفت

خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه لودریان و دیگرمقامات این کشور درباره برنامه دفاع موشکی ایران، نظر سخنگو را در این خصوص جویا شد که قاسمی تأکید کرد: مواضع ایران، در قبال اظهاراتی که گهگاه از زبان برخی از دولتمردان فرانسوی شنیده و یا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بسیار شفاف و روشن است. ایران به‌عنوان قربانی تجاوز هشت‌ساله در جنگ تحمیلی توسط یک دیکتاتوری که با رفتار سبعانه خود برای چند دهه این منطقه حساس را با تنش، ناآرامی و بی ثباتی و جنگ روبرو کرد، تجاربی را آموخت که باید بتواند در حد لازم و متعارف از خودش دفاع کند و آن‌قدر توانمندی لازم را داشته باشد که دیگران هوس تجاوز مجدد به خاک ایران را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: هر آنچه در حوزه دفاعی تعقیب می‌کنیم یک سیاست کاملاً دفاعی است و این سیاست دفاعی ما علیه دیگران نخواهد بود، بلکه کاملاً بازدارنده، دفاعی و در خدمت تمامیت ارضی و استقلال و آزادی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این سیاست و موضوع بحث موشکی منافاتی با موازین و قطعنامه‌های سازمان ملل نخواهد داشت و ندارد.

قاسمی عنوان کرد: ارتباط دادن بی‌جای این موضوع به سایر موضوعات از جمله برجام، یک موضوع کاملاً انحرافی و بی‌منطق است که توسط معاندان ایران مطرح می‌شود و ما در بحث موشکی و دفاعی، سیاست‌های ملی خود را ادامه خواهیم داد و در این خصوص به عنوان یک کشور مستقل که خواهان صلح و ثبات و امنیت است و تجربه یک جنگ طولانی را از سر گذرانده، از کسی برای چگونگی این سیاست‌ها اجازه نخواهیم گرفت و به هیچ کشور دیگری هم اجازه نخواهیم داد که در این گونه مسائل و سیاست‌های ایران دخالت کند و بخواهد در این گونه موارد سخنی و گفتاری را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

*دستورکار مذاکرات لودریان در تهران/ هنوز تاریخی برای سفر ماکرون تعیین نشده

قاسمی در ادامه این گفت‌وگو، با بیان اینکه سفر لودریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران از مدت‌ها قبل در دستورکار روابط دو کشور قرار داشته، عنوان کرد: این سفر پاسخی است به سفر وزیر خارجه کشورمان به پاریس.

وی درباره دستورکار مذاکرات وزیر خارجه فرانسه در تهران نیز اعلام کرد: به نظر می‌رسد در این سفر، طرفین پیرامون همه ابعاد روابط دوجانبه اعم از موضوعات سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، فناوری و فرهنگی، همچنین آخرین تحولات بین‌المللی، برجام و ضرورت انجام عمل همه اعضای 1+5 به تعهدات‌شان گفت‌وگو کرده و درباره آخرین تحولات منطقه و به خصوص مبارزه با تروریسم و دیگر موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل‌نظر خواهند کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا این سفر، زمینه‌ساز سفر ماکرون رئیس جمهور فرانسه به تهران است؟ نیز عنوان کرد: ریاست جمهوری اسلامی ایران به دعوت ریاست جمهوری فرانسه دیداری از پاریس داشت و ماکرون هم برای سفر به تهران دعوت شد، ولی هنوز تاریخی برای این سفر تعیین نشده و البته بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایی که توسط مقامات فرانسوی ایراد شده گفته شده که بعد از دیدار وزیر خارجه فرانسه از تهران و انجام مقدمات لازم، رئیس جمهور فرانسه دیداری از تهران خواهد داشت.

قاسمی در عین حال گفت: البته باید منتظر ماند تا ببینیم در سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در این خصوص چه تفاهماتی می‌تواند صورت پذیرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: دولت فرانسه و مقامات فرانسوی با توجه به جایگاه فرانسه در اروپا و پیشینه این کشور و روابط دو کشور و شناختی که فرانسه می‌تواند از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، این سفر آنان را به سمت و سویی سوق خواهند داد که بتوانند با واقعیات جمهوری اسلامی و واقعیت‌های منطقه بیش از این آشنا شوند و تحت تاثیر القائات عناصر ثالثی که احتمالاً علاقه‌مند نیستند روابط دیرینه دو کشور مهم ایران و فرانسه از وضعیت رو به رشد و مطلوبی برخوردار باشد، قرار نگیرند.

*از گفت‌وگو با دیگران هراسان نیستیم

قاسمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو افزود: ایارن و فرانسه 2کشور مهم در 2 نقطه حساس در جهان هستند، دارای اشتراکات بسیاری در موضوعات مختلف روابط دوجانبه و دیدگاه‌های بین‌المللی و حتی دیدگاه‌هایی در حوزه مسائل غرب آسیا و خاورمیانه می‌باشند و این‌گونه سفرها معمولاً می‌تواند کمک کننده باشند و ما از گفت‌وگو با دیگران هراسان نیستیم و با توجه به خردورزی، خردمندی و تعقلی که در ایران است، قادریم درباره مسائل مختلف با دیگران گفت‌وگو کنیم و این گفت‌وگوها قطعاً می‌تواند سایر کشورها را یاری کند که با واقعیت ایران و واقعیات منطقه و نقش سازنده ایران در این منطقه هر چه بیشتر آشنا بشوند.

وی گفت: ما امیدواریم و خوشحال هستیم که در این سفر می‌توانیم موضوعات مهمی را برای طرف فرانسوی بازگو کنیم و کمک کنیم که این کشور با توجه به جایگاه خودش و اهمیتی که می‌تواند در حوزه اروپا داشته باشد بتواند در راستای آنچه واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران و منطقه است، با تصمیمات منطقی و درست در جهت توسعه مناسبات گام‌های دقیق‌تری را بردارد.

*امروز بسیار نگران فاجعه بشری در کشور یمن هستیم

قاسمی ادامه داد: ما امروز بسیار نگران فاجعه بشری در کشور یمن هستیم؛ نگران محاصره اقتصادی و تجاوز و بمباران‌هایی که نتیجه آن کشتار زنان، کودکان و مردم بی‌گناه و بی‌سلاح این کشور است، هستیم. ما نگران فروش تسلیحات پیشرفته و نامتعارف و بیش از حد این تسلیحات به برخی از کشورهای منطقه توسط ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هستیم که نهایتاً نتیجه‌ اقدام آنها در صادرات این نوع تسلیحات به منطقه، تقویت زرادخانه‌های نظامی و کمک به توسعه رقابت‌های تسلیحاتی بین کشورهای منطقه و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما نگران عدم توجه مجامع بین‌المللی و برخی از کشورهای جهان به برخی از خشونت‌ها، خصومت‌ها و توسعه تروریسم توسط برخی از کشورها در این منطقه هستیم که فکر می‌کنیم کشورهایی مانند فرانسه می‌توانند و باید در این جهت با توان بیشتری در مذاکراتی که با این کشورها دارند و در مبادلاتی که با این کشورها دارند فشارهای لازم را بر این کشورها وارد کنند و امیدواریم بتوانیم در این حوزه‌ها تشریک مساعی و رایزنی‌های بهتری را با وزیر خارجه فرانسه نیز داشته باشیم و آنها را متوجه خطراتی سازیم که می‌تواند ثبات این منطقه و جهان را به خطر بیندازد.

وی گفت: ما نگران توسعه تروریسم و افراط گرایی و حمایت برخی از کشورهای جهان از این نوع افراط‌گرایی در منطقه خواهیم بود. باید در این خصوص با وزیر خارجه فرانسه مفصلا صحبت کنیم.

*قطعاً سیاست دفاعی و موشکی ایران مایه نگرانی نیست و نباید باشد

این دیپلمات ارشد کشورمان بار دیگر درباره برنامه موشکی ایران تصریح کرد:‌ قطعاً سیاست دفاعی و موشکی ایران مایه نگرانی نیست و نباید باشد، چیزی که موجب نگرانی است و باید نسبت به آن شدیداً احساس نگرانی داشت، صدور تسلیحات پیشرفته توسط برخی کشورها به کشورهای منطقه است که در واقع از این نوع سلاح‌ها و ابزارها در جهت ترویج افراط گرایی و تروریسم استفاده می‌کنند.

قاسمی افزود: مباحث دفاعی ایران بی‌شک موضوع نگران‌کننده‌ای نخواهد بود و آنچه مایه نگرانی کشورهای منطقه است افزایش زرادخانه‌هایی است که توسط سلاح‌های ساخت برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا در منطقه رو به رشد است و می‌تواند موجب نگرانی و مایه بی‌ثباتی در مجموعه این منطقه و جهان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: باید صادرکنندگان تسلیحات به منطقه سریعا صدور این تسلیحات را متوقف کنند.

*با صراحت تمام دیدگاه‌های‌مان را مطرح می‌کنیم

وی عنوان کرد: ما قطعاً از فرصت سفر وزیر خارجه فرانسه برای انجام یک مذاکرات صریح، استفاده خواهیم کرد و با صراحت تمام، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران پیرامون ثبات و امنیت در منطقه و موضوعاتی که می‌تواند این امنیت وثبات را مورد خدشه قرار دهد؛ صحبت خواهیم کرد.

قاسمی افزود: ما نگران توسعه تروریسم و افراط گرایی و حمایت برخی از کشورهای جهان از این نوع افراط گرایی در منطقه خواهیم بود، باید در این خصوص با وزیر خارجه فرانسه مفصلاً صحبت کنیم.

* اروپا در کلمات و ایراد سخنان زیبا نسبت به برجام متوقف نشود

وی ادامه داد: ما قطعاً پیرامون برجام باید به صراحت تمام با وزیر خارجه فرانسه گفت‌وگوهایی داشته باشیم. ما خواهان آن هستیم که اروپا تنها در کلمات و بیان کلمات و ایراد سخنان زیبا نسبت به برجام متوقف نشود و باید علاوه بر اجرای تعهدات خود این کشورها، نسبت به تعهداتشان در برجام، فشار لازم را به دیگر شرکای خودشان مثل آمریکا برای انجام تعهدات برجامی‌شان به عمل بیاورند.

قاسمی یادآور شد: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران به شهادت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر کشورها و دولتمردان از ابتدا دقیقاً به تعهداتش پایبند بوده و تا زمانی که دیگران پایبندی خود را به برجام ادامه دهند، ایران نیز به تعهداتش ادامه خواهد داد.

* دوره تحریم و تهدید مدت‌هاست گذشته

قاسمی درباره اظهارات منتشر شده به نقل از وزیر خارجه فرانسه که تهدید به تحریم کرده نیز گفت: با درایتی که باید در پاریس وجود داشته باشد بعید می‌دانم کسی چنین صحبتی به این صراحت داشته باشد چرا که حتی افکار عمومی می‌دانند که دوره تحریم و تهدید مدت‌هاست گذشته.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این سفر فرصت خوبی است که صراحتاً و با جدیت با دوستان فرانسوی مطالب خودمان را که برخی از آنها می‌تواند موضوعاتی انتقادی و گلایه‌آمیز هم باشد مطرح کنیم، ما نگاه سازنده‌ای به روابط با فرانسه داریم و خواهان توسعه روابط هستیم.

*روند رو به رشد حجم روابط تجاری و اقتصادی

وی درباره حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه گفت: بعد از برجام بخصوص در حوزه مسائل دوجانبه، دو کشور سیر صعودی و مثبتی را طی کردند و حجم روابط تجاری از روند رو به رشدی برخوردار بوده در مقایسه با روند سال‌های گذشته، اراده جدی در طرفین برای افزایش این نوع همکاری‌ها در حوزه همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری، فرهنگی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری وجود دارد و امیدوارم در سایه این مذاکرات بتواند مناسبات 2 کشور در مسیری بهتر از گذشته قرار بگیرد و نتایج مطلوب‌تری را برای مردم دو کشور به همراه داشته باشد.

قاسمی در عین حال گفت: به هر حال روابط همیشه دو طرفه است و یک سویه و یک‌طرفه نیست و دو طرف باید خواهان توسعه و پیشرفت در همکاری‌ها باشند.

*شاید فرانسه در منطقه خاورمیانه کمتر شریک باثبات و مطمئنی مانند ایران بتواند داشته باشد

افزود: شاید فرانسه در منطقه خاورمیانه کمتر شریک باثبات و مطمئنی مانند ایران بتواند داشته باشد و لذا باید خوشبین بود که 2 کشور در پس این مذاکرات و مذاکرات آتی در آینده بتوانند در مسیر روابطی سازنده‌تر گام بردارند.

به گزارش فارس، ژان ایو لودریان، قرار است امشب در رأس هیأتی به تهران سفر کند و فردا (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر